2026-03-01, 10:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Lärdomarna från tolvdagarskriget gör gällande att det är smart att vara återhållsam med missilerna och nöta ned israelernas Iron Dome. Sist hade ju Bibi enorma problem med att fylla på lagren, om jag minns rätt. Och Iran hade väl inte ens bränt av hälften av sina pjäser då?

Iran har klart visat att det inte är någon lek mot en av världens mest försedda luftförsvarsapparater.
När landet gick till direkt attack mot Israel 2025 höll man faktiskt tillbaka en stor del av sina ballistiska och drönarkapaciteter vilket iranske strateger beskriver som en avvägd begränsad rettelse inte ett all in scenario.
Det handlar om vem som kan hålla ut längst.
Iran har en massiv inhemsk missil och drönindustri i backsäck och ett av världens mest omfattande ballistiska program.
När Israel slösar miljarder per Iron Dome raketer mot billiga iranska projektiler är det inte bara Israels budget som pressas utan även USA och dess allierade får betala fakturan.
Citera
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Just nu känns det som att det kan åt vilket håll som helst, lika stor chans för att det blir en IRGC-styrd diktatur som att någon mer progressiv ledare tar makten. Även om det sistnämnda skulle ske så skullemläget vara superkänsligt under lång tid och är inte säker på att de skjutglada regeringarna i USA och Israel är rätt stöd i den processen. Snarare risk att de stjälper än hjälper.

Nej, det kan omöjligen gå på vilket sätt som helst. I krig behövs en stark ledare och de är alltid aukotritära, så det kommer att komma en ännu hårdare ledare. Alternativet är en kollaps av landet likt Irak, Libyen eller Afghanistan. Ett mellanalternativ är en svag marionett stöttad av fascisterna i vita huset så kan regimen hålla några år innan den kollapsar.

"Demokrati" blir det inte och folket kommer få det ännu sämre utan självbestämmande och oljepengar när amerikanerna snott den precis som i Venezuela.
Citera
Avstängd
BREAKING: Israel Just Targeted The Iranian Red Crescent Headquarters In Tehran

A clear direct assault on medical workers.

More attacks on civilian targets. Which indicates weakness as well as immorality.

https://x.com/falasteen47/status/2028028994566951402?s=20
Citera
2026-03-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Nej, tvärtom. Khamenei ledde det högsta rådet som gav direktiv till regeringen. Det är i högsta grad han som hade makten och ingen annan.

Har försökt studera hur maktstrukturen i Iran verkligen ser ut.
Mullorna har aldrig haft något större inflytande på Irans utrikespolitik, men däremot på inrikes frågor i Iran.
Därför har mullorna aldrig haft någon betydelse för några andra länder utanför Iran.
Men de senaste åren har mullornas inflytande minskat även på inrikespolitiken, även om man fortfarande har kvar en viss påverkan.
Det handlar främst om att mullorna tagit ställning för utsatta grupper som fattigt folk och barnfamiljer.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Irak är bättre än på 70 år.

Så du fattar inte vad som hände 1945,
då tror jag du får diskutera själv.

Iran kan mycket väl bli en succé, säger jag lite motvilligt för jag vill inte att Trump ska få glänsa.

Du kan ju gräva ner dig i din miserabla tillvaro, som så många andra losers här.

Det vore jättetrevligt om Iran på nåt magiskt sätt blir en stabil jämställd demokrati inom nåt åt men jag tror det när jag ser det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja du använder telegram som källa och hävdar att västerländsk media inte visa. Därför kan jag inte se ljuset i denna tråd enligt dig. Då svarade jag att jag använder även MÖ-media som källor. Om vi inte kan komma överrens hur verkligheten ser ut så har vi svårt att diskutera.

Jag kan inte hjälpa att du är rädd för information om dom inte kommer från förutbestämda kanaler. Men du vet att både Telegram och X inte är några källor alls utan plattformar??

De stora mediehusen, politiker och liknande finns väl på X med? Klarar du inte av att sålla efter eget huvud så har vi nog inget att diskutera nej.
Citera
Avstängd
Iranian drone hits Industrial area in UAE, causing major fire

https://x.com/TheInsiderPaper/status/2028012811683877192?s=20
Citera
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hundratals demostranter runt Amerikanska ambassaden i Bagdad.... det är kaos... dom försöker forsera med bulldozer...

Personalen är väl evakuerad för flera dagar sedan eller?
Citera
Avstängd
Nöta?
De har mindre än 1000😅😅😅
Så bäst de sparar ordentligt nu

200 stridsflyg flyger över Iran nu
Så vilka lagerproblem 😅😅😅

Du har bara våta påhitts drömmar

Hur går det med sänkningen av hangarfartygen som skulle få USA att ge upp😅😅😅😅

svårt att skicka missiler utan ramper😅

Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Lärdomarna från tolvdagarskriget gör gällande att det är smart att vara återhållsam med missilerna och nöta ned israelernas Iron Dome. Sist hade ju Bibi enorma problem med att fylla på lagren, om jag minns rätt. Och Iran hade väl inte ens bränt av hälften av sina pjäser då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hör gärna av dig när Iran är en stabil jämställd demokrati. Jag tror det när jag ser det.

Nu gör du likehetstecken på ej kaos och en stabil jämställd demokrati. Det finns väl mycket i mellan Kaos och en stabil jämställd demokrati. Det kan ju bli en stabil diktatur som är på västs sida. Det är ju bättre än diktatur som är emot väst.

Sen har vi en tidsaxel att tänka på. Vi är inne på dag 2 i ett krig. Det kan ju ta lite tid innan vi vet. Jag gissar att Trumps önskan är en stabilt land på Amerikas sida (Han skiter i demokrati/diktatur). Iranierna vill nog mest ha lugn och ro. vatten och ren luft samt en snällare regim. Fråga kvinnorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Många kritiska röster inom Iran ansåg t.om att den högste ledaren var för samarbetsvillig och ville besvara USA och Israel hårdare, så jag tror varken zionistiranier eller vissa svenskar förstår vad det här kan leda till.
Prishöjningar är en garanti.
Det finns inte en enda chans i helvetet att Iran börjar förhandla med USA nu, tvärtom rapporterar flera amerikanska medier att USA/Israels försvarsmissiler börjar ta slut - redan nu, samtidigt som många av deras baser är utslagna. Iran spelar långsiktigt, Israel har inte råd med en förlängd konflikt och Trump är inte intresserad av det likaså.

Titta bara på vad som sker i Doha och Dubai nu, bombningar rapporteras därifrån varje timme.
Klar eskalering som kommer få alla att fly från regionen.
Sverige har till exempel stoppat utvisningarna till Iran, bryter det hela ut till ett regionalt krig så grattis.
Då har varenda land i Mellanöstern asylskäl i Europa samtidigt som globalt ekonomiskt kaos pågår.

Att skapa fler flyktingströmmar in i västvärlden är något som Israel är mycket nöjda med.
Citera
2026-03-01, 10:34
Medlem
Irans regim vill nu göra kriget till ett krig mot alla muslimer. De försöker att eskalera helt enkelt och dra det till ett krig där alla muslimer ska delta. Rätt häftig tanke ändå om en dryg miljard muslimer går bananas och det är den tanken som irans regim nu klamrar sig fast vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in