2026-03-02, 13:08
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Jag har inte sett Emil i Lönneberga på många år och glömt det mesta, men att det är en idealbild av svensk landsbygd som skildrades kan väl inte vara något kotroversiellt.

Men en sak jag har funderat på är om Emil ger en rättvisande bild av dåtidens Sverige och finns det någon detalj i filmatiseringen som avslöjar ungefär när Emil ska utspelas.
Barnen är oftast små blonda lintottar som till skillnad från dagens ungdomar inte gjorde något värre än hyss, Emil slapp sitta i ett HVB-hem utan låstes istället in i snickarboa och Komodoran slapp bli uteliggare och istället bo i ett fattighus.
Citera
2026-03-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag har inte sett Emil i Lönneberga på många år och glömt det mesta, men att det är en idealbild av svensk landsbygd som skildrades kan väl inte vara något kotroversiellt.

Men en sak jag har funderat på är om Emil ger en rättvisande bild av dåtidens Sverige och finns det någon detalj i filmatiseringen som avslöjar ungefär när Emil ska utspelas.
Barnen är oftast små blonda lintottar som till skillnad från dagens ungdomar inte gjorde något värre än hyss, Emil slapp sitta i ett HVB-hem utan låstes istället in i snickarboa och Komodoran slapp bli uteliggare och istället bo i ett fattighus.

Hade varit snabbare att googla det än starta en ny tråd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emil_i_L%C3%B6nneberga_(film)

Citat:
Filmen utspelas i Lönneberga i Småland omkring sekelskiftet 1800/1900-talet.

Citera
2026-03-02, 13:19
Medlem
Klas-Vegass avatar
Precis som Moberg skrev Astrind Lindgren egentligen om sina föräldrar.

Tex. så fanns Bullerbyn finns "på riktigt", det är Sevedstorp, den lilla by med tre hus i rad där Astrids pappa är uppvuxen i mellangården, som stod modell för Astrid när hon skrev böckerna.

Astrid är född 1907. Precis före mellenieskiftet skulle jag säga. Slutet på 1800-talet.

Förekommer det någonsin en bil? I typ vimmeby?
Citera
2026-03-02, 13:36
Medlem
Det refereras ju till jordbävningen i San Francisco 1906 så Emil är väl född strax före sekelskiftet.
Citera
2026-03-02, 14:18
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tycker filmerna om Emil är väldigt välgjorda, enormt mycket bättre än vad barnfilmer var på den tiden.
Till och med bättre än många hollywood-filmer från den tiden.

Man undrar vad Olle Hellbom kunnat göra med ett större team och mer kapital...
Citera
2026-03-02, 14:32
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Precis som Moberg skrev Astrind Lindgren egentligen om sina föräldrar.

Förekommer det någonsin en bil? I typ vimmeby?
Minns ingen bil, däremot skrev Astrid Lindgren i en annan bokserie om bla sveriges mest förhärdade brottslingar-Ruskprick och Knorrhane och i en annan bokserie skildras t.ex att Pippi har en pappa som var negerkung för Kurre-kurre-dutterna, inte så PK ifag iofs...

Även Moberg skrev om det gamla sverige i utvandrarna och invandrarna, en fråga som är aktuell än idag.
Hans skildringar om amerika nämner en del ganska okända saker, t.ex USAs största massavrättning någonsin åt 1863 på indianer, något jag betvivlar att speciellt många känner till idag.
Citera
2026-03-02, 14:35
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag tycker filmerna om Emil är väldigt välgjorda, enormt mycket bättre än vad barnfilmer var på den tiden.
Till och med bättre än många hollywood-filmer från den tiden.

Man undrar vad Olle Hellbom kunnat göra med ett större team och mer kapital...
Min favorit av Astrids verk är den tidigare tv-serien om Saltkråkan.
Mest förstås därför att Malin visade hur vackra svenska kvinnor kan vara.
Citera
2026-03-02, 15:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Min favorit av Astrids verk är den tidigare tv-serien om Saltkråkan.
Mest förstås därför att Malin visade hur vackra svenska kvinnor kan vara.
Saltkråkan var unik, för den gjordes direkt till teve, då kunde hon specialskriva den som hon ville ha den.
Citera
2026-03-02, 15:05
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Saltkråkan var unik, för den gjordes direkt till teve, då kunde hon specialskriva den som hon ville ha den.
Den har alltså ingen bok som förlaga?
Citera
2026-03-02, 15:41
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Minns ingen bil, däremot skrev Astrid Lindgren i en annan bokserie om bla sveriges mest förhärdade brottslingar-Ruskprick och Knorrhane och i en annan bokserie skildras t.ex att Pippi har en pappa som var negerkung för Kurre-kurre-dutterna, inte så PK ifag iofs...

Även Moberg skrev om det gamla sverige i utvandrarna och invandrarna, en fråga som är aktuell än idag.
Hans skildringar om amerika nämner en del ganska okända saker, t.ex USAs största massavrättning någonsin åt 1863 på indianer, något jag betvivlar att speciellt många känner till idag.
Moberg är ännu bättre. Han kan berätta att en ko kostade 40kr 1863 ( då hade han verkligen kollat upp det). Att sverige hade både kronor och riksdaler parallellt och att en riksdaler var 70 öre.

Jag undrar om inte pippi är från 20-30 talet. Tror även att skurkarna rymmer ifrån en bil i något avsnitt.

Denna sanna berättelsen om svensken som blev negerkung och inspirerade till berättelsen tror jag är från 30-talet.
Citera
2026-03-02, 16:02
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Moberg är ännu bättre. Han kan berätta att en ko kostade 40kr 1863 ( då hade han verkligen kollat upp det). Att sverige hade både kronor och riksdaler parallellt och att en riksdaler var 70 öre.

Jag undrar om inte pippi är från 20-30 talet. Tror även att skurkarna rymmer ifrån en bil i något avsnitt.

Denna sanna berättelsen om svensken som blev negerkung och inspirerade till berättelsen tror jag är från 30-talet.
Det känner jag igen lite svagt, känner du till var detta skulle utspela sig, jag misstänker starkt att infödingarna inte kallades Kurre-kurre-dutterna verkligheten...

Kan det ha varit en svensk sjöman vars fartyg förliste och han lyckades ta sig till en ö eller något liknande?
Jag tycker att det är intressant med gamla tiders kolonier eller handelsfort men tyvärr fanns det bara några få, våra trista kungar satsade hellre på att slåss med den slemme dansken än spännande kolonialäventyr.
Citera
2026-03-02, 16:21
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag minns två berättelser ur boken "Missdådare : brott och människoöden i Sverige omkring 1600". En av historierna var barn som lekte bödlar och råkade hugga handen av en grabb. En annan var en småländsk pojk som idkade samlag med en gås.

Så visst kunde sagorna kryddats med värre hyss men det hade nog tagit bort den national romantiska auran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in