2026-03-01, 12:58
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Du har ingen aning om antalet missiler, drönare, osv, Iran har kvar. Inte ens Israel eller USA vet.

Däremot bombade USA flera anläggningar intitalt inkl vapenfabriker och lagerhållning.
Uppskattningar låter sig göras, förstås. Jag påstod för övrigt aldrig att jag visste exakt hur stor arsenal Iran hade, bara att det verkade som att de knappt rört den. Gissningsvis har de gömt massor i tunnlar, lägenheter och hemliga utrymmen, och dessa lär man inte hitta i första taget heller. Så vi får väl se hur det utvecklar sig, men intrycket jag får är att USA har åtagit sig för mycket och därmed också exponerar sig själva i alltför hög grad.
Citat:
IDF: Before launching Operation “Rising Lion” last June, intelligence detected a sharp surge in Iran’s missile production, including plans to build roughly 8,000 ballistic missiles by 2027. At the time, Iran was assessed to hold about 3,000 missiles.

The operation destroyed hundreds of missiles and blocked the production of at least 1,500 additional ballistic missiles, significantly degrading Tehran’s arsenal.

https://x.com/Osint613/status/2028073456332386625
Citat:
Jonathan Conricus, a former spokesman for the Israel Defense Forces who is a senior fellow at the Foundation for Defense of Democracies, said he was “underwhelmed so far by the amount of missiles that the Iranians have been able to fire.”

“Eventually it boils down to numbers,” he added. “How many interceptors will we have versus how much launchers will they be able to field and fire.”

https://x.com/Mpolymer/status/2028070941364793581
Citera
2026-03-01, 12:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Du vet mycket væl att muslimer inte passar i væst. Det enda ni tænker på ær sharialagar och ni hatar andra religoner och folkslag. Muslimer ær de størsta racisterna och fascisterna på denna jord. Plsu att ni ær extremt obildade men røven i vædret hela dagarna.

Ni? Jag är inte muslim. Jag har heller inget emot enskilda muslimer, däremot gillar jag inte när religion blandas in i politiken, vilket islam kan göra, på samma sätt som Israel och USA gör. I USA heter det ju t o m christian nationalism.
Citera
Medlem
Ajogens avatar
Jeffrey Sachs Interview | 'Trump Takes Orders From Netanyahu': Professor Jefferey Sachs

Jag tror Sachs är korrekt.
Citera
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej! Han är en hemsk amerikaniserad opportunist.

Låter ju bra det. USA är ju västvärlden, dvs. "vår sida". Så vi får hoppas det nya styret återgår till vad det var före islamistiska kuppen.
Citera
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Okej Allaballawalla, låt mig förklara: Du skriver en massa flummiga inlägg, lika flummiga som om du vore på hippieträff i Berlin, så om jag ska kunna svara måste jag faktiskt förstå vad det är du skrev. Jag gjorde ett försök, men det var tydligen inte det du frågade och därför får du väl, om det nu är så viktigt för dig att jag ska svara, skriva om frågorna mer tydligt och utan en massa flum och hallucinationer eller annan hippesmörja. Och ja, jag sysslar med personangrepp mot dig. Lev med det! Egentligen kan du om du vill köra samma mot mig vilket torde vara lätt eftersom du bara behöver skriva i PM så får du mitt namn och min Instagram så kan du se hur jag ser ut.

Visst, vi går in på sakfrågan nu då. Nu ska jag skriva exakt vad jag känner och tycker om detta, för det är extremt tudelat.

Å ena sidan är jag en varm anhängare av folkrätten, och inom det westfaliska systemet vi lever under finns det en grundprincip jag tror är bäst att man följer: icke-intervention, d.v.s. att man inte lägger sig i andra självständiga staters inre angelägenheter. Detta kan brytas om en stat anfaller en annan, men grundprincipen sedan 1648 har varit att ett lands inre angelägenheter är deras angelägenheter och man ska bara intervenera om staten uttryckligen ber om det (FN-trupper är ett exempel på sådant). Att USA ocj Israel anföll Iran utan att egentligen ha någon folkrättslig grund är rättsvidrigt.

