2026-03-01, 16:43
Medlem
Det som inte går ihop är nu när hennes mamma står och säger att alice skulle utredas för neuropati (eller vad det nu heter) innan hon blev inlagd, men att man nu behandlar henne för anorexi.
"Hon äter som en häst, mer än mig och Leo tillsammans. Hon har inte anorexi"
Varför går hon inte upp i vikt?
"För att allt rinner ur henne"
Varför går hon då upp i vikt nu på sjukhuset?
Har diareerna plötsligt slutat nu?
Har hon den där sjukdomen så skulle läget vara detsamma även på sjukhus.
Hon nämnde något om någon medicin som ska ha orsakat alla diareerna. Bra! Då är ju det löst. Beror på medicin- inte sjukdom.

Det krävs så enormt mycket för att tvångsvårda någon. Du ska vara helst död innan läkare vårdar en. Jag tror nog att läkarna INTE vårdar henne fel.
Jag tycker inte alice mamma ska få besöka henne på sjukhus just nu. Så länge mamman tror på alice kommer hon aldrig bli frisk, det kommer fortsätta späda på..
Citera
2026-03-01, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Under10
Det som inte går ihop är nu när hennes mamma står och säger att alice skulle utredas för neuropati (eller vad det nu heter) innan hon blev inlagd, men att man nu behandlar henne för anorexi.
Hon nämnde något om någon medicin som ska ha orsakat alla diareerna. Bra! Då är ju det löst. Beror på medicin- inte sjukdom.

Det krävs så enormt mycket för att tvångsvårda någon. Du ska vara helst död innan läkare vårdar en. Jag tror nog att läkarna INTE vårdar henne fel.
Jag tycker inte alice mamma ska få besöka henne på sjukhus just nu. Så länge mamman tror på alice kommer hon aldrig bli frisk, det kommer fortsätta späda på..
Har lyssnat på ett avsnitt av podden. Av det fick jag intrycket att mamman är väldigt snäll och även mesig. Alice verkar styra skutan sas.
Jag tror att mamman djupt därinne vet att det är anorexia nervosa men inte orkar/vill ta fajten eller riskera att dottern säger upp kontakten.
Citera
2026-03-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annepanne80
Det verkar som hon blockerat vissa medlemmar som prenumererar på hennes kanal, gissningsvis dom som ifrågasatte olika saker med den vården hon får.. hon duckar frågor, så dom kastades ut.

Konstigt att hon fortfarande hsr över 480 prenumeranter, trodde fler skulle droppa av. Men nu när hon börjat blockera kommer de väl gå ner i antal
Citera
2026-03-02, 08:27
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under10

Exakt. Logiken är egentligen solklar. A hävdar att hon fortsatt har diarré på psyk (svarta och gröna och det stinker visst fruktansvärt), har skrivit flera gånger att allt fortsätter att rinna rakt igenom henne, MEN trots det så går hon faktiskt i ganska snabb takt upp i vikt nu. Det är så uppenbart att hennes "behandling", som enbart går ut på att stenhårt kontrollera att hon får i sig mat x ggr/dag (och att hon inte kan kräkas eller laxera sig), fungerar bra. Hon skyller på att det beror på att hon har satt ut Lamotrigin, men det argumentet håller inte för 5 öre. Lamotrigin är en väldigt vanlig medicin både hos epileptiker och bipolära, plus att hon fortsatte gått ner i vikt i somras när hennes neurolog glömde bort (?) att skriva ut medicinen till henne så hon stod utan ett tag. Tyvärr, allt hon säger kan motbevisas snabbt och enkelt, och därför har psykiatrin noll problem med att få hennes LPT förlängt.

