2026-03-02, 02:54
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du glömde att nämna att de Jelena och hennes man umgicks med Olof och Lisbeth Palme .
Privatpersonen Olof Palme var gift sedan 1956 och hade tre söner med sin hustru.

1949 ingick han skenäktenskap med en tjeckisk kvinna (Jelena Rennerova) för att hon skulle kunna lämna sitt land. Hon gifte sig senare med en annan svensk man.

Under åren upprätthöll man vänskapliga förbindelser familjevis.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_1_GRK_Granskningskommissionens_ betänkande.pdf/197

Att de hade vänskapliga förbindelser när de bodde några kilometer från varandra i flera decennier är inte konstigt.

SAIMR-dokumenten dök upp i Sydafrika 1998. De är sannolikt lika "trovärdiga" som Deep Search-dokumenten ett par år senare (med Roy Allens "berömda" hotellnota när han mördade Palme). Susan Williams nämnde SAIMR-dokumenten i boken "Who killed Hammarskjold" 2011. Hon ville inte ha med Brüggers film att göra. Din källa dök upp samma år som filmen (2019). Källan saknar trovärdighet. Så länge källan är anonym och så länge källans uppgifter är obekräftade. Att källans uppgifter är osannolika (milt sagt) gör inte saken bättre.

Per Flys film med Mikael Persbrandt är sevärd.
Citera
2026-03-02, 03:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Nja, jag väljer att inte göra påståenden som kräver att jag skriver ut namn eller "avslöjande omständigheter" utan beskriver en händelsekedja med möjligt stöd I materialet.

Visst, det blir mycket svagare i övertygningseffekt men när alltmer blir offentliggjort så håller resonemanget.

Jag redogör för min uppfattning och respekterar andras.

Samtidigt blir det en lektion/studie i nutidshistoria och med relevans till vad som händer idag i världen.

PS. "Namnen" har jag redan lämnat till PU för länge sen och PU har inte offentliggjort dem.

Bra att du lämnade uppgifterna till PU.

Även om källan saknar trovärdighet och uppgifterna saknar stöd i materialet.

Ibland har falska uppgifter intresse.
Citera
2026-03-02, 03:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vad tror ni om Bo Theutenbergs teori? Är den rimlig? https://www.youtube.com/watch?v=nNt4H9bNIcI

Hans tankar präglas av hans erfarenheter som utrikesdepartementets folkrättsexpert före mordet. Han spekulerar att Palmes nedrustningsinitiativ var ett hot mot den sovjetiska krigsmaktens intressen. Sovjet saknade motiv att mörda Olof Palme och mördade ingen annan västeuropeisk regeringschef. Varför börja med Palme? Det är osannolikt att någon statlig aktör skulle mörda Palme på ett sådant improviserat, osäkert och riskfyllt sätt. Högsta Sovjet höll en TV-sänd tyst minut för Olof Palme. Det gjorde man inte ofta när utländska ledare dog. Andra exempel är Tito 1980 och Gomulka 1982.

Buggningen av den sovjetiske diplomaten Vladimir Nezjinskijs lägenhet på Ringvägen 11 visade inte att Nezjinskij hade förhandskännedom om mordet. Buggningen visade att Nezjinskij kände till mordet före den första nyhetssändningen i radio 01.10. Många journalister kände till mordet före midnatt. Utländska medier rapporterade om mordet långt före 01.10. Sveriges Radios första nyhetssändning försenades när Riksradions chef Ove Joanson krävde att nyheten skulle bekräftas innan den sändes (den var redan bekräftad i ett TT-telegram 00.20).

ÖB Bengt Gustafsson (1933 - 2019) berättade att buggningen inleddes 1985 när en bilverkstad hittade en karta i Nezjinskijs bil. Han besökte alla hamnar i Sydsverige. Man antog att besöken hade med ubåtskränkningarna att göra. Buggningen styrkte inte antagandet. Att buggningen är känslig beror på att Sveriges samarbete med västliga underrättelsetjänster är känsligt. Det beror inte på att buggningen visar att Sovjet mördade Palme.

Buggningen avslöjades i Svenska Dagbladet den 25 augusti 1989. Spaningsledaren Hans Ölvebro var citat "fullt informerad". Säpos "PKK-experter" Valter Kegö och Jan-Henrik Barrling beordrades att samarbeta med Ebbe Carlsson 1988 och straffades när hans privata utredning avslöjades senare samma år. De borde rimligen ha frågat sig om det var lämpligt för dem att samarbeta med en förlagsdirektör och före detta journalist som Ebbe Carlsson.

