2026-03-02, 19:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Voici, monsieur.

KE10416.

Tack så mycket. Jag uppskattar mycket din vänlighet i att länka till olika källor, även på framfusig förfrågan som här och dina utförliga förklaringar.

Infon i dokumenten är helt klart knapphändig. Inte undra på att det kunde uppstå sådan väldig förvirring att man förväxlade Sigge C med Uffe H.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vittnet Nicola Fauzzi har aldrig påstått att mannens blå jacka var en Tensonjacka.

Fauzzi uppgav den 3 mars 1986 att mannens blå jacka liknade en Tensonjacka. Att något liknar något betyder som bekant att något påminner om något (enligt SAOL). Inte att något är en kopia av något.

Tensonjackor 1951 - 2021.

Vittnet Anders Björkman var mannen som Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré. Inte bara "med all sannolikhet" (som granskningskommissionen skrev i rapporten 1999). Med all säkerhet.

Av många fler skäl än kommissionen nämnde. Några av skälen.

Vittneskedjan är Mårten Palme och Inge Mårelius. Sjukvårdsbiträdet Alf Lundin erkände 1994 att alla hans vittnesuppgifter var påhittade. Korvhandlaren Ljubisa Najic såg inte samme man som Mårten (signalementen har för stora skillnader). Mannen kan inte ha följt efter från Grand (enligt Pia Engström). Änkan Kerstin Nordström såg ett par och en man en kvart före skotten (som Tommy Lindström förklarade i boken 1996 och jag förklarade här). Kocken Nicola Fauzzi såg Anders Björkman.

Mårten och Inge kan ha sett samme man (signalementen är tillräckligt lika). De kan ha sett olika män (Sandinmannen och Dekorimamannen). Som krinsp Ingemar Krusell skrev i Polistidningen nummer 4 1986. Eller samme man. Mindre sannolikt (men svårt att avgöra). Mårten beskrev mannens huvudbonad som "en keps av 'ovanlig' modell" (T2-D). "Kepsen" var "eventuellt stickad, med en slät yta, och med skärm". Färgen var "mörk". Beskrivningen påminner om mössan som Inge (och även Anders Björkman) beskrev. En mörkblå grovstickad mössa med utstickande upprullad kant.

Gärningsmannens väntetid avgör. Började GM vänta efter paret Palmes sidbyte kan han ha varit ensam. Då fortsatte GM på Sveavägens västra sida, korsade gatan i närheten av Tunnelgatan och väntade en kort stund (som Thomas Kanger skrev i boken 1987). Kanske 20 sekunder (som i Stockholms tingsrätts dom 1989).

Började GM vänta före paret Palmes sidbyte kan han inte ha varit ensam. GM kunde inte veta om paret Palme skulle gå västerut på Adolf Fredriks Kyrkogata (125 meter norr om Tunnelgatan). Mot Drottninggatan som ledde raka vägen hem. GM kunde inte ens se (från Dekorima) om de valde den vägen. Det var Sandinmannens uppgift. Sannolikt var Holländargatan hans planerade mordplats. Nordvästra eller sydvästra hörnet av kyrkogården.

Det fanns bara en flyktväg vid Tunnelgatan. Österut. Den västra sidan var en sämre plats att vänta, skjuta och fly. Om paret Palme närmade sig på den västra sidan kunde Dekorimamannen byta sida, återvända och fly österut. Det var inte mer riskabelt än att vänta på den västra sidan. Där fanns en bankomat vid hörnet. Mera folk och inga skyltfönster att titta i om någon gick förbi. Att fly västerut till fots var inget alternativ.

Mannen som vittnet John Viklund såg på den västra sidan (EAD622) var sannolikt en oskyldig bankomatbesökare som ångrade sig (även bankomatkunden Glenn Malmström verkar ha sett honom).

Monte Carlo på Sveavägen 21 finns också i utredningen. Stockholms mest ökända nattklubb 1986. Känd från branden 1977 (fyra personer omkom). På Sveavägens västra sida. Ett ställe man ville undvika. Enligt Mårten Palme. Hans första tanke var Monte Carlo (T2-E). Att paret Palme skulle byta sida hade ett tänkbart skäl. Ett skäl för GM att hoppas på. En GM med lokalkännedom.

Fauzzi säger inte att det är en Tensonjacka, det är riktigt.

Mitt argument är att jag var med på den tiden och att ”Tensonjacka” hade ett mycket starkt signalvärde 1986. Det var inte bara en jacka vilken som helst utan en mycket speciell typ.

Om en 22-åring vid tiden beskrev en jacka som liknande en av typen Tenson så menar han inte vilken typ av täckjacka som helst. Det är mycket osannolikt att han skulle sett en jacka av Björkmans typ och försökt beskriva den för polisen som att den liknade en Tensonjacka. Det är vitt skilda jackor.

Kan Fauzzi vara ett undantag från den allmänna uppfattningen om vad som liknar en Tensonjacka? Ja, det är givetvis möjligt, men det är mindre sannolikt. Det finns också förstås alltid möjligheten för att han minns fel osv.

Vi har även ett stöd för Tenson-teorin i att Fauzzi mycket riktigt beskriver längden som av Tensontyp och inte av Björkmantyp.

Generellt är alltså Fauzzis vittnesmål om jackantypen något som isolerat klart talar emot att det var Björkman han såg. Det är en klar invändning mot den teorin.

Sedan identifierade förvisso Fauzzi Björkman på jackfärgen. Men det var ju på mycket långt avstånd och vi vet ju hur svårt vittnena kring mordplatsen hade att beskriva klädsel på längre håll. Hur långt var avståndet mer exakt du som har koll? Över hundra meter?
Citera
2026-03-02, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack så mycket. Jag uppskattar mycket din vänlighet i att länka till olika källor, även på framfusig förfrågan som här och dina utförliga förklaringar.

Infon i dokumenten är helt klart knapphändig. Inte undra på att det kunde uppstå sådan väldig förvirring att man förväxlade Sigge C med Uffe H.

Mitt argument är att jag var med på den tiden och att ”Tensonjacka” hade ett mycket starkt signalvärde 1986. Det var inte bara en jacka vilken som helst utan en mycket speciell typ.

Om en 22-åring vid tiden beskrev en jacka som liknande en av typen Tenson så menar han inte vilken typ av täckjacka som helst. Det är mycket osannolikt att han skulle sett en jacka av Björkmans typ och försökt beskriva den för polisen som att den liknade en Tensonjacka. Det är vitt skilda jackor.

Kan Fauzzi vara ett undantag från den allmänna uppfattningen om vad som liknar en Tensonjacka? Ja, det är givetvis möjligt, men det är mindre sannolikt. Det finns också förstås alltid möjligheten för att han minns fel osv.

Vi har även ett stöd för Tenson-teorin i att Fauzzi mycket riktigt beskriver längden som av Tensontyp och inte av Björkmantyp.

Generellt är alltså Fauzzis vittnesmål om jackantypen något som isolerat klart talar emot att det var Björkman han såg. Det är en klar invändning mot den teorin.

Sedan identifierade förvisso Fauzzi Björkman på jackfärgen. Men det var ju på mycket långt avstånd och vi vet ju hur svårt vittnena kring mordplatsen hade att beskriva klädsel på längre håll. Hur långt var avståndet mer exakt du som har koll? Över hundra meter?

Det fanns Tensonjackor som såg ut som ABs jacka. Därmed inte sagt att det var en sådan NF avsåg.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-03-02 kl. 19:55.
Citera
2026-03-02, 20:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Du verkar mer sakkunnig än jag (när det gäller Tensonjackor).

Du verkar också ha en särskild Tensonjacka i åtanke. Vilken?

Tensonjackor 1951 - 2021.

Lapplander från 1979 är ganska lik Björkmans jacka.

