2026-02-27, 14:06
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag känner en person som jag vet sitter inne på värdepapper och dyl på flera miljoner - ändå sitter man och deklarerar att det är "tuffa tider" och att man måste skära ner på prenumerationer tex Spotify osv.

Vad är psykologin bakom detta, att LARPa fattig? Har märkt att det är många människor som anser att ens sparpengar är någon slags fiktiv summa som inte existerar, och om det är tomt på kontot vägrar man ta av de pengarna. Är inte detta någon slags sjukdom, när man verkligen analyserar det? Jag slår vad om att igenkänningsfaktorn är hög ifall ni tänker på människor i er närhet som rollspelar fattiga trots att de inte är det.
Citera
2026-02-27, 14:10
Medlem
Noetlovskijs avatar
"En blir inte rik på stora inkomster, utan på små utgifter".
Citera
2026-02-27, 14:19
Medlem
S.O.Stolps avatar
Svensken är i grunden otroligt snål. Sparsamhet är något som bankas in från bardomen. Aldrig någonsin låna till konsumtion. Spara och snåla så är du en duktig idiot.

Många drabbas av spardjävulen.

Man får ångest över att spendera sina pengar, även fast man gott och väl har råd Även saker som är bra eller behövliga för en själv och man får svårt att unna sig enkla saker för fan, det kostar ju pengar.

(FB) Det överdrivna sparandet, har spardjävulen tagit dig?
Citera
2026-02-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
"En blir inte rik på stora inkomster, utan på små utgifter".
Precis, troligtvis därför denna har en förmögenhet, lägger man inte pengar på "onödigt" så kan man skapa förutsättningar till "rikt liv".
Citera
2026-02-27, 14:25
Avstängd
dude2ks avatar
Spelar väl ingen roll om man har miljoner. Det handlar om principer.. är det verkligen värt att ha Spotify? Vad får man i sin ägo? Absolut ingenting.
Citera
2026-02-27, 14:29
Medlem
gotets avatar
Bättre att man köper och äger musiken istället för att betala för nått skitabonemang där man inte äger nått. Äger den här snubben mycket utöver värdepapper och dylikt?
Citera
2026-02-27, 14:29
Medlem
JustTrollings avatar
Conservation of resources theory

https://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_resources_theory

Skapar en intern stress att "bli av med" pengar, vilket gör att individen inte vill "slösa" pengar. Skapar en intern trygghet att ha en större summa pengar, eller tillgångar som kan omsättas till pengar, och en positiv känsla av att öka sina tillgångar.
Citera
2026-02-27, 14:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Sparkonto har man för oförutsedda utgifter och inte för löpande kostnader!

Men att snåla är en helt annan sak!
Citera
2026-02-27, 14:39
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Jag känner en person som jag vet sitter inne på värdepapper och dyl på flera miljoner - ändå sitter man och deklarerar att det är "tuffa tider" och att man måste skära ner på prenumerationer tex Spotify osv.

Han är väl absolut inte fattig, men han är väl egentligen inte speciellt rik heller. Och sitter han på värdepapper? så kan det gå fort utför.
Citera
2026-02-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Vad är psykologin bakom detta, att LARPa fattig? Har märkt att det är många människor som anser att ens sparpengar är någon slags fiktiv summa som inte existerar, och om det är tomt på kontot vägrar man ta av de pengarna. Är inte detta någon slags sjukdom, när man verkligen analyserar det? Jag slår vad om att igenkänningsfaktorn är hög ifall ni tänker på människor i er närhet som rollspelar fattiga trots att de inte är det.

Sparar man så tänker man väl att dom inte finns. Har oxå detta fenomenet bland mina vänner.
Citera
2026-02-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har märkt att det är många människor som anser att ens sparpengar är någon slags fiktiv summa som inte existerar, och om det är tomt på kontot vägrar man ta av de pengarna.

När utgifterna överstiger inkomsterna, vilket de gör om man behöver ta från sparkapitalet till löpande utgifter, så bör det ringa någon alarmklocka i huvudet såvida man inte vill bli deltagare i Lyxfällan. Då är Spotify-abonnemang och liknande det första som ryker.

Med det sagt har många svårt att spendera av sitt kapital ens för valbara engångskostnader, vilket är något helt annat. Om pengarna representerar trygghet för personen kan man dock argumentera för att de i allra högsta grad ”används” i det syftet redan.
Citera
2026-02-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
När utgifterna överstiger inkomsterna, vilket de gör om man behöver ta från sparkapitalet till löpande utgifter, så bör det ringa någon alarmklocka i huvudet såvida man inte vill bli deltagare i Lyxfällan. Då är Spotify-abonnemang och liknande det första som ryker.

Med det sagt har många svårt att spendera av sitt kapital ens för valbara engångskostnader, vilket är något helt annat. Om pengarna representerar trygghet för personen kan man dock argumentera för att de i allra högsta grad ”används” i det syftet redan.
Så är det, inkomst/intäkt mot utgifter/kostnader kapital använder man för investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in