2026-03-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Den är som en gräshoppssvärm, och kan bara leva så länge den har någon annan att leva på, så ja, den är undermålig, och ett hot. Den självdör först när den dödat allt annat, som vilken parasit som helst.

Så du menar att det finns parasitkulturer som, trots det oerhörda evolutionstrycket, ändå har lyckats överleva helt utan att kunna bära sig själva?

Låter osannolikt att det skulle kunna vara annat än en väldigt perfier kultur i så fall. Lär inte heller ha så stor chans mot en mer heltäckande i det långa loppet.
Citera
2026-03-01, 23:23
Medlem
Du utgår från alla kulturer är likvärdiga

Kannibalism, hederskultur, blodhämd och pedofili är lika fint som transparans, yttrandefrihet, rättsamhälle och teknologisk utveckling.

Kan vara att vissa saker som religion hjälpte stenålderfolket eller stening av självständiga individer
hjälpte gruppen att överleva men samma mekanismer hindrar också samhället från att
nå nästa stadium. Det är inte att anpassa sig till utvecklingen, det är att hindra den.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-03-01 kl. 23:33.
Citera
2026-03-01, 23:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Så du menar att det finns parasitkulturer som, trots det oerhörda evolutionstrycket, ändå har lyckats överleva helt utan att kunna bära sig själva?

Låter osannolikt att det skulle kunna vara annat än en väldigt perfier kultur i så fall. Lär inte heller ha så stor chans mot en mer heltäckande i det långa loppet.
Det är väl bara att titta på hur det gått för MENA, Afrikas Horn, Afghanistan etc ...
De finns ju kvar för att vi fortsätter att ge dem pengar, precis som södra afrika, när våra pengar tar slut kommer de att falla.

Jämför med Asien, som på 60-talet var som Afrika, och idag är förbi Europa. Det är skillnad på kulturer.
Citera
2026-03-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är väl bara att titta på hur det gått för MENA, Afrikas Horn, Afghanistan etc ...
De finns ju kvar för att vi fortsätter att ge dem pengar, precis som södra afrika, när våra pengar tar slut kommer de att falla.

Jämför med Asien, som på 60-talet var som Afrika, och idag är förbi Europa. Det är skillnad på kulturer.

Precis, hur samhället infrastruktur ser ut/fungerar, är enbart en spegling av värderingar.
Citera
2026-03-02, 00:50
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Haha, fan vad hårdför. Men okej, jag hör dig. Din ståndpunkt har nått fram.

Vad är der i just vår kultur som gör den värd att bevara då? Känslorna åt sidan. Finns det något i den som gör att du anser att den kommer stå sig bättre än mellanösterns kulturer över tid? I så fall vad?
Man ska givetvis följa ordspråket "don efter person" och inte låta sig drabbas av "högmod går före fall".
Citera
2026-03-02, 00:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Förändring är förenat med friktion och därmed kostnad. Att behålla sin kultur är relaterat till förändring tämligen friktionsfritt och därmed "lätt".
Mycket bra sammanfattning!!
Citera
2026-03-02, 01:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nu till frågeställningen:
Varför investerar människor mycket känslor i att behålla just sin kultur?

Är det inte till allas fördel att, om kulturen i ett land är så sårbar för utomstående påverkan att en annan kultur helt kan ta över, den stress-testas för att hitta eventuella luckor och svagheter?

Kulturers syfte har aldrig varit att driva lycka, utan att säkra gruppens överlevnad. Varför tycker vi att känns det så oerhört jobbigt när vår kultur hotas? Många gånger hjälper det ju arten.

Detta är en paradox jag inte blir klok på, och något jag ser som grunden till väldigt mycket konflikter. Vore intressant att höra olika perspektiv angående detta, då jag tror att roten till mycket av nutidens integrationsproblem finns i just detta.
Vill först säga att jag är helt enig om att även kulturer evolveras, det tycks fortfarande vara människor som inte förstår detta.

