2026-03-01, 14:18
Medlem
Do1oress avatar
Turismen i till exempel Dubai bör rimligen minska kraftigt. Detsamma gäller förstås andra länder som har amerikanska baser, springer Epstein-klassens ärenden, åtminstone tills dess att de styrande kan garantera att ALLA hot från luften skjuts ner.
Citat:
"Interception and destruction of 506 Iranian drones out of a total of 541," the UAE Ministry of Defense said.

https://x.com/Osint613/status/2028095467259605004
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
FN är ett forum där länder och stater möts. Inte mer än så.

japp. med syftet att klara av det som LON misslyckades med.
Citera
Avstängd
Doxycyklin87s avatar
Dags att shorta dollarn nu när man vet att Iran vågar ge sig på gulfstaterna. Hur många patriotmissiler finns kvar att skydda alla oljefälten, Israel, kryssarna, Ukraina etc? Inte tillräckligt. Blir en gåva för plånkan detta och riktigt roligt att se gulfaraberna få hela sin inkomst förstörd för ett decennium
Citera
Avstängd
Ja IRGC sa att de tankar ngt supervapen sen morse men trots Ayatollah är död så har de inte ens repat Bibis bil eller några militära objekt

Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ingen hjälpte det nybildade Israel i kriget. Däremot så hjälpte man (UK) araberna med både utbildning och materiel. Israelerna hade inte mycket att slåss med, ändå vann man.

Det kriget säger mycket om Israels förmåga, och arabernas oförmåga. Medan judar får nobelpris i massor, tjänar pengar i överflöd, får sina öknar att blomma och bygger sitt samhälle på nolltid - så skrävlar muslimer och slår sig för sina ihåliga bröstkorgar.

Och detta ser vi återigen i de senaste aktionerna mot Iran. Iran har de "största", "värsta", "hemskaste", och "oövervinnliga" bomber vi "snart" kommer att få se. Och sedan... poff.. ingenting.

Judarna är 8 miljoner. Muslimerna 60x så många (bara i mellanöstern). Ändå så är det judar som obehindrat pippar Iran lite var man vill och när man vill.

Iran är chanslöst.
Citera
2026-03-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Turismen i till exempel Dubai bör rimligen minska kraftigt. Detsamma gäller förstås andra länder som har amerikanska baser, springer Epstein-klassens ärenden, åtminstone tills dess att de styrande kan garantera att ALLA hot från luften skjuts ner.

Det är ju det Iran är ute efter.. turismen slutar åka dit och det skapar kaos i handeln.
Citera
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
När jag var där en sväng för några år sedan var de långt ifrån alla kvinnor som hade huvudbonad .. verkar vara väldigt olika. Många helt utan slöja på gatorna.

Jag var i Isfahan för några år sedan och påfallande få kvinnor bar slöja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
https://www.tv4.se/artikel/568n1feoXsdxNcHeiGYg7q/blir-ali-khamenei-den-sista-ayatollan-i-iran

Det finns 500 erkända ayatollor i Iran och upp till 200 informella. Artikeln menar kanske den sista högsta ledaren. Men man har tillsatt en tillförordnad högsta ledare.
Citera
2026-03-01, 14:20
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
https://www.timesofisrael.com/liveblog-february-28-2026/

Antar att detta är i samarbete med USA för att sätta press på Iran och få till ett regimbyte men mullorna lär tyvärr inte försvinna i första taget. Regimen är hatad men detta är ju ett brott mot den omhuldade "regelbaserade världsordningen".

Några frågor som inställer sig:
Kommer Sverige och andra länder protestera och införa sanktioner mot Israel?
Hur kommer Iran svara?
Kommer Ryssland att blanda sig i?

Ska bara säga först att jag uppskattar dina poster i allmänhet.

Jag är inte jätteinsatt i just landet Iran. Mina kunskaper just ang det landet ligger på en ganska basic nivå. Det blir således lite spekulationer från mitt håll ang mellanöstern på det stora hela.

