2026-03-02, 11:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Konungens vapenkort torde vid tiden ha legat i Solna polisdistrikts register. I distriktet fanns sammanlagt 38 revolvrar av rätt typ. En var felregistrerad, en obrukbar och en återstod att undersöka när provskjutningen redovisades.
Det har kommit fram att klantskalleutredarna inte ens hade koll på att:
1. Det finns fler än en vapentyp, som skjuter sådana kulor. "Utredningarna" kollade bara ett av dem!

2. En ledningsutredare hävdade att det inte går att ladda om patroner!
(Det vet ju t o m jag som allmänbildning/onödigt vetande för mig att det går som, fastän jag inte hållit på med skjutvapen sedan obligatoriska militärtjänsten på stenåldern...)

Dessutom:
3. "Gärningsmannaprofilen" gjorde de EFTER klantskalle"utredarna" hade bestämt sig för att det var Christer Pettersson så profilen gjordes så att den passade in på Christer Pettersson!

4. Det var en massa walkitalkies i närområdet. SÄPO gjorde en utredning om det. Den utredningen har ignorerats av mord"utredningen".

5. SÅPO har "tappat bort" filen de hade om Palme från innan han blev mördad!

6. En av kulorna hittades senare där teknikerna kollade den INTE var då! Kan bero på att mördarGÄNGET ville få bort att Palme sköts med VÄNSTER hand... Ytterligare ett tecken på att det låg en organisation/grupp bakom mordet...

Så om det inte var SydAfrika (eller Moskva), var det uppenbarligen - utom för officiella idiot"utredarna" - någon annan organnisation/grupp. (Grupp inom) SÄPO är uppenbarligen inblandad som utredningen manipulerats efteråt även OM de inte sköt.

Här berättas en del från INSIDERinfo från den normale mordutredaren i Stockholm, som inte fick vara med som förväntat!
https://www.youtube.com/watch?v=c1tnyoCAoXM
Citera
2026-03-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ja en fantastisk intrig. Statsministern skjuts med "Kungens revolver", som titeln får bli.

Slår idén om att mordvapnet plockats ur polisens egen samling och återbördats efter verkställandet.

Jag är fortsatt intresserad av hur Kungens .357, som enligt tegelstenen Den kungliga kleptokratin var licenserad och registrerad på majestätet personligen, hanterades vid utsorteringen av relevanta vapen.

Konungens vapenkort torde vid tiden ha legat i Solna polisdistrikts register. I distriktet fanns sammanlagt 38 revolvrar av rätt typ. En var felregistrerad, en obrukbar och en återstod att undersöka när provskjutningen redovisades.

Vad det verkar provsköts i alla fall inte kungens revolver: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kad7pA/kungens-palme-vapen-provskots-aldrig
Citera
2026-03-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Utan det var en utländsk underrättelsetjänst som utnyttjade det hela?

Lite märkligt det där att OP fattade beslut i vårdnadstvist på regeringsnivå. Sådana beslut fattas väl i regel av domstolsväsendet. Kan ju inte ha varit vilken ”vanlig” vårdnadstvist som helst, tänker jag. Den hade internationell prägel och FBI och grejer men likväl rätt anmärkningsvärt att regering och självaste statsministern gick in.

Tyvärr lade jag inte märke till att FB publicerade inlägget innan jag skrivit färdigt. Nedan följer vad jag hade tänkt.

Nej, utanför i bil.

Bra fråga eftersom det hade löst "frågan/situationen med vårdnadsärendet.

Min åsikt är att flickan användes för att "locka" Olof Palme till Dekorima.
Dvs, orsaken till mordet var inte flickan eller omständigheterna kring henne.

Orsaken till mordet var något "man" ville uppnå, s k ändamålsorsak, med Olof Palmes död. Många motivbilder fanns vilka jag inte vill diskutera här.

Det jag diskuterar är "den verkande orsaken" som fick Olof Palme att gå till Dekorima.

Förhöret https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-D med Lisbeth innehåller stycket om vårdnadsärendet
Olof Palme hade handlagt ett ärende på regeringsnivå som gällde en amerikan i ett vårdnadsärende, vilken person bedömdes som helt olämplig och därför inte fick vårdnaden.

Olof Palme tog det ovanliga ställningstagandet att han kontaktade amerikanska myndigheter (troligen FBI) i ärendet. Han var dock inte nöjd med deras agerande.
Granskningskommissionen har en kommentar om detta som jag uppmuntrar er att läsa tills ni förstår vad det är som pågår ”rättsligt sett”

https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_3_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nkande.pdf/19

Lisbeth Palme tillät inte att förhören bandinspelades.
Protokollet T116-00-D är upprättat 1986-05-07 .
Förhörsanteckningarna omfattar knappt fyra sidor. (6)

6) I den version av anteckningarna som finns intagen i förundersökningsprotokollet har ett avsnitt uteslutits. T116-00-D

Detta avsnitt lyder: ”Olof Palme hade handlagt ett ärende på regeringsnivå som gällde en amerikan i ett vårdnadsärende, vilken person bedömdes som helt olämplig och därför inte fick vårdnaden. Olof Palme tog det ovanliga ställningstagandet att han kontaktade amerikanska myndigheter (troligen FBI) i ärendet. Han var dock inte nöjd med deras agerande.”.