Med det sagt är det dock väldigt positivt att Khomeini är död. Han har ställt till med en oöverskådlig skada för Irans folk. Så visst, positivt att han försvann. Men vad händer nu? USA har tre alternativ:
1. Man lämnar Iran ifred till Irans folk för att störta regimen, och det är långt ifrån säkert att en grupp obeväpnade människor kan göra det.
2. Man beväpnar Irans folk för att störta regimen, men det vet vi inte fungerar utan tvärtom lätt leder till att situationen urartar i inbördeskrig (Afghanistan).
3. Man ockuperar landet genom att tillsätta amerikanska marktrupper för att återställa ordningen, men det verkar inte heller fungera eftersom det hittills inte gett lyckade resultat i Mellanöstern. På det skulle det bli enormt kostsamt för USA, något jag knappast tror att opinionen är villiga att betala.

Så det är totalt omöjligt att säga hur detta kommer att sluta, men att Iran kommer att uppleva kaos framöver är nog lika klart som att Allaballawalla gillar att röka något lustigt innan han går all-in på Flashback

Uppsalamannen Rozbeh Parsi var inne i samma spår.
Här kan man möjligt rövkxxla regimen tills de säger stopp vi ger upp sedan kan man ta in Shahens son under ett stort säkerhetsbevakning. Så får han köra övergångsperioden 180-dagars programmet tills val.
Citera
Avstängd
Tillåt mig att gratulera Alireza Arafi i sin nya ( korta tid säkert) roll som Ayatollah
Benjamin Netanyahu vill också gratulera honom på sitt eget speciella sätt😊
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Israel blev sönderbombat inatt

https://x.com/RolandXSweden/status/2028020222968353237?s=20

Detta ögonblick visar inledningen av "Shock and Awe"-kampanjen under USA:s invasion av Irak i mars 2003.
  • Flygattackerna inleddes den 20 mars 2003 mot mål i Bagdad, inklusive presidentpalatset.
  • Denna militära operation markerade början på det storskaliga kriget i Irak.
  • Bilden visar de omfattande explosionerna och bränderna som lyste upp staden under natten.
Citera
2026-03-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nu brukar iof Iranier vara en vinst. Men det är inte frågan om några flyktingströmmar hit. Det dom flytt ifrån är ju på väg att plockad bort. Första dagen var ju en hyfsad början.

Ja, i vart fall vissa av iranierna. Finns dock en hel del kriminella avskum från Iran också.
Citera
Medlem
Jerusalem Post:

Citat:
Earlier on Sunday morning, the IDF announced that it had already dropped over 1,200 bombs on Iranian targets since the start of the war.

The largest air operation in Israel's history
On Saturday night, the IDF had said that over 200 aircraft had struck 500 Iranian targets.

Enbart lilla Israel har alltså på ett dygn genomfört långt mer än 500 attacker och fällt långt mer än 1200 bomber på iranska mål. Tillkommer insatser från USA.

Israel har uppenbarligen lärt sig en hel del från 12-dagarskriget förra året. Dels hur man hittar och förstör robotramper. Dels har man kalibrerat sitt luftförsvar efter de moderna iranska robotarnas banor så att de enklare kan bekämpas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nu brukar iof Iranier vara en vinst. Men det är inte frågan om några flyktingströmmar hit. Det dom flytt ifrån är ju på väg att plockad bort. Första dagen var ju en hyfsad början.

Vilka andra länder där usa gått in och härjat har det blivit mer folk som flyttat dit än som flytt därifrån?
Citera
2026-03-01, 13:01
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Detta ögonblick visar inledningen av "Shock and Awe"-kampanjen under USA:s invasion av Irak i mars 2003.
  • Flygattackerna inleddes den 20 mars 2003 mot mål i Bagdad, inklusive presidentpalatset.
  • Denna militära operation markerade början på det storskaliga kriget i Irak.
  • Bilden visar de omfattande explosionerna och bränderna som lyste upp staden under natten.
”The sky over Baghdad has been illuminated”. Glömmer aldrig. CNNs genombrott.
Citera
2026-03-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I tråden kryllar det av folk som har samma inställning till muslimer, som antisemiter har till judar. Att kritisera Israels regering är inte antisemitism. De som är som antisemiter, man skulle kunna kalla det antimuslimiter, är de som vill ha död på muslimer för att de är muslimer. Samtidigt hycklar de om att de bryr sig om det iranska folket.

Endast 40% av Irans befolkning är troende muslimer. Att vara emot islam är att stödja en majoritet av befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in