Citat:
Ursprungligen postat av
Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.
Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.
Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???
Ja, jag tror att Gud existerar privat och ofiltrerat, men det är inte samma sak som att jag vet. Jag har blivit övertygad om att Gud existerar genom att observera verkligheten och forska i bibeln.
Det är också många som är övertygade om att kvarkar existerar, trots att man inte kan observera kvarkar direkt med ögonen eller ens vanliga mikroskop. Man kan inte
veta att kvarkar existerar, men man kan bli övertygad om att kvarkar existerar genom att observera effekterna av kvarkar indirekt.
På samma sätt kan man bli övertygad om Guds existens genom indirekta observationer. Att ha en övertygelse är samma sak som att tro, det är många som tror att kvarkar existerar, man kan inte veta, på samma sätt kan man tro att Gud existerar, men man kan inte veta.
Bibeln beskriver "tro" på det sättet att man får indirekta bevis på att Gud, det icke observerbara existerar:
"
Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Alltså igen: Kvarkar som man inte kan se, tror man existerar i verkligheten, baserat på tydliga bevis man får indirekt.