2025-09-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Skrollade förbi ett inlägg på Threads som menade att Xbox är bortplockad på Costco i USA och inte är sökbar på Costcos hemsida.

Är Series X och S slutligen döda och begravda?
Jag hade svårt att få tag i en här i Sverige för ett par månader sedan. De fanns listade hos de stora elektronikjedjorna men endast S fanns i lager lite då och då. Har svårt att tänka mig att de alltid skulle vara slutsålda - för de verkar inte så populära jämfört med PS5 så kändes som någon utfasning.
Citera
2025-09-23, 11:48
Medlem
swebarbs avatar
med tanke på hur dåligt det gått för xbox senaste åren är det inte helt oväntat att dom kommer kanske helt dra sig ur för dom kan ändå inte matcha varken sony eller nintendo oavsett vad dom gör...

Den finns ju här men lite över 8000kr

https://www.computersalg.se/i/7068971/microsoft-xbox-series-x-spelkonsol-4k-120-2160p-8k-60-4320p-1tb-ssd-nvme-wi-fi-lan-hdmi-2-1-svart-in kluderar-1-x-xbox-tr%c3%a5dl%c3%b6s?utm_source=prisjaktse&utm_medium =950-it-elektronik-sk%u00e6rme-tv-hifi-konsol-konsol-xbox&utm_campaign=microsoft&utm_content=96&pjclid= 40be8405-6005-44e0-ae7c-741cc7502c74_0b04ec68353a93ef&fwd=1
Senast redigerad av swebarb 2025-09-23 kl. 11:59.
Citera
2025-09-23, 13:59
Medlem
Tavastehuss avatar
Nästan lite sorgligt att ingen verkar bry sig. Tänk er om detta hänt för femton år sen, att Xbox 360 bara försvann. Det hade engagerat folk; fansen hade sörjt och PS3-användarna varit skadeglada.

Nu bara: poff… shhh…
Citera
2025-09-23, 14:58
Medlem
PungiMunninens avatar
XBox head of design skrev det här på Linkedin:

Citat:
As we wrap up this journey with the Xbox Series X and Series S, the mission behind these consoles echoes everything I’ve learned over 30 years — to create technology that’s powerful, purposeful, and beautifully integrated into people’s lives.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7361111873749991426/

Man gick också ut i början i året med att man slutat producera Xbox Series X och Series S. Det här betyder förmodligen att de är klara med Xbox Series X och S. Man har också abrupt avbrutit produktionen av en massa Xbox exklusiva-spel - som ni tidigare nämnt i tråden. Samtidigt gick man ut i våras med att Xbox-exklusiva spel nu plötsligt skall släppas på Playstation. "The stars align" som man säger på engelska och från det här kan man dra slutsatsen om att någonting håller på att hända.

En hel del gamers är ganska pissed off. Först så lägger man flera miljarder på att köpa upp stora studior .. och sen säger man att man inte har råd och sparkar personal, avslutar spel under utveckling, stänger ner hela studior osv. Kanske var målet bara att köpa upp konkurrensen för att sedan lägga ner den.

Det finns spekulationer om att de fortsätter med nästa generations series (även det postad i denna tråd), mem det finns också de som hävdar att Xbox kommer ersättas med den här istället: https://www.xbox.com/sv-SE/handhelds/rog-xbox-ally

Personligen tror jag att det som kommer nu är sista generationen XBox, efter det så blir det Cloud.
Senast redigerad av PungiMunninen 2025-09-23 kl. 15:06.
Citera
2025-09-24, 09:49
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag har läst lite i tråden och min tanke var att köpa ett X nu i dagarna men jag hittar det knappt nånstans. Finns på nåt ställe men känns nästan som jag köper en produkt som inte underhålls (köpa en saab typ).

Hur hade ni gjort? Är X ett bra köp eller ska jag tänka om och gå över till ps? Även om jag varit xboxare hela mitt liv. Jag är 38 och jag har ALDRIG (ish) spelat på ett ps. Vad ska jag göra? Tips?

