2026-02-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man vet ungefär hur lång konflikt det kan vara för att man rotar sig. Har en del med ens nya generation att göra med. Man har ju försökt hårt att ukrainare inte ska rota sig och hoppades på ett snabbt slut på kriget, jag var lite förvånad att man direkt gav upp allt sådant med syrier. Gick på integratiin direkt.

Många syrier jobbar, de har ganska mycket mer skola och utbildning är somalier. Många var dessutom rikare i hemlandet. Svårt att då kalla dem ekonomiska migranter. När jag talat med syrier och varför de flydde hit, så svara de för att på den tiden var Sverige ett lätt land att få asyl i. De hade noll aning om bidrag. De satsade naturligtvis då på just Sverige.

Ta istället somalier, de har flytt kaos och konflikt i landet. Samtidigt är många ur vår synvinkel fattiga. Att de bara "får" pengar, känner att det är mycket pengar. Samtidigt så måste de ju delta i SFI för att få. Somalier skickar mycket pengar till släkt i hemlandet. Riktigt mycket, om man lägger ihop alla somalier som bor här. De har ofta fler barn än vår försörjning ens är räknad på att klara. Det är en svår grupp för Sverige att hantera.

Även om det skulle ske en återvandring till Syrien skulle det vara många kvar, eftersom det kom så otroligt många.

Somalierna kan kännas många för att de ofta bor i samma område, men de är färre och återvandrar i större grad. Klart att fattiga har en stor benägenhet att komma till ett rikare land eller ett land med möjligheter. Det gjorde vi svenskar när en extremt stor del av vår befolkning bosatte sig i USA. Men hos oss var det bara svälten som drev ut oss. Beroende lite på när och var i Somalia, så är även de skyddsbehövande, dvs de kan resa hit av fler av en anledning samtidigt (för svårt för dig att förstå, jag vet).

Det största problemet med somalier är inte pengar, faktiskt, det är deras kultur med kusingifte, könsstympning, kvinnan ska vara i hemmet och knappt gå ut, kvinnor och män träffas inte utanför släkten. Plus väldigt låg utbildningsnivå. Men de yngre somalierna verkar ofta slå sig fria från det, så kanske finns hopp om dem ändå.
Som vanligt har du ju inte koll, skulle många syrier jobba? Möjligen på lönebidrag isf, för inte ens hälften är självförsörjande, se bla källa nedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxnGQR/syrierna-i-sverige-sa-har-det-gatt
Citera
2026-02-28, 16:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Som vanligt har du ju inte koll, skulle många syrier jobba? Möjligen på lönebidrag isf, för inte ens hälften är självförsörjande, se bla källa nedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxnGQR/syrierna-i-sverige-sa-har-det-gatt

Om du vill tro att somalier jobbar i samma grad som syrier får du väl göra det.
Citera
2026-02-28, 22:22
Medlem
Citat:
Om du vill tro att somalier jobbar i samma grad som syrier får du väl göra det.
Fan vad oärligt du debatterar. Jag har aldrig skrivit något om att syrier och somalier skulle jobba i samma utsträckning. Däremot kommenterade jag det du skrev om att syrier skulle jobba mycket.. och att inte ens hälften är självförsörjande i Sverige är inte ett särskilt bra facit.
Citera
2026-02-28, 22:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Fan vad oärligt du debatterar. Jag har aldrig skrivit något om att syrier och somalier skulle jobba i samma utsträckning. Däremot kommenterade jag det du skrev om att syrier skulle jobba mycket.. och att inte ens hälften är självförsörjande i Sverige är inte ett särskilt bra facit.

Det jag gjorde var en jämförelse, men du vill alltid spåra ut.
Citera
2026-03-01, 09:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
knappast något de blir miljonär på krävs ju att de har kontakter med pengar som kan betala för dessa affärer
Du blir inte miljonär poå jobba heller.

Men babbar är som judar går ihop hela ssläkter och klaner
Citera
2026-03-01, 12:50
Medlem
Citat:
Du skrev uttryckligen att ”många syrier jobbar” och i förhållande till antalet i Sverige(vilket är det enda relevanta) är det som skrivet långt ifrån sant.
Citera
2026-03-01, 15:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du skrev uttryckligen att ”många syrier jobbar” och i förhållande till antalet i Sverige(vilket är det enda relevanta) är det som skrivet långt ifrån sant.

Vad bra. Då kan du sitta i ett hörn och prata med dig själv.
Citera
2026-03-01, 20:04
Avstängd
Citat:
enligt SCB är typ 3% ifrån syrien högskoleutbildade

dvs de har lika hög utbildning som dig iaf
Senast redigerad av nodraketen 2026-03-01 kl. 20:29.
Citera
2026-03-01, 20:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
enligt SCB är typ 3% ifrån syrien högskoleutbildade

dvs de har lika hög utbildning solm dig iaf

Har högskoleutbildning vad det nu har med saken att göra.

Sedan har 20 % av dem eftergymnasial utbildning.

Ställ det mot Somalier som ofta inte gått mer än två år i skola alls.
Citera
2026-03-01, 20:29
Avstängd
Citat:

lägg av du har ju knappt gått ut lekis, du kan ju inte ens tolka statistik och fakta
Citera
2026-03-01, 20:31
Avstängd
Citat:

Eftergymnasial utbildning är en utbildning du gör efter gymnasiet tex militär eller koranskola, det har ingenting med högskoleutbildning att göra.

Förstår du inte ens en sådan enkel sak?
Citera
2026-03-01, 20:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
lägg av du har ju knappt gått ut lekis, du kan ju inte ens tolka statistik och fakta

Ja du har rätt jag fick gå om lekis tre gånger.

Men jag är intresserad av att faktiskt ha en konversation/debatt, du kastar in en eller två meningar i trådar och tillför absolut inget mer än dålig stämning.

So edgy....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in