2026-03-01, 15:54
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det är klart jag ska hjälpa dig. Det måste vara jobbigt när de "obestridliga fakta" man hittar bara är upprepningar från en propagandamaskin.

Låt oss ta det enkelt: Den där myten om Irans "uttalade mål att förinta Israel" är en seglivad lögn som har motbevisats gång på gång. Det är en medveten felöversättning som används för att rättfärdiga exakt den typ av aggression vi ser nu.

Samtidigt har vi en israelisk regim vars ministrar öppet talar om att utplåna hela städer och vars handlingar skriker "Lebensraum".

Så nej, jag kan inte hjälpa dig att tycka annorlunda om mig. Men jag hoppas jag har hjälpt dig att förstå att du kanske borde sluta leta efter "fakta" i din egen ekokammare om du vill framstå som något annat än osedvanligt korkad.

Jag utgår från att du inte bara sitter och hittar på, eller väljer att skriva något du hört och hoppas är sant, bara för att försvara en egen elak inställning och uppfattning.

Och, om du inte hittar på, så har du självklart något underlag för att ge stöd för det du påstår.

Du kan t.ex påstå att "när Irans regim unisont står och skriker "död åt Israel", så är det AI-genererat", eller annat. Med stöd för ditt påstående.

Så vilket är ditt stöd?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Israel förlorar! Nu är det kört för väst!

https://omni.se/dr-alban-fast-i-doha-hor-attackerna-ar-laskigt/a/d4wbvJ

På något sätt blir det patetiskt med sådana artiklar. Daily mail har haft åtminstone någon.

"Det är så synd om mig, och det är visst krig här. Varför kan det inte alltid bara vara som på Love Island?"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Irans nya, tillfälliga president, Masoud Pezeshkian har uttalat sig i iransk TV och säger:

– Vi kommer att fortsätta med all vår styrka längs den väg som stakats ut och svarsattackerna mot USA och Israel kommer att fortsätta. Pezeshkian säger att Iran kommer att ”krossa fiendens baser”.

Finns det någon substans bakom det han säger eller är det bara tomma ord?

De borde redan ha krossat dem om de kunde.
Citera
2026-03-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har svårt för kanaler där programledaren hela tiden låter sina egna politiska åsikter skina igenom ”hata muslimer”; det blir för mycket fokus på högernarrativet. Agenda-Free TV är ett bra alternativ för den som söker neutralitet, även om man får offra en del av det visuella materialet eftersom han inte alltid har tillgång till samma videokällor.
Nä men al jazeera är neutralt. Ni kommunister är för roliga 🤡
Citera
2026-03-01, 15:55
Avslutad
Expressen rapporterar nu att 4 ballistiska missiler ska ha träffat hangarfartyget Abraham Lincoln.

Jag är så pass imponerad av Iran att jag kommer konvertera till islam.
Citera
2026-03-01, 15:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Iran har inte åsamkat någon amerikansk bas nämnvärd skada.
The IRGC further claimed that an American naval base in Kuwait’s Abdullah Mubarak area was hit by four ballistic missiles and 12 drones, destroying infrastructure and resulting in significant American casualties.

https://www.livemint.com/news/world/operation-true-promise-4-iran-s-irgc-says-us-ships-hit-in-indian-ocean-kuwait-base-targeted-in-new-w ave-of-attacks/amp-11772345680066.html

Jag vet inte hur bekräftat det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det här kriget har potentialen att sluta med en rejäl näsbränna för USA och Israel om det inte går exakt som planerat. Iran har alldeles för många kort och medeldistansrobotar i lager plus en hög produktion av sådana vapen. Normalt sett så brukar man skjuta två antirobotrobotar (t.ex patriot pac-3/THAAD/etc) för varje inkommande markmålsrobot. Problemet är här att Israel och USA brände flera års produktion under 12-dagarskriget, och det finns inte tillräckligt med försvarsrobotar för att kunna kriga mer än i några veckor.

Det som USA och Israel har satsat på är att deras flygvapen ska flyga in över iranskt territorium och spåra upp och förstöra mobila robotlavettage och fasta installationer. Om det här misslyckas så finns det en rejäl potential för en amerikansk reträtt från Mellanöstern och ett saftigt bakslag för Netanyahu när Israel till slut får smaka på rejäla mängder markmålsrobotar som landar på dyr och svårersättlig infrastruktur som Intels litografifabrik och israeliska kraftverk. Det är inte bara försvarsrobotar som det är brist på, USA saknar även tillräckligt med flygburna markmålsrobotar för att kunna bedriva en längre luftkampanj.