Jag är helt med dig att tvångsvård är något som används restriktivt i Sverige. Det krävs flera olika läkare samt prövning i förvaltningsrätten för att vårda någon för LPT. Jag har som sagt jobbat något år inom psykiatrin och hade då koll på det administrativa för LPT-besluten. Det var inte ovanligt att läkaren egentligen ville tvångsvårda en patient (för patientens bästa!) men där det faktiskt inte gick att få igenom beslutet av olika skäl. LPT fattas inte lättvindigt, punkt slut!
Citera
2026-03-02, 08:28
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Konstigt att hon fortfarande hsr över 480 prenumeranter, trodde fler skulle droppa av. Men nu när hon börjat blockera kommer de väl gå ner i antal
Haha jag vet vad hon skulle kunna göra för att sålla bort "kritikerna" och behålla pengarna men det tänker jag inte ge lilla A tips om öppet här. Men att börja blocka prenumeranter är lite farligt, "censur" tas sällan emot väl...
Citera
2026-03-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Exakt. Logiken är egentligen solklar. A hävdar att hon fortsatt har diarré på psyk (svarta och gröna och det stinker visst fruktansvärt), har skrivit flera gånger att allt fortsätter att rinna rakt igenom henne, MEN trots det så går hon faktiskt i ganska snabb takt upp i vikt nu. Det är så uppenbart att hennes "behandling", som enbart går ut på att stenhårt kontrollera att hon får i sig mat x ggr/dag (och att hon inte kan kräkas eller laxera sig), fungerar bra. Hon skyller på att det beror på att hon har satt ut Lamotrigin, men det argumentet håller inte för 5 öre. Lamotrigin är en väldigt vanlig medicin både hos epileptiker och bipolära, plus att hon fortsatte gått ner i vikt i somras när hennes neurolog glömde bort (?) att skriva ut medicinen till henne så hon stod utan ett tag. Tyvärr, allt hon säger kan motbevisas snabbt och enkelt, och därför har psykiatrin noll problem med att få hennes LPT förlängt.

Jag är helt med dig att tvångsvård är något som används restriktivt i Sverige. Det krävs flera olika läkare samt prövning i förvaltningsrätten för att vårda någon för LPT. Jag har som sagt jobbat något år inom psykiatrin och hade då koll på det administrativa för LPT-besluten. Det var inte ovanligt att läkaren egentligen ville tvångsvårda en patient (för patientens bästa!) men där det faktiskt inte gick att få igenom beslutet av olika skäl. LPT fattas inte lättvindigt, punkt slut!

Det är så uppenbart att det är anorexia det handlar omatt det är helt sinnessjukt att det finns följare som fortfarande tror på Alice? De måste vara nåt fel på dem.
Har även börjat tappa tålamodet med hennes mamma, försökte ha förståelse förut med att hon är medberoende mm. Men när Alice igår igen skrev att hon aldrig mer kommer söka vård när hon skrivs, ut blev jag orolig på riktigt att hon faktiskt kommer dö detta år. Att hennes mamma hejar på detta hat mot vården gör mig arg. Jag undrar även hur mammans relation med As syster är efter att systern larmat vården om Alice anorexia.
Jag vet att man kan orosanmäla vuxna människor som har psykisk ohälsa och man misstänker fara illa, vilket skulle kunna vara en räddning om hon skrivs ut för tidigt. Dock är jag osäker på vad socialekonomisk har för möjlighet att hjälpa henne. Det finns ju även öppen psykiatrisk tvångsvård, vilket också skulle kunna vara en möjlighet. Vården och överläkaren är nog medvetna om att Alice inte har nåt stöd hemifrån i att kunna blir frisk från sin anorexi, men kan ju bli svårt att tvångsvårda en patient hur länge som helst, eftersom det är så svårt att motivera ett sånt beslut hur länge som helst. Jag har även jag erfarenhet från psykiatrin och har varit med om att anhöriga blivit upprörda att LPT inte förlängts just för att läkaren inte haft lagligt stöd. Så det är som du säger inget som beslutas lättvindigt.
Citera
2026-03-02, 09:58
Medlem
Åh…
Hon saknar både sjukdomsinsikt och självinsikt. Allt är alla andras fel! Alla som inte klappar medhårs går hon emot. Dom är elaka och dumma! Dom försöker ju rädda livet på henne. Hon förstår inte att detta är precis vad hon behöver.
Det sämsta hon kunde gjort är att dela allt detta öppet. Hon visar hur allvarligt psykisk sjuk hon är. Förstår verkligen att människor inte vågar eller vill vara i hennes närhet.
Måste vara en hemsk familjesituation, lider framför allt med systern och hennes bror.
Citera
2026-03-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym2020
Åh…
Hon saknar både sjukdomsinsikt och självinsikt. Allt är alla andras fel! Alla som inte klappar medhårs går hon emot. Dom är elaka och dumma! Dom försöker ju rädda livet på henne. Hon förstår inte att detta är precis vad hon behöver.
Det sämsta hon kunde gjort är att dela allt detta öppet. Hon visar hur allvarligt psykisk sjuk hon är. Förstår verkligen att människor inte vågar eller vill vara i hennes närhet.
Måste vara en hemsk familjesituation, lider framför allt med systern och hennes bror.

