2026-03-02, 18:16
Medlem
Khamenei var en terrorist.

Hela världen hyllar hans död. Förutom de ociviliserade MENA-kamelerna då men de har inget mänskligt värde.
Citera
2026-03-02, 18:17
Medlem
pratar när han hade marktjänst...du vet piloter måste göra sånt med
..

så ja Bibi hade ingen mamma som barnvaktade honom i slagfältet

Harry mötte aldrig DIVISIONER , pansar, flyg etc. men nu börjar vi gå OT

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
🤣😂🤣 SAS som barnvaktade honom flög det som stålmannen runt hans helikopter när han evakuerade soldater? Eller missa jag något?
Citera
2026-03-02, 18:18
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Det tar tid att välja en ayatollah om jag inte missminner mig. Så de har väl någon interimlösning just nu.

Ska man tolka Al Jazeera mellan raderna så har de som vill ta över makten kommit överens om att lägga den maktkampen åt sidan och istället styra Iran tillsammans som nåt slags interimistiskt råd. Om det är för att ingen var stark nog att bräda de andra eller för att ingen vill kliva upp som ny måltavla är oklart. Och de har ju alla sina ägg i samma korg, så att säga. Förlorar islamstyret väldet så blir de alla avrättade (med fog).
Citera
2026-03-02, 18:19
Medlem
Citat:
Får ge honom vad? Prins Harry deltog också i krig och då med en stor röd tavla målad på hans rygg något Nethanyau knappast hade i sitt krig...

Jag har inte speciellt höga tankar om våra politiker här om du trodde det
På en föreläsning för 20 år sedan delgav två US-marines veteraner erfarenheter från sitt liv i USA:s tjänst. På en fråga från publiken vad det värsta de visste var svarade de direkt,

- desertörer som lämnade kamrater i sticket

- fegisar som smet undan att hjälpa sitt land genom att betala läkare för fejkade åkommor

Nu har USA en sådan fegis som president..
Citera
2026-03-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Dom hade ju valt en tillfällig ayatolla tidigare såvida inget ändrats som jag missat. Han skulle fungera som ayatolla tills de hunnit utse en permanent ayatolla.
Strök inte den tillfällige (Ali med nattlinne) med igår, eller var det bara ett rykte?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det jag vet är att Iran hade kapacitet att tillverka missiler med räckvidd till Berlin ungefär. De lovade att bara göra missiler med mindre potent räckvidd.

... Så lika bra att tyskar, fransoser och britter seglar ned redan nu.

Enligt SVT egen Mellanösternexpert Anders Persson saknar Iran missil kapacitet för att nå Europa, ett “faktum” som det tydligen skall råda konsensus kring. Nej, jag skojar inte ..

Tyvärr går det inte att länka till inslaget, men kan sökas enligt nedanstående.

“Iran slår tillbaka - dödstalen stiger”
Citera
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Använder de ens trosor? Jag är osäker på MAGAs reaktion här, det finns väldigt många som tror på allt trumpeten säger (vilket man måste vara schizofren för att få ihop) och påstår den orange att det är bäst för Amerika så har han hela hillbilly-bältet med sig.

Det är många som är anti-Israel inom MAGA. De vill inte att USA ska kriga och framförallt inte för Israel.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok, jag håller med till viss del, men du missar poängen. Syftet är framförallt att hindra Iran från att skaffa kärnvapen, det kan man göra från luften det bevisade Trump i höstas under 12 dagars kriget. Så länge Iran fortsätter försöka skaffa kärnvapen kommer Israel och USA aldrig ge sig.
Ja Iran försöker just nu vinna kriget genom att slugga vilt mot länder i mellanöstern. Men kommer det lyckas, knappast redan innan detta krig så har de flesta länder i mellanöstern tagit ställning mot Iran.
Det är ingen slump att länder som Saudi-Arabien- Quatar och UAE står på USA:s sida. Det är Sunni mot Shia, och där har USA och Israel visat att de står på Sunnis sida.

Kriget mot Iran handlar inte bara om kärnvapen utan om en maktkamp om hela regionens geopolitiska balans. USA och Israel har länge velat hålla Iran isolerat just för att landet är en självständig aktör som inte dansar efter Washingtons pipa. Att kalla det en konflikt mellan Sunni och Shia är en bekväm förenkling men det bortser från att Iran har inflytande över stora delar av Mellanöstern just för att de utmanar väst och står upp mot amerikanska och israeliska intressen.
Dessutom visar det så kallade 12-dagarskriget att det är mycket svårt att krossa ett land som Iran från luften. Landet har både djup strategisk erfarenhet och ett inhemskt försörjningssystem som gör att de kan stå emot långvariga sanktioner och militära kampanjer. Det är därför USA hittills undvikit en större markoffensiv för man vet att ett sådant krig skulle bli ett nytt Irak fast värre.
Frågan är inte om Iran lyckas utan om någon egentligen vinner på att hela regionen kastas in i ett nytt ställningskrig som bara gynnar vapenindustrin och håller oljemarknaden på helspänn.
Citera
2026-03-02, 18:21
Medlem
guderis avatar
Citat:
Du kan väl kolla upp vad som hände senast Kina rövknullade USA med dessa jordmetaller då fick fettot i vita huset komma krypandes o polera röven på Xi för att få dem igen😂

Jasså, kan du länka? Jag är ledsen, men jag kan inte svara på alla era korkade offerkoftor nu
Citera
2026-03-02, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Strök inte den tillfällige (Ali med nattlinne) med igår, eller var det bara ett rykte?
Vore ju komiskt om den nya ayatollan redan strukit med. Då hann han ha jobbet i typ en dag

Edit: Du verkar ha rätt, han verkar ha blivit dödad.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-03-02 kl. 18:24.
Citera
2026-03-02, 18:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ska man tolka Al Jazeera mellan raderna så har de som vill ta över makten kommit överens om att lägga den maktkampen åt sidan och istället styra Iran tillsammans som nåt slags interimistiskt råd. Om det är för att ingen var stark nog att bräda de andra eller för att ingen vill kliva upp som ny måltavla är oklart. Och de har ju alla sina ägg i samma korg, så att säga. Förlorar islamstyret väldet så blir de alla avrättade (med fog).
Det viktiga kanske är att få dit någon som kan veva runt med någon fatwa angående hämnd och krig? Känns inte som att andra inrikespolitiska göromål bör prioriteras just nu.
Citera
2026-03-02, 18:22
Medlem
Hizbollah är uppenbarligen självmordsbenägna, inte nog med att attackera Israel i onödan? Dom vill att fler ska vara med och puckla på dom..

Citat:
A source in Cyprus told Reuters earlier that it is likely Hezbollah who sent the drones towards the Akrotiri base and not Iran itself

https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/56017
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in