Citat:
Menar du på fullt allvar att din bild av barn till Iranier som flydde den iranska/islamiska revolutionen är att dom är "rätt sekulariserade" men att det egentligen döljs nån slags latent islamism? Jag tror genuint att jag aldrig i hela mitt liv träffat en troende muslim som är född i Sverige på 80-talet till Iranska föräldrar.
Vilka är fö dessa hard core-muslimer från Iran som kommit hit för att leva på bidrag? Tänker du på den statslösa Afghanska minoriteten i Iran? Annars är väl den överväldigande majoriteten av Iranier som flyttat till Sverige i närtid arbetskraftsinvandring (ffa i IT-sektorn)?
Om det inte har förändrats i närtid är väl för övrigt Iranier en av få invandrargrupper som har högre utbildnings- och inkomstnivå en medelsvensken.
Vilka är fö dessa hard core-muslimer från Iran som kommit hit för att leva på bidrag? Tänker du på den statslösa Afghanska minoriteten i Iran? Annars är väl den överväldigande majoriteten av Iranier som flyttat till Sverige i närtid arbetskraftsinvandring (ffa i IT-sektorn)?
Om det inte har förändrats i närtid är väl för övrigt Iranier en av få invandrargrupper som har högre utbildnings- och inkomstnivå en medelsvensken.
Se mitt förra inlägg.
I alla fall i min kommun ligger personer med ursprung i Iran högt uppe på listan över vilka ursprungsgrupper som uppbär mest socialbidrag. Att de skulle vara några It-genier har jag aldrig hört - du måste blanda ihop dem med personer från Indien, Pakistan och Bangladesh? Som naturligtvis i de flesta fallen inte är några genier heller...
Många av "afghanerna" är för övrigt iranier - alltså perser eller någon annan i Iran levande grupp. De ljuger att de är afghaner för att få asyl här.
Jag läste en intervju med en man som arbetade på ett asylboende för ensamkommande, han berättade att majoriteten var moderna iranier som kom hit för att få en gratis läkar- eller tandläkarutbildning. De ljög alltså att de kom från Afghanistan och var i fara där, och svenska myndigheter gick på det fast det hade varit lätt att bara göra en språkanalys. Afghanska och persiska skiljer sig på samma sätt som norska och danska, afghanskan låter mer ålderdomlig.
Han sa också att när det kom någon ung kille som VERKLIGEN var ett flyktingbarn från Afghanistan, så hånade de unga iranierna honom. De tyckte att han talade ålderdomligt, var ålderdomligt klädd (inga modejeans, och ingen smartphone heller) och luktade get, typ.