2026-03-02, 15:49
Medlem
Du borde kolla på Björn Svanbergs S&W
icke registrerad
Hans son Filip vet. Han gömmer den och sanningen.
Svanberg fabriken (lyft fabriken) var den sista platsen Olof Palme besökte

Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Är det inte dags att var och en kort beskriver hur man upplevt de senaste 40 åren i trådens namn?

Antingen var mördaren ensam eller var det en konspiration. Om det var en konspiration bör man noggrant ha planerat dådet och utsett en passande mördare.

Vilka ovedersägliga fakta finns?
Mordet skedde på en vältrafikerad gata med många vittnen. En konspiration borde inte ha valt det.
Vapnet var svårhanterligt. En konspiration borde inte ha valt det.
Vapnet hade ingen ljuddämpare. En konspiration borde ha valt det.
Mördaren sköt i överkroppen. En konspiration borde ha valt huvudet.
Mördaren dödade inte de två närmaste vittnena. En konspiration borde ha valt det.
Mördaren valde en isig trappa som flyktväg. En konspiration borde inte ha valt det.
Mördaren lämnade platsen med ett klumpigt rörelsemönster likt en elefant enligt vittnen. En konspiration borde ha valt en vältränad och smidig person.

Alla sammanslutningar med noggrann planering hann inte först. Om man efter den slutsatsen ger förslag på en ensam gärningsman bör man ställa sig två grundläggande frågor:
Vad hände med vapnet efter mordet? Hittades det eller efterlystes det?
Vad hände med den personen efter mordet? Bytte den livsstil, återkom den till mordplatsen och hur dog den?

Citera
2026-03-02, 16:05
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Wtn som hittades var som jag fattat det en 27 MHz-radio och icke krypterad, det vill säga av konsumentklass och inte av polisiär eller militär klass.

Vilka hade främst wt av den här billiga och plastiga typen? Främst var det privatpersoner typ radioamatörer och kids. Många privatpersoner hade den här typen av wt.

27 MHz, det vill säga privat - och konsumentradio, har mycket begränsad räckvidd inte minst i stadsmiljö och ligger på en öppen kanal som vem som helst kan komma in på. Här är det inte bara en fråga om att andra kan höra utan också risken att annan radiotrafik kan störa kommunikationen.

Passar en wt som är en 27 MHz radio som hittats i en snödriva in i en avancerad konspiration på mordet på en statsminister? Eller mer in att den tillhört någon oskyldig privatperson? Man vet ju aldrig men känns väl mest troligt att den inte varit del som kommunikationsutrustning en mordkomplott.

Var den upphittade wt funktionsduglig skulle jag vilja veta. Det tycks inte gjort någon undersökning kring om wtn var trasig, om batteriet var intakt etc. Det kanske inte bara var en konsumentpryl utan dessutom paj, vilket kan vara svaret på varför den slängts.

De pratade ju om att denna modell av wt kostade runt 5000;- på den tiden ?

Du kan ha rätt men jag tror iaf inte många på 80 talet hade wt för den pengen ?

Ja att det tappas en wt efter avslutat uppdrag i all stress känns väl kanske inte så konstigt ?

Ja det blir intressant att se hur det går med dna m.m
Citera
2026-03-02, 16:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vad det verkar provsköts i alla fall inte kungens revolver: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kad7pA/kungens-palme-vapen-provskots-aldrig

Ja, så är det. Frågan är hur den sorterades undan på något diskret sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag tror att redovisningen utgick från OPV-databasen, en överbyggnad där PU samlade och ”sorterade ut” aktuella vapen av rätt typ. Rapporten baseras kanske därför inte direkt på rådata !?

I så fall ligger de åtta diplomatregistrerade revolvrarna utanför OPV. Hans Majonnäs uppges ha varit registrerad på en av dem. Men, om det rör sig om ett icke-kontrollerbart vapen skulle man kunna spekulera i en hemvist kring Östermalmsgatan.

