Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Fast att tro att kurvor utifrån hur det varit förr, kommer att visa något om framtiden, anser jag inte går.
Frågan är mer hur många som vill ha Bitcoin idag. Till slut når det en mättnad och samma ägare byter bara mellan varandra. Hela upplägget är att så länge fler vill ha det, stiger det och man blir rikare. Men för det måste fler människor vilja satsa hela tiden. Men slutet är givet. Till slut blir det mättat. Det finns inga fler som vill ha det.
När det blir vet jag inte, men att det ska hända är givet. Till slut finns de inte fler som vill skicka pengar till de längre ned i stegen och som själva tror att det tillkommer tillräckligt många nya, för att skicka pengar till dem själva.
Nej, jag är inte heller en anhängare till s k teknisk analys, med sina motstånd och stödnivåer och trender osv. Men vad är alternativet för BTC? Fundamental analys?? Finns ingen ränta eller utdelning från BTC, det är ju bara ett rent nollsummespel. Inte heller är BTC som guld, som ju både har tekniska tillämpningar och är en vacker metall för t ex smycken. En BTC går ju inte ha som örhänge eller förlovningsring, eller använda i elektriska kretsar. Inte heller kan man äta den, eller elda med den, eller bo i den.
Hela attraktionen med BTC är som ett spel där iaf vissa har lyckats bli rika. I ditt scenario försvinner den motivationen, och varför ska man då köpa och äga BTC? När det inte längre finns några
greater fools kommer kursen därför att rasa. Och när den gör det finns det liksom ingen botten. Jämför med t ex aktier i ett vinstdrivande företag, som t ex ger 10kr i utdelning per aktie. 1000kr för en sådan aktie är rätt dyrt, därför att det motsvarar 1000kr på banken för bara 1% ränta. 10kr för den aktien är fantastiskt billigt därför att det kan jämföras med 100% ränta på banken. Så vad är billigt eller dyrt för BTC??