2025-09-26, 05:25
Medlem
GretelThronbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Nästan lite sorgligt att ingen verkar bry sig. Tänk er om detta hänt för femton år sen, att Xbox 360 bara försvann. Det hade engagerat folk; fansen hade sörjt och PS3-användarna varit skadeglada.

Nu bara: poff… shhh…

I och med att Xbox förfallit så pass länge så blir utfasningen ganska naturlig.
Hade de lagt av mitt under den mycket framgångsrika 360-eran hade det ju varit en helt annan sak. Men Xbox har ju gått på sparlåga i typ 12-13 år nu.
Citera
2025-09-29, 17:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
I och med att Xbox förfallit så pass länge så blir utfasningen ganska naturlig.
Hade de lagt av mitt under den mycket framgångsrika 360-eran hade det ju varit en helt annan sak. Men Xbox har ju gått på sparlåga i typ 12-13 år nu.
Ja man behöver ju särskilda spel för att ha nostalgi och kärlek till en konsol. Folk som minns Xbox och Xbox 360 minns ju den unika spelupplevelsen.

Med Xbox One och Xbox X så finns det knappt några exklusiva minnen att klamra sig fast vid eller något att försvara.
Citera
2025-10-04, 11:12
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja man behöver ju särskilda spel för att ha nostalgi och kärlek till en konsol. Folk som minns Xbox och Xbox 360 minns ju den unika spelupplevelsen.

Med Xbox One och Xbox X så finns det knappt några exklusiva minnen att klamra sig fast vid eller något att försvara.
Retro Gamer 275 har en bra artikel om 360 där skribenten menar att sjunde generationens konsoler var den sista som var spelbar direkt, dvs utan nedladdningar och inloggningar som snor ens tid.

Noterar även att PS4 överlever Xbox Series S/X. Oops.
Citera
2025-10-04, 20:54
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Retro Gamer 275 har en bra artikel om 360 där skribenten menar att sjunde generationens konsoler var den sista som var spelbar direkt, dvs utan nedladdningar och inloggningar som snor ens tid.

Noterar även att PS4 överlever Xbox Series S/X. Oops.
Sen vill åtminstone jag ha ett fysiskt spel som fungerar även i nyare konsoler. När man spelar sällan så vill konsolen ladda ner gigantiska filer innan det går att spela och man vill inte lägga en halvtimme på det.
Citera
2025-11-22, 09:49
Medlem
Jag kommer inte ihåg email och har inte rätt telefonnummer.

Och nu drar de 285 kr på mitt bankkonto trots att jag inte kommer in på kontot... det enda jag vet är gamertagg, finns det något att göra?

Och Xbox kundsupport kommer jag aldrig åt
Senast redigerad av Soppatorsk90 2025-11-22 kl. 09:56.
Citera
2025-11-27, 21:05
Medlem
Hur kommer det sig att jag plötsligt har tillgång till UBISOFT PLUS spel samt spel som endast borde finnas på premium och/eller ultimate när jag bara har GAMEPASS FOR CONSOLE som kostar 105kr/mån

Jag har t.ex spel som Hogwarts Legacy och The Crew Motorfest
Senast redigerad av Trippel-IPA 2025-11-27 kl. 21:54.
Citera
2025-11-30, 19:17
Medlem
Citat:

Jag kan inte påstå att jag ömmar för min Xbox men jag tycker definitivt konsolen har ett oförtjänt dåligt rykte - det är en synnerligen habil maskin som funkar utmärkt att spela på - handkontrollen ligger skönt i handen, den presterar ofta bättre än PS5 och spelen är också ofta billigare än till PS (särskilt vid rea). Tyvärr kommer det alldeles för få intressanta exklusiva/semi-exklusiva spel till den och alla studior som Microsoft köpt upp verkar långt mer intresserade av att skapa FPS-titlar än plattformsspel och äventyrsspel i tredje person som PS nischat in sig på och de senare är i mitt tycke långt mer passande för spel med handkontroll.
Citera
2025-11-30, 20:49
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag kan inte påstå att jag ömmar för min Xbox men jag tycker definitivt konsolen har ett oförtjänt dåligt rykte - det är en synnerligen habil maskin som funkar utmärkt att spela på - handkontrollen ligger skönt i handen, den presterar ofta bättre än PS5 och spelen är också ofta billigare än till PS (särskilt vid rea). Tyvärr kommer det alldeles för få intressanta exklusiva/semi-exklusiva spel till den och alla studior som Microsoft köpt upp verkar långt mer intresserade av att skapa FPS-titlar än plattformsspel och äventyrsspel i tredje person som PS nischat in sig på och de senare är i mitt tycke långt mer passande för spel med handkontroll.
Ja det var kanske lite dumt skrivet. Många av mina bästa spelminnen är spel som funnits på flera konsoler.

