2026-03-02, 23:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Nej Otto har en Tenson Himalaya... en mycket varm och tjock expeditions Parkas... Den kan vara aktuell. Men jag tror mer på Tenson Nordland en tunnare mer ofodrad jacka. Enligt min tidigare länk se 1984

Tack. Jag tror det är den jag möjligen har i tankarna också. Hittar du någon ännu bättre bild så länka den gärna i tråden. Jag har inte hitttat någon bra.
Citera
2026-03-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mitt argument är att jag var med på den tiden och att ”Tensonjacka” hade ett mycket starkt signalvärde 1986. Det var inte bara en jacka vilken som helst utan en mycket speciell typ.

Om en 22-åring vid tiden beskrev en jacka som liknande en av typen Tenson så menar han inte vilken typ av täckjacka som helst. Det är mycket osannolikt att han skulle sett en jacka av Björkmans typ och försökt beskriva den för polisen som att den liknade en Tensonjacka. Det är vitt skilda jackor.

Ja, märkligt att det där måste upprepas.

Fauzzis referens syftar till att leda förhörsledarna rätt i tanken. Inte delge egna eventuella exotiska föreställningar om vad som kännetecknar ett visst klädmärke.

Att på 80-talet tala om en "Tenson-liknande" jacka och syfta på en bullig dunjacka hade varit som att tala om en Lewis-liknande jacka och mena något som inte är i jeanstyg.

Som att tala om en Henri Lloyd-liknande jacka och syfta på nån udda variant som inte är deras trademark seglarjacka.

Som att tala om en Ben Sherman-liknande jacka och mena nåt annat än en midjekort modell med naket blixtlås.

Om jag idag hade sagt att en tjomme hade Timberland-liknande kängor, tror någon att han hade haft på sig såna här?

https://www.zalando.se/timberland-snoerstoevletter-burgundy-ti112k0cp-g11.html
Senast redigerad av Bemp 2026-03-02 kl. 23:49.
Citera
2026-03-02, 23:16
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack. Jag tror det är den jag möjligen har i tankarna också. Hittar du någon ännu bättre bild så länka den gärna i tråden. Jag har inte hitttat någon bra.

Jag skrev fel Blandade jacknamnet , med tygnamnet

Tenson Mount Robson heter den...Tyget heter Nortland det var ett bomull polyestertyg som impregnerades med VAX.. Fjällrävens Grönlandstyg var en kopia på det

Hä är en nyproduktion av jackan på 80 talet var den ca 1dm längre över höften . Min pappa hade en sådan. Den nya har en annan blå nyans med
https://www.tenson.com/sv/mount-robson-jacket-men-petroleumbla-465017511-563
Citera
2026-03-02, 23:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag skrev fel Blandade jacknamnet , med tygnamnet

Tenson Mount Robson heter den...Tyget heter Nortland det var ett bomull polyestertyg som impregnerades med VAX.. Fjällrävens Grönlandstyg var en kopia på det

Hä är en nyproduktion av jackan på 80 talet var den ca 1dm längre över höften . Min pappa hade en sådan. Den nya har en annan blå nyans med
https://www.tenson.com/sv/mount-robson-jacket-men-petroleumbla-465017511-563

Ok, så inte en sådan här då?

https://www.tradera.com/item/1000695/715369464/bla-dunjacka-tenson-stl-m-olof-palme-stig-engstrom-christer-a?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pd _se_shopping_prospecting_purchases&gad_source=1&ga d_campaignid=22196519724&gbraid=0AAAAADleRfjntJZVu 8pvfbhOCr43vpQcE&gclid=EAIaIQobChMIhtvzrJ6CkwMVJ1e RBR3SxxgrEAQYEyABEgKhbPD_BwE

Det som jag främst förknippar med Tenson är den mörkblå färgen och det lite glänsande tyget och så formen med fickorna.

Om Fauzzi förknippade färg och form på Tenson med en sådan jacka du länkar till så skulle han ju faktiskt kunna syfta på Björkmans jacka. Förutom att han sa att den var längre än Björkmans.
Citera
2026-03-02, 23:23
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, märkligt att det där måste upprepas.

Fauzzis referens syftar till att leda förhörsledarna rätt i tanken. Inte delge sina egna exotiska föreställningar om vad som kännetecknar ett klädmärke.

Att på 80-talet tala om en "Tenson-liknande" jacka och syfta på en bullig dunjacka hade varit som att tala om en Lewis-liknande jacka och mena något som inte är i jeanstyg.

Som att tala om en Henri Lloyd-liknande jacka och syfta på nån udda variant som inte är deras trademark seglarjacka.

Som att tala om en Ben Sherman-liknande jacka och mena nåt annat än en midjekort modell med naket blixtlås.

Om jag idag hade sagt att en tjomme hade Timberland-liknande kängor, tror någon att han hade haft på sig såna här?

https://www.zalando.se/timberland-snoerstoevletter-burgundy-ti112k0cp-g11.html

Instämmer helt i detta.

Även om det tydligen fanns någon AB-liknande jacka i Tenson-sortimentet var det inte vad man förknippade främst med märket. Att Fauzzi skulle beskriva AB:s jacka som Tensonliknande istället för att bara säga dunjacka eller täckjacka är långsökt.