En känsla av igenkänning skapar trygghet för individen, och ju fler saker som förändras bortom min kontroll, desto större upplevelse av otrygghet.

Det är lätt att glömma bort att Sverige har en lång historia av moralpanik vad gäller t ex amerikansk kulturimperialism, och man får ge dessa moralister till viss del rätt: konsumtionssamhället med slit och släng, skräpmat och annat vi i DDR-Sverige törstade efter är ett gift.

Men, med det sagt, så har vi länge kunnat haft tillgången till amerikanska jeans, läskedrycker och filmer utan att vår faktiska kultur dött ut helt. Det problemet kommer först med teknikens framsteg för 20 år sedan.

Vad du inte tycks få med i din analys är att vi just nu lever flera generationer samtidigt, där ännu en stor del av västvärlden upplevt en monokultur, en långsam förändring och tekniska fördelar som gett oss viss bekvämlighet. Så långt allt gott.

Långsamheten är nyckeln i detta, för det är över tid evolution förändrar något tills vi inte längre minns ursprunget. De sista 20 åren har dock gått oerhört snabbt, särskilt de sista 10 åren. På alla fronter.

Barn slutar gå ut för de sitter fastklistrade i sina telefoner, och lever i en global skräpkultur, där samhället samtidigt faller ihop för många äldre som varken har eller vill ha Bank-ID eller teamsmöte med sin doktor, skolornas resultat blir allt sämre, bildning byts ut mot utbildning vilket leder till inflation och arbetsmarknaden blir instabil. Vi har fått en middle management-klass av amerikanskt snitt, och vi måste lyda under lagar som gynnar företag men inte människor genom EU o s v.

En stor del av befolkningen som levde innan detta kaos, upplever akut att "det var bättre förr" var för bara 20 år sedan, då samhället tycktes ha kontroll, vilket ledde till ökad mental hälsa, sammanhållning och en intellektuell hederlighet.

Svaret är att man känner sig hotad när så många i realtid känner och faktiskt vet att samhället inte blir bättre med den trojanska häst vi en gång släppte in, eftersom vi inte förstod att marknadsliberalism är ett sluttande plan.
Citera
2026-03-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Svenskar börjar flytta ut från sina orter när 3-4 procent utomeuropeiska invandrare flyttar in. Svenskar är extra känsliga vad gäller kultur. Jag har bara en svensk linje i mitt träd från morföräldrarnas sida.
Förändring är jävligt jobbigt tycker jag och därför starka känslor. Sverige var annorlunda förr eller så är det tvärtom att vi är annorlunda och Sverige är likadant.

Jag skulle även påstå att Sverige har bättre kultur uttryck än många andra länder/folk, mer sunt för välmåendet.

Så är det nog, att vissa kulturer har haft råd att lägga till ett lager av fokus på individens välmående. Men det är samma som med mutationer, eller människans biokemiska system. Det är inte en del av det grundläggande målet, vilket är överlevnad.

Så en kultur man gillar är inte = en bra kultur alltid, om man ser till kulturens uppgift.
Citera
2026-03-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Du utgår från alla kulturer är likvärdiga

Kannibalism, hederskultur, blodhämd och pedofili är lika fint som transparans, yttrandefrihet, rättsamhälle och teknologisk utveckling.

Kan vara att vissa saker som religion hjälpte stenålderfolket eller stening av självständiga individer
hjälpte gruppen att överleva men samma mekanismer hindrar också samhället från att
nå nästa stadium. Det är inte att anpassa sig till utvecklingen, det är att hindra den.

Tvärtom, jag lägger ingen värdering i kulturerna alls i denna kontext. Här handlar det om att se kulturer med ett utifrånperspektiv.

Detta med blodshämd tillexempel. Det är inte ett helt ovanligt koncept. Är din bild att det fortsätter pga ondska typ?

