2026-03-02, 15:23
Medlem
JustTrollings avatar
Man kan flyga från Sverige till Thailand. Man behöver inte flyga med 3 mellanlandningar i England och U.A.E. Det gör man bara för att man vill ha den absolut billigaste biljetten.

Du ska ha den billigaste möjliga biljetten, men sedan ska flygbolaget ta "sitt" ansvar, när flyget från Thailand ställs in.

När ens land blir beskjutet av iranistanier, så är det inte alls säkert att du får samma hjälp av flygbolaget i det landet, som du hade fått om du flugit med ett bolag inom EU. Att vi har en massa extra rättigheter inom EU blir inbakat i priset.
Citera
2026-03-02, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är helt otroligt. Varje gång det blir extraordinära förhållanden som gör att flyg/flygplatser stängs hittar tidningarna några bortskämda svenskar som gör bort sig och gråter ut om att UD/svenska myndigheter inte ger dem tillräckligt ”stöd”.

En amerikansk f.d. arbetskollega som är rik som ett troll fick problem i ett land och krävde hjälp av UD. De svarade ärligt vi bryr oss faktiskt inte vi är bara här för att se till att de håller dig vid liv om du åker fast i landet, att du får mat, vatten och en rättvis prövning. Ny löste det sig väldigt snabbt för just honom men folket tycks ha skyhöga förväntningar på UD.

Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Vad gör dom bortskämda?

Bortskämda kanske är rätt ordval av TS, många som är upprörda för att de fick sin semester "förstörd" och förväntar sig att UD kommer till undsättning med privatjet. Ja tråkigt att du får sitta i en källare - för din egen säkerhets skull. Men försök visa lite tacksamhet och var glad över att du lever.
Citera
2026-03-02, 15:58
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Torde väl bli ett jävla liv om inte banköverföringen av försörjningsbidrag, från Sverige till Iran, skulle "funka".
Det heta försörjningsstöd, ja duktig veta #bidragsturken

När jag rest till SO-asien har jag alltid valt Thai Airways. Non stop Arlanda - Suvarnabhumi, och svenskar och thailändare på planet, dvs normala människor. Och ibland några norrmän .. Kan inte förstå dom som flyger via ofta kaosartade arabländer för en några pesos billigare biljett.
Citera
2026-03-02, 16:24
Moderator
Neksnors avatar
Sitter man fast i något land som är direkt drabbat av kriget, exempelvis Qatar, så har jag viss förståelse för att man ber UD om hjälp. Men om man sitter fast i Thailand bara för att man skulle mellanlanda i vad som för tillfället är ett krig så är det bara att köpa ny biljett och vid behov bråka med sitt försäkringsbolag. Flygplatserna i Thailand och Sverige verkar fungera som vanligt, så det är bara att resa.

Kollade nu, nästa lediga ekonomistol hos Thai Airways BKK -> ARN avgår fredagen den 13 och kostar THB 63k (runt 20000 kr), mellanlandning i Istanbul.
Citera
2026-03-02, 17:05
Medlem
Kojikis avatar
Till dom som sitter fast i Thailand: Boka om rutt upp till Beijing/Shanghai sen vidare till Arlanda/Kastrup. Enkelt.
Citera
2026-03-02, 17:08
Medlem
GormDenGamles avatar
De flesta som skriver här har inte råd med dessa resor, och är avundsjuka.

Ska man inte resa till en plats för att det kan bli krig? Det kan bli krig i stort sett överallt.
Så länge ingen avrådan har kommit från UD, ska man tryggt kunna resa till dessa länder. Och då är det UD:s uppgift att hjälpa till vid en händelse.

Nej, sluta upp med att vara avundsjuka. Och börja spara pengar istället för att vara bittra. Typiskt fattiga svenskar.
Citera
2026-03-02, 17:53
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Folk som åker ner och sponsrar islamistiska shithole countries med turismpengar kan gott stanna kvar där nere
Sant, de förtjänar att bli strandsatta i pissländer.
Citera
2026-03-02, 17:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Ska man inte resa till en plats för att det kan bli krig? Det kan bli krig i stort sett överallt.
Så länge ingen avrådan har kommit från UD, ska man tryggt kunna resa till dessa länder. Och då är det UD:s uppgift att hjälpa till vid en händelse.

Nej, sluta upp med att vara avundsjuka. Och börja spara pengar istället för att vara bittra. Typiskt fattiga svenskar.
Familjen i TS befinner sig inte i ett krig, de befinner sig i Thailand, förvisso på andra sidan en ny krigszon, som de dessutom skulle mellanlanda i. Och de gnäller primärt på researrangören och flygbolaget, vilket är helt rimligt. Sedan nämns också UD, men jag begriper inte varför de ska lägga sig i det här.
Det är ganska enkelt, tycker jag. Familjen befinner i det trygga landet Thailand och har en bokad hemresa som flygbolaget inte verkar utföra. Lös det akuta genom att köpa en annan hemresa, vilket just nu är dyrt. Bråka sedan med försäkringsbolag och flygbolag från hemmaplan. Blanda inte in svenska myndigheter.
Citera
2026-03-02, 18:10
Moderator
Neksnors avatar
Jag vet inte hur det funkar med vägarna i Arabien, men från Riyadh finns flyg till Sverige inom en vecka för runt 5000 kr. Avståndet från Doha/Dubai till Riyadh är överkomligt om det är vettiga vägar fordonet har AC.
Citera
2026-03-02, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Det kan bli krig överallt, problemet är att folk inte inser det och också tar höjd för att det kan ske.

Att dessutom resa till ett land som nyligen varit i krig är jäkligt naivt.

Teckna försäkring innan utrea och ordna hemresan på egen hand, det är inte svenska skattebetalares sak att bistå naiva bortskämda medborgare.

De gråter ut i media att de inte får hjälp och information.

UD har en app(Resklar), där finns allt man behöver veta, läs där, helst innan avresa.
Citera
2026-03-02, 18:27
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Sitter man fast i något land som är direkt drabbat av kriget, exempelvis Qatar, så har jag viss förståelse för att man ber UD om hjälp. Men om man sitter fast i Thailand bara för att man skulle mellanlanda i vad som för tillfället är ett krig så är det bara att köpa ny biljett och vid behov bråka med sitt försäkringsbolag. Flygplatserna i Thailand och Sverige verkar fungera som vanligt, så det är bara att resa.

Kollade nu, nästa lediga ekonomistol hos Thai Airways BKK -> ARN avgår fredagen den 13 och kostar THB 63k (runt 20000 kr), mellanlandning i Istanbul.

Fly Norse har stolar på direktflyg från Bangkok nästa Torsdag den 12:e för 13000.
Det bokas upp snabbt just nu. Om jag vore i Thailand och hade hembiljett med något mellanösternbolag skulle jag boka den Norse biljetten omedelbart.

Tror nästan ingen svensk och framförallt inte media har förstått hur stort det här kommer bli om det fortsätter några veckor till.
Blir det så och trafiken inte kommer igång tror jag många svenskar ute i världen ska ställa in sig på att komma hem framåt sommaren någon gång.
Jag är helt allvarlig, det är hur stort det här är och hur många passagerare dessa bolag har.
Citera
2026-03-02, 18:29
Medlem
Kan dock köpa att våran regering inte bry sig ett skit om vårt eget folk. Exempelvis när tsunamin i Thailand hände. Paradoxalt så tar vi hand om folket hemma och inte internationellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in