De amerikanska baserna vid persiska viken är inom räckhåll för iranska kortdistansrobotar som inte kan nå Israel så iranierna langar in sådana för att spränga amerikaner och dränera USA på försvarsrobotar. Jag såg en video tagen av amerikanska soldater som visar hur en iransk robot duckar för tre patriot pac-3 och träffar en byggnad i en amerikansk bas i Bahrain. Det är troligen så att iranierna har uppdaterat robotarnas styrprogramvara efter ryska erfarenheter i Ukraina för det är så att när ryssarna skrev om programvaran för sina egna Iskander och Kinzhalrobotar så att de inte dyker rakt ner utan kommer ner i en spiral så ökade andelen robotar som penetrerade de ukrainska patriotsystem rejält till över 90%. Det betyder att hela USA och Israels krigsinsats nu hänger på att deras flyganfall lyckas. Om det misslyckas så kommer robotregnet att tvinga USAs flygvapen till att basera sig utanför robotarnas räckvidd vilket betyder en rejält minskad intensitet i flyganfallen eftersom de kommer att behöva flyga i ett par timmar innan de når Irans gräns.

Ur en strategisk synvinkel så är det här en rätt så vettlös attack för USA är såpass deindustrialiserat att man inte kommer att kunna driva ett längre krig. Det produceras cirka 600 patriot pac-3 årligen, med en plan att öka detta till 2250 till 2028. Det har gått åt enorma mängder pac-3 i Ukraina och under 12-dagarskiget mellan Israel och Iran. Trots alldeles för låg produktion och tomma lager så går man in och bombar iallafall. Jag skulle gissa på att USA skiftar ännu mer av sitt flygvapen till Mellanöstern snart och fler hangarkryssare, just nu har man bara två stycken därnere, ett utanför Israel och en in Indiska Oceanen. Det är inte tillräckligt med flygplan.

USA's taktik är at befolkningen skall avsätta nuvarande regim.
Regimen klarar inte av att kriga mot befolkningen och Israel / USA samtidig. Irans befolkning verkligen hatar regimen - nu i sista uppror 30 000 som regimen mördade.
Citera
Avstängd
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
haha, S400 Ja jävlar, amerikanerna är säkert skitsraja just nu, speciellt de som flyger passagerarplan.

Så vart är amerikanska luftherreväldet? Varför bombar man inte dygnet runt och förtrycker Iranska attacker på gulfstater och Israel? Vad är behovet av att sitta och snacka skit om saker som är uppenbara?
Citera
2026-03-01, 15:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Expressen rapporterar nu om att 4 ballistiska missiler ska ha träffat hangarfartyget Abraham Lincoln.

Jag är så pass imponerad av Iran att jag kommer konvertera till islam.

Haha skulle det vara sant har vi nog ett gäng svampmoln över Teheran och andra Iranska städer inom en snar framtid
Citera
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Tyskarna varnar nu Europa för Iranska sleeper cells...

Alltid Europa som ska straffas för vad Israel/USA gör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Irans nya, tillfälliga president, Masoud Pezeshkian har uttalat sig i iransk TV och säger:

– Vi kommer att fortsätta med all vår styrka längs den väg som stakats ut och svarsattackerna mot USA och Israel kommer att fortsätta. Pezeshkian säger att Iran kommer att ”krossa fiendens baser”.

Finns det någon substans bakom det han säger eller är det bara tomma ord?

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De har ju redan bombat flertalet amerikanska baser och har ammunition kvar.
Ja, det är ju riktigt. Men har bomberna haft stor effekt och träffat vitala delar av baserna? I ordvalet "krossa fiendens baser" ligger väl att basen slås ut och blir obrukbar, inte bara en random träff nånstans i basområdet?
Citera
2026-03-01, 15:58
Medlem
”Irans utrikesminister: Ny ledare närmsta dagarna

Irans utrikesminister Abbas Araghchi säger att allt är redo för att kunna välja en ny högsta ledare efter ayatolla Ali Khameneis död, skriver Al Jazeera.
”Ni kanske får se valet av en ny högsta ledare inom en dag eller två", säger han.
Tidigare under dagen utsåg landet ayatolla Alireza Arafi till tillfällig högsta ledare.” Aftonbladet- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran?pinnedEntry=1448451
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in