2026-03-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Gud kanske är en energi, som alla vi på jorden och alla livsformer i alla galaxer i alla universum skapar tillsammans.

Om vi använder den till något bra, blir det något bra.

Använder vi den till något dåligt, blir det något dåligt.

Citera
2026-03-02, 12:28
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
... Om man istället utgår från att de är lika smarta och rationella som mig och dig så blir det ofantligt mycket svårare att förstå, men i gengäld så lär man sig kanske någonting nytt om sig själv och om andra.

Psykologin har studerat gudstro, eller begreppet som användes var religiositet och mellan gudstro och religiositet kan det förstås rymmas stor skillnad vad som är grejen. Religiositet kan till ganska stor del ha en genetisk förklaring och man såg skillnader i psykologiska särdrag som individer har mer eller mindre av; känsla av samhörighet, att tilltalas av mystik och begreppet 'absorption', hur lätt man sugs upp i t ex film, litteratur. Hur mycket man attraheras av citat eller om man får gåshud av 'Sagan om ringen' kan alltså bero till 30-50% på genetik. Anders Hansen hänvisade detta i podden I huvudet på Louise Epstein. Har själv inte rekat nån forskning om det här.
Citera
2026-03-02, 12:29
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Finns mängder med normalbegåvat folk som tror på Gud, men nästan alla föreställer sig Gud som ett slags abstrakt väsen. Jag tror inte det finns någon normalbegåvad som föreställer sig Gud personifierad, exempelvis i form av en skäggig man sittandes på ett moln.

Eftersom du är föraktfull mot troende bör det tilläggas att de verkligt korkade är ateisterna. Ateister är oändligt mycket mer korkade än troende. Även om troende (i bemärkelsen reguljär religion) inte fattar så mycket heller.

De som verkligen har lärt känna tillvaron och förnimmer lite av sanningen, blir fulla i skratt av båda positionerna (ateism vs religion) - en slags imaginär dualism/motsatsförhållande som bara existerar i folks huvuden.

Dvs, man måste från början ha ett felaktigt perspektiv på tillvaron, samt arrogansen att projicera egna mentala föreställningar på verkligheten - Först då kan det bli aktuellt att positionera sig som antingen "ateist" eller "troende". Så långt från Liv och Sanning det bara är möjligt.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-03-02 kl. 12:35.
Citera
2026-03-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Psykologin har studerat gudstro, eller begreppet som användes var religiositet och mellan gudstro och religiositet kan det förstås rymmas stor skillnad vad som är grejen. Religiositet kan till ganska stor del ha en genetisk förklaring och man såg skillnader i psykologiska särdrag som individer har mer eller mindre av; känsla av samhörighet, att tilltalas av mystik och begreppet 'absorption', hur lätt man sugs upp i t ex film, litteratur. Hur mycket man attraheras av citat eller om man får gåshud av 'Sagan om ringen' kan alltså bero till 30-50% på genetik. Anders Hansen hänvisade detta i podden I huvudet på Louise Epstein. Har själv inte rekat nån forskning om det här.
Spännande! Hade aldrig hört talas om detta innan. Får helt klart läsas mer om när tid finnes!

https://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_(psychology)

Jag bör definitivt ha en stark genetisk predisposition för religiositet då Glömmer aldrig när jag såg "Konungens återkomst". Scenen där Aragorn säger "My friends, you bow to no one" då släppte jag ut ett ofrivilligt gnyende över en helt knäpptyst biosalong, för det var så fint.
Senast redigerad av ladicius 2026-03-02 kl. 12:38.
Citera
2026-03-02, 12:37
Medlem
kalkryggars avatar
Det finns lite olika perspektiv på detta.

En fråga är om det finns någon slags intelligent kraft bakom skapandet av universum och allt däri. Med vetenskap har vi visat att det troligtvis rent logiskt inte är så. Med andra ord väldigt stor säkerhet att det inte finns en sån intelligens.

Men sen har vi de urkorkade sagorna islam och kristendomen (och många fler så nu behöver ni inte bli stötta för att jag inte tar upp den lika korkade judendomen).

Dessa sagor är så dumma att hälften hade räckt. Man kan förstå varför folk trodde på detta förr när de inte visste bättre. Men idag med all vetenskap, forskning och utbildning så är det faktiskt så att om man tror på det så är man korkad.

Så hur ligger det till? Jag tror att minst 90% av alla som säger sig vara troende på kristendomen faktiskt förstår i djupet av sitt hjärta att kristendomen är falsk. Att den guden och Jesus inte finns och aldrig funnits. När det gäller islam så är det många fler som faktiskt helhjärtat tror. Det beror sannolikt på att de lever lite som i ett annat århundrade än oss i västvärlden. De har inte tillgång till samma typ av kunskap som vi i väst har.
Citera
2026-03-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Finns mängder med normalbegåvat folk som tror på Gud, men nästan alla föreställer sig Gud som ett slags abstrakt väsen. Jag tror inte det finns någon normalbegåvad som föreställer sig Gud personifierad, exempelvis i form av en skäggig man sittandes på ett moln.