Jag tänker att det bör fylla en funktion, i alla fall har fyllt en funktion. Om det slutar funka borde det väl självdö?
Citera
2026-03-02, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Man ska givetvis följa ordspråket "don efter person" och inte låta sig drabbas av "högmod går före fall".

Aha? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Vad i den svenska kulturen menar du är överlägset övriga kulturen i fråga om gruppens överlevnad?

Det borde väl rimligtvis finnas rester även i den nordiska kulturen som inte passar in i dagens samhälle, som en följd av den snabna utvecklingstakten.

Våra politiska system exempelvis, som ju har sin grund i 1800-talets samhälle, är väl hopplöst långsamma?
Citera
2026-03-02, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vill först säga att jag är helt enig om att även kulturer evolveras, det tycks fortfarande vara människor som inte förstår detta.

En känsla av igenkänning skapar trygghet för individen, och ju fler saker som förändras bortom min kontroll, desto större upplevelse av otrygghet.

Det är lätt att glömma bort att Sverige har en lång historia av moralpanik vad gäller t ex amerikansk kulturimperialism, och man får ge dessa moralister till viss del rätt: konsumtionssamhället med slit och släng, skräpmat och annat vi i DDR-Sverige törstade efter är ett gift.

Men, med det sagt, så har vi länge kunnat haft tillgången till amerikanska jeans, läskedrycker och filmer utan att vår faktiska kultur dött ut helt. Det problemet kommer först med teknikens framsteg för 20 år sedan.

Vad du inte tycks få med i din analys är att vi just nu lever flera generationer samtidigt, där ännu en stor del av västvärlden upplevt en monokultur, en långsam förändring och tekniska fördelar som gett oss viss bekvämlighet. Så långt allt gott.

Långsamheten är nyckeln i detta, för det är över tid evolution förändrar något tills vi inte längre minns ursprunget. De sista 20 åren har dock gått oerhört snabbt, särskilt de sista 10 åren. På alla fronter.

Barn slutar gå ut för de sitter fastklistrade i sina telefoner, och lever i en global skräpkultur, där samhället samtidigt faller ihop för många äldre som varken har eller vill ha Bank-ID eller teamsmöte med sin doktor, skolornas resultat blir allt sämre, bildning byts ut mot utbildning vilket leder till inflation och arbetsmarknaden blir instabil. Vi har fått en middle management-klass av amerikanskt snitt, och vi måste lyda under lagar som gynnar företag men inte människor genom EU o s v.

En stor del av befolkningen som levde innan detta kaos, upplever akut att "det var bättre förr" var för bara 20 år sedan, då samhället tycktes ha kontroll, vilket ledde till ökad mental hälsa, sammanhållning och en intellektuell hederlighet.

Svaret är att man känner sig hotad när så många i realtid känner och faktiskt vet att samhället inte blir bättre med den trojanska häst vi en gång släppte in, eftersom vi inte förstod att marknadsliberalism är ett sluttande plan.

Just det, farten det sker i är en viktig faktor såklart. Bra spaning.

Vi är på en plats just nu där det gått fortare än någonsin under människans historia. Tror vi att det är ett skav vi kommer få leva med, eller finns det sätt att bättre anpassa kulturer?

Själv tror jag att vi kanske förlorar mer än vi vinner på att försöka styra kultur manuellt. Det finns ett lager av "osynliga handen" som går förlorat när vi själva ska leka kulturchef.
Citera
2026-03-02, 08:55
Medlem
Citat:
Tvärtom, jag lägger ingen värdering i kulturerna alls i denna kontext. Här handlar det om att se kulturer med ett utifrånperspektiv.

Detta med blodshämd tillexempel. Det är inte ett helt ovanligt koncept. Är din bild att det fortsätter pga ondska typ?

Jag tänker att det bör fylla en funktion, i alla fall har fyllt en funktion. Om det slutar funka borde det väl självdö?

Parasiter dör inte om värden gör ett aktivt val att stöjder dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in