2026-03-01, 10:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Varför säger man att det är nu frihet i Iran efter högste ledarens död?

Det var väl som så att han också blev styrd av regeringen. Visserligen tog han många gånger kanske egna beslut. Men det som han styrde dit där Iran är idag, kom ifrån andra.

Dessutom tänker jag att när han är död, så kommer det komma efterträdare, som kanske följer hans linje?

Kommer Iran vilja hämnas?

Nej, tvärtom. Khamenei ledde det högsta rådet som gav direktiv till regeringen. Det är i högsta grad han som hade makten och ingen annan.
Citera
Avstängd
1 dag har gått söttis vafan är det med dig
Men Iranska militären är i panik...deras befäl dör...och om du tror Iran kan "hålla ut" så fattar du inget...

tror ingen överste räcker upp handen för bli brigadgeneral nu så att säga

Netanyahu har sin lunch nu och njuter medans IRGC pissar på sig

Israel anfaller Teheran JUST NU

🥺är det för mkt begärt att Iran åtminstone repar ett Israelisk plan.... Israels piloter har för lätt annars...

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men vi ser ju inget korthus som faller än så länge, trots de stora rubrikerna om ledarens död… Kriget fortsätter med oförminskad styrka och allt tyder på att vi bara är i början av en kraftig eskalering. Västs bild av ett "nytt fönster för frihet" känns verklighetsfrånvänd när man ser hur regimen och det Revolutionära gardet faktiskt fungerar; de har inga planer på att ge upp, utan svarar istället med massiva missilattacker mot Dubai och andra grannländer..
Irans system är byggt för att tåla att enskilda ledare försvinner. Jag tror inte det är så enkelt att de blir demokrati på måndag!
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Skulle säga att minst 90% av de iranier som bor i Sverige är ett stort nettotillskott till landet, troligen i mycket högre grad än den bidragsberoende helsvenska pöbeln som bor i obygden runt om i Sverige.
Det var lite oförskämt?
Men visst, Iranier i Sverige är ofta bra folk.
Citera
2026-03-01, 10:18
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Skulle säga att minst 90% av de iranier som bor i Sverige är ett stort nettotillskott till landet, troligen i mycket högre grad än den bidragsberoende helsvenska pöbeln som bor i obygden runt om i Sverige.
Håller med. Men dessa tillhör ju den utbildade medelklassen som kom it i samband med att Khomeini tog makten. Vi vill inte ha hit bottenskrapet som stödjer Ayatollorna.
Citera
2026-03-01, 10:18
Medlem
Citat:
Timingen för denna amerikanska attacken är dock katastrofal. De skulle slagit till när de kraftiga folkliga protesterna pågick för en månad sedan, nu har folket inte alls samma kraft plus att tusentals iranier dött och skadats i onödan. Gissar att USA och Israel vill försöka styra ett ev ledarskifte åt ett håll som passar dem, vilket hittills i historien fåttt katastrofala konsekvenser för regionen och landet.

Tror snarare att dom väntade på rätt tillfälle där dom var säkra på var ledarskiktet befann sig så dom kunde döda gubbarna med kirurgisk precision.
Citera
2026-03-01, 10:19
Avstängd
Afghanistan bygger väl inga kärnvapen och inget hot som Iran din dumma fan
Men Israel är lite hårdare än USA när det kommer till att lära folk en läxa, så råder Afghanistan inte jävlas med Israel

Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
Man bombade Afghanistan i 20 år utan att åstadkomma något. Ett par hundra tusen döda människor och 60 000 flyktingar till Sverige.

Samma USA och Israel som ska "befria" Iran stödjer Al Nusra front-regimen i Syrien. Det är helt knäppt att tro att kriget är pga någon form av humanitär anledning.
Citera
2026-03-01, 10:19
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Vissa gånger har jänkarna ändå haft en marionettregim i åtanke här existerar inte det. Vad man än tänker om Iran så är det ingen bananrepublik det är en väletablerad regim med en riktig armé.
Nö, men det behöver inte vara en nackdel.
Det finns ju kapabla Iranier som själva kan forma en regim, inom landet och i exil.
Citera
2026-03-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Dröm vidare. Iran kommer vara ett jävla kaos under överskådlig tid. Risken är att det blir tvärtom och det nu kommer en flyktingström därifrån.

Inte säkert. Vi vet inte vad som kommer hända. Det är dag två. Jugoslavien 99 tog 78 dagar.

Självklart finns det stor risk för kaos, Men är det säkert att det kommer bli kaos? Nej. Iran är en mycket äldre kultur och mer historiskt stabilt än till ex Libyen (Som är ett hitta på land) och Syren (Som är en fransk engelsk uppfinning)
Citera
2026-03-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tittar även på Mö media. Jag litar inte heller på Telegram och X som är positiva för USA och Israel

Ok? Det rör varken mig eller ämnet eller vad tänker du?
Citera
Medlem
Varje gång man går in i tråden är det en tomte som skriver feta rubriker och länkar till både gamla och nya bilder/videor. Vad är agendan för denne användare i denna härva? Oavsett agenda så sjunker ju trovärdigheten när man lägger in bilder från 2025.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ironiskt nog sägs det att det var hans son, som nu är efterträdare, som styrde mest operativt.
Absolut inget förändras förutom att man gjorde gubben till en martyr som den muslimska världen kan sluta upp bakom samtidigt som det ger plats för radikalare värderingar hos efterträdare.
Om det är sant, det du skriver. Så är det precis så som jag misstänkte. Inte just det där om sonen, men det där om han han inte styrde självmant, även om han var högste ledaren. Han var mer som ''ansiktet utåt'' och syntes som om det var hans egna beslut.

Och efter hans död, kommer en efterträdare, som kommer bara följa ''hans linje''. Liksom, detsamma linje som innan. Precis som du skriver, så kommer inget att förändras. Möjligen ''hämndaktioner'', som egentligen består av att attackera tillbaka, eftersom man har get sig på Iran. Inte att man nödvändigtvis gör attacker och anfaller, för hans död, utan för att man redan har bombat och attackerat. Så ''måste'' man attackera tillbaka. Med andra ord, så finns det fortfarande risk för stort krig.

Frågan är också när Ryssland kommer vilja och kan hjälpa. Även om de har fullt upp med Ukraina, så tror jag att Ryssland kan hjälpa till, med en och annan attack.

Jag undrar om Sverige på något vis bli indraget. Inte på ett ekonomiskt plan. Vi får tyvärr vara beredda på prishöjningar och andra ekonomiska bekymmer.

Kan vi bli indraget, genom att själva bli attackerade eller blir tvinga att hjälpa till.
Citera
Avstängd
så du talar för mig nu min lilla terror kramare
tuff natt ?
du trodde så hårt på Iran när de sa att geten levde...Men nu kan de inte dölja det😅🥺

Sååå ja jag är kristen och SD = inget konstigt med tanke vår ledare är lika pro israel som jag

Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
David tröttnar inte på att upprepa att han är ”SD kristen”, utan snarare säger det efter varje inlägg, lite som att försöka göra en poäng. Han kan vara SD men han är inte definitivt inte kristen. Snarare en typisk farisé som genom att vara så ondskefull som möjligt försöker svärta ner Jesus per default. En klassisk sinister taktik de kört med i tusentals år.

Som alla vet klarar de inte av att han är sanningen, vägen och livet och försöker komma åt honom bakvägen. Det är samma taktik som när fariséerna låtsas om att Jesus är utvald och försöker pressa honom på månggiftefrågan i NT för att komma åt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in