Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Hur går det?
Kan du hålla dig till ämnet och svara på frågorna som ställts till dig?
Hittills har jag inte sett annat än halmgubbar och invektiv från dig och det visar ju bara på att du inte har något faktiskt att komma med och därför försöker fly från den diskussion som egentligen är tänkt att föras. Det är klart och tydligt för de allra flesta då inget tyder på att det motsatta skulle vara fallet...
Det är riktigt bra för perserna om regimen i Iran faller, men med tanke på att det finns tiotusentals mullor i Iran som är villiga att träda in och fylla platserna efter dem som nu slagits ut behöver det komma in marktrupper för att fortsätta rensningen. Har svårt att se att varken USA eller Israel i nuläget är villiga att gå in på marken så det här kan nog dra ut på tiden och landa i något helt annat än vad som är gynnsamt för de anfallande.
Att det mesta nu pekar på att
Ali Khamenei är utslagen är helt klart fördelaktigt för tillfället. "Lite" oordning i ledningen brukar alltid skaka om i en sådan här situation. Frågan är bara exakt vem det blir som nu kommer fylla hans plats och hur fort detta år löst. Finns några alternativ, men skulle inte bli förvånad om det går direkt till ännu en
Khamenei;
Mojtaba Khamenei som torde kunna kliva in direkt.
Lång väg kvar till en faktisk lösning på problemen med Irans regim.
Med tanke på att Iran är den största livsmedelsproducenten i hela regionen och arabländerna är extremt beroende av dem kan det bli riktigt intressant att se hur detta kommer slå i nästa led. Risken finns att det snabbt blir betydligt vassare för USA och Israel än vad
Trump och
Hegseth förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Hur går det?
Kan du hålla dig till ämnet och svara på frågorna som ställts till dig?
Hittills har jag inte sett annat än halmgubbar och invektiv från dig och det visar ju bara på att du inte har något faktiskt att komma med och därför försöker fly från den diskussion som egentligen är tänkt att föras. Det är klart och tydligt för de allra flesta då inget tyder på att det motsatta skulle vara fallet...
Det är riktigt bra för perserna om regimen i Iran faller, men med tanke på att det finns tiotusentals mullor i Iran som är villiga att träda in och fylla platserna efter dem som nu slagits ut behöver det komma in marktrupper för att fortsätta rensningen. Har svårt att se att varken USA eller Israel i nuläget är villiga att gå in på marken så det här kan nog dra ut på tiden och landa i något helt annat än vad som är gynnsamt för de anfallande.
Att det mesta nu pekar på att
Ali Khamenei är utslagen är helt klart fördelaktigt för tillfället. "Lite" oordning i ledningen brukar alltid skaka om i en sådan här situation. Frågan är bara exakt vem det blir som nu kommer fylla hans plats och hur fort detta år löst. Finns några alternativ, men skulle inte bli förvånad om det går direkt till ännu en
Khamenei;
Mojtaba Khamenei som torde kunna kliva in direkt.
Lång väg kvar till en faktisk lösning på problemen med Irans regim.
Med tanke på att Iran är den största livsmedelsproducenten i hela regionen och arabländerna är extremt beroende av dem kan det bli riktigt intressant att se hur detta kommer slå i nästa led. Risken finns att det snabbt blir betydligt vassare för USA och Israel än vad
Trump och
Hegseth förstår.
Okej
Allaballawalla, låt mig förklara: Du skriver en massa flummiga inlägg, lika flummiga som om du vore på hippieträff i Berlin, så om jag ska kunna svara måste jag faktiskt förstå vad det är du skrev. Jag gjorde ett försök, men det var tydligen inte det du frågade och därför får du väl, om det nu är så viktigt för dig att jag ska svara, skriva om frågorna mer tydligt och utan en massa flum och hallucinationer eller annan hippesmörja. Och ja, jag sysslar med personangrepp mot dig. Lev med det! Egentligen kan du om du vill köra samma mot mig vilket torde vara lätt eftersom du bara behöver skriva i PM så får du mitt namn och min Instagram så kan du se hur jag ser ut.
Visst, vi går in på sakfrågan nu då. Nu ska jag skriva exakt vad jag känner och tycker om detta, för det är extremt tudelat.
Å ena sidan är jag en varm anhängare av folkrätten, och inom det westfaliska systemet vi lever under finns det en grundprincip jag tror är bäst att man följer: icke-intervention, d.v.s. att man inte lägger sig i andra självständiga staters inre angelägenheter. Detta kan brytas om en stat anfaller en annan, men grundprincipen sedan 1648 har varit att ett lands inre angelägenheter är deras angelägenheter och man ska bara intervenera om staten uttryckligen ber om det (FN-trupper är ett exempel på sådant). Att USA ocj Israel anföll Iran utan att egentligen ha någon folkrättslig grund är rättsvidrigt.
Med det sagt är det dock väldigt positivt att Khomeini är död. Han har ställt till med en oöverskådlig skada för Irans folk. Så visst, positivt att han försvann. Men vad händer nu? USA har tre alternativ:
1. Man lämnar Iran ifred till Irans folk för att störta regimen, och det är långt ifrån säkert att en grupp obeväpnade människor kan göra det.
2. Man beväpnar Irans folk för att störta regimen, men det vet vi inte fungerar utan tvärtom lätt leder till att situationen urartar i inbördeskrig (Afghanistan).
3. Man ockuperar landet genom att tillsätta amerikanska marktrupper för att återställa ordningen, men det verkar inte heller fungera eftersom det hittills inte gett lyckade resultat i Mellanöstern. På det skulle det bli enormt kostsamt för USA, något jag knappast tror att opinionen är villiga att betala.
Så det är totalt omöjligt att säga hur detta kommer att sluta, men att Iran kommer att uppleva kaos framöver är nog lika klart som att
Allaballawalla gillar att röka något lustigt innan han går all-in på Flashback