2026-03-01, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jamby
Vad är den egentliga anledningen till attacken? Israel vill väl knappast få bort en regim som dödar sitt eget folk. Regimen har funnits i 47 år.
Vet inte om fler såg inslaget med Carl Bildt i TV4 men jag tror han har helt rätt. Han sa nåt om att anrikning för kärnvapen upphörde 2003 och att det är känt och menade att det inte alls finns ett hot från Iran. Det är inbillat.

IAEA har flera gånger bekräftat att Iran stoppade sitt militära kärnprogram redan 2003 och att all anrikning sker under övervakning.
USA:s avhopp från avtalet 2015 skapade kaoset vi ser idag.
Det handlar inte om något verkligt hot utan om geopolitik. Iran utmanar USA:s och Israels dominans i regionen.
Samtidigt har Israel egna kärnvapen som ingen granskar. Sist någon försökte granska dem blev han skjuten i Dallas 1963.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
USA vill ha Oljan… dela med Israel.
Ditt påhitt.
Kom med fakta till dina inlägg.

Då ska du skriva, "Mitt antagande är att...."

Har du inte gått i skolan här i Sverige?
Citera
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Iran har i flera år varnat grannländerna (UAE, Qatar, Kuwait, Bahrain) att om de tillåter USA att använda sina baser för att attackera Iran, så kommer de att betraktas som legitima mål.

Men det är framförallt mot turismen nu... Dubai är en symbol för global handel och turism. Genom att skapa kaos där visar Iran att "ingen är trygg". De vill skrämma bort västerländska investerare och turister för att slå mot ekonomin, precis som sanktionerna slagit mot Irans ekonomi.
Om Dubai stängs ner (vilket har skett idag p.g.a. skador och stängt luftrum), bryts den viktigaste länken mellan Europa och Asien/Australien. Hundratusentals resenärer blir strandsatta, och logistiken för företag som är beroende av snabba leveranser kollapsar... Jättar som Emirates och Qatar Airways är ryggraden i den globala luftfarten. Om de inte kan flyga, hotas tiotusentals jobb världen över och biljettpriserna på andra rutter kommer att skjuta i höjden... Kapitalflykt som de kallas.... Om staden inte längre ses som "säker", kommer de rika och företagen att flytta sina pengar till säkrare hamnar i väst eller Singapore. Det skapar stora hål i balansräkningarna hos globala banker som satsat stort i regionen.
Det uppnåddes redan igår. Så varför slösa ammo på köpcentrum? Jag tror de vill se åtminstone några bomber nå marken.
Citera
2026-03-01, 11:20
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Många vänstermänniskor skriker högt om låtsasfascism i det egna landet, men stöder ofta samtidigt riktig fascism utomlands. Det är inte så dumt som det låter: genom att föreställa sig som "goda" på hemmaplan kan de lättare komma undan med sitt stöd till diktaturer, vilket är det egentliga målet: att införlivas både här och hållas vid liv "där". Försvinner den på andra sidan jorden, minskar sannolikheten för framgång även på hemmaplan. Det är en och samma axel.

Det är alltså inte idioter. De är taktiska. Rovdjur.

Men det fattar jag inte, i videon jag länkade till så går transpersoner ut och demonstrerar. Dom vill alltså inte att regimen ska störtas.

Jag kan lite om Iran, men hade inte samma personer stenas till döds där? Hur kan man stå upp för det? Så jävla tröga kan väl ingen vara, right??
Citera
2026-03-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamby
Alltså nej den förklaringen är knappast trolig. Olja finns det gott om ndå och brics länderna har höjt produktionen i 3 års tid med lägre pris som följd.

USA ser geopolitik. De "behöver" kanske inte oljan för att köra sina bilar, men de behöver kontrollera den för att fortsätta vara världens supermakt.
Citera
2026-03-01, 11:21
Avstängd
Stoppa? de ska inte ha ett gram , vad fattar du inte?? INGET capische...

Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
IAEA har flera gånger bekräftat att Iran stoppade sitt militära kärnprogram redan 2003 och att all anrikning sker under övervakning.
USA:s avhopp från avtalet 2015 skapade kaoset vi ser idag.
Det handlar inte om något verkligt hot utan om geopolitik. Iran utmanar USA:s och Israels dominans i regionen.
Samtidigt har Israel egna kärnvapen som ingen granskar. Sist någon försökte granska dem blev han skjuten i Dallas 1963.
Citera
2026-03-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men det fattar jag inte, i videon jag länkade till så går transpersoner ut och demonstrerar. Dom vill alltså inte att regimen ska störtas.

Jag kan lite om Iran, men hade inte samma personer stenas till döds där? Hur kan man stå upp för det? Så jävla tröga kan väl ingen vara, right??

Svenska vänstern är efterbliven och dom kommer inte inse det innan dom blir kastade från hustak av våra islamister!
Citera
2026-03-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ditt påhitt.
Kom med fakta till dina inlägg.

Då ska du skriva, "Mitt antagande är att...."

Har du inte gått i skolan här i Sverige?

Kolla bara historian? USAs enda intresse i alla krig de deltar i är olja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja ställs man inför regime change hot så är det klart att man slåss med näbbar och klor. Det behöver man ingen källa för utan sunt tänkande. Problemet Iran stod inför och nu verkar hoppat över klippkanten är ju att om inte regime change fanns i trumps plan så finns det garanterat nu.

Halvt på skämt halvt på allvar såklart.

Men du var inte den enda som tvivlade på att Iran skulle våga svara på liknande sätt trots att man hade upprepat det om och om igen. Det var mer eller mindre koncensus i den lilla informationsbubblan som Flashback innebär.

Det går hand i hand med fördömande av information och källor som inte passar ens egen världsbild tyvärr.
Citera
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har USA inte slagit ut TV, radion eller internet i Iran än? För att de inte kan eller inte vill?

dom är smarta och tänker strategisk
för att folket som är mot regimen ska ut och visa styrka och dela med sig allt
regimen kommer nog att försöka släcka men USA har Elon med sin Starlink

ändå konstigt att Iran inte fatta nått när USA tömde deras luftrum på flyg innan attacken
bara det säger att Khamenei o co blev sålda av sina egna
Senast redigerad av Harry_ 2026-03-01 kl. 11:28.
Citera
Medlem
Israel bombar nu downtown Teheran

Och detta kom ju också från rätt käft:

"Russian President Vladimir Putin expressed his condolences to Iranian President Masoud Pezeshkian over Ayatollah Ali Khamenei's killing, TASS, the Russian news agency, reported.

According to the report, Putin called Khamenei's death a "cynical murder" in violation of all standards of human morality and international law."
Senast redigerad av Pommel 2026-03-01 kl. 11:26.
Citera
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
USA ser geopolitik. De "behöver" kanske inte oljan för att köra sina bilar, men de behöver kontrollera den för att fortsätta vara världens supermakt.
USA slår många flugor i samma smäll här. De fimpar Irans regim samtidigt som de tar massiva områden geopolitiskt och krymper Kina. Ryssland hade varit samma typ av mål men det landet krymper sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in