Alla tre konsoler har usel bredd på sitt exklusiva sortiment egentligen. Nintendo helt fast i det lätta och tecknade med Metroid Prime 4 som enda variationen. Playstation single player äventyrsspel till 90%. Astro bot som enda intressanta undantaget. Xbox har egentligen bättre bredd än Switch

Xbox hade visserligen en del äventyrsspel förr men för mig var det främst en multiplayer konsol, dvs soff multiplayer. Att spela med vänner på samma konsol. Om Xbox hade fått till en Uncharted så hade det fortfarande inte fångat Xboxs egentliga själ enligt mig. Gears of War, Halo, Dead or Alive, Top Spin . Det var socialt, action, läckra bilar, stora bröst.

Jag förstår inte varför Playstation och Xbox är en helt och osocial konsol när spel som Mario party, Smash och Mario kart säljer mer än nästan något annat.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-11-30 kl. 20:57.
Citera
2025-12-30, 23:38
Medlem
Skribentminimums avatar
Citat:
Ja det var kanske lite dumt skrivet. Många av mina bästa spelminnen är spel som funnits på flera konsoler.

Alla tre konsoler har usel bredd på sitt exklusiva sortiment egentligen. Nintendo helt fast i det lätta och tecknade med Metroid Prime 4 som enda variationen. Playstation single player äventyrsspel till 90%. Astro bot som enda intressanta undantaget. Xbox har egentligen bättre bredd än Switch

Xbox hade visserligen en del äventyrsspel förr men för mig var det främst en multiplayer konsol, dvs soff multiplayer. Att spela med vänner på samma konsol. Om Xbox hade fått till en Uncharted så hade det fortfarande inte fångat Xboxs egentliga själ enligt mig. Gears of War, Halo, Dead or Alive, Top Spin . Det var socialt, action, läckra bilar, stora bröst.

Jag förstår inte varför Playstation och Xbox är en helt och osocial konsol när spel som Mario party, Smash och Mario kart säljer mer än nästan något annat.
Det finns inte en enda konsol här som har ett dåligt utbud överhuvudtaget ifall du jämför med tiden. Endast ett enda vapen i spelen har mer polygoner än alla de forna spelen du nämnde har tillsammans på skärmen. Spel är oerhört komplexa och utvecklade. Man kan helt enkelt få ett värde av 10 spel från gårdagen inuti ett enda spel.
Dessutom är innehållet totalt massivt. Man har minigames och quests proppat med mängder av arbete.
Det är absolut mer spel än någonsin och jag skulle bli väldigt ledsen om jag hamnade i att endast vara i de föregående spelen du nämner än att vara där man är idag.
Citera
2026-02-21, 20:22
Medlem
Elementarts avatar
Nu har Phil Spencer gått i pension och blivit ersatt av Asha Sharma.
Citera
2026-02-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Nu har Phil Spencer gått i pension och blivit ersatt av Asha Sharma.
Tack och lov. Jag fick otroligt dåliga vibbar av Phil Spencer. En sak som är speciellt med Phil Spencer är att han är crossplays förfader. Vi måste nu elliminera denna obalans.
I den ärvda "throne" som han satte sig på. Mest okunnig av de alla så blev han en sån klassisk himla skurk med att öppna just den portalen som alla kunnat öppna men tokvägrat pga just den stora balansen.
Vad Phil Spencer är, kan inte understrykas. Om Hitler fanns inom spel så har vi Phil Spencer.
Han slarvsyltade hela industrin totalt eftersom han genuint inte har ett dugg glädje eller själ för oss. Dessutom levde han i all sannolikhet i den svenska övertygelsen. Det går hand i hand med hur dåligt xbox har varit.
Crossplay med konsol och PC är mer elakt än invandringen som sker i Sverige. Otroligt.
Senast redigerad av Forthenord 2026-02-22 kl. 18:07.
Citera
2026-03-02, 22:38
Medlem
NightWalker1s avatar
tjena! jag har tänkt att köpa en xbox series s och nhl 26. senaste tv-spelskonsollen jag köpte var ett xbox 360.om jag har förstått det rätt så är xbox series s en budgetvariant som inte har någon skivläsare utan man kan endast köpa spelen på nätet och ladda ner, rätt?
när jag googlade på nhl 26 så hittade jag en digital version på en sida som heter instant gaming. dom har spelet för 284 kr kan det verkligen stämma? är sidan äkta?
https://www.instant-gaming.com/en/19990-buy-nhl-26-xbox-series-x-s-microsoft-store/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in