2026-03-02, 15:38
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, fördumningen ökar och därmed också religiositeten.
Jag skulle säga tvärtom, där religionen försvann t.ex i kommunist-Kina kommunist-Sovjet fascist-Italien och nazist-Tyskland så var fördumningen större än i religiösa länder. Politik gör människor dummare än religion.

Men jag kan hålla med om att detta inte gäller muslimska länder så det är något speciellt med just kristendom och judendom som tar fram det bästa i människan, om man tycker pengar är lycka.
Citera
2026-03-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och simulationsteorin jätte, jätte stark?

Well svår att argumentera emot faktiskt. Jag skulle vilja påstå att det är en starkaste hypotesen vi har.

Vetenskapen hittar inte många argument emot heller. Säga vad man vill om simulationsteorin, men den för faktiskt debatten om huruvida det finns en intelligent skapare eller inte vidare. Och den visar rätt tydligt att ateismens förklaringsmodell inte håller.
Citera
2026-03-02, 15:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag skulle säga tvärtom, där religionen försvann t.ex i kommunist-Kina kommunist-Sovjet fascist-Italien och nazist-Tyskland så var fördumningen större än i religiösa länder. Politik gör människor dummare än religion.

Men jag kan hålla med om att detta inte gäller muslimska länder så det är något speciellt med just kristendom och judendom.
Det är svårt att jämföra sammanhang där man ersätter religionen med en annan form av auktoritär lära.
Just nu är det snarast sociala medier och AI som gör folket dumt. Läsande av böcker gör folket odumt och det - förstår jag - går ner kraftigt. Hellre att folket läser bibeln och tänker själv, än att de inte läser.
Citera
2026-03-02, 15:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Well svår att argumentera emot faktiskt. Jag skulle vilja påstå att det är en starkaste hypotesen vi har.

Vetenskapen hittar inte många argument emot heller. Säga vad man vill om simulationsteorin, men den för faktiskt debatten om huruvida det finns en intelligent skapare eller inte vidare. Och den visar rätt tydligt att ateismens förklaringsmodell inte håller.
Simuleringshypotesesen är nihilistisk och inte testbar.
Citera
2026-03-02, 15:44
Medlem
ppp333s avatar
Det finns många framstående vetenskapsmän som tror på Gud.
https://www.google.com/amp/s/www.magiscenter.com/blog/23-famous-scientists-who-believe-in-god%3fhs_amp=true

Citat:
Professor Christian Anfinsen*
(Nobel Prize for Chemistry, biochemistry of RNA, Johns Hopkins University): "I think that only an idiot can be an atheist! We must admit that there exists an incomprehensible power or force with limitless foresight and knowledge that started the whole universe going in the first place."
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är svårt att jämföra sammanhang där man ersätter religionen med en annan form av auktoritär lära.
Just nu är det snarast sociala medier och AI som gör folket dumt. Läsande av böcker gör folket odumt och det - förstår jag - går ner kraftigt. Hellre att folket läser bibeln och tänker själv, än att de inte läser.
Om du tycker människor ska läsa så kan du ju inte vara emot bibeln, världens mest spridda bok och lyckospridare. Om du är för bibeln så kan du inte vara emot kristendomen (protestantismen), som ju är så mild och icke-auktoritär att det räcker att läsa bibeln och hålla med om bibelns "du ska inte döda" så är du välkommen in i himmelriket. Du behöver inte göra någonting annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Ateismen är jätte, jätte svag idag.

Att det finns en intelligens skapelse är oerhört svårt att argumentera emot.

Det betyder såklart inte att kristendomen eller någon av alla andra tusentals religioner har rätt. Det kan de omöjligt ha. Förmodligen har de alla fel, och svaret är något annat. Men de argumenterar sannerligen för sin sak ...
Nja, ateismen ökar i västvärlden. Däremot i underutvecklade länder ökar antalet troende.
Citera
2026-03-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Finns mängder med normalbegåvat folk som tror på Gud, men nästan alla föreställer sig Gud som ett slags abstrakt väsen. Jag tror inte det finns någon normalbegåvad som föreställer sig Gud personifierad, exempelvis i form av en skäggig man sittandes på ett moln.

Eftersom du är föraktfull mot troende bör det tilläggas att de verkligt korkade är ateisterna. Ateister är oändligt mycket mer korkade än troende. Även om troende (i bemärkelsen reguljär religion) inte fattar så mycket heller.

De som verkligen har lärt känna tillvaron och förnimmer lite av sanningen, blir fulla i skratt av båda positionerna (ateism vs religion) - en slags imaginär dualism/motsatsförhållande som bara existerar i folks huvuden.

Dvs, man måste från början ha ett felaktigt perspektiv på tillvaron, samt arrogansen att projicera egna mentala föreställningar på verkligheten - Först då kan det bli aktuellt att positionera sig som antingen "ateist" eller "troende". Så långt från Liv och Sanning det bara är möjligt.

Håller inte med dig om att ateister är de mest korkade.
snarare de som tror att en vanlig människa kan ha alla svar.
Det kan vara en religiös eller politisk ledare organisation.
Typ Komunismen i Sovjet, Nazismen(Hitler) i tyskland Alatouyan i Iran, Ttump(MAGA) i USA, Pol-pot i kambodja: Etc.Etc.

Så fort människor stänger av sitt logiska tänkande och går i ledband till en ledare går det oftast fel, oberoende om det är en religiös eller Politisk ledare.

Sen om GUD finns , får man väl tänka vad man vill om, det blir nog bara så att man inte vill tänka sig att vi är här enbart p.g.a slumpen.
Citera
2026-03-02, 15:49
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Nja, ateismen ökar i västvärlden. Däremot i underutvecklade länder ökar antalet troende.
Jag har inte sett ett enda spår av den ökningen senaste 50 åren. Ordet "ateism" ser jag aldrig någonsin utanför FB och någon enstaka insändare i pressen från Svensk Ateism AB.

Sverige är däremot världens mest sekulära land.
https://ceoworld.biz/2024/01/16/these-are-the-most-secular-countries-in-the-world-2024/
Den listan är nästan identisk med "världens rikaste land" så vi har ersatt gud med pengar och arbete. Inget fel med det. "Världens lyckligaste länder" är i princip samma lista. Riktigt religiösa länder är aldrig med bland "lyckligaste länder" underligt nog. Kanske blir man religiös om man är fattig och olycklig.
Citera
2026-03-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???
Du tillskriver dig själv många goda egenskaper. Är du säker på att omgivningen håller med?
Citera
2026-03-02, 15:51
Avstängd
jakirosmothers avatar
makt religion är makt
Citera
2026-03-02, 15:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Religion har ju alltid funnits hos olika folk. Det var deras kultur och gemensamma uppfattningar om sakernas tillstånd. Den nya religionen är ateismen. Ateister tror vanligen att vetenskapen är sanningen och att det inte finns högre makter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in