2026-03-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja du har rätt jag fick gå om lekis tre gånger.

Men jag är intresserad av att faktiskt ha en konversation/debatt, du kastar in en eller två meningar i trådar och tillför absolut inget mer än dålig stämning.

So edgy....
Ungefär som dig då som påstår syrier är akademiker för de gått en eftergymnasial utbildning
Citera
2026-03-01, 20:37
Avslutad
Bidragen är låga.
Citera
2026-03-01, 20:38
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Endast 4 miljoner självförsörjande personer försörjer alltså sig själva och hela den övriga befolkningen.
Självmål?

Om 4M klarar av att försörja 11M så kanske de klarar 15M?

Den produktive lägger i princip 75% (direkt) av värdeskapandet till den gemensamma kassan.
Varför skulle 80% inte vara okej?
Citera
2026-03-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Över 1,3 miljoner i arbetsför ålder (20-64 år) arbetar inte alls eller arbetar så lite att det offentliga måste komplettera med ersättningar/bidrag.
En väldigt stor del av alla bidragstagare är invandrare, 48% av alla utrikes födda kvinnor lever på bidrag.
Ett skräckexempel: 79% av alla somalier i Sverige lever på bidrag.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-var-femte-somalier-har-jobb-i-sverige
Samtidigt har Sverige importerat 780 000 analfabeter som kommer leva hela sina liv på bidrag.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-gar-det-till-nar-en-analfabet-lar-sig-lasa

Endast 4 miljoner självförsörjande personer försörjer alltså sig själva och hela den övriga befolkningen.

Ungefär hur många år kommer det dröja innan hela det svenska välfärdssamhället kollapsar?
Kommer vi snart att gå tillbaka till ett fattigsverige där höga bidrag är ett minne blott och bidragstagarna för nöja sig med att sitta på fattigstugan?

Källa:https://www.svensktnaringsliv.se/utanforskap/

Det här är en tickande bomb, samtidigt leder vänsterpartierna stort i opinionsmätningarna.
Samma partier som vill att folk ska leva på höga bidrag istället för att arbeta och som får produktiva medborgare att fly utomlands genom ett enormt skattetryck.
Det är inte hållbart.

Detta är systembelastande.

Samtidigt i Norge, 2% arbetslöshet.
Citera
2026-03-01, 21:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Ungefär som dig då som påstår syrier är akademiker för de gått en eftergymnasial utbildning

Det är alltid lika roligt med halmdockor.
Citera
2026-03-01, 21:18
Medlem
Citat:
Det är alltid lika roligt med halmdockor.
syftar du på dina akademiker ifrån syrien?
Citera
2026-03-01, 21:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Om det är nån på det här forumet som gör det är det du, en förtidspensionär som knappt jobbat och har massa diagnoser och verkar ha drogat bort skallen..

Ad hominem är också riktigt kul verkar det som.
Citera
2026-03-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ad hominem är också riktigt kul verkar det som.
Herregud, det var ju du som började med att påstå att jag skulle sitta hemma och pratamed mig själv. Ganska magstarkt dessutom med tanke på att det är jag som försörjer dig och inte tvärtom. Dessutom, om det är nån som är känslosam av oss så är det du, du skriver halva noveller men sällan med några konkreta källor(eftersom du ofta har väldigt fel)
Citera
2026-03-02, 15:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Herregud, det var ju du som började med att påstå att jag skulle sitta hemma och pratamed mig själv. Ganska magstarkt dessutom med tanke på att det är jag som försörjer dig och inte tvärtom. Dessutom, om det är nån som är känslosam av oss så är det du, du skriver halva noveller men sällan med några konkreta källor(eftersom du ofta har väldigt fel)

Känslosamt att skriva mer än några rader? Det kallas information. Förklaringar. Resonemang.

Har icke gjort ad hominem mot dig, du målade upp saker jag inte sagt och argumenterade mot dem. Därav hörnet du ska sitta i.
Citera
2026-03-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Man kan inte ha ett system där väldigt många lever länge på ersättningar och samtidigt tro att det inte påverkar dem som jobbar. Det är sunt förnuft. Välfärd bygger på att tillräckligt många betalar in mer än de tar ut. När det förhållandet försämras blir det antingen högre skatt, sämre välfärd eller hårdare krav. Enkel logik, enkel aritmetik.

Det absurda är egentligen att politiker under lång tid tagit beslut som ökar försörjningsbördan – och väljarna har låtit det ske för att det känts moraliskt rätt eller konfliktfritt.

Standarden sakta pressas nedåt medan alla skyller på någon annan. Bekvämt självbedrägeri. Vi har ägnat decennier åt att kissa i sängen. Varmt och skönt i början. Nu krävs det drastiskt lakansbyte.

Kanske ljög politikerna när dom sa att det inte kostar någonting att ta emot 100.000 människor/år?

Men det tycker man ju att korkade svenne själv borde förstå, och allt detta slöseri med skattepengar som ska gå till att utlänningar vill starta alla dessa jävla föreningar så dom kan tömma hela landet på dess välfärd, alla importerade gäng och klaner som enbart kommer hit för att tömma landet på dess välfärd genom olika brott, kanske det kostar att ta hit den värsta skiten som finns på planeten?
Citera
2026-03-02, 18:31
Medlem
Citat:
Känslosamt att skriva mer än några rader? Det kallas information. Förklaringar. Resonemang.

Har icke gjort ad hominem mot dig, du målade upp saker jag inte sagt och argumenterade mot dem. Därav hörnet du ska sitta i.
Du skriver ofta betydligt mer än många rader, och likt alla vänstertomtar är du betydligt mer känslosamt inriktad än fakta, det borde du själv inse om du har någon form av självkännedom. Och gå tillbaka och läs vad du själv skrev, du skrev att ”många syrier skulle arbeta”, att du därefter vecklade in dig i nån jämförelse med somalier förtar inte det.
Citera
2026-03-02, 18:32
Medlem
Citat:
Du skriver ofta betydligt mer än många rader, och likt alla vänstertomtar är du betydligt mer känslosamt inriktad än fakta, det borde du själv inse om du har någon form av självkännedom. Och gå tillbaka och läs vad du själv skrev, du skrev att ”många syrier skulle arbeta”, att du därefter vecklade in dig i nån jämförelse med somalier förtar inte det.
Några rader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in