Hoppas han var smart nog att behålla den. Bra samlarvärde om några år. Dock lite sent att be Fauzzi att peka ut den. Handklovarna som dom satte på Oswald i Texas Theatre 1963 såldes för 220 tusen kronor 2013.
Citera
2026-03-02, 20:29
Medlem
Vad är namnet på den Fskj som nämns i tv4 serien?
Citera
2026-03-02, 20:40
Medlem
perry2s avatar
SVT om källa ERIK

Barrling Kegö

Premiär om några adagar.. kan ses på Play nu

https://www.svtplay.se/video/ep3XVaz/agenten-och-morklaggningen?video=visa
Citera
2026-03-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Vad är namnet på den Fskj som nämns i tv4 serien?

Det nämns b l a

https://wpu.nu/wiki/Håkan_Ingerwald

https://wpu.nu/wiki/Christer_Poka

https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson

https://wpu.nu/wiki/Bo_Sunnefeldt

Det är förmodligen Håkan Ingerwald du menar.
Senast redigerad av Utredaren 2026-03-02 kl. 20:58.
Citera
2026-03-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker det är något konstigt med NFs uppgifter om mannen bakom Palme.

"De möttes efter cirka 10 meter (utanför Thule tobaksaffär) och Nicola Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning.

Han gick själv ungefär mitt i gångbanan som är cirka sju (7) meter bred.

Cirka 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka.

Nicola Fauzzi kopplade omedelbart ihop mannen med Palme och antog att det måste vara någon säkerhetsvakt.

Mannen gick ute i gångbanan, cirka tre (3) meter från sträckstenskanten, och gick något saktare än makarna Palme.

Nicola Fauzzi passerade honom till höger i den egna gångriktningen."

Det går ju inte ihop med bilden från rekonstruktion där mannen går längst ut på kanten....

"...ute i gångbanan..." är en motsats till 'på kanten'. "tre meter från sträckstenskanten" är en motsats till 'på kanten'.

Jag tror inte man kan använda sig av positionen på rekonstruktionfotot.

Nej det där går ju inte ihop, Fauzzi måste ha varit en halvmeter ifrån Tenson isåfall.

Ett av många exempel på saker som inte är utrett. Vad jag vet.
Citera
2026-03-02, 21:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det fanns Tensonjackor som såg ut som ABs jacka. Därmed inte sagt att det var en sådan NF avsåg.

Det är anekdotisk bevisning, men jag hävdar av egen erfarenhet att om en ung man jämförde något med en Tensonjacka i mitten av åttiotalet så var det en speciell typ av Tensonjacka han syftade på. Den typen hade bara en avlägsen likhet med Björkmans jacka. Det är typen du ser i Otto Ekevis videor.

Jag är övertygad om att min uppfattning stämmer med verkliga förhållanden. Tensonjacka bär på klara konnotationer och kan inte innebära en täckjacka vilken som helst. Om inte Fauzzi hade ansett att Tenson var särpräglad på det sättet hade han inte använt det märkesnamnet. Det är inte lika typiskt karaktäristiskt som en Salomonväska, men det är typiskt.
Citera
2026-03-02, 21:47
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Det är anekdotisk bevisning, men jag hävdar av egen erfarenhet att om en ung man jämförde något med en Tensonjacka i mitten av åttiotalet så var det en speciell typ av Tensonjacka han syftade på. Den typen hade bara en avlägsen likhet med Björkmans jacka. Det är typen du ser i Otto Ekevis videor.

Jag är övertygad om att min uppfattning stämmer med verkliga förhållanden. Tensonjacka bär på klara konnotationer och kan inte innebära en täckjacka vilken som helst. Om inte Fauzzi hade ansett att Tenson var särpräglad på det sättet hade han inte använt det märkesnamnet. Det är inte lika typiskt karaktäristiskt som en Salomonväska, men det är typiskt.