Ett vittne (EFE14473) uppger att hon såg en figur vika in där från riktning Humlegården. I dag ligger Colombias, Thailands, Rumäniens och Polens ambassader i området, bland andra. Hur situationen såg ut 1986 vet jag inte.

Jag antog att det mest rimliga vore att den konungsliga revolvern hamnade bland diplomatvapnen och det är alltså fallet? Även om statschefens immunitet inte är av diplomatiskt slag och Drottningholm låg i Solna polisdistrikt (de nio diplomatiska vapnen fanns i Stockholms polisdistrikt).

De vapen som fick OPV-nummer var sådana som sorterades ut som aktuella för provskjutning, inklusive sådana som efter utredning visade sig vara obrukbara, felregistrerade, befunna i andra distrikt eller hade innehavare med diplomatisk immunitet osv. Det vill säga, även vapen som inte blev aktuella att provskjuta fick OPV-nummer. Vapen som inte alls kvalificerade sig till att sorteras ut fick dock inga nummer. Och här kan man tänka sig att konungens revolver fanns, om inte i diplomatskaran.

Den lista på vapen som används vid såväl aktionen då samtliga innehavare i hela riket uppmanas att visa upp sig med sitt vapen för polisen i april 1986 som vid den från 1989/90 då innehavare i Stockholms län anmodas att lämna in sina vapen för provskjutning är den begäran som sänds till rikets samtliga polisdistrikt dagarna efter mordet om omedelbar utsortering av vapen av aktuell typ.

Apropå diplomatisk immunitet kan man fråga sig varför sådan skulle innebära skäl att inte kalla innehavare. Vapenaktionen kan liknas vid toppsning i en screeningsinsats i vilken ett stort antal individer utan misstanke kallas. Det är snarast ett erbjudande om att rentvå sig och inga tvångsmedel är inkopplade. Underförstått finns ett "hot" att om man inte samarbetar så kommer det att betraktas som misstänkt vilket, bland annat, kan föranleda tvångsåtgärder. Vid sådana och direkta utredningsåtgärder sätter den diplomatiska immuniteten stopp.

Citat:
Rumäniens ambassad ligger på Östermalmsgatan 36. Fastigheten köptes av familjen Palme och är den fastighet där Olof Palme växte upp. Huset såldes senare, men familjen Palme fortsatte att hyra byggnadens översta våning. Före 1970 låg ambassaden på Birger Jarlsgatan 37, med gavel mot Snickarbacken.

År 1986 styrdes Rumänien av den hårdföre Nicolae Ceaușescu, med stöd av den ännu mer hårdföra kontrollapparaten Securitate. Relationerna med Sverige tycks ha varit normala.

Om övervåningen fortfarande hyrdes ut 1986, och vem som i så fall bodde där vet jag inte.

Inte heller om det fanns något diplomatregistrerat Smith & Wesson .357 på adressen. Tyckte bara det var en intressant detalj i sammanhanget.

Man kan knyta ihop säcken genom att påminna sig att Ceaușescu mottog Serafimerorden ur konungens hand 1980.

Han kanske återgäldade förläningen genom att avlägsna den som decimerat den svenske konungen till en plym att avsätta med ett penndrag.
Citera
2026-03-02, 16:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det har kommit fram att klantskalleutredarna inte ens hade koll på att:
1. Det finns fler än en vapentyp, som skjuter sådana kulor. "Utredningarna" kollade bara ett av dem!

Du får utveckla vilka vapentyper som ska ha förbisetts.

Citat:
2. En ledningsutredare hävdade att det inte går att ladda om patroner!
(Det vet ju t o m jag som allmänbildning/onödigt vetande för mig att det går som, fastän jag inte hållit på med skjutvapen sedan obligatoriska militärtjänsten på stenåldern...)

Vad avses med att "ladda om"? Att använda en patronhylsa flera gånger? Ja, det går. Men mordkulorna fanns ej att köpa lösa för handladdning. Att transplantera kulor mellan laddade patroner av olika kaliber? Ja, om du har tillgång till specialverktyg för att öppna laddade patroner samt utrustning för laddning.

