2012-11-06, 22:07
Medlem
Kingfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Iran var en hyffsad demokrati på 50-talet.

Iranier är knappast araber.
Citera
2012-11-07, 02:47
Medlem
Jamaicamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
när Irak var under Saddam och en ''diktatur'' så var Irak egentligen en demokrati just pga att de hade mat,fred,skola och allt möjligt. De kanske inte fick kritisera regeringen och säga vad de tyckte om politik men de hade åtminstone mer än tillräckligt för att överleva.
Vilket jävla bullshit. Efter kriget mot Kuwait så hade Irak stenhårda sanktioner mot sig vilket resulterade i att människor svalt ihjäl på 90-talet, samtidigt som Saddam Hussein levde i sina lyx palats. Bristen på medicin var ytterst stor under denna tid och man beräknar att upp emot en halv miljon irakiska barn dog till följd av just brist på medicin, mat och rent dricksvatten. Dess förinnan hade Saddam även inlett en folkmords kampanj mot kurderna, vilket resulterade i att omkring 200 000 människor dog i grymheterna och 4 500 byar jämnades med marken.

"Mer än tillräckligt för att överleva" säger du, jag kan garantera dig att nästan varenda irakier som bor här i Sverige har förlorat en släkting eller vän till följd av Saddams grymheter. Tycka vad man vill om USA, men att påstå att det var bättre under Saddam är rent ut sagt efterblivet.
Senast redigerad av Jamaicaman 2012-11-07 kl. 02:50.
Citera
2012-11-07, 03:38
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Det är vad iranier tycker, vi svenskar har en helt annan åsikt om detta.
Skitmänniskor och narkomaner, kriminellt dyngfolk som bör återanpassas till muslimernas högborg Iran!
Citera
2012-11-07, 13:33
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
nej och det säger en del och jag menade detta mer som ett talande exempel. Iranier är perser, turkar, kurder mm och jag har även hävdat att iranier inte är araber.

https://www.flashback.org/sp40202967
Citera
2012-11-07, 14:51
Bannlyst
Citat:

Vad är Iranier för något då?
Citera
2012-11-07, 15:44
Avslutad
Först och främst måste man förstå sig på begreppet "arab". Finns över tre hundra miljoner araber, och trots att dem har mycket nära relationer och exakt likadant språk finns de stora skillnader också..

Olika grupper samt religion är en av anledningarna, den andra är väl att man nästan alltid har varit under diktatur, och på så sätt har man knappast en medelklass eller fått sig den utbildningen man skulle behöva.

Tunisien verkar det gå bra för, tror på samma utveckling för dem andra länderna om dem bara får fria och rättvisa val.
Citera
2012-11-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brussels.sprout
Det är framför allt Turkiet, Qatar och Saudiarabien som stödjer rebellerna i Syrien. Jag är säker på att rebellerna aldrig i livet skulle acceptera hjälp från Israel och om judarna hjälpt rebellerna skulle det läckt ut och slagit tillbaka på dem själva.

Sionism handlar om att dra till Israel från andra länder och att ägna sig åt... Israel.

---

Jag har glömt många detaljer om Libyenkriget. Det jag minns är att Israel inte hade något att göra med det och europeer var mer drivande än amerikaner.

När någon ting är lurt här i världen kan man alltid vända på problemet och se vem som tjänar på att det som händer, händer. Israel är det land som tjänat på den arabiska våren:

Citat:
Ursprungligen postat av TheRestrainer
Håller ni med ministern? Vem har gynnats av den arabiska våren?

rebellerna behöver aldrig få reda på vem/vilka det är som hjälper. Dom behöver bara tacka och ta emot.

titta på dessa filmer:
http://www.youtube.com/watch?v=gtUfYGBlYSw
http://www.youtube.com/watch?v=GuqZfaj34nc
http://www.youtube.com/watch?v=VZZvPlGCt_8

Ontopic.

jag tror som många andra i tråden redan skrivit, att olika folk kräver olika styren för att samhället skall fungera.
Citera
2026-03-02, 15:20
Medlem
Finns inget oljerikt land som är demokratiskt
Citera
2026-03-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
God kväll!

Jag undrar varför just araber, neger blir helt galna som apor när de får ökade rättigheter, eller demokrati?
Arabiska länder och många negerländer har haft diktatur. Nu har en grov majoritet fått demokrati. Men då är frågan: Har det verkligen blivit bättre?

Är det inte så att Al-quida och somaliska pirater har fått demokrati att jaga folket?
Har en persisk kompis som säger att dessa länder har haft diktatur...för det galna folket. När Saddam Hussein styrde så var folket lugna, fina och skötte sig. Nu när deras diktator är borta så är landet upp och ned.

Så då är mina frågor:
1. Är det värt att araber ska ha demokrati?
2. Är det demokrati eller är det bara fascister och islamister som har tagit över?
3. Kommer araberna få det bättre?
4. Vad var bäst förr: Araber med diktatur eller araber med demokrati?

Tips: Jag talar om "arabiska våren".

/ Winston D Thackeray

Dom är för korkade för att acceptera demokrati och fria val, eftersom dom alla vill vara chefen dou vet va, NEJ DIN huRRA JAG SKA VARA CHEFEN DOU VET VA!

Och sedan är kriget igång igen, och ja dom behöver en diktator för att hålla djuren lugna!
Citera
2026-03-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Iran var en hyffsad demokrati på 50-talet.
Med shahen som var hyfsat auktoritär iofs.

Med den typen av klankulturer som finns i dessa länder blir demokrati svårt att hantera eftersom lojaliteten alltid ligger till klanen och inte till staten. Staten är i dessa länder din fiende. För att det ska fungera att styra klanerna så måste det till stora mängder våld och att vara den starkare, det enda som klanfolk förstår och respekterar.

Som exempel, när klankultur kommer till Sverige som inte är det aggressiva, högljudda och krävande samhälle som de kommer från blir det kraftig krock. Varför ska de helt plötsligt ta hänsyn till andra när de andra är utanför klanen, det vill säga mindre värda.
Citera
2026-03-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Finns inget oljerikt land som är demokratiskt
Norge?
Citera
2026-03-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Norge?
Touche, bra exempel på vad som händer om man bara låter den egna staten handskas med oljan och inte låter någon mutad regering sälja ut den
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in