Edit: Om jag köper ett X, gör jag bort mig? Är det bortkastade pengar eftersom, enl denna tråd, finns dom knappt längre?
Citera
2025-09-24, 09:50
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Jag hade svårt att få tag i en här i Sverige för ett par månader sedan. De fanns listade hos de stora elektronikjedjorna men endast S fanns i lager lite då och då. Har svårt att tänka mig att de alltid skulle vara slutsålda - för de verkar inte så populära jämfört med PS5 så kändes som någon utfasning.

Köpte du ett?
Citera
2025-09-24, 09:51
Medlem
Har ett X som man tröttnat lite på. Är det något som säljs lätt på blocket då kanske?
Citera
2025-09-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Köpte du ett?
Ja jag tröttnade på uppförsbacken att spela med kontroller på PC när samma spel finns på konsol så jag köpte ett. Hade like gärna kunnat vara ett Playstation men föredrar xbox kontrollen.
Citera
2025-09-24, 14:10
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Jag har läst lite i tråden och min tanke var att köpa ett X nu i dagarna men jag hittar det knappt nånstans. Finns på nåt ställe men känns nästan som jag köper en produkt som inte underhålls (köpa en saab typ).

Hur hade ni gjort? Är X ett bra köp eller ska jag tänka om och gå över till ps? Även om jag varit xboxare hela mitt liv. Jag är 38 och jag har ALDRIG (ish) spelat på ett ps. Vad ska jag göra? Tips?

Edit: Om jag köper ett X, gör jag bort mig? Är det bortkastade pengar eftersom, enl denna tråd, finns dom knappt längre?

Säger sig självt att man inte köper en produkt på väg ut – för nästan dubbla priset jämfört med release år 2020.

Fördelen med att köpa en konsol efter att dess svanesång klingat ut är att man får den till vrakpris samt ett stort bibliotek av spel. Xbox Series S/X har ju varken eller, i alla inte många spel i fysisk form. Vad gäller digitala kommer inte många nya titlar heller.

PS5 eller Switch 2 är det som gäller.
Citera
2025-09-25, 21:30
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Säger sig självt att man inte köper en produkt på väg ut – för nästan dubbla priset jämfört med release år 2020.

Fördelen med att köpa en konsol efter att dess svanesång klingat ut är att man får den till vrakpris samt ett stort bibliotek av spel. Xbox Series S/X har ju varken eller, i alla inte många spel i fysisk form. Vad gäller digitala kommer inte många nya titlar heller.

PS5 eller Switch 2 är det som gäller.

Efter att ha läst både här och på andra forum, och dessutom fått stå ut med långa utläggningar på jobbet om varför PS5 slår Xbox, gick jag och köpte ett PS5 förut. Även om det kändes jävligt tungt efter att ha varit xbox trogen sen första kom...Minns att jag fick det första i julklapp året efter det kom och att jag satt och lirade THPS underground i farmor och farfars källare bra länge den natten.
Citera
2025-09-25, 23:36
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har ett X som man tröttnat lite på. Är det något som säljs lätt på blocket då kanske?

Det säljs nog lätt om du säljer det för underpris, tror att fler är ute efter ett PS5.

Citat:
Efter att ha läst både här och på andra forum, och dessutom fått stå ut med långa utläggningar på jobbet om varför PS5 slår Xbox, gick jag och köpte ett PS5 förut. Även om det kändes jävligt tungt efter att ha varit xbox trogen sen första kom...Minns att jag fick det första i julklapp året efter det kom och att jag satt och lirade THPS underground i farmor och farfars källare bra länge den natten.

Nice story. Man saknar PS2/GC/Xbox-eran.

Jag minns när Hellblade 2 visades upp för första gången, när de skulle försöka imponera med realistiska ansiktsuttryck och jag tyckte mest att det bara så så löjligt ut med bruden som tittade in i kameran och gjorde en massa konstiga miner.
Citera
2025-09-26, 02:41
Medlem
Tavastehuss avatar
Oavsett vilket läger man tillhör får man inte glömma vilken positiv inverkan Xbox haft på tv-spelandet, hur Microsoft gjort konkurrenterna bättre.

Xbox One och alla dumma uttalanden från Microsoft precis innan release satte verkligen krokben för både den konsolen och kommande Series S/X.

(Önskar fortfarande att PS5 såg ut som en Xbox Series X. Formmässigt en succé.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in