Agenten och mörkläggningen finns på SVT Play.
Senast redigerad av Lebel 2026-03-02 kl. 03:45.
Citera
2026-03-02, 07:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdvinLinus25
Troligtvis 1985 vinter. Ska kolla med min mantalsskrivning 84 plus 85.
Jag kan inget om vapen.
Men en typ " vanlig" cowboy pistol.
Inte svart modern typ james bond.
Två färger tror jag.
Fanns också bilder på några vapen till försäljning
Minns vad vi pratade om. Lägenheten. Kvinnan o hundarna. Och framförallt vapnet jag blev erbjuden att hålla i.
Ett (maskat) namn skulle underlätta.
Citera
2026-03-02, 08:15
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Hans tankar präglas av hans erfarenheter som utrikesdepartementets folkrättsexpert före mordet. Han spekulerar att Palmes nedrustningsinitiativ var ett hot mot den sovjetiska krigsmaktens intressen. Sovjet saknade motiv att mörda Olof Palme och mördade ingen annan västeuropeisk regeringschef. Varför börja med Palme? Det är osannolikt att någon statlig aktör skulle mörda Palme på ett sådant improviserat, osäkert och riskfyllt sätt. Högsta Sovjet höll en TV-sänd tyst minut för Olof Palme. Det gjorde man inte ofta när utländska ledare dog. Andra exempel är Tito 1980 och Gomulka 1982.

Buggningen av den sovjetiske diplomaten Vladimir Nezjinskijs lägenhet på Ringvägen 11 visade inte att Nezjinskij hade förhandskännedom om mordet. Buggningen visade att Nezjinskij kände till mordet före den första nyhetssändningen i radio 01.10. Många journalister kände till mordet före midnatt. Utländska medier rapporterade om mordet långt före 01.10. Sveriges Radios första nyhetssändning försenades när Riksradions chef Ove Joanson krävde att nyheten skulle bekräftas innan den sändes (den var redan bekräftad i ett TT-telegram 00.20).

ÖB Bengt Gustafsson (1933 - 2019) berättade att buggningen inleddes 1985 när en bilverkstad hittade en karta i Nezjinskijs bil. Han besökte alla hamnar i Sydsverige. Man antog att besöken hade med ubåtskränkningarna att göra. Buggningen styrkte inte antagandet. Att buggningen är känslig beror på att Sveriges samarbete med västliga underrättelsetjänster är känsligt. Det beror inte på att buggningen visar att Sovjet mördade Palme.

Buggningen avslöjades i Svenska Dagbladet den 25 augusti 1989. Spaningsledaren Hans Ölvebro var citat "fullt informerad". Säpos "PKK-experter" Valter Kegö och Jan-Henrik Barrling beordrades att samarbeta med Ebbe Carlsson 1988 och straffades när hans privata utredning avslöjades senare samma år. De borde rimligen ha frågat sig om det var lämpligt för dem att samarbeta med en förlagsdirektör och före detta journalist som Ebbe Carlsson.

Tack! Mycket intressant sammanfattning. Verkar som om gubben bara vill kränga sin bok?
Citera
2026-03-02, 10:26
Medlem
Citat:
Nja, jag väljer att inte göra påståenden som kräver att jag skriver ut namn eller "avslöjande omständigheter" utan beskriver en händelsekedja med möjligt stöd I materialet.

Visst, det blir mycket svagare i övertygningseffekt men när alltmer blir offentliggjort så håller resonemanget.

Jag redogör för min uppfattning och respekterar andras.

Samtidigt blir det en lektion/studie i nutidshistoria och med relevans till vad som händer idag i världen.

PS. "Namnen" har jag redan lämnat till PU för länge sen och PU har inte offentliggjort dem.

Ungdomen du pratar om som skulle med Olof och Lisbeth hem, befann hon sig på biografen och såg filmen?

Och varför kördes flickan inte bara hem till dem?
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-02 kl. 10:36.
Citera
2026-03-02, 10:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det skulle vara en twist värdig nån av de stora krimförfattarna. Mördaren eller nån hjälpreda "lånar" kungens 357:a... lägger tillbaks den efter mordet. Sedan får den ligga där. Ingen kollar den.

Ja en fantastisk intrig. Statsministern skjuts med "Kungens revolver", som titeln får bli.

Slår idén om att mordvapnet plockats ur polisens egen samling och återbördats efter verkställandet.

Jag är fortsatt intresserad av hur Kungens .357, som enligt tegelstenen Den kungliga kleptokratin var licenserad och registrerad på majestätet personligen, hanterades vid utsorteringen av relevanta vapen.

Konungens vapenkort torde vid tiden ha legat i Solna polisdistrikts register. I distriktet fanns sammanlagt 38 revolvrar av rätt typ. En var felregistrerad, en obrukbar och en återstod att undersöka när provskjutningen redovisades.
Citera
2026-03-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Ungdomen du pratar om som skulle med Olof och Lisbeth hem, befann hon sig på biografen och såg filmen?

