2026-03-01, 14:10
Medlem
Clint.Ruins avatar
Jag trodde tråden skulle handla om maträtter med ingredienser som på pappret inte verkar kunna funka ihop, men som gör det på ett fantastiskt sätt.

Istället handlar det mesta om fin gammal husmanskost som tyvärr många inte längre kan eller orkar tillaga.

Hur som helst kom jag att tänka på vitello tonnato, alltså kalvkött med tonfisksås. Låter underligt men smakar fantastiskt om det görs ordentligt.
Citera
2026-03-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nä. Nu efterlyste ju TS UDDA maträtter. Inte fina gamla klassiker som de yngre generationerna bara har glömt bort... Läs TS:en en gång till och konstatera att den handlar om rätter som kombinerar kyckling, banan och jordnötter typ!

Så allmän uppmaning i tråden: Sluta räkna upp strömming och dillkött för att NI bara äter kebabpizza och fiskpinnar med pulvermos!

Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Jag trodde tråden skulle handla om maträtter med ingredienser som på pappret inte verkar kunna funka ihop, men som gör det på ett fantastiskt sätt.

Istället handlar det mesta om fin gammal husmanskost som tyvärr många inte längre kan eller orkar tillaga.

Hur som helst kom jag att tänka på vitello tonnato, alltså kalvkött med tonfisksås. Låter underligt men smakar fantastiskt om det görs ordentligt.

Ja exakt! Tror jag var lite otydlig kanske?

Jag menar alltså udda matkombinationer, inte vanlig mat.

Exempel för att vara övertydlig med vad jag menar: *Stuvade makaroner med chokladsås
*Köttbullar med apelsinmarmelad
*Semlor med ost och skinka på

Menar alltså inte kalops, potatis med brunsås, inlagd sill, blodpudding eller fiskbullar haha...
Citera
2026-03-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vem f.n äter pulvermos/fiskpinnar... inte jag iaf!

Kebabpizza har jag ätit några ggr ute men det var många år sedan.

Kyckling, banan och jordnötter (Flygande Jakob) var en klassiker på 70-80 talet (faktiskt ganska gott för de som tycker om frukt i mat).

Flygande Jakob höjde folk ögonbrynen till när det lanserades, var ju riktigt konstigt men förvånansvärt gott, vilket gjorde det till en riktig klassiker. Det är sådana matkombinationer jag eftersöker!
Citera
2026-03-01, 21:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenaps
Tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där man delar med sig av udda maträtter som är goda!
Tänk typ Flygande Jacob, chipsgratäng och pommes med glass.

Jag tror inte det finns något möjligt svar på trådens frågeställning.

Vad som är gott eller inte är helt en smaksak, och kan inte mätas objektivt.

Om en rätt är udda betyder det att det endast är några få som tycker den är god, och kan då inte anses god. Rätter som den stora massa tycker är goda kan inte anses vara udda.
Citera
2026-03-01, 21:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror inte det finns något möjligt svar på trådens frågeställning.

Vad som är gott eller inte är helt en smaksak, och kan inte mätas objektivt.

Om en rätt är udda betyder det att det endast är några få som tycker den är god, och kan då inte anses god. Rätter som den stora massa tycker är goda kan inte anses vara udda.

Vad för smaker som passar ihop är kemi. Man kan faktiskt räkna ut vilka födoämnen som passar med varandra.

Enstaka födoämnen kan du såklart ogilla. Men kombinationer är mycket mer än personlig preferens.
Citera
2026-03-01, 21:39
Medlem
Alla rätter Carl Butler har skapat äts knappt längre - Man hör knappt någon prata om honom nu förtiden - Annat var det förr, då var många av hans rätter nya och spännande.

Han har gjort flertalet kokböcker.

Men för att bidra till tråden så aladåber äts väl knappt nu mer?

Vissa kan ju vara väldigt smaskiga gärna då köttbaserade aladåber.

Marulk är ju annars också en god fisk som sällan äts nu mer - Förr fanns denna på alla bra fiskkrogar och hos handlare.

Stångkorv är väl också utdöende men väldigt gott man skall steka den så den spricker och att det blir en röra av det.

Vit korv med äggsås är också en favorit. Mycket gott.

...fan jag är gammal och mina maträtter lika så.
Citera
2026-03-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loulou51
Gud…det låter 🤢
Sötma, syra lite beska och en skvätt umami, inte det minsta konstigt.
Citera
2026-03-08, 01:54
Medlem
ovikspojkens avatar
Blandsaft och naturell filmjölk xD
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto