Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Mitt argument är att jag var med på den tiden och att ”Tensonjacka” hade ett mycket starkt signalvärde 1986. Det var inte bara en jacka vilken som helst utan en mycket speciell typ.
Om en 22-åring vid tiden beskrev en jacka som liknande en av typen Tenson så menar han inte vilken typ av täckjacka som helst. Det är mycket osannolikt att han skulle sett en jacka av Björkmans typ och försökt beskriva den för polisen som att den liknade en Tensonjacka. Det är vitt skilda jackor.
Ja, märkligt att det där måste upprepas.
Fauzzis referens syftar till att leda förhörsledarna rätt i tanken. Inte delge egna eventuella exotiska föreställningar om vad som kännetecknar ett visst klädmärke.
Att på 80-talet tala om en "Tenson-liknande" jacka och syfta på en bullig dunjacka hade varit som att tala om en Lewis-liknande jacka och mena något som inte är i jeanstyg.
Som att tala om en Henri Lloyd-liknande jacka och syfta på nån udda variant som inte är deras trademark seglarjacka.
Som att tala om en Ben Sherman-liknande jacka och mena nåt annat än en midjekort modell med naket blixtlås.
Om jag idag hade sagt att en tjomme hade Timberland-liknande kängor, tror någon att han hade haft på sig såna här?
https://www.zalando.se/timberland-snoerstoevletter-burgundy-ti112k0cp-g11.html