Förklaring: Uppslaget T116-00-D var ”komplett” och hemligt men ”sanerades” ett annat för att radera känslig information innan det togs in i förundersökningsprotokollet som lämnades till domstolen som underlag till domarna och försvarsadvokaten.

Eftersom svenska domstolar tillämpar muntlighetsprincipen skall de döma efter vad som sägs inför rätten. Men om försvarsadvokat och domare undanhålls information kommer de inte ens att fråga om den undanhålla informationen, dvs vårdnadsärendet

Man ville ju inte att rättegången mot Christer Pettersson skulle störas av relevanta omständigheter.
Citera
2026-03-02, 12:45
Medlem
SweKingCalles avatar
Vad säger ni experter om polisman A, löjtnant X, walkie talkie m.m
Citera
2026-03-02, 12:47
Medlem
SweKingCalles avatar
Man kan ju undra om det tex fanns någon i fallskärms gruppen som var väldigt lik tex Ted Gärdestad
Citera
2026-03-02, 12:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Väldigt intressant. I de kretsarna hittar man motiv, möjlighet, medel och dessutom en rad intressanta indicier.

Dock saknas ju än så länge något konkret. Vilket är problemet i de flesta spår.

Vi får väl hoppas att det blir någon träff på den där wtn det skrivs om. Skulle det matcha någon som går att koppla till samma grupp skulle det ju vara det största som hänt utredningen
Citera
2026-03-02, 13:43
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja en fantastisk intrig. Statsministern skjuts med "Kungens revolver", som titeln får bli.

Slår idén om att mordvapnet plockats ur polisens egen samling och återbördats efter verkställandet.

Jag är fortsatt intresserad av hur Kungens .357, som enligt tegelstenen Den kungliga kleptokratin var licenserad och registrerad på majestätet personligen, hanterades vid utsorteringen av relevanta vapen.

Jag tror att redovisningen utgick från OPV-databasen, en överbyggnad där PU samlade och ”sorterade ut” aktuella vapen av rätt typ. Rapporten baseras kanske därför inte direkt på rådata !?

I så fall ligger de åtta diplomatregistrerade revolvrarna utanför OPV. Hans Majonnäs uppges ha varit registrerad på en av dem. Men, om det rör sig om ett icke-kontrollerbart vapen skulle man kunna spekulera i en hemvist kring Östermalmsgatan.

Ett vittne (EFE14473) uppger att hon såg en figur vika in där från riktning Humlegården. I dag ligger Colombias, Thailands, Rumäniens och Polens ambassader i området, bland andra. Hur situationen såg ut 1986 vet jag inte.
Citera
2026-03-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Ingen expert som du efterfrågar, läst en hel del för många år sen dock och detta spåret är det absolut bästa och mest troliga jag hört om. Dokumentären som släppts nyligen är väldigt bra och det är första gången som känslan är att allt går ihop. Det krävdes AI för att hitta gruppen som ligger bakom mordet. Tror på detta spår.
Citera
2026-03-02, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Väldigt intressant. I de kretsarna hittar man motiv, möjlighet, medel och dessutom en rad intressanta indicier.

Dock saknas ju än så länge något konkret. Vilket är problemet i de flesta spår.

Vi får väl hoppas att det blir någon träff på den där wtn det skrivs om. Skulle det matcha någon som går att koppla till samma grupp skulle det ju vara det största som hänt utredningen

Wtn som hittades var som jag fattat det en 27 MHz-radio och icke krypterad, det vill säga av konsumentklass och inte av polisiär eller militär klass.

Vilka hade främst wt av den här billiga och plastiga typen? Främst var det privatpersoner typ radioamatörer och kids. Många privatpersoner hade den här typen av wt.

27 MHz, det vill säga privat - och konsumentradio, har mycket begränsad räckvidd inte minst i stadsmiljö och ligger på en öppen kanal som vem som helst kan komma in på. Här är det inte bara en fråga om att andra kan höra utan också risken att annan radiotrafik kan störa kommunikationen.

Passar en wt som är en 27 MHz radio som hittats i en snödriva in i en avancerad konspiration på mordet på en statsminister? Eller mer in att den tillhört någon oskyldig privatperson? Man vet ju aldrig men känns väl mest troligt att den inte varit del som kommunikationsutrustning en mordkomplott.

