2026-02-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Skulle inte rekommendera någon bitcoinlös att vänta på ytterliggare femtio procents fall. Risken är att bli sittande med en påse fiat i väntan på ett fall som aldrig kommer.

Om man bara leker med en minimal trejdingposition kan det kanske vara en kul grej att vänta på riktigt låga priser, men om det handlar om ett signifikant kapital är det inte för tidigt att börja växlingen till bitcoin så smått redan här.

Personligen gör jag ett pyttelitet autoköp varje dag vi ligger på den här nivån. Har dessutom lagt in typ tjugofem gånger större gränsköp strax över 60k och strax över 58k. Under 200 WMA kommer dagliga autoköpet att ungefär sexdubblas, enligt planen av i dag.

Hur kan du göra det när allt kapital redan är i Bitcoin (mer än 99% av dina tillgångar)?

Eller, så var det ju, i perioder när Bitcoin ligger lågt så försöker du övertyga alla här att du har pengar att satsa och när Bitcoin ligger högt så låtsas du att du är helt investerad i Bitcoin och åker på olika semestrar i länder där det fungerar att växla till och från Bitcoin.

Påkommen är ett milt ord.

Bevis:

Citat:
Jag befinner mig på bitcoinsemester i Georgien, som är ganska framåt inom bitcoin. I den ort jag befinner mig verkar det inte vara lika vanligt med bitcoinalternativ i butiker, såsom i vissa orter i Sydafrika. Btcmap.org förefaller inte ordentligt uppdaterad. Däremot finns möjlighet att köpa "krypto" i en del vanliga ATM:er och det finns rikligt med växlingstjänster i båda riktningar.

Mest intressant är emellertid att det inte är något som helst problem att köpa fastigheter och lägenheter här direkt med bitcoin. Mitt intryck är snarast att mäklarna är ivriga att få byta sina objekt mot mina bitcoin. Man behandlas inte alls som en misstänkt kriminell om man säger att man kommer att göra ett eventuellt köp med bitcoin. Inte heller något problem att starta ett bankkonto och vara öppen med att källan till ens förmögenhet är ett bitcoinsparande.

Jag tror att detta, att det numera är så lätt att köpa fastigheter pch annat för bitcoin på en del platser runt om i världen, som kan vara en delförklaring till att OG:s har dumpat så stora mängder bitcoin under senaste året. Tidigare har det på många håll varit i praktiken omöjligt att göra sig av med, låt säga, dussintals, hundratals eller tusentals bitcoin. Tror det har blivit lättare nu, och de flesta mäklare eller säljare lär växla sina mottagna bitcoin till fiat.

Jag kan för övrigt rekommendera travala.com för den som vill boka en resa och inte vill syssla mer än nödvändigt med fiat. Mycket god service, bra kundtjänst, goda betyg från användarna.
Citera
2026-02-28, 20:35
Medlem
Bitcoin har klarat första dagen av Irankriget bra. Första vågen av idioters bitcoin har köpts upp och priset är tillbaka där det var innan anfallet.

Antar emellertid att det är för tidigt att ropa hej förrän måndagen är passerad. Koncentrationen av idioter torde vara särskilt hög bland ETF-andelsägare, och ETF-andelar är också fundamentalt värdelösa i en krigssituation.
Citera
2026-02-28, 20:36
Medlem
Leastons avatar
Premature ejeaculation på ett par stycken i morse...

Är ni köpare eller säljare på dessa nivåare?
Citera
2026-02-28, 21:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin har klarat första dagen av Irankriget bra. Första vågen av idioters bitcoin har köpts upp och priset är tillbaka där det var innan anfallet.

Antar emellertid att det är för tidigt att ropa hej förrän måndagen är passerad. Koncentrationen av idioter torde vara särskilt hög bland ETF-andelsägare, och ETF-andelar är också fundamentalt värdelösa i en krigssituation.
Snarare har det visat sig att det inte blev något riktigt krig eftersom Iran är helt värdelösa, varför marknaderna har lugnat sig redan.

Vi har dock ännu en gång sett att vid osäkerhet i världen så rasar bitcoin. Så mycket var det med det digitala guldet.
Citera
2026-03-01, 07:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, jag är inte heller en anhängare till s k teknisk analys, med sina motstånd och stödnivåer och trender osv. Men vad är alternativet för BTC? Fundamental analys?? Finns ingen ränta eller utdelning från BTC, det är ju bara ett rent nollsummespel. Inte heller är BTC som guld, som ju både har tekniska tillämpningar och är en vacker metall för t ex smycken. En BTC går ju inte ha som örhänge eller förlovningsring, eller använda i elektriska kretsar. Inte heller kan man äta den, eller elda med den, eller bo i den.

