2026-03-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det senare ska man givetvis ha koll på också. Det blev ett problem för Israel förra sommaren. Och Israel har inte ett jättebra system av skyddsrum. Många israeler har "säkra" rum i hemmet, men det är mer emot Hezbollah fyrverkerier.

Jag gissar att Israel har skaffat sig ett så stort lager de bara kan

PS Jag tittade på Al Jazezera. Det verkar finnas demonstrationer för ledaren och de som firar hans död. Hur stora det är svårt att säga.

Såg demonstrationer eller mer fester där man firade hans död redan innan den bekräftades, de verkar ha förekommit lite varstans men jag tolkade dom som rätt små.

Dom såg desto större ut i väst dock.
Citera
2026-03-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför bombade USA en skola och mördade 150 barn?
Varför bombade Israel ett volleybollteam i Iran och mördade 20 kvinnor?
Collateral damage. Tragiskt? Ja. Är det en risk angriparna tar? Ja. Går Israel och USA in med siktet inställt på en skola och ett idrottslag? Nej, såklart inte. Sådan rysk krigsföring är det inte tal om här i Iran.

Man kan tycka allt möjligt om det här men folk glömmer gärna att Iran har ett regim som styr med hjärnhand enligt några medeltida idéer och uppfattningar. Detta regim drar sig inte för att mörda den egna befolkningen för att behålla makten. Ett sådant land med religiösa fanatiker vid ratten försöker skaffa sig kärnvapen.
Vad gör EU: ”Vi kör med lite sanktioner och för övrigt tittar vi bort”.

Tyck vad ni vill men det är ingen dålig grej att Iran får stryk. Tråkigt med oskyldiga offer.

Iranierna världen över jublar. Förutom kanske de som bokstavstrogen tror på en profet från medeltiden som hade en massa konstiga tankar.
Citera
2026-03-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har USA inte slagit ut TV, radion eller internet i Iran än? För att de inte kan eller inte vill?
Regimen har själva stängt ner internet nästan helt tidigt igår.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Finns dock inga belägg att Israel elller USA bombade skolan. Uppgifterna har endast kommit från regimstyrd media (ökända lögnare)

Ja, men inga uppgifter om motsatsen heller. Den anfallande parten, som i Gaza gjort hur mycket sådant som helst, får naturligtvis hållas ansvarig tills vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamby
Vad är den egentliga anledningen till attacken? Israel vill väl knappast få bort en regim som dödar sitt eget folk. Regimen har funnits i 47 år.
Vet inte om fler såg inslaget med Carl Bildt i TV4 men jag tror han har helt rätt. Han sa nåt om att anrikning för kärnvapen upphörde 2003 och att det är känt och menade att det inte alls finns ett hot från Iran. Det är inbillat.

USA vill ha Oljan… dela med Israel.
Citera
2026-03-01, 11:16
Avstängd
Ja det förstår jag, du har inget svar
200 stridsflyg som anfaller Tehran och du tror "lagret är tomt" och IAF är trötta

Låt mig berätta hur det fungerar så du får lite kunskap

IAF bombar skiten av Tehran, sen åker de hem

Den piloten vilar, så kommer nästa pilot ta över med en fulltankad, full beväpnad F15,F16,F35 och bombar skiten av Tehran osv osv

medans IRGC får inte vila, de får ingen avlösning

Så håll inte andan sötnos
Allah verkar hålla på IDF

Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Håll inte andan pajas
Citera
2026-03-01, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
USA vill ha Oljan… dela med Israel.
Alltså nej den förklaringen är knappast trolig. Olja finns det gott om ndå och brics länderna har höjt produktionen i 3 års tid med lägre pris som följd.
Citera
2026-03-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är de lika glada över de 150 barnen som dog? Fråga de.
Det är fruktansvärt när oskyldiga dör men fråga istället om alla de många många tusen människor som regimen mördat, misshandlat, våldtagit, fängslat och torterat. Bara förra året avrättades ca 900 personer (officiellt).

Hur många tusen som mördats under den senaste protestvågen kan vi bara spekulera i.

Iranska folket är så luttrade att man nog tyvärr kan acceptera ett visst ”svinn” om det innebär att regimen kan störtas eftersom det ändå bara är en bråkdel av alla som skulle stryka med vid ett fortsatt styre av de religiösa fanatikerna. Det är närmast som att leva i en mardröm typ ”Handmaids Tale”.
Senast redigerad av BennyBoi 2026-03-01 kl. 11:24.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Ny ayatollh utsedd.

Citat Expressem.

" Iran har utsett ny ayatolla
Iran har utsett en ny tillfällig ayatolla, rapporterar flera medier med hänvisning till Reuters. Den nya tillfällige högste ledaren heter Alireza Arafi. "

Sedan är det säkert en lång lista som kan fyllas på med kandidater.

Iran är inte utslaget ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vill minnas att jag förklarade det för dig redan härommånaden men att du avfärdade det med att Iran inte kommer våga eskalera för mycket genom att attackera amerikanska baser i någon större utsträckning alls.
Det hade man ju inte gjort sist liksom.

Bra att du inser skillnaden nu och att regimen kommer kämpa med näbbar och klor när den väl ställs inför ett existentiellt hot.

Grundade min analys på information från X och Telegram i detta fallet

Ja ställs man inför regime change hot så är det klart att man slåss med näbbar och klor. Det behöver man ingen källa för utan sunt tänkande. Problemet Iran stod inför och nu verkar hoppat över klippkanten är ju att om inte regime change fanns i trumps plan så finns det garanterat nu.
Citera
2026-03-01, 11:18
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Vad är den egentliga anledningen till attacken? Israel vill väl knappast få bort en regim som dödar sitt eget folk. Regimen har funnits i 47 år.
Vet inte om fler såg inslaget med Carl Bildt i TV4 men jag tror han har helt rätt. Han sa nåt om att anrikning för kärnvapen upphörde 2003 och att det är känt och menade att det inte alls finns ett hot från Iran. Det är inbillat.

Netanyahu behöver kaxa sig för väljarna.
Samma situation för Trumpen.

Sen är det väl inte negativt för Israel med ett försvagat Iran, som stöttar Hamas och Hizbollah.
Citera
2026-03-01, 11:18
Medlem
Citat:

Fast när hade Bildt rätt om någonting senast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in