Var den upphittade wt funktionsduglig skulle jag vilja veta. Det tycks inte gjort någon undersökning kring om wtn var trasig, om batteriet var intakt etc. Det kanske inte bara var en konsumentpryl utan dessutom paj, vilket kan vara svaret på varför den slängts.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-02 kl. 14:41.
Citera
2026-03-02, 14:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Wtn som hittades var som jag fattat det en 27 MHz-radio och icke krypterad, det vill säga av konsumentklass och inte av polisiär eller militär klass.

Vilka hade främst wt av den här billiga och plastiga typen? Främst var det privatpersoner typ radioamatörer och kids. Många privatpersoner hade den här typen av wt.

27 MHz, det vill säga privat - och konsumentradio, har mycket begränsad räckvidd och ligger på en öppen kanal som vem som helst kan komma in på.

Passar en wt som är en 27 MHz radio som hittats i en snödriva in i en avancerad konspiration på mordet på en statsminister? Eller mer in att den tillhört någon oskyldig privatperson? Man vet ju aldrig men känns väl mest troligt att den inte varit del i en mordkomplott.

Var den upphittade wt funktionsduglig skulle jag vilja veta. Det tycks inte gjort någon undersökning kring om wtn var trasig, om batteriet var intakt etc. Det kanske inte bara var en konsumentpryl utan dessutom paj, vilket kan vara svaret på varför den slängts.
Känns väl också lite sådär att den skulle glömmas kvar också. Det ska ju till ett riktigt amatörbeteende.

Men man får väl hoppas att det är någon som både varit snål och klantat sig rejält. Jag får alltid upp hoppet så fort något nytt ska testas. Men sedan blir det ju noll och ingenting som vanligt.
Citera
2026-03-02, 15:06
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag tror att redovisningen utgick från OPV-databasen, en överbyggnad där PU samlade och ”sorterade ut” aktuella vapen av rätt typ. Rapporten baseras kanske därför inte direkt på rådata !?

I så fall ligger de åtta diplomatregistrerade revolvrarna utanför OPV. Hans Majonnäs uppges ha varit registrerad på en av dem. Men, om det rör sig om ett icke-kontrollerbart vapen skulle man kunna spekulera i en hemvist kring Östermalmsgatan.

Ett vittne (EFE14473) uppger att hon såg en figur vika in där från riktning Humlegården. I dag ligger Colombias, Thailands, Rumäniens och Polens ambassader i området, bland andra. Hur situationen såg ut 1986 vet jag inte.

Rumäniens ambassad ligger på Östermalmsgatan 36. Fastigheten köptes av familjen Palme och är den fastighet där Olof Palme växte upp. Huset såldes senare, men familjen Palme fortsatte att hyra byggnadens översta våning. Före 1970 låg ambassaden på Birger Jarlsgatan 37, med gavel mot Snickarbacken.

År 1986 styrdes Rumänien av den hårdföre Nicolae Ceaușescu, med stöd av den ännu mer hårdföra kontrollapparaten Securitate. Relationerna med Sverige tycks ha varit normala.

Om övervåningen fortfarande hyrdes ut 1986, och vem som i så fall bodde där vet jag inte.

Inte heller om det fanns något diplomatregistrerat Smith & Wesson .357 på adressen. Tyckte bara det var en intressant detalj i sammanhanget.
Senast redigerad av omiga 2026-03-02 kl. 15:38.
Citera
2026-03-02, 15:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi vet vad jag förstår inte vad buggningen av Nezjinskij gav varken i detalj eller stora drag eftersom den fortfarande är hemligstämplad.

Så då kan man varken dra slutsatsen att buggningen inte visade att Nezjinskij hade förhandskunskap om mordet eller att han hade det.

Omsorg om relationen till främmande makt i allmän mening är knappast skäl nog att hemligstämpla resultatet av buggningen. Vi vet att man tog hjälp av västlig underrättelsetjänst och vi vet att buggningen var olaglig. Det finns skäl att misstänka att den sista omständigheten i verkligheten är den tungt vägande för sekretessen. Dvs svenska politiker hemligstämplar rutinmässigt för att skydda sig själva och sitt eftermäle, inte för att landets intressen kräver det.

Edit. För övrigt så passar de grupper som sovjetisk underrättelsetjänst skulle kunnat ha förhandskunskap om att de planerade något in rätt väl på ditt scenario om en grupp med begränsade resurser som utförde mordet. En grupp kopplad till PKK, RAF eller frifräsare i utkanten av bulgarisk underrättelsetjänst, t ex.

Det framgår inte av ditt inlägg om du såg programmet på SVT Play som jag länkade till. Gör det.

De har inte tystnadsplikt längre. Som programmet börjar med att säga.

PKK avvisades av åklagarna. Flera gånger.

RAF avvisades av både Säpo och västtyska BKA.

Jugoslaver och bulgarer kom man ingen vart med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in