2026-02-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenaps
Tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där man delar med sig av udda maträtter som är goda!
Tänk typ Flygande Jacob, chipsgratäng och pommes med glass.

Kroppkakor!
Citera
2026-02-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Många rätter ovan som jag aldrig ätit, äggakaka, rullströmming, blodkorv så jag gissar att Du har lyckats hitta "udda maträtter" som TS efterlyste (framförallt rullströmming som jag aldrig hört talas om, ska googla)!
Nä. Nu efterlyste ju TS UDDA maträtter. Inte fina gamla klassiker som de yngre generationerna bara har glömt bort... Läs TS:en en gång till och konstatera att den handlar om rätter som kombinerar kyckling, banan och jordnötter typ!

Så allmän uppmaning i tråden: Sluta räkna upp strömming och dillkött för att NI bara äter kebabpizza och fiskpinnar med pulvermos!
Citera
2026-02-28, 21:57
Medlem
Baconlindade bananer 😁. Krydda med lite cayennepeppar eller vad man vill. In i ugnen på 225 grader tills baconet är lagom knaprigt.
Citera
2026-03-01, 02:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Kolbullar är nog inte så vanligt längre.
Äggakaka? Äts det idag?
Renskavsgryta? Eller det kanske bara äts norrut?
Dillströmming? Vem äter det idag?
Strömmingslåda är nog ingen vanlig maträtt i dag?
Kålpudding tror jag inte heller är så vanligt idag?
Blodkorv, hur är det med det?

Börjar ärtsoppan också att bli en udda maträtt?
Kålpudding och ärtsoppa finns ju som färdigrätter, så helt udda kan de inte vara?
Kålpudding gör jag själv rätt ofta på hösten, den färdigköpta smakar röv.
Ärtsoppa köper jag någon gång i månaden, då oftast på plastkorv. Ärtsoppa och Punch är en svensk klassiker. Händer jag gör själv också men inte så vanligt. Brukar addera stekt fläsk i den färdigköpta då det är rätt snålt med det. Nerhackad julskinka går lika bra, köpte på mig några billigt efter Jul och delade i lagom bitar.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-03-01 kl. 02:34.
Citera
2026-03-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kålpudding och ärtsoppa finns ju som färdigrätter, så helt udda kan de inte vara?
Kålpudding gör jag själv rätt ofta på hösten, den färdigköpta smakar röv.
Ärtsoppa köper jag någon gång i månaden, då oftast på plastkorv. Ärtsoppa och Punch är en svensk klassiker. Händer jag gör själv också men inte så vanligt. Brukar addera stekt fläsk i den färdigköpta då det är rätt snålt med det. Nerhackad julskinka går lika bra, köpte på mig några billigt efter Jul och delade i lagom bitar.

Brukar göra ganska exakt som Du skriver vad gäller mycket (ärtsoppa/varm punch så gott)!

Det sorgliga är att det som vi tycker är vanlig husmanskost börjar bli "udda" då många inte orkar laga mat längre utan köper färdigprodukter (som smakar långt ifrån hemlagat).
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-03-01 kl. 08:30.
Citera
2026-03-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nä. Nu efterlyste ju TS UDDA maträtter. Inte fina gamla klassiker som de yngre generationerna bara har glömt bort... Läs TS:en en gång till och konstatera att den handlar om rätter som kombinerar kyckling, banan och jordnötter typ!

Så allmän uppmaning i tråden: Sluta räkna upp strömming och dillkött för att NI bara äter kebabpizza och fiskpinnar med pulvermos!

Vem f.n äter pulvermos/fiskpinnar... inte jag iaf!

Kebabpizza har jag ätit några ggr ute men det var många år sedan.

Kyckling, banan och jordnötter (Flygande Jakob) var en klassiker på 70-80 talet (faktiskt ganska gott för de som tycker om frukt i mat).
Citera
2026-03-01, 08:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Brukar göra ganska exakt som Du skriver vad gäller mycket (ärtsoppa/varm punch så gott)!

Det sorgliga är att det som vi tycker är vanlig husmanskost börjar bli "udda" då många inte orkar laga mat längre utan köper färdigprodukter (som smakar långt ifrån hemlagat).
Läste vad någon räknade upp som otäck mat i någon Facebookgrupp.
Rårakor med fläsk.
Blodpudding.
Fläsk och bruna bönor.
Fiskbullar.
Ärtsoppa.
Pölsa.

Fiskbullar var inge favorit när jag gick i skolan. Idag äter jag det i bland. I hummersås eller hemkokt kräftsås är det gott.

De andra äter jag glatt nu som då, pölsa och blodpudding lagar jag dock inte själv. Mormor gjorde underbar hemgjord pölsa!
Citera
2026-03-01, 08:47
Medlem
När jag var yngre frågade en klasskompis efter krossad ananas när vi fick köttbullar och potatismos i skolan.

Tydligen hade hans familj det istället för lingonsylt hemma. Har inte själv testat, men helt åt helvete behöver det inte bli.
Citera
2026-03-01, 09:35
Medlem
Har två gamla kokböcker hemma Iduns kokbok från 1911 och hemmets stora kokbok från 1931. Där i finns många recept som idag skulle anses udda och märkliga. Några exempel, öl- och dricksoppa, kabeljopudding, mald skinka i gele och sköldpaddssoppa.

Har dock bara testat ett recept med fläskhare från böckerna och de var ganska gott.
Citera
2026-03-01, 09:52
Medlem
Mackaronipudding med lingonsylt
Citera
2026-03-01, 10:27
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Blodpudding är gott. Luktar gott & smakar gott. Lägg på en klick smör som smälter på blodpuddingen och en skvätt lingonsylt. Mums!

Edit: Kanske inte så udda ändå när jag tänker efter. Nåja..
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-03-01 kl. 10:31.
Citera
2026-03-01, 13:31
Medlem
Marielysts avatar
Nötfärs.
Grön paprika.
Vitlöksost.
Koncentrerad tomatpuré.
Smör/olja till stekning.
Grädde (vispgrädde eller kaffegrädde).

Man steker biff från nötfärs. Ovanpå biffen lägger man en tjock ring grön paprika. Sedan lägger man vitlöksost inuti denna ring. Vätskan i stekpannan kokas upp tillsammans med en burk koncentrerad tomatpuré. Du kan tilsätte grädde til blandningen i stekpannan och koka den med. Detta hälls över biffen. Resten av den gröna paprikan skärs i små bitar och strös över biffen.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Senast redigerad av Marielyst 2026-03-01 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in