Finns det någon anledning att tänka sig dylikt krångel? Nej.

Citat:
Dessutom:
3. "Gärningsmannaprofilen" gjorde de EFTER klantskalle"utredarna" hade bestämt sig för att det var Christer Pettersson så profilen gjordes så att den passade in på Christer Pettersson!

Nej, gärningsmannaprofilen beskriver inte en CP-typ.

Citat:
4. Det var en massa walkitalkies i närområdet. SÄPO gjorde en utredning om det. Den utredningen har ignorerats av mord"utredningen".

5. SÅPO har "tappat bort" filen de hade om Palme från innan han blev mördad!

6. En av kulorna hittades senare där teknikerna kollade den INTE var då! Kan bero på att mördarGÄNGET ville få bort att Palme sköts med VÄNSTER hand... Ytterligare ett tecken på att det låg en organisation/grupp bakom mordet...

Så om det inte var SydAfrika (eller Moskva), var det uppenbarligen - utom för officiella idiot"utredarna" - någon annan organnisation/grupp. (Grupp inom) SÄPO är uppenbarligen inblandad som utredningen manipulerats efteråt även OM de inte sköt.

Här berättas en del från INSIDERinfo från den normale mordutredaren i Stockholm, som inte fick vara med som förväntat!
https://www.youtube.com/watch?v=c1tnyoCAoXM
Citera
2026-03-02, 16:29
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, så är det. Frågan är hur den sorterades undan på något diskret sätt.

Jag antog att det mest rimliga vore att den konungsliga revolvern hamnade bland diplomatvapnen och det är alltså fallet? Även om statschefens immunitet inte är av diplomatiskt slag och Drottningholm låg i Solna polisdistrikt (de nio diplomatiska vapnen fanns i Stockholms polisdistrikt).

De vapen som fick OPV-nummer var sådana som sorterades ut som aktuella för provskjutning, inklusive sådana som efter utredning visade sig vara obrukbara, felregistrerade, befunna i andra distrikt eller hade innehavare med diplomatisk immunitet osv. Det vill säga, även vapen som inte blev aktuella att provskjuta fick OPV-nummer. Vapen som inte alls kvalificerade sig till att sorteras ut fick dock inga nummer. Och här kan man tänka sig att konungens revolver fanns, om inte i diplomatskaran.

Den lista på vapen som används vid såväl aktionen då samtliga innehavare i hela riket uppmanas att visa upp sig med sitt vapen för polisen i april 1986 som vid den från 1989/90 då innehavare i Stockholms län anmodas att lämna in sina vapen för provskjutning är den begäran som sänds till rikets samtliga polisdistrikt dagarna efter mordet om omedelbar utsortering av vapen av aktuell typ.

Apropå diplomatisk immunitet kan man fråga sig varför sådan skulle innebära skäl att inte kalla innehavare. Vapenaktionen kan liknas vid toppsning i en screeningsinsats i vilken ett stort antal individer utan misstanke kallas. Det är snarast ett erbjudande om att rentvå sig och inga tvångsmedel är inkopplade. Underförstått finns ett "hot" att om man inte samarbetar så kommer det att betraktas som misstänkt vilket, bland annat, kan föranleda tvångsåtgärder. Vid sådana och direkta utredningsåtgärder sätter den diplomatiska immuniteten stopp.

Man kan knyta ihop säcken genom att påminna sig att Ceaușescu mottog Serafimerorden ur konungens hand 1980.

Han kanske återgäldade förläningen genom att avlägsna den som decimerat den svenske konungen till en plym att avsätta med ett penndrag.

Vilken soppa. Diplomatvapen är dock en reell möjlighet och det närmaste jag har lyckats komma någon form av, åtminstone teoretiskt möjlig, konspiration i den här utredningen.
Citera
2026-03-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
De pratade ju om att denna modell av wt kostade runt 5000;- på den tiden ?

Du kan ha rätt men jag tror iaf inte många på 80 talet hade wt för den pengen ?

