Citat:
Ursprungligen postat av
Skampi
Exakt. Logiken är egentligen solklar. A hävdar att hon fortsatt har diarré på psyk (svarta och gröna och det stinker visst fruktansvärt), har skrivit flera gånger att allt fortsätter att rinna rakt igenom henne, MEN trots det så går hon faktiskt i ganska snabb takt upp i vikt nu. Det är så uppenbart att hennes "behandling", som enbart går ut på att stenhårt kontrollera att hon får i sig mat x ggr/dag (och att hon inte kan kräkas eller laxera sig), fungerar bra. Hon skyller på att det beror på att hon har satt ut Lamotrigin, men det argumentet håller inte för 5 öre. Lamotrigin är en väldigt vanlig medicin både hos epileptiker och bipolära, plus att hon fortsatte gått ner i vikt i somras när hennes neurolog glömde bort (?) att skriva ut medicinen till henne så hon stod utan ett tag. Tyvärr, allt hon säger kan motbevisas snabbt och enkelt, och därför har psykiatrin noll problem med att få hennes LPT förlängt.
Jag är helt med dig att tvångsvård är något som används restriktivt i Sverige. Det krävs flera olika läkare samt prövning i förvaltningsrätten för att vårda någon för LPT. Jag har som sagt jobbat något år inom psykiatrin och hade då koll på det administrativa för LPT-besluten. Det var inte ovanligt att läkaren egentligen ville tvångsvårda en patient (för patientens bästa!) men där det faktiskt inte gick att få igenom beslutet av olika skäl. LPT fattas inte lättvindigt, punkt slut!
Det är så uppenbart att det är anorexia det handlar omatt det är helt sinnessjukt att det finns följare som fortfarande tror på Alice? De måste vara nåt fel på dem.
Har även börjat tappa tålamodet med hennes mamma, försökte ha förståelse förut med att hon är medberoende mm. Men när Alice igår igen skrev att hon aldrig mer kommer söka vård när hon skrivs, ut blev jag orolig på riktigt att hon faktiskt kommer dö detta år. Att hennes mamma hejar på detta hat mot vården gör mig arg. Jag undrar även hur mammans relation med As syster är efter att systern larmat vården om Alice anorexia.
Jag vet att man kan orosanmäla vuxna människor som har psykisk ohälsa och man misstänker fara illa, vilket skulle kunna vara en räddning om hon skrivs ut för tidigt. Dock är jag osäker på vad socialekonomisk har för möjlighet att hjälpa henne. Det finns ju även öppen psykiatrisk tvångsvård, vilket också skulle kunna vara en möjlighet. Vården och överläkaren är nog medvetna om att Alice inte har nåt stöd hemifrån i att kunna blir frisk från sin anorexi, men kan ju bli svårt att tvångsvårda en patient hur länge som helst, eftersom det är så svårt att motivera ett sånt beslut hur länge som helst. Jag har även jag erfarenhet från psykiatrin och har varit med om att anhöriga blivit upprörda att LPT inte förlängts just för att läkaren inte haft lagligt stöd. Så det är som du säger inget som beslutas lättvindigt.