Den där manliga sköterskan som är så hemskt borde få läsa hennes storys 😂 det kan dom använda för att förlänga hennes p
Lpt i förhandlingen
Citera
2026-03-02, 10:08
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Det är så uppenbart att det är anorexia det handlar omatt det är helt sinnessjukt att det finns följare som fortfarande tror på Alice? De måste vara nåt fel på dem.
Har även börjat tappa tålamodet med hennes mamma, försökte ha förståelse förut med att hon är medberoende mm. Men när Alice igår igen skrev att hon aldrig mer kommer söka vård när hon skrivs, ut blev jag orolig på riktigt att hon faktiskt kommer dö detta år. Att hennes mamma hejar på detta hat mot vården gör mig arg. Jag undrar även hur mammans relation med As syster är efter att systern larmat vården om Alice anorexia.
Jag vet att man kan orosanmäla vuxna människor som har psykisk ohälsa och man misstänker fara illa, vilket skulle kunna vara en räddning om hon skrivs ut för tidigt. Dock är jag osäker på vad socialekonomisk har för möjlighet att hjälpa henne. Det finns ju även öppen psykiatrisk tvångsvård, vilket också skulle kunna vara en möjlighet. Vården och överläkaren är nog medvetna om att Alice inte har nåt stöd hemifrån i att kunna blir frisk från sin anorexi, men kan ju bli svårt att tvångsvårda en patient hur länge som helst, eftersom det är så svårt att motivera ett sånt beslut hur länge som helst. Jag har även jag erfarenhet från psykiatrin och har varit med om att anhöriga blivit upprörda att LPT inte förlängts just för att läkaren inte haft lagligt stöd. Så det är som du säger inget som beslutas lättvindigt.
Jag håller med, det är verkligen oroväckande om A går hem, börjar svälta/laxera sig igen, och inte söker vård. Men jag måste säga att jag har väldigt svårt att tro att A slutar söka vård... Jag tror ju att hon har lika stark Munschausen som hon har anorexi... Hon är beroende av att springa hos läkare och försöka få diverse diagnoser. Kanske kan hon lugna sig med att gå ner i vikt ett tag, men istället börjar "svimma" ännu mer och får fler jack i huvudet?

Just med LPT på grund av ätstörning så är det svårt att tvångsvårda henne hur länge som helst. Jag tror inte hon behöver erkänna att hon har anorexi för att släppas, utan det kan räcka med att hon når en vikt som gör att hon inte längre riskerar att fysiskt dö eller fysiskt ta skada av ätstörningen. Det är nästan lite som att tvångsvårda alkoholister, när de fysiska symtomen på avgiftningen har lagt sig så börjar anledningarna att hålla dem inlåsta bli tunna... :/ Det är inte många veckor kvar tills hon nått en vikt som psykiatrin kan "godkänna" så att säga.
Citera
2026-03-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Den där manliga sköterskan som är så hemskt borde få läsa hennes storys 😂 det kan dom använda för att förlänga hennes p
Lpt i förhandlingen

