2026-02-14, 01:34
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det måste vara från fingerprint som dom har data sparat.

Behöver inte endast vara det. Kan länkas på namn också.
Citera
2026-02-14, 01:39
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ja, förmodligen. Sen så klagar turistnäringen och TAT och så blir det 60 dagar igen.

Njae. Inte så stor chans denna gång av flera olika anledningar.

När the public i Thailand vänder sig emot något så brukar det böjas. I detta fall är det många olika incidenter som har florerat på social media där utlänningar gör bort sig, slåss, stjäl, beter sig illa så det har blivit ett mantra att "det är tack vare visa-free arrival vi får in skiten så dra in det".

När det mantrat kräks upp om och om igen från den Thailändska allmänheten så brukar det blir tyngd bakom för det blir ett populärt politiskt beslut att göra som allmänheten vill.

Och, helt ärligt, vilken genuin turist behöver mer än 30 dagar med en förlängning möjlig på ytterligare 30 dagar?

Visst, det kan finna oljearbetare och andra som undantag men Lasse Målare har definitivt inte 60-dagars semester precis.
Citera
2026-02-14, 01:45
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
När jag reste in till Bangkok i början på januari så var det med nytt pass.
Men immigration hade full koll på mina tidigare resor och hade frågor varför jag reste
så ofta ( lämnade Bangkok mitten december )
Frågor om jag jobbade, varför jag hade boende om jag inte arbetade osv
Trodde inte dom hade koll på mina tidigare pass men det har dom uppenbarligen.

Det var inga problem, bara många frågor ! aldrig hänt tidigare

Här också märkt att de blivit lite mer frågvisa. Åker in och ut typ en gång i månaden eller varannan, oftast med Non-O men maxat VOA också känns det som. Lite oklart hur ofta man kan resa in på VOA, tycker jag.

Precis ansökt Non-O igen och till mitt förtret märker jag att man inte direkt kan ansöka om multiple entries. Drygt. Ni som gjort det, kan man direkt ansöka om det på flygplatsen eller? Går det snabbt? Far och flyger så mycket, kan inte lämna passet med nån myndighet längre tider...
Citera
2026-02-14, 01:48
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Man motiverar detta med att "High quality tourists" inte berörs då de stannar kortare tid (fast genomsnittsbesökaren är i Thailand 21 dar.., längre än jag trodde?).

Kritiken från Turistnäringen är att det "psylogiskt" skickar fel signaler, särskilt när länder som Malaysia och Vietman ökar den visumfria perioden.

Och Thailand borde göra allt för att öka turismen, den kommer bli än viktigare för landets ekonomi.

Kvantitet innebär inte nödvändigtvis kvalitet. Folket som kommer hit har heller inte samma köpkraft. Indierna, som ett exempel, spenderar knappt ett skit med några undantag givetvis.

"Hela världen vill komma till Thailand" är mentaliteten hos myndigheterna medans andra närliggande länder hämtar in och hämtar in snabbt. Och det finns anledningar till det.
Citera
2026-02-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah

Far och flyger så mycket, kan inte lämna passet med nån myndighet längre tider...

Jag har tidigare haft dubbla pass när jag reste på Kina och Indien vars ambassader
var otroligt slöa med viseringar.
Även innan dess hade jag separat pass för arabländer och israel.
( men idag stämplar israel inte pass vid inresa så det problemet är borta )

Antar att man fortfarande kan ansöka om dubbla pass ?
Citera
2026-02-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212

Och, helt ärligt, vilken genuin turist behöver mer än 30 dagar med en förlängning möjlig på ytterligare 30 dagar?

Visst, det kan finna oljearbetare och andra som undantag men Lasse Målare har definitivt inte 60-dagars semester precis.

Oljefolket har jag dålig koll på men när jag bodde på Ratchada så var min granne Holländare
och maskinchef på ett Hapag-Lloyd fartyg och hade långa ledigheter.
Citera
2026-02-16, 17:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det måste vara från fingerprint som dom har data sparat.
Nationalitet, födelsedatum (alltså inte den svenska "uppfinningen" personnummer) och namn räcker långt. Testa att söka på endast ditt namn och födelsedatum på lämplig sida.
Citera
2026-02-18, 07:03
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Jag har tidigare haft dubbla pass när jag reste på Kina och Indien vars ambassader
var otroligt slöa med viseringar.
Även innan dess hade jag separat pass för arabländer och israel.
( men idag stämplar israel inte pass vid inresa så det problemet är borta )

Antar att man fortfarande kan ansöka om dubbla pass ?

Bra info, tackar för den. Skall definitivt kolla upp.
Citera
2026-02-18, 12:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Oljefolket har jag dålig koll på men när jag bodde på Ratchada så var min granne Holländare
och maskinchef på ett Hapag-Lloyd fartyg och hade långa ledigheter.

Som sagt, undantag finnes givetvis.
Citera
2026-02-28, 23:34
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Får Svenskar 60 dagar visumfritt eller har det börjat ändras till 30 än ?
Citera
2026-03-01, 14:19
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Google is your friend.

60.

Hört Thailändska advokatbyråer säga att det snackas om att ändras till 30 när som helst nu i stort sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in