Tenson hade två legendariska modeller på 80 talet

Himalaya. en lång tjock jacka med kapushong... nog ej den som avses. se 1975
Nordland vanlig och klassisk kortare modell där den tunna lapuchongen nästan alltid är instoppad i kragen. Nog den modell som avsyftas. Se 1984 i länken

Vidare hade Tenson en mellanblå färg på flera jackor som var igenkänningsbar se 1984 med tygprovet

https://www.tenson.com/sv/this-is-tenson/history
Citera
2026-03-02, 22:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Tenson hade två legendariska modeller på 80 talet

Himalaya. en lång tjock jacka med kapushong... nog ej den som avses. se 1975
Nordland vanlig och klassisk kortare modell där den tunna lapuchongen nästan alltid är instoppad i kragen. Nog den modell som avsyftas. Se 1984 i länken

Vidare hade Tenson en mellanblå färg på flera jackor som var igenkänningsbar se 1984 med tygprovet

https://www.tenson.com/sv/this-is-tenson/history

Ja, precis jag menar att de flesta unga människor 1986 skulle associera Tensonjacka med åttiotalsmodellen med den något glansiga blå färgen och texturen.

https://m.youtube.com/watch?v=9xapEAQ4zZI

Otto Ekevi bär nog någon form av denna jacka i sin video ovan, även om jag inte kan svära på att det är exakt rätt åtgång och modell. Färgen på den högra vid ca 0.43 stämmer bäst med vad jag avser. Är det en Nordland?
Citera
2026-03-02, 23:00
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ja, precis jag menar att de flesta unga människor 1986 skulle associera Tensonjacka med åttiotalsmodellen med den något glansiga blå färgen och texturen.

https://m.youtube.com/watch?v=9xapEAQ4zZI

Otto Ekevi bär nog någon form av denna jacka i sin video ovan, även om jag inte kan svära på att det är exakt rätt åtgång och modell. Färgen på den högra vid ca 0.43 stämmer bäst med vad jag avser. Är det en Nordland?

Nej Otto har en Tenson Himalaya... en mycket varm och tjock expeditions Parkas... Den kan vara aktuell. Men jag tror mer på Tenson Mount Robson i Nordland tyget en tunnare mer ofodrad jacka. Enligt min tidigare länk se 1984
Senast redigerad av perry2 2026-03-02 kl. 23:10.
Citera
2026-03-02, 23:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag tycker det är något konstigt med NFs uppgifter om mannen bakom Palme.

"De möttes efter cirka 10 meter (utanför Thule tobaksaffär) och Nicola Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning.

Han gick själv ungefär mitt i gångbanan som är cirka sju (7) meter bred.

Cirka 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka.

Nicola Fauzzi kopplade omedelbart ihop mannen med Palme och antog att det måste vara någon säkerhetsvakt.

Mannen gick ute i gångbanan, cirka tre (3) meter från sträckstenskanten, och gick något saktare än makarna Palme.

Nicola Fauzzi passerade honom till höger i den egna gångriktningen."

Det går ju inte ihop med bilden från rekonstruktion där mannen går längst ut på kanten....

"...ute i gångbanan..." är en motsats till 'på kanten'. "tre meter från sträckstenskanten" är en motsats till 'på kanten'.

Jag tror inte man kan använda sig av positionen på rekonstruktionfotot.

Anomalin med rekonstruktionsfotots avvikelse från förhöret kanske beror på annonspelaren. Man kan notera att den är nästan exakt i jämnhöjd med Tensonmannen. Det är kanske ingen slump.

En tänkbar förlikning mellan förhöret och rekonstruktionsfotot är att Tensonmannen tillfälligt rundade annonspelaren på yttersidan när han såg att han var på väg att krocka med Fauzzi. Därför fastnade han momentant ”på bild” utanför annonspelaren trots att han i övrigt höll en stadig kurs cirka tre meter från trottoarkanten.

Notera kamerans position i förhållande till en tänkt linje tre meter från trottoarkanten. En person som gick tre meter från trottoarkanten hade krockat med kameran, det vill säga Fauzzi. Därför kan Tensonmannen ha valt att runda annonspelaren tillfälligt.

Denna förlikning mellan rekonstruktionsfotot och förhöret är ett förhållande som Fauzzi troligen med lätthet hade kunnat bekräfta än idag. Om det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in