Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
De enda "obestridliga fakta" jag hittar är att Irans regim och Hamas har som uttalat mål att förinta staten Israel. Och att Iran numera ballistiska missiler, och snart kärnvapen. Samtidigt som Israel inte har som mål att förinta annat stat eller folk. Utan enbart vill försvara sig för att få fortsätta existera.
Därav att man attackerar Iran och Hamas.
Jag har alltid undrat vad det är som gör att vissa individer alltid hamnar så otroligt fel i sina tolkningar av skeenden. Bortsett från att du måste vara osedvanligt korkad så hittar jag inga förklaringar. Hjälp mig att tycka annorlunda om dig.
Det är klart jag ska hjälpa dig. Det måste vara jobbigt när de "obestridliga fakta" man hittar bara är upprepningar från en propagandamaskin.
Låt oss ta det enkelt: Den där myten om Irans "uttalade mål att förinta Israel" är en seglivad lögn som har motbevisats gång på gång. Det är en medveten felöversättning som används för att rättfärdiga exakt den typ av aggression vi ser nu.
Samtidigt har vi en israelisk regim vars ministrar öppet talar om att utplåna hela städer och vars handlingar skriker "Lebensraum".
Så nej, jag kan inte hjälpa dig att tycka annorlunda om mig. Men jag hoppas jag har hjälpt dig att förstå att du kanske borde sluta leta efter "fakta" i din egen ekokammare om du vill framstå som något annat än osedvanligt korkad.