Om Fauzzi såg AB beskriver han jackan fel. Åtminstone när det gäller längden.
Senast redigerad av Knattarna 2026-03-03 kl. 00:10.
Citera
2026-03-02, 23:26
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajzer008
Precis - men då hade Ingvar redan kopierat dokumenten (och var i kontakt med Svenska Freds). Han hade också varit inkallad på frågestund hos Bofors-toppar och var misstänkt (han var ju också engagerad i Miljöpartiet). Det var en period då han för egen del var paranoid och kontrollerade tex bilen för bomber innan han körde osv.
Du har läst "Mot rädslan" antar jag?
Citera
2026-03-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Instämmer helt i detta.

Även om det tydligen fanns någon AB-liknande jacka i Tenson-sortimentet var det inte vad man förknippade främst med märket. Att Fauzzi skulle beskriva AB:s jacka som Tensonliknande istället för att bara säga dunjacka eller täckjacka är långsökt.

Om Fauzzi såg AB beskriver han jackan fel. Vilket inte minst framgår av att han säger att jackan var längre än AB:s.

Syftade han på en jacka i stil med Björkmans hade han en betydligt närmare referens i sin egen. Den har han inga problem att beskriva som annat än just en duntäckjacka. Om nu ingen lägger orden i munnen på honom.
Citera
2026-03-02, 23:44
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Syftade han på en jacka i stil med Björkmans hade han en betydligt närmare referens i sin egen. Den har han inga problem att beskriva som annat än just en duntäckjacka. Om nu ingen lägger orden i munnen på honom.

Bra spanat att Fauzzi verkar beskriva sin egen jacka som en ”duntäckjacka”. En jacka som modellmässigt har klara likheter med Björkmans.

Förhöret där det står så är dessutom det första från den 3 mars, så formuleringen uppstod inte i samband med rekonstruktionen.

Varför han inte skulle säga något liknande även om AB:s jacka är en gåta.
Senast redigerad av Knattarna 2026-03-02 kl. 23:48.
Citera
2026-03-02, 23:54
Medlem
Citat:
Bra spanat att Fauzzi verkar beskriva sin egen jacka som en ”duntäckjacka”. En jacka som modellmässigt har klara likheter med Björkmans.

Förhöret där det står så är dessutom det första från den 3 mars, så formuleringen uppstod inte i samband med rekonstruktionen.

Troligtvis för att han inte beskriver Björkman. Då denne knappast heller befinner sig 80 meter norr om mordplatsen.
Citera
2026-03-03, 03:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Björkmans jacka var tunnare, saknade kapuschong och hade helt andra fickor.

Fauzzis jacka var så mörk att den inte var blå (Birgitta Schaeffer i förhöret den 6 mars 1986).

Varför Fauzzi skulle säga "den liknade min jacka" istället för "den liknade en Tensonjacka" är svårt att förstå.

Nicola Fauzzi

Anders Björkman
Citera
2026-03-03, 03:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Troligtvis för att han inte beskriver Björkman. Då denne knappast heller befinner sig 80 meter norr om mordplatsen.

Björkman befinner sig 80 meter norr om mordplatsen.

När han vänder.

Enligt de som vet bäst. Fauzzi och granskningskommissionen (sidan 168).

Den norra reklampelaren skymde Björkman och paret Palme för varandra när de passerade honom.

Därför märkte ingen av dem att de passerade honom.

Om paret Palme hade passerat Björkman vid bankomaten (20 meter norr om Tunnelgatan och 15 sekunder före skotten) hade Lisbeth självklart lagt märke till Björkman och känt igen honom när han stirrade på henne några sekunder efter skotten. Tjugo sekunder senare. Det fattar alla.

Ett 30-tal andra skäl.

Björkman fick varken svara eller visa 1986. Han fick svara 1987. Visa fick han aldrig göra.

En amatör toppstyrde utredningen 1986.
Citera
2026-03-03, 04:01
Medlem
Lebels avatar
Lasse Lampers snurrar till det i Kriminalarkivet.

Det var Mårten och Ingrid som skulle följa med hem till Mårtens föräldrar på Västerlånggatan 31 i Gamla stan och dricka te. Det var inte Mårtens föräldrar som skulle följa med Mårten och Ingrid hem till Ingrid på Vanadisvägen 42 i Vasastan och dricka te.

Bara Anders Björkman hade skäl att gå på snösträngen längs trottoarkanten. När Nicola Fauzzi (som Lampers kallar "kocken") såg Björkman bakom paret Palme. Björkman hade nyss skilts från sina tre kamrater strax norr om den norra reklampelaren och spanade efter tre andra kamrater som var på efterkälken. Därför gick han på snösträngen längs trottoarkanten. Det var inga problem. Björkman hade grova vinterskor.

Lampers har kanske inte läst granskningskommissionens rapport (sidan 168). Dock är han alltid sevärd. Han hittar ofta kuriösa fakta. Som att Carl-Gustaf Östling (polisman A) grep Christer Pettersson för våld mot tjänsteman den 26 juni 1977.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in