2026-03-01, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Handlar väl mest om att Iran finansierar Hamas, Hezbolla och Houthier och vill förgöra Israel sen Israel. Är väl egentligen därför USA har problem med dem också. Så jo självförvållat. Iran kunde ju bara tagit en lite mindre aggressiv position och de hade sluppit detta. Då hade moment22 varit brutit.

Frågorna kokar ned till då, är det rimligt att ha ett land som finansierar terrorism gentemot ett annat och det landet inte får försvara sig?

Konflikten handlar inte bara om “Iran som vill förgöra Israel” utan snarare om geopolitik och maktbalans i hela Mellanöstern. Israel fungerar i praktiken som USA:s förlängda arm i regionen, deras strategiska intresse är att hålla Iran som råkar vara både störst och mest resursrikt i Mellanöstern marginaliserad. Man får heller inte glömma att Israel skapades av väst 1947 och sedan dess har expanderat, och fortsätter göra det, ofta på bekostnad av sina grannar.

Det är inte så enkelt som att Iran “bara borde sluta stödja grupper”. Det är en reaktion på att man under decennier blivit ekonomiskt strypt, omringad av amerikanska ockupationsbaser och hela tiden hotad militärt. Alla stormakter använder proxygrupper, USA och Saudi gör det också men när Iran gör det då är det plötsligt “aggression”.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Allt jag har sett är att du citerar Aftonbladet. Resten låter som en dålig efterhandskonstruktion, ärligt talat.
Det var denna jag började med och källan är där från IRAN

https://wanaen.com/uss-abraham-lincoln-targeted-by-four-ballistic-missiles/

Sedan kommentarde jag en knappast trovärdig källa som angavs som text.

"Källan är alltså "Iran's Islamic Revolutionary Guards Corp (IRGC)""
Citera
Medlem
Så vad USA och dess knähund Israel lärt oss ogillar man regimen i ett annat land och har militära muskler så är det bara att invadera och försöka påtvinga regimskifte tänk om alla länder hade resonerat så vilket globalt kaos det hade blivit.
Citera
2026-03-01, 15:41
Avstängd
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Så vad USA och dess knähund Israel lärt oss ogillar man regimen i ett annat land och har militära muskler så är det bara att invadera och försöka påtvinga regimskifte tänk om alla länder hade resonerat så vilket globalt kaos det hade blivit.

Du menar tvärtom?
Citera
Avstängd
Mahmoud Ahmedinejad var min edsvurna fiende

Jag var så förbannad att han inte dödades 2025 men nu.... är allt förlåtet

Han hade en stor käft och Israel tystade den till slut

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Att döda en terrorist är knappast terrorism
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Mahmoud Ahmedinejad har blivit dödad

USA dödar en man som inte är i politiken på typ 15 år, om inte detta är terrorism vad är?

Källa?
Citera
2026-03-01, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det här kriget har potentialen att sluta med en rejäl näsbränna för USA och Israel om det inte går exakt som planerat. Iran har alldeles för många kort och medeldistansrobotar i lager plus en hög produktion av sådana vapen. Normalt sett så brukar man skjuta två antirobotrobotar (t.ex patriot pac-3/THAAD/etc) för varje inkommande markmålsrobot. Problemet är här att Israel och USA brände flera års produktion under 12-dagarskriget, och det finns inte tillräckligt med försvarsrobotar för att kunna kriga mer än i några veckor.

Det som USA och Israel har satsat på är att deras flygvapen ska flyga in över iranskt territorium och spåra upp och förstöra mobila robotlavettage och fasta installationer. Om det här misslyckas så finns det en rejäl potential för en amerikansk reträtt från Mellanöstern och ett saftigt bakslag för Netanyahu när Israel till slut får smaka på rejäla mängder markmålsrobotar som landar på dyr och svårersättlig infrastruktur som Intels litografifabrik och israeliska kraftverk. Det är inte bara försvarsrobotar som det är brist på, USA saknar även tillräckligt med flygburna markmålsrobotar för att kunna bedriva en längre luftkampanj.

De amerikanska baserna vid persiska viken är inom räckhåll för iranska kortdistansrobotar som inte kan nå Israel så iranierna langar in sådana för att spränga amerikaner och dränera USA på försvarsrobotar. Jag såg en video tagen av amerikanska soldater som visar hur en iransk robot duckar för tre patriot pac-3 och träffar en byggnad i en amerikansk bas i Bahrain. Det är troligen så att iranierna har uppdaterat robotarnas styrprogramvara efter ryska erfarenheter i Ukraina för det är så att när ryssarna skrev om programvaran för sina egna Iskander och Kinzhalrobotar så att de inte dyker rakt ner utan kommer ner i en spiral så ökade andelen robotar som penetrerade de ukrainska patriotsystem rejält till över 90%. Det betyder att hela USA och Israels krigsinsats nu hänger på att deras flyganfall lyckas. Om det misslyckas så kommer robotregnet att tvinga USAs flygvapen till att basera sig utanför robotarnas räckvidd vilket betyder en rejält minskad intensitet i flyganfallen eftersom de kommer att behöva flyga i ett par timmar innan de når Irans gräns.