Och varför kördes flickan inte bara hem till dem?

Nej, utanför i bil.

Bra fråga eftersom det hade löst "frågan/situation med vårdnadsärendet.

Min åsikt är att flickan användes för att "locka" Olof Palme till Dekorima.

Dvs, orsaken till mordet var inte flickan eller omständigheterna kring henne.

Orsaken till mordet va
Citera
2026-03-02, 10:59
Medlem
Är det inte dags att var och en kort beskriver hur man upplevt de senaste 40 åren i trådens namn?

Antingen var mördaren ensam eller var det en konspiration. Om det var en konspiration bör man noggrant ha planerat dådet och utsett en passande mördare.

Vilka ovedersägliga fakta finns?
Mordet skedde på en vältrafikerad gata med många vittnen. En konspiration borde inte ha valt det.
Vapnet var svårhanterligt. En konspiration borde inte ha valt det.
Vapnet hade ingen ljuddämpare. En konspiration borde ha valt det.
Mördaren sköt i överkroppen. En konspiration borde ha valt huvudet.
Mördaren dödade inte de två närmaste vittnena. En konspiration borde ha valt det.
Mördaren valde en isig trappa som flyktväg. En konspiration borde inte ha valt det.
Mördaren lämnade platsen med ett klumpigt rörelsemönster likt en elefant enligt vittnen. En konspiration borde ha valt en vältränad och smidig person.

Alla sammanslutningar med noggrann planering hann inte först. Om man efter den slutsatsen ger förslag på en ensam gärningsman bör man ställa sig två grundläggande frågor:
Vad hände med vapnet efter mordet? Hittades det eller efterlystes det?
Vad hände med den personen efter mordet? Bytte den livsstil, återkom den till mordplatsen och hur dog den?

Citera
2026-03-02, 11:03
Medlem
Citat:
Nej, utanför i bil.

Bra fråga eftersom det hade löst "frågan/situation med vårdnadsärendet.

Min åsikt är att flickan användes för att "locka" Olof Palme till Dekorima.

Dvs, orsaken till mordet var inte flickan eller omständigheterna kring henne.

Orsaken till mordet va

Utan det var en utländsk underrättelsetjänst som utnyttjade det hela?

Lite märkligt det där att OP fattade beslut i vårdnadstvist på regeringsnivå. Sådana beslut fattas väl i regel av domstolsväsendet. Kan ju inte ha varit vilken ”vanlig” vårdnadstvist som helst, tänker jag. Den hade internationell prägel och FBI och grejer men likväl rätt anmärkningsvärt att regering och självaste statsministern gick in.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-02 kl. 11:08.
Citera
2026-03-02, 11:22
Medlem
SweKingCalles avatar
Upphittad walkie talkie ?
Stämmer detta ?
Varför har man aldrig hört talas om detta innan isf ?

Man har ju hört historier om män med walkie talkies sen typ först veckan, och vad jag minns har det aldrig hittats någon ?
Citera
2026-03-02, 11:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Buggningen av den sovjetiske diplomaten Vladimir Nezjinskijs lägenhet på Ringvägen 11 visade inte att Nezjinskij hade förhandskännedom om mordet. Buggningen visade att Nezjinskij kände till mordet före den första nyhetssändningen i radio 01.10. Många journalister kände till mordet före midnatt.Utländska medier rapporterade om mordet långt före 01.10. Sveriges Radios första nyhetssändning försenades när Riksradions chef Ove Joanson krävde att nyheten skulle bekräftas innan den sändes (den var redan bekräftad i ett TT-telegram 00.20).

Vi vet vad jag förstår inte vad buggningen av Nezjinskij gav varken i detalj eller stora drag eftersom den fortfarande är hemligstämplad.

Så då kan man varken dra slutsatsen att buggningen inte visade att Nezjinskij hade förhandskunskap om mordet eller att han hade det.

Omsorg om relationen till främmande makt i allmän mening är knappast skäl nog att hemligstämpla resultatet av buggningen. Vi vet att man tog hjälp av västlig underrättelsetjänst och vi vet att buggningen var olaglig. Det finns skäl att misstänka att den sista omständigheten i verkligheten är den tungt vägande för sekretessen. Dvs svenska politiker hemligstämplar rutinmässigt för att skydda sig själva och sitt eftermäle, inte för att landets intressen kräver det.

Edit. För övrigt så passar de grupper som sovjetisk underrättelsetjänst skulle kunnat ha förhandskunskap om att de planerade något in rätt väl på ditt scenario om en grupp med begränsade resurser som utförde mordet. En grupp kopplad till PKK, RAF eller frifräsare i utkanten av bulgarisk underrättelsetjänst, t ex.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-03-02 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in