Hela attraktionen med BTC är som ett spel där iaf vissa har lyckats bli rika. I ditt scenario försvinner den motivationen, och varför ska man då köpa och äga BTC? När det inte längre finns några greater fools kommer kursen därför att rasa. Och när den gör det finns det liksom ingen botten. Jämför med t ex aktier i ett vinstdrivande företag, som t ex ger 10kr i utdelning per aktie. 1000kr för en sådan aktie är rätt dyrt, därför att det motsvarar 1000kr på banken för bara 1% ränta. 10kr för den aktien är fantastiskt billigt därför att det kan jämföras med 100% ränta på banken. Så vad är billigt eller dyrt för BTC??
Bitcoins handlas idag med förhoppningen att den ska öka i värde bland majoriteten. Spekulation. En del kriminella använder den som valuta då den är svårare att spåra men dess användning som det är marginell. För att den ska öka i värde måste fler köpa den hela tiden, men till slut tar de som vill ha den slut.

Men det betyder inte att den kommer att gå till noll. För de som äger den, har en förhoppning om att den ska öka och behåller den, trots att den faller och köper även på sig mer själva. Det är först när de under längre tid ser att den inte ökar, som de kommer att göra sig av med dem. När de själva tappar tron på den.

Den är även kopplad till en sorts tro att den en dag ska ta över världen och bli en internationell valuta, som den marknadsfördes som, som gör att de håller fast vid den. En sorts sekt faktiskt. Att den ska förändra världen och innebära att dagen system ska falla. Men det finns inget som visar det, tvärtom tappar den betydelse som valuta och är ren spekulation idag och en del av dagens system.

Så framtiden för den är svår att veta. Att man lanserade den som ETF:er gav den en hausse. Men kan man skapa ett större intresse för den på något sätt igen kan den nog stiga igen. Vi får se. Däremot är den inget skydd för oro i världen som man anser eller ens stabil. Det har den visat hela tiden.
Citera
2026-03-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Du är en nolla.
Citera
2026-03-01, 13:06
Medlem
Citat:

Stora ord från killen som på riktigt trodde att Saylor hittat en infinite money glitch!

De flesta i tråden vet att du köpte både MSTR och Bitcoin på toppen och - troligen - är den största ekonomiska förloraren i tråden (procentuellt sett).

Bevis:
Citat:
MSTR började jag köpa (igen) vid $380 någonting och hela vägen ner till $250, om jag minns rätt.

Planen är att hålla ett 6-12 månader till beroende på prisrörelserna. Och köpa Bitcoin för hälften. Men så länge det går snack om att MSTR och Infinite money glitch så vill jag vara exponerad mot MSTR.

Citera
2026-03-01, 15:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
För mig som kortat sedan 70k är bitcoin en lysande affär. Jag har tjänat massor med fiatpengar som jag kan använda för att köpa mer guld när priset har en svacka.

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Bra jobbat. Om jag hade haft balls hade jag kortat BTC också tills den gått ner till 0. Men det kan ta tid och skulle väl bli urholkad av alla Bitcoinsbros bullruns innan.
Rent praktiskt, hur kortar ni BTC? En säljoption hade ju varit najs med sin begränsade risk och stora uppsida.
Citera
2026-03-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Rent praktiskt, hur kortar ni BTC? En säljoption hade ju varit najs med sin begränsade risk och stora uppsida.
Hittar du ett bra certifikat så får du gärna säga till.
Det jag vill skydda mot mot är urholkningseffekten. På grund av Bitcoins volatilitet med rusningar 10-20% upp och ner var och varannan dag kommer man bli gul snabbt även om man tänkte rätt.
Citera
2026-03-02, 16:25
Medlem
Mönstret från Ukrainakrigets respektive Gazakrigets utbrott verkar hålla i sig vid Irankrigets början. Bitcoinpriset håller sig stabilt eller går uppåt i krigstider, vilket också ter sig rimligt vid en fundamental analys.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-03-02 kl. 16:36.
Citera
2026-03-02, 17:04
Medlem
Inkommande short squeeze?
Citera
2026-03-02, 17:11
Medlem
Fler och fler investerare börjar inse att AI innebär ökad konkurrens för alla företag som producerar något. Inte bara mjukvaru-företag. Med bättre AI kan typ vem som helst bjuda på konkurrens. Till och med guld blir säkert lättare att få fram med tiden.

Dock kan AI aldrig ändra max antal bitcoin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in