Ja att det tappas en wt efter avslutat uppdrag i all stress känns väl kanske inte så konstigt ?

Ja det blir intressant att se hur det går med dna m.m

Att den kostade runt 5000 tvivlar jag icke på men det säger inte att den var professionell. Även hobby - och konsumentprylar kan vara dyra. Sedan kan den typen av radio även använts yrkesmässigt, typ enklare väktarbolag, och var mer ”semiproffsig” därav prislappen.

Det var fortfarande en 27 MHz, alltså gjord för främst konsumentbruk och öppen kanal, ej krypterad och mycket dåligt val för en proffsig komplott.

Låt mig sätta det hela i perspektiv. VHF/UHF yrkesradio fanns. Dessa krävde tillstånd av Televerket och licens men gick att köpa begagnade, omprogrammera och använda riskfritt på egen frekvens.

Jag tvivlar starkt på att proffs går och köper exklusiva men likväl konsumentanpassade WTs och kommunicera via öppen kanal i stället för att lägga pengarna på betydligt mer riskfri professionell utrustning. Men vem vet, de kanske inte var nördiga och tänkte wt som wt, eller som du, fan de är dyra då måste de var bra skit alltså.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-02 kl. 16:38.
Citera
2026-03-02, 16:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det framgår inte av ditt inlägg om du såg programmet på SVT Play som jag länkade till. Gör det.

De har inte tystnadsplikt längre. Som programmet börjar med att säga.

PKK avvisades av åklagarna. Flera gånger.

RAF avvisades av både Säpo och västtyska BKA.

Jugoslaver och bulgarer kom man ingen vart med.

Dessa grupper avvisades därför att det inte framkommit något konkret som talade för att de skulle ligga bakom. Exakt detsamma gäller en inhemsk mindre grupp med begränsade resurser som du har som teori. Jag delar åsikten att en inhemsk konspiration per se är sannolikare, men det är inget som säger att det måste vara så. Ingen GM kan uteslutas på deduktiva grunder, det är först när vi vet vem som utförde mordet som vi kan utesluta alla andra motiv och grupper. Fram till dess kan man endast tala om sannolikheter.

Jag såg dokumentären. Jag noterade att de talade om slopad sekretess. Det förvånade mig att man inte hört talas om den. Jag drog inte slutsatsen att Barrling fick tala fritt och att Källa Erik, avlyssningen av Nezjinskij, inte längre omfattades av sekretess.

Om det stämmer att det som framkom i programmet var allt som gick att säga om vad Nezjinkij sagt och hur han reagerade var det onekligen tunt.
Citera
2026-03-02, 16:42
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Att den kostade runt 5000 tvivlar jag icke på men det säger inte att den var professionell. Även hobby - och konsumentprylar kan vara dyra. Sedan kan den typen av radio även använts yrkesmässigt, typ enklare väktarbolag, och var mer ”semiproffsig” därav prislappen.

Det var fortfarande en 27 MHz, alltså gjord för främst konsumentbruk och öppen kanal, ej krypterad och mycket dåligt val för en proffsig komplott.

Låt mig sätta det hela i perspektiv. VHF/UHF yrkesradio fanns. Dessa krävde tillstånd av Televerket och licens men gick att köpa begagnade, omprogrammera och använda riskfritt på egen frekvens.

Jag tvivlar starkt på att proffs går och köper exklusiva men likväl konsumentanpassade WTs och kommunicera via öppen kanal i stället för att lägga pengarna på betydligt mer riskfri professionell utrustning. Men vem vet, de kanske inte var nördiga och tänkte wt som wt, eller som du, fan de är dyra då måste de var bra skit alltså.

Fel av mig !
Den kostade tydligen runt 5000kr i dagens penningvärde, alltså ca 1500kr 1986 om jag tänker rätt ?
Citera
2026-03-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Fel av mig !
Den kostade tydligen runt 5000kr i dagens penningvärde, alltså ca 1500kr 1986 om jag tänker rätt ?

