2026-03-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Hade jag varit tjugo i dag, så hade Spotify varit rena drömmen, så inget ont om det. Även många andra prenumerationstjänster, men har man fem-tio stycken så blir det ganska mycket pengar.

På min tid förekom för övrigt mycket kopiering, både vad gällde spel, film och musik.

Har yngre arbetskompisar som säger att de måste ta extrapass för att ha råd att betala mobilen de nyss köpte, inte för att få råd att köpa en ny mobil.

Tror aldrig jag hört någon säga att de tar extrapass för att kunna köpa lite fler aktier eller fonder.

Jag förstår. Jag är också inte tjugo. Har bar youtube. Resten klarar jag mig utan. Netflix är ju skräp ändå. Matar ut snabba produktioner som är sådär för en hög peng varje månad..
Citera
2026-03-01, 12:59
Medlem
Investeringar som fonder och aktier är ju inte pengar.
Man äger en del av ett bolag. Man kan säga att folk som har ett hus som är värt 10 miljoner, men bara lån på 2 miljoner också har väldigt bra ekonomi - men vardagsekonomin tillåter ändå inte hämtmat varje dag.

Att låta sina investeringar vara ifred och jobba är A och O för att bli rik.
Citera
2026-03-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag känner en person som jag vet sitter inne på värdepapper och dyl på flera miljoner - ändå sitter man och deklarerar att det är "tuffa tider" och att man måste skära ner på prenumerationer tex Spotify osv.

Vad är psykologin bakom detta, att LARPa fattig? Har märkt att det är många människor som anser att ens sparpengar är någon slags fiktiv summa som inte existerar, och om det är tomt på kontot vägrar man ta av de pengarna. Är inte detta någon slags sjukdom, när man verkligen analyserar det? Jag slår vad om att igenkänningsfaktorn är hög ifall ni tänker på människor i er närhet som rollspelar fattiga trots att de inte är det.

Det finns väl alla typer, de som är riskvilliga och mindre riskvilliga och de som är helt ekonomiska idioter.

Andra har sparpengar, men ändå större lån och anser därför att de fortfarande måste vara restriktiva med sina resurser.

Andra tänker långsiktigt och jobbar alltid för att säkra sin framtid, en del av dessa får en onödigt grå vardag för att de fortsätter med detta beteende längre än nödvändigt.

Vilken typ är du?
Citera
2026-03-01, 15:01
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Spelar väl ingen roll om man har miljoner. Det handlar om principer.. är det verkligen värt att ha Spotify? Vad får man i sin ägo? Absolut ingenting.
Så är det! Det är så den som vill bli ekonomiskt oberoende ska tänka, inte: Spotify och fika på café några gånger i månaden spelar ingen roll.
Citera
2026-03-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag känner en person som jag vet sitter inne på värdepapper och dyl på flera miljoner - ändå sitter man och deklarerar att det är "tuffa tider" och att man måste skära ner på prenumerationer tex Spotify osv.

Vad är psykologin bakom detta, att LARPa fattig? Har märkt att det är många människor som anser att ens sparpengar är någon slags fiktiv summa som inte existerar, och om det är tomt på kontot vägrar man ta av de pengarna. Är inte detta någon slags sjukdom, när man verkligen analyserar det? Jag slår vad om att igenkänningsfaktorn är hög ifall ni tänker på människor i er närhet som rollspelar fattiga trots att de inte är det.

Även om man bor i ett stort hus och har en hög med guldtackor under sängen så kan det vara så att man har lite pengar i plånboken att köpa potatis och snabb kaffe för.

Om man säger att man är rik så väcker det avund och irritation men om man säger att man är fattig och behöver spara så väcker det snarare sympati. Om folk tror att man är rik så attraherar det diverse snyltare som vill få eller låna pengar och annat.
Citera
2026-03-01, 23:36
Medlem
Made.to.suffers avatar
Ju rikare du är ju snålare brukar du bli.
Citera
2026-03-02, 00:40
Medlem
Ja många har ju ett sparmål varje månad. Och då är det väl lätt att dra ner på prenumerationer som Spotyfy eller streamingstjänster. För det går ju att tillgå reklamfri musik hur enkelt som helst utan spotify, samma gäller för den som vill kolla på serier.
Citera
2026-03-02, 01:10
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
"En blir inte rik på stora inkomster, utan på små utgifter".