Haha! Men du, tror du inte dom är mycket medvetna om vad hon delar? Tänker ändå att ryktet bör gå fort? Sekretess har man ju men tänker ändå att någon vårdpersonal kanske följt henne sedan innan eller blir informerade på ett eller annat sätt? Men jag vet inte… jag vet att många i Alingsås med omnejd vet precis vem hon är och hur psykiskt sjuk både hon och hennes mamma verkar vara.
Citera
2026-03-02, 10:20
Medlem
Skampis avatar
Oj oj vad hon är igång och vevar idag. En manlig sköterska avskyr henne för att hon minsann kan sina rättigheter och "lagar och regler" (varför tror hon och mamman att de är så otroligt välutbildade? Mamman verkar ju faktiskt ha en högskoleutbildning men man undrar ju om A ens lyckades gå ut gymnasiet? Allt hon vet drar hon ur chatpgt)...
Hon är arg att hon inte får vatten exakt när hon blir törstig men herregud hon får troligtvis inte dricka obegränsat med vatten med tanke på att hon är inlagd för anorexi! Sköterskan kan inte ifrågasätta sådana läkarbeslut. Hon är arg att hon inte får springa på toaletten när hon vill och att det är orimligt att behöva hålla sig när hon är ordinerad 60 min vila efter måltid. Sannolikt är ju inte hennes "skadade njurar" särskilt väldokumenterade för självklart hade annars läkarna tagit hänsyn till det. Men de kan ju inte gå på hennes egna påhittade diagnoser...

Det är intressant att hon plötsligt går in i total förnekelse i dagens inlägg och skriver såhär "Vill också tillägga att jag ligger på en sjukhus avdelning och jag har INTE anorexi jag har näringsbrist förmodligen av biverkningar av mediciner jag ätit en lång tid där VANLIGASTE biverkningarna är 'viktnedgång, diarréer, förvärrande smärtor i kroppen och acne' och ni som följts mig länge vet att jag har sökt vård för alla dessa biverkningar i snart 2 års tid utan att få hjälp [...]" (ordagrant utskrivet)
Antyder hon plötsligt att hon inte vårdas inom psykiatrin? För det gör hon ju...?

Nästa inlägg orkar jag inte skriva ut ordagrant men hon hävdar bestämt att medicinen hon fått är en "extremt stark medicin med MYCKET biverkningar" och att den ska följas upp noga just då den är så "stark och orsakar mycket biverkningar". Hon har fått en vuxendos trots att hennes vikt är som ett barns och därför har just hon fått extra biverkningar... Hon har ju hela tiden tjatat om Lamotrigin så vi får anta det är den hon menar här. Och även om jag inte är läkare så måste jag säga att vad i helvete svamlar hon om?! Lamotrigin ÄR en väldigt vanlig medicin både bland psykiskt sjuka och epileptiker. Det är inte en medicin som anses vara särskilt kontroversiell eller "stark", utan är snarare ett förstahandsval enligt vad jag sett inom psykiatrin... Jag har minst två vänner som står på Lamotrigin p.g.a. bipolär sjukdom typ 2. Hon får det att låta som om sjukvården skrivit ut Fentanyl åt henne utan att följa upp ordentligt...

Jag tycker hon låter nästan manisk och virrig i dagens långa inlägg. Känns som om någon/något har triggat henne rejält så hon gått in i värre försvarsställning...
Citera
2026-03-02, 10:31
Avslutad
Hon verkar hänga i dagrummet en del nu (med solglasögon och hörlurar?…) och jag antar att de andra tvångsvårdade eldar på varann i hatet mot sjukvården, felbedömningar osv.
Kanske psyk kan fortsätta med LPT på grund av psykos eller nåt sen när hon nått minimumvikten. Noll sjukdomsinsikt faller väl under kriterierna för psykos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in