2026-03-03, 00:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Vad är skillnaden i det här fallet?
Du har inte begripit hur folk tänker i denna del av världen.
Inte heller troende israeler tänker som vi heller.
Man behöver inte tycka samma som dessa folk gör men man kan försöka förstå.
Lika viktigt i krig som i fred.

Jag har träffat massor av iranier. Nej jag ser dem inte som ett hårdfört krigarfolk. Dessutom så är iranierna inte särskilt troende. Jag skulle tro att det finns en mycket högre andel av mycket religiösa personer i USA:s bibelbälte än vad som finns i Iran. Iranierna har tröttnat på religionen då de har fått leva med den nu i snart 50 år.
Citera
2026-03-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Var får du den information från? Venezuela och Iran stog för 17% av Kinas import av olja. Iran sålde mindre olja till Kina än vad t.ex Saudi gjorde. Det verkar inte vara så svårt att täcka upp.

https://www.politico.com/news/2026/03/02/iran-us-strikes-china-oil-supply-charts-00806415

mitt fel jag menade att iran och Venezuela säljer all sin olja till Kina, och att om hormuz Sundet stängs kommer Kina inte vara glada då all deras olja passerar därigenom... men de kanske kan passera utan problem?

https://www.politico.com/news/2026/03/02/iran-us-strikes-china-oil-supply-charts-00806415
Citera
2026-03-03, 00:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Måste medge att jag är en aning förvånad över att Iran fullständigt går loco och skickar drönare och missiler åt höger och vänster. I synnerhet när de inte kan mäta sig med vare sig Israel och USA.

Hur långt gångna är iranierna i sin framställning av uran mm?

Det ligger i Irans intresse att det USA/Israel militära angreppet får svåra konsekvenser även utanför Iran. Därvidlag har de redan lyckats rätt bra - och vi är bara i början av något som ingen vet något slut på.

Säkert är dock, att för EU-länderna kommer även detta krig att bli ordentligt kostsamt.
Citera
Medlem
Finns det nån bra live camera???
Citera
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det blir mest oljeländer i MÖ och Kina som drabbas. Är det länder du bryr dig om?

Sverige drabbas oxå med högre bensin/diesel och gaspriser, dyrare el. Ja, då blir allt annat dyrare. Så långt kunde du inte se än dit din krokiga näsa slutar?
Citera
2026-03-03, 00:08
Medlem
Den här killen är grym på täcka. Däremot stänger Israel ner kamerorna när sirenerna går.

https://www.youtube.com/watch?v=Zhk5EIaDBl8
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag har träffat massor av iranier. Nej jag ser dem inte som ett hårdfört krigarfolk. Dessutom så är iranierna inte särskilt troende. Jag skulle tro att det finns en mycket högre andel av mycket religiösa personer i USA:s bibelbälte än vad som finns i Iran. Iranierna har tröttnat på religionen då de har fått leva med den nu i snart 50 år.
Det var ju de själv som importerade den och satte den vid makten. Innan var det ett hyfsat fritt land likt vårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Dessa länder är inte särskilt vänliga mot Iran just nu på grund av Irans klavertramp med attacker.

Nej men de förstår att de blir attackerade av Iran pga att USA och Israel attackerade Iran.
Citera
2026-03-03, 00:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jag tror frågan ska tolkas utifrån ”Vad gör vi andra europeiska länder om Iran kan nå ett av Europas länder med sina vapen”? Cypern är med i EU men inte i Nato. Vad gör vi om Iran lyckas döda cyprioter?

Att Iran kan nå ett EU-land med sina distansvapen är en angelägenhet för hela EU.

EU låter en stor del av Cyperns internationellt erkända territorium ockuperas av en fientlig makt. Så varför bry sig om några enskilda missiler eller drönare. Oklar också varför ön beskjuts. Det finns brittiska baser på ön, men Starmer har varit klart tydligt med att UK inte är en del av aggressionen mot Iran.
Citera
2026-03-03, 00:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det var ju de själv som importerade den och satte den vid makten. Innan var det ett hyfsat fritt land likt vårt.

Iran var en diktatur före ayatollorna. Inte lika blodig, och folk hade en större frihet än vad de haft under det islamiska prästerskapets styre, men Shahen var ändå inte populär. Det var förtryck även då.
Citera
2026-03-03, 00:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Jo, men mullorna stal deras revolution.
Citera
2026-03-03, 00:14
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Varför skriver inte svensk media om detta men stora rubriker om nio döda israeler efter Irans bomb?

165 flickor dog när Israel bombade skolan

En flickskola i Minab södra Iran träffades av en robotattack på lördagen i inledningen Israels bombkampanj mot landet. Nu har siffran över antalet döda barn ökat till 165. FN-organet Unesco fördömer händelsen – men samtidigt sprider politiker och Israelaktivister i Sverige falska uppgifter om att Iran skulle ha legat bakom attacken själva.

https://www.friatider.se/over-150-dog-nar-israel-bombade-flickskolan
https://www.theguardian.com/world/2026/mar/01/iran-school-bombing-death-toll-us-israel-strikes

Ja det är helt galet!
Precis som när första sjukhuset i Gaza bombades, man skyllde det på Hamas. Sen bombade man varenda sjukhus, skola och annan viktig infratstruktur!

Vår utrikesminister fördömer alltså att Iran försvarar sig!

Citat:
Hämndattackerna och kränkningar av flera länders territoriella integritet i regionen är oacceptabla”, skriver utrikesministern på X

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran?pinnedEntry=1447564

Så USA och Israel ska bomba Iran helt oprovocerat, döda nästan 200 barn redan första dagen och när Iran gör motattack så är det fördömanden direkt från väst! Vi lever i en galen värld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in