Ur en strategisk synvinkel så är det här en rätt så vettlös attack för USA är såpass deindustrialiserat att man inte kommer att kunna driva ett längre krig. Det produceras cirka 600 patriot pac-3 årligen, med en plan att öka detta till 2250 till 2028. Det har gått åt enorma mängder pac-3 i Ukraina och under 12-dagarskiget mellan Israel och Iran. Trots alldeles för låg produktion och tomma lager så går man in och bombar iallafall. Jag skulle gissa på att USA skiftar ännu mer av sitt flygvapen till Mellanöstern snart och fler hangarkryssare, just nu har man bara två stycken därnere, ett utanför Israel och en in Indiska Oceanen. Det är inte tillräckligt med flygplan.

Vettigaste inlägget på länge. Detta kommer bli så jäkla pinsamt för USA (Trump-sekten) och Israel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tousi Tv på YT är en bra info kanal , han verkar sitta på en HEL del bildmaterial som han streamar och kommenterar (inklusive sändningar från Iransk public service)

Han är själv en UK baserat snubbe med iransk bakgrund och har hållit på ett antal år. Är ganska långt åt höger och uttalat Anti-islam sedan många år på sin kanal

Den här livestreamen började 35 minuter sedan , där visas alla viktiga videos som är värt att se , från båda sidor samt reaktioner världen över, inte minst i EU. Det är så heltäckande det går att bli

https://www.youtube.com/watch?v=XcI0LGs-D7Y

Jag har svårt för kanaler där programledaren hela tiden låter sina egna politiska åsikter skina igenom ”hata muslimer”; det blir för mycket fokus på högernarrativet. Agenda-Free TV är ett bra alternativ för den som söker neutralitet, även om man får offra en del av det visuella materialet eftersom han inte alltid har tillgång till samma videokällor.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
När det gäller ett uttalande som "vi har skickat 4 missiler mot detta målet" finns det ingen anledning att tro att det skulle vara osanning. Det är ett rimligt mål dessutom så jag fattar inte vad de skulle vinna på att ljuga om det.

Det är främst handlingar som berättigar någon form av kritik som det ljugs friskt om, tex när Israel släpper bomber över flyktingläger eller avrättar ambulanspersonal och gömmer liken. När ett land som har attackerats av främmande makt svarar genom att skicka missiler mot ett militärt hangarfartyg så är det en annan sak.
Kan så vara och kanske ingen träffade eller sköts ned eller träffade.
Vi får se om mer kommer fram men de källor som hittills visats ger jag inget för.

Ofattbart att det finns idioter som hejar på respektive part.
Krig är ett helvete. Vi har sett resultatet i Gaza och Ukraina.
Citera
Avstängd
Då kan man sluta bråka och starta handel med Israel??? då brukar man inte vilja kriga

Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Konflikten handlar inte bara om “Iran som vill förgöra Israel” utan snarare om geopolitik och maktbalans i hela Mellanöstern. Israel fungerar i praktiken som USA:s förlängda arm i regionen, deras strategiska intresse är att hålla Iran som råkar vara både störst och mest resursrikt i Mellanöstern marginaliserad. Man får heller inte glömma att Israel skapades av väst 1947 och sedan dess har expanderat, och fortsätter göra det, ofta på bekostnad av sina grannar.

Det är inte så enkelt som att Iran “bara borde sluta stödja grupper”. Det är en reaktion på att man under decennier blivit ekonomiskt strypt, omringad av amerikanska ockupationsbaser och hela tiden hotad militärt. Alla stormakter använder proxygrupper, USA och Saudi gör det också men när Iran gör det då är det plötsligt “aggression”.
Citera
2026-03-01, 15:43
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
De enda "obestridliga fakta" jag hittar är att Irans regim och Hamas har som uttalat mål att förinta staten Israel. Och att Iran numera ballistiska missiler, och snart kärnvapen. Samtidigt som Israel inte har som mål att förinta annat stat eller folk. Utan enbart vill försvara sig för att få fortsätta existera.

Därav att man attackerar Iran och Hamas.

Jag har alltid undrat vad det är som gör att vissa individer alltid hamnar så otroligt fel i sina tolkningar av skeenden. Bortsett från att du måste vara osedvanligt korkad så hittar jag inga förklaringar. Hjälp mig att tycka annorlunda om dig.
Det är klart jag ska hjälpa dig. Det måste vara jobbigt när de "obestridliga fakta" man hittar bara är upprepningar från en propagandamaskin.

Låt oss ta det enkelt: Den där myten om Irans "uttalade mål att förinta Israel" är en seglivad lögn som har motbevisats gång på gång. Det är en medveten felöversättning som används för att rättfärdiga exakt den typ av aggression vi ser nu.

Samtidigt har vi en israelisk regim vars ministrar öppet talar om att utplåna hela städer och vars handlingar skriker "Lebensraum".

Så nej, jag kan inte hjälpa dig att tycka annorlunda om mig. Men jag hoppas jag har hjälpt dig att förstå att du kanske borde sluta leta efter "fakta" i din egen ekokammare om du vill framstå som något annat än osedvanligt korkad.
Citera
2026-03-01, 15:43
Medlem
Nästan inga bedömare tror att Khameneis död leder till ett snabbt regimskifte i Iran. Risken är med andra ord stor att kriget drar ut på tiden i veckor, månader eller till och med år. Långdragna krig är alltid impopulära i USA. Se på Vietnam, Afghanistan och Irak.

Mobbaren har ingen exitstrategi. Han överlåter till folket att ta hand om den moraliskt bankrutta regimen i Teheran. Dödade i regimen ersätts snabbt av andra. Mellanårsvalet blir inte roligt för republikanerna.
Senast redigerad av lont 2026-03-01 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in