Det finns väl i och för sig rätt många som tror på en högst påtaglig, intervenerande gud som är oerhört tydlig med sin vilja och lägger sig i all möjlig skit. Som typ den snarstuckne och kallblodige gammeltestamentliga guden som inte är nån diffus esoterisk kraft precis. Han är jävlar i mig konkret.

Ofta som vi i nån sorts civiliserad välvilja vill abstrahera folks tro för att göra den begriplig och rimlig men det är inte alltid särskilt rättvisande. Många som tror på skäggubbeguden.

På samma sätt finns det en massa högintelligenta människor som tror att gud skapade världen på sex dagar. Bokstavligt talat. Inte som en metafor för nån sorts väsen som pusslar ihop världsalltet och livet på jorden under miljarder av år.
Senast redigerad av Bemp 2026-03-02 kl. 12:49.
Citera
2026-03-02, 12:44
Medlem
Citat:

Ja, jag tror att Gud existerar privat och ofiltrerat, men det är inte samma sak som att jag vet. Jag har blivit övertygad om att Gud existerar genom att observera verkligheten och forska i bibeln.

Det är också många som är övertygade om att kvarkar existerar, trots att man inte kan observera kvarkar direkt med ögonen eller ens vanliga mikroskop. Man kan inte veta att kvarkar existerar, men man kan bli övertygad om att kvarkar existerar genom att observera effekterna av kvarkar indirekt.

På samma sätt kan man bli övertygad om Guds existens genom indirekta observationer. Att ha en övertygelse är samma sak som att tro, det är många som tror att kvarkar existerar, man kan inte veta, på samma sätt kan man tro att Gud existerar, men man kan inte veta.

Bibeln beskriver "tro" på det sättet att man får indirekta bevis på att Gud, det icke observerbara existerar:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)

Alltså igen: Kvarkar som man inte kan se, tror man existerar i verkligheten, baserat på tydliga bevis man får indirekt.
Citera
2026-03-02, 12:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Jag tror på Jesus budskap om Skaparen och Himmelriket. Jag är normalbegåvad och har läst fysik och matematik på universitetet.

I barn- och ungdomen trodde jag inte alls på en högre makt och tyckte inte att det fanns något som var konstigt i tillvaron. Utom vissa fientliga människor och det faktum att man fanns, inte som materia utan som en upplevare. Jag var inte ateist men agnostiker och öppen för att jag inte hade speciellt mycket koll över allt okänt.

Nu förstår jag att det finns oändligt mycket mer än vår vardag och vår samlade kunskap. Jag har upplevt en del som är långt ifrån vad som är vedertaget och efter att ha studerat Jesus budskap i drygt 30 år tycker jag att hans beskrivning av världen är mitt i prick.

Jesus vittnesmål om Gud och det eviga livet tror jag på därför att jag tror på honom.
Citera
2026-03-02, 12:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
... Dvs, man måste från början ha ett felaktigt perspektiv på tillvaron, samt arrogansen att projicera egna mentala föreställningar på verkligheten...

Citera
2026-03-02, 12:55
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Jag tycker inte att det är så jättekonstigt. För min egen del som ej troende så antar jag sannolikheten för en ev skapares existens vara 50/50 - vi vet alldeles för lite om verkligheten just nu för att kunna göra någon typ av mer djupare objektiv analys så därför landar siffran där för mig. Däremot är jag högst konfunderad ang vilket motiv en skapare skulle ha till att beordra sina skapelser att just TRO på dennes existens. Mer logiskt skulle vara att en skapare konstant strävar efter någon typ av universell balans oavsett vad det den skapat TROR.

Liv efter döden. Om jag plockar ett löv från ett träd - har jag då "mördat" det lövet? Kommer inget liknande eller identiskt löv någonsin att existera? Lövet har sitt ursprung i trädet, i rötterna som går långt ner i marken och som även är förgrenade med andra träders rötter samt svampar m m, i trädets själva DNA. Lövet är byggt på den strukturen och strukturen som sådan kan generera fler löv eller ett identiskt löv (antar jag) eftersom blueprinten för det finns kvar så länge den minsta lilla rot eller frö finns kvar. Detta blir en liknelse om hur verkligheten kan se ut på en lite högre nivå - vi lever som ett löv och ser endast det vi kan se från det perspektivet - vi är just nu delvis omedvetna och ovetande om hur tex strukturen bakom medvetandet egentligen ser ut men eventuellt är även den hierarki-baserad precis som vårat DNA.
Citera
2026-03-02, 13:00
Medlem
halaltarzans avatar
Säger som min gamla säljchef, har man ingen hemsida och emailadress så existerar man inte. Så, finns det några s.k. gudar som har det?
Citera
2026-03-02, 13:02
Avstängd
dude2ks avatar
Gud är överallt.. hur kan du inte se det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in