I absolut bästa fall resulterar detta anfall/krig i ett mer förenat mellanöstern. Jag kan inte citera källor här direkt för det var såpass länge sedan men minns att en expert (som jag inte minns namnet på just nu) nere i mellanöstern (alltså av arabiskt ursprung) påpekade det märkliga faktum att en mer stabil och närmare koppling ofta helt saknas mellan många länder i mellanöstern som annars borde stå varandra mycket närmare pga delad kultur, religion och ursprung (han nämnde även att väsentliga vägar till å från viktiga platser i mellanöstern-området många gånger helt saknas - man har inte satsat på en gemensam infrastruktur eller ett gemensamt vägnät som vi i Europa har gjort tex). Det påpekas ofta av Egyptens president (Abdel Fattah el-Sisi) samt av den egyptiske filosofen Murad Wahba Gibran (13 October 1926 – 7 January 2026) att islam delvis i grunden måste reformeras för att överleva och anpassa sig till den moderna världen. Murad Wahba blev vid ett tillfälle tillfrågad av ett arabiskt land (minns inte vilket), av toppledarna i det landet, att man ville ha demokrati som framtida styrelseskick, man ville veta hur lång tid den processen skulle ta och vad man behövde göra. Murad föreslog en tid på ca 50 år i bästa fall OM vissa modifikationer också görs i de islamska lärorna... det sistnämnda kunde inte accepteras vid det tillfället.

I absolut värsta fall så resulterar denna attack/krig i ett förbannat Ryssland framförallt som kan kontra med ytterligare någon form av ökad intensitet på sina operationer (främst i nuv Ukraina). Kina mfl kan också svara på ett liknande sätt. En större konfrontation/konflikt ser jag som osannolik (men inte omöjlig). I längden skulle detta kunna leda till ett mer instabilt och ytterligare splittrat mellanöstern vilket vore katastrofalt för en region redan i kris sedan länge.

Det är verkligen ett 50/50-scenario som jag ser det. Å det kommer INTE som en förvåning för mig för USA mfl stormakter har alltid spelat detta 50/50-spel - man chansar och slår till lite här å där å hoppas på att det ger något resultat som man kan vinna något på. Vad resten av världen men framförallt den berörda regionen ev vinner på det är just nu högst oklart.

EDIT: Som en hel del nog vet så har Sverige x-antal personer med ursprung i Iran. Som jag uppfattat dessa så kommer dom ofta från den övre medelklassen som hade pengar att ta sig ifrån Iran och med generellt höga ambitioner. Finns säkerligen en del av den lägre klassen med i det gänget oxå men har noterat detta med iranier generellt under årens gång.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-03-01 kl. 14:30.
Citera
2026-03-01, 14:20
Medlem
Kan ju bli intressant, några idéer?

Citat:
A televised message by Pezeshkian will be broadcasted in a few minutes

Citera
2026-03-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Mer kan och ska de utvisa. De ska hem.och göra sitt land bra och inte vara här och leva på bidrag.

Alla ska hem. Det är hög tid.

Plötsligt så kommer de alla bli "tonåringar" som går i gymnasiet.

Alla som har tjatat om att åka hem kommer att bi kvar, det är jobbigt att försörja sig själv.
Citera
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
När jag var där en sväng för några år sedan var de långt ifrån alla kvinnor som hade huvudbonad .. verkar vara väldigt olika. Många helt utan slöja på gatorna.
Ja. Det finns youtube videor om det? IRAN Walking Tour
Bara efter 5 min så tror jag mig sett fler kvinnor utan höckle än det finns stenar att stena dem med....
Citera
Medlem
Sicken sjuk paranoja man hade fått om man var en måltavla nu och gick på gatorna i Iran, drönare, vad som helst bara PAFF så är man borta. Jag antar USA jobbar uteifrån en lista...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in