Det är fortfarande rätt saftigt. Ett tänkbart syfte för en dylik wt kunde möjligtvis vara byggarbetsplatser och vägarbeten, där det inte krävdes avancerad radioteknik men radio som var robust bygg och det är främst därför den kostade en slant.
Citera
2026-03-02, 17:41
Medlem
Mina fem öre när det kommer till den upphittade WTn:

WTn är vad det verkar en Danita III. En dansk skönhet. Hon har metalchassi och är tung, knappast något som andas hemlig operation.

Radion är 27 MHz, det vill säga öppen frekvens, det andas allt annat än hemlig operation. Lägg till känsligheten för störningar, särskilt i stadsmiljö, och det andas inte mer hemlig operation precis.

The real ones om det inte var Åsa-Nisse och hans vänner hade kört oregistrerad och omprogrammerad VHF/UHF på tyst frekvens. Chansen att bli spårad är zero, ja, om du inte blir tagen på bar gärning och snuten tar WTn ur handen på dig och gör anropet ”säg hej till polisen”.

Dyr verkar en Danita III ha varit men det andas här privat entusiastutrustning och på sin höjd möjligen stabil yrkesutrustning där man inte var i behov av böket med registrering och licens.

Räckvidden på en Danita III är mellan 500 - 1500 m i stadsmiljö beroende på hur mycket byggnader. I Stockholms innerstad får vi räkna med det lägre intervallet. Kattpiss hade Löjnant X sagt om det.

WTn hittades i en snödriva. Behöver man väl inte förklara varför det inte andas hemlig operation. Andas mer typ byggis, elektriker, vägarbetare etc som varit disträ.

Har inte läst Stocklassas böcker, men går han alls igenom sådant här ens med sig själv? Eller ja, så klart han inte gör. Sensationen är viktigare än det som kan tänkas vara rimligt.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-02 kl. 18:28.
Citera
2026-03-02, 18:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag tycker det är något konstigt med NFs uppgifter om mannen bakom Palme.

"De möttes efter cirka 10 meter (utanför Thule tobaksaffär) och Nicola Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning.

Han gick själv ungefär mitt i gångbanan som är cirka sju (7) meter bred.

Cirka 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka.

Nicola Fauzzi kopplade omedelbart ihop mannen med Palme och antog att det måste vara någon säkerhetsvakt.

Mannen gick ute i gångbanan, cirka tre (3) meter från sträckstenskanten, och gick något saktare än makarna Palme.

Nicola Fauzzi passerade honom till höger i den egna gångriktningen."

Det går ju inte ihop med bilden från rekonstruktion där mannen går längst ut på kanten....

"...ute i gångbanan..." är en motsats till 'på kanten'. "tre meter från sträckstenskanten" är en motsats till 'på kanten'.

Jag tror inte man kan använda sig av positionen på rekonstruktionfotot.
Citera
2026-03-02, 18:31
Avstängd
Citat:
Vilken soppa. Diplomatvapen är dock en reell möjlighet och det närmaste jag har lyckats komma någon form av, åtminstone teoretiskt möjlig, konspiration i den här utredningen.
Va? Det finns ju flera olika möjligheter och något skumt är det uppenbarligen eftersom så skitdåliga kan inte alla "utredare" vara
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du får utveckla vilka vapentyper som ska ha förbisetts.

Vad avses med att "ladda om"? Att använda en patronhylsa flera gånger? Ja, det går. Men mordkulorna fanns ej att köpa lösa för handladdning. Att transplantera kulor mellan laddade patroner av olika kaliber? Ja, om du har tillgång till specialverktyg för att öppna laddade patroner samt utrustning för laddning.

Finns det någon anledning att tänka sig dylikt krångel? Nej.

Nej, gärningsmannaprofilen beskriver inte en CP-typ.
Jag är ingen vapenexpert. Lyssna på videon som bl a hänvisar till den NORMALE mordutredarens anteckningar om vad han tyckte inte stämde med officiella "utredningarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in