Delvis sant, men även om du så bara gör av med 10 kronor på ett år. Du bor hos mamma och äter äpplen från trädgården så kommer du inte bli rik om din lön är låg.

Man blir rik genom att anställa andra människor som gör arbete och sedan tar man dessa pengar.
Kapitalister blir rika. Tyvärr.
Citera
2026-03-02, 08:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Investeringar som fonder och aktier är ju inte pengar.
Man äger en del av ett bolag. Man kan säga att folk som har ett hus som är värt 10 miljoner, men bara lån på 2 miljoner också har väldigt bra ekonomi - men vardagsekonomin tillåter ändå inte hämtmat varje dag.

Att låta sina investeringar vara ifred och jobba är A och O för att bli rik.
Att ha 10 miljoner inlåst i en bostad säger väldigt lite om en persons ekonomi. Dessa personer är fortfarande beroende av ett heltidsjobb för att få vardagsekonomin att gå runt och det är inte ovanligt att man lever från lön till lön. Har man 10 miljoner på börsen kan man få en passiv inkomst så att man inte behöver jobba.
Citera
2026-03-02, 08:51
Medlem
Jag och min fru sparar ca 40% av våra inkomster en normal inkomstmånad. Nu när vi är föräldralediga så blir det inte lika mycket. Vissa månader går back.

Sparar är ju egentligen inte helt rätt. En del av dessa pengar som sparas läggs senare på resor, bil och på huset som snart väntar en utbyggnad.

Vi håller nere kostnader genom att inte ha en massa streamingkonton. Ett åt gången. Hålla nere kostnaderna för bredbandet(omförhandlar varje år vid black friday). Vi köper inte en massa saker som man vill ha. Kläder köps inte i onödan. När man går in för det så blir det lite som en hobby. Vad är kampanjvaror i matbutiken denna veckan? Planera maten efter det. Med 2 småbarn har vi inga höga matkostnader trots att vi äter hälsosam mat.

Vi rollspelar inte fattiga. Vi slösar inte i onödan.
Citera
2026-03-02, 11:43
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att välbeställda människor ofta talar tyst om sin rikedom, för att de ska slippa tiggerier. Annars blir det ju väldigt lätt så. Jag har t.ex. en vän som hamnade på kvällstidningarnas lista ett år - den där "kommunens rikaste personer". Det var bara det att han hade sålt ett företag, men snabbt investerat pengarna igen. Så det var liksom inte pengar som han "hade".

Men folk - även sådana som man aldrig hade trott det om - blev som tokiga. De började be honom om pengar till både det ena och det andra, han förväntades betala mer till olika insamlingar (t.ex. bröllopspresent till någon i gänget), och när han hade varit ute och ätit med något sällskap så var det flera som tyckte att han borde ta hela notan eftersom "han har ju råd", och liknande. Så jag förstår om man gömmer sin rikedom bakom en gammal Volvo och en fransig trenchcoat...

I dagens nya sköna Sverige finns det även en mycket reell risk för rån eller home invasion...

Sånt här som gör mig rädd att vinna miljoner på Triss eller liknande. Att det alltid ska vara en kamera som filmar när man vinner och ett stort stohej som sen sätter vardagen uppochner. Bara sätt in pengarna på mitt konto och knip tack
Citera
2026-03-02, 11:52
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Sånt här som gör mig rädd att vinna miljoner på Triss eller liknande. Att det alltid ska vara en kamera som filmar när man vinner och ett stort stohej som sen sätter vardagen uppochner. Bara sätt in pengarna på mitt konto och knip tack

Ja, då går det ju inte att dölja. Jag gillar det inte heller - köper aldrig Triss av den anledningen, för det skulle bara bli problem vid en storvinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in