2026-03-02, 16:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Den har alltså ingen bok som förlaga?
Den skrevs efteråt!
Citera
2026-03-02, 18:24
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Moberg är ännu bättre. Han kan berätta att en ko kostade 40kr 1863 ( då hade han verkligen kollat upp det). Att sverige hade både kronor och riksdaler parallellt och att en riksdaler var 70 öre.

Jag undrar om inte pippi är från 20-30 talet. Tror även att skurkarna rymmer ifrån en bil i något avsnitt.

Denna sanna berättelsen om svensken som blev negerkung och inspirerade till berättelsen tror jag är från 30-talet.
In på sextiotalet refererade ofta gamlingar till en 25-öring som en tolvskilling.
Citera
2026-03-02, 18:36
Medlem
1918 började man säga ålderdomshem istället för fattighus

Är det inga krig eller kung referenser i den?

När Emil åker till marknaden och läkaren kanske ger fler ledtrådar
Citera
2026-03-02, 18:49
Medlem
Citat:
Det känner jag igen lite svagt, känner du till var detta skulle utspela sig, jag misstänker starkt att infödingarna inte kallades Kurre-kurre-dutterna verkligheten...

Kan det ha varit en svensk sjöman vars fartyg förliste och han lyckades ta sig till en ö eller något liknande?
Jag tycker att det är intressant med gamla tiders kolonier eller handelsfort men tyvärr fanns det bara några få, våra trista kungar satsade hellre på att slåss med den slemme dansken än spännande kolonialäventyr.

Här kan du läsa om Carl Emil Pettersson som blev kung på ön Simberi :

https://slakthistoria.se/svenskattlingar/pippis-pappa-i-verkligheten
Citera
2026-03-02, 19:03
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Här kan du läsa om Carl Emil Pettersson som blev kung på ön Simberi :

https://slakthistoria.se/svenskattlingar/pippis-pappa-i-verkligheten
Tackar.
Citera
2026-03-02, 19:18
Medlem
Jag har också funderat mycket på när det utspelas. Delvis är det nog fiktionaliserat för att vara tidlöst. Det finns inga telefoner, telegrafer, el eller bilar. Till synes inga nymodigheter. Jag tror ingen läser tidningar eller böcker?

Det kan ju verka rimligt att Astrid baserade den på en tid hon kände till, så det kan inte vara före 1880-1890. Antar också att modet var annorlunda.

IOGT etablerades i Sverige 1879 och jag tror de är med i avsnittet där Griseknoen och Emil blir berusade?
Citera
2026-03-02, 19:56
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Jag har inte sett Emil i Lönneberga på många år och glömt det mesta, men att det är en idealbild av svensk landsbygd som skildrades kan väl inte vara något kotroversiellt.

Men en sak jag har funderat på är om Emil ger en rättvisande bild av dåtidens Sverige och finns det någon detalj i filmatiseringen som avslöjar ungefär när Emil ska utspelas.
Barnen är oftast små blonda lintottar som till skillnad från dagens ungdomar inte gjorde något värre än hyss, Emil slapp sitta i ett HVB-hem utan låstes istället in i snickarboa och Komodoran slapp bli uteliggare och istället bo i ett fattighus.

Du menar nog Kommandoran.
Senast redigerad av pestloppan 2026-03-02 kl. 20:01.
Citera
2026-03-02, 19:59
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Precis som Moberg skrev Astrind Lindgren egentligen om sina föräldrar.

Tex. så fanns Bullerbyn finns "på riktigt", det är Sevedstorp, den lilla by med tre hus i rad där Astrids pappa är uppvuxen i mellangården, som stod modell för Astrid när hon skrev böckerna.

Astrid är född 1907. Precis före mellenieskiftet skulle jag säga. Slutet på 1800-talet.

Förekommer det någonsin en bil? I typ vimmeby?

Du menar nog det då aktuella sekelskiftet, alltså när 1800-talet gick över i 1900-talet.
Millennieskiftet dröjde ytterligare 100 år.
Citera
2026-03-02, 20:37
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns saker som pekar på tid i Emil. MEN alla pekar på olika tider. Därför utspelar sig Emil under en påhittad tid. Halleys komet eller bara kometen, skulle komma i en berättelse. Den kometen hör hemma 1910, samtidigt som flera saker känns mycket mer ålderdomliga.

Det talas aldrig om något sekelskifte, vilket vore logiskt om böckerna utspelade sig då. Trots det är känslan att böckerna äger rum någonstans 1890-1900. Iallafall innan tydliga tidsmarkörer som kometen 1910.

Sedan så säger ju Astrid flera gånger i böckerna att hon ska tala om hur fattigt det kunde vara förr i tiden. Så nej, det var inte något idealsamhälle. Inte ens för Emil som var son till en bonde, vilket måste anses ganska rikt. Det gick inte nöd på honom själv, men pigan och drängen har inga speciellt roliga liv.

Sedan är Emils ålder också ett mysterium. Han verkar leva flera år innan skolgång, vilket gör att hans tidigaste hyss hamnar i 5-årsåldern, och han känns betydligt äldre än det.
Citera
2026-03-02, 20:38
Medlem
Citat:
Jag har inte sett Emil i Lönneberga på många år och glömt det mesta, men att det är en idealbild av svensk landsbygd som skildrades kan väl inte vara något kotroversiellt.

Men en sak jag har funderat på är om Emil ger en rättvisande bild av dåtidens Sverige och finns det någon detalj i filmatiseringen som avslöjar ungefär när Emil ska utspelas.
Barnen är oftast små blonda lintottar som till skillnad från dagens ungdomar inte gjorde något värre än hyss, Emil slapp sitta i ett HVB-hem utan låstes istället in i snickarboa och Komodoran slapp bli uteliggare och istället bo i ett fattighus.
Emil ger en väldigt bra bild av sin tid och är till stora delar baserad på minnen från Astrids pappa och hans bror. Inte karaktärerna som så - men det dagliga livet.
Citera
2026-03-02, 20:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har också funderat mycket på när det utspelas. Delvis är det nog fiktionaliserat för att vara tidlöst. Det finns inga telefoner, telegrafer, el eller bilar. Till synes inga nymodigheter. Jag tror ingen läser tidningar eller böcker?

Ja, jag tror som du, det ska vara ett allmänt förr i tiden. Jag tror dock man läser nyheterna i en tidning, för på något vis får man t ex höra om tyfusutbrottet i Jönköping.
Citera
2026-03-02, 20:50
Medlem
När Emil är på marknaden i Vimmerby vevas det positiv och en flicka sjunger en strof ur Vildandens sång .

Den skrevs 1886 och "tonsattes i början av 1890-talet".

Så ja, allt tyder på att Emil i Lönneberga utspelar sig kring sekelskiftet.

(Inte allt för långt efter, för då borde det dykt upp en bil någonstans.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in