2026-03-01, 10:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pEoAX/demonstranter-har-stormat-usa-s-konsulat

Samma händer i Irak just nu. Så inte bara i pakistan.
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Demonstranter.
Men jag skulle gissa att det är dessa som dött. Tänker att religiösa ledare kanske gar följare utanför landets gränser, och att USA kanske inte står allt för högt i kurs.

Tror inte det är landet Pakistan. Och hoppas inte, för då blir det stora problem.

https://apnews.com/article/pakistan-protesters-attacked-us-consulate-karachi-iran-a3cc0c3c6f126cc54a657f61d312a203
Exiliranier tänker jag mig att det rör sig om huvudsakligen. Fast jag föreställer mig att exiliranier i Irak och Pakistan typiskt är minst lika kritiska till hemmaregimen som folket hemma i iran.

Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Det är ännu dummare än så: De vill sätta sonen till Shahen på tronen. Med andra ord sonen till USAs vassal.
Nån slags korrupt autokrat vill väl Trump ha. Någon som är lik Trump själv.

Fast Trumps rop på att någon ska Ta makten tycker jag inte tyder på att de krattar manegen för det gamla kungahuset.
Citera
2026-03-01, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
så du talar för mig nu min lilla terror kramare
tuff natt ?
du trodde så hårt på Iran när de sa att geten levde...Men nu kan de inte dölja det😅🥺

Sååå ja jag är kristen och SD = inget konstigt med tanke vår ledare är lika pro israel som jag

”Tungan har makt över liv och död, de som kan tygla den får njuta dess frukt.” (Ordspråksboken 18:21)

Du är en farisé. Håll dig på den breda vägen.
Citera
2026-03-01, 10:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Irak, men det vill du väl inte erkänna?
Serbien
Japan Tyskland 1945, vet du inte ens det???
jisses... haha, flashback och bildning...
finns många fler exempel

Har inte sagt att det inte tar tid ibland.

Irak är fortfarande ingen stabil jämställd demokrati.

Bosnienkriget var endast en tragedi för alla länder i regionen.

Japan och Tyskland förändrades i grunden av WW2 precis som stora delar av världen. De förändrades inte för att man gick in och bombade toppskiktet.
Citera
2026-03-01, 10:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Helt ärligt skriver du ungefär lika flummigt som en hippe hög på diverse hallucinogener (vilket kanske är närmare sanningen än andra förklaringar) så jo, det du skriver kräver en förklaring! För ingenting av det du skriver är speciellt tydligt eller enkelt att begripa...

Det övriga flummet försöker jag tyda, och det går ärligt talar inte bra. Men om jag ska försöka gissa skriver du att jag krävt att folk ska ta ställning kring i världens alla krig och konflikter, vilket jag definitivt inte kan dra mig till minnes att jag faktiskt sagt så det får du citera mig när jag sagt. Vad jag däremot sagt är att anledningen till att folk bryr sig om Palestina mer än andra krig är för att de blivit hjärntvättade av medierna, för om det inte vore för medierna skulle de engagera sig i dödligare krig och konflikter. Och vad jag där hävdar är att de som är så upprörda av vad Israel gör är det endera för att de är just hjärntvättade av medierna (annars skulle de uppröras lika mycket av andra krig som inte inkluderar Israel) eller endera för att de drivs av en politisk agenda (framförallt vänsteråsikter och hat mot västvärlden). Om du anser att det är irrelevant att påpeka detta så anser jag att din åsikt är irrelevant.

Men nu ska vi gå in på min sakfråga här: Anser du att det är orimligt att påpeka denna skenhelighet? Anser du att det är orimligt att kräva att människor som skyltar med att de är medvetna och använder moral som argument också lever upp till denna moral de hävdar sig själva representera?

Hur går det?

Kan du hålla dig till ämnet och svara på frågorna som ställts till dig?

Hittills har jag inte sett annat än halmgubbar och invektiv från dig och det visar ju bara på att du inte har något faktiskt att komma med och därför försöker fly från den diskussion som egentligen är tänkt att föras. Det är klart och tydligt för de allra flesta då inget tyder på att det motsatta skulle vara fallet...

Det är riktigt bra för perserna om regimen i Iran faller, men med tanke på att det finns tiotusentals mullor i Iran som är villiga att träda in och fylla platserna efter dem som nu slagits ut behöver det komma in marktrupper för att fortsätta rensningen. Har svårt att se att varken USA eller Israel i nuläget är villiga att gå in på marken så det här kan nog dra ut på tiden och landa i något helt annat än vad som är gynnsamt för de anfallande.

Att det mesta nu pekar på att Ali Khamenei är utslagen är helt klart fördelaktigt för tillfället. "Lite" oordning i ledningen brukar alltid skaka om i en sådan här situation. Frågan är bara exakt vem det blir som nu kommer fylla hans plats och hur fort detta år löst. Finns några alternativ, men skulle inte bli förvånad om det går direkt till ännu en Khamenei; Mojtaba Khamenei som torde kunna kliva in direkt.

Lång väg kvar till en faktisk lösning på problemen med Irans regim.

Med tanke på att Iran är den största livsmedelsproducenten i hela regionen och arabländerna är extremt beroende av dem kan det bli riktigt intressant att se hur detta kommer slå i nästa led. Risken finns att det snabbt blir betydligt vassare för USA och Israel än vad Trump och Hegseth förstår.
Citera
2026-03-01, 10:27
Avstängd
Israel "dränerar " Iran
Det är en medveten taktik
Tvingar Iran att skicka missiler tills de är slut så USA senare kan ta in bombplanen och bomba helt ostört.

Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Det är ganska roligt ändå. Iran skjuter av allt de har och bränner sina lager. USA och Israel försvarar sig med lätthet och väntar bara på när nästa läge ska uppstå som de kan attackera Iran och slå ut fler nyckelpersoner i regimen.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Om det är sant, det du skriver. Så är det precis så som jag misstänkte. Inte just det där om sonen, men det där om han han inte styrde självmant, även om han var högste ledaren. Han var mer som ''ansiktet utåt'' och syntes som om det var hans egna beslut.

Och efter hans död, kommer en efterträdare, som kommer bara följa ''hans linje''. Liksom, detsamma linje som innan. Precis som du skriver, så kommer inget att förändras. Möjligen ''hämndaktioner'', som egentligen består av att attackera tillbaka, eftersom man har get sig på Iran. Inte att man nödvändigtvis gör attacker och anfaller, för hans död, utan för att man redan har bombat och attackerat. Så ''måste'' man attackera tillbaka. Med andra ord, så finns det fortfarande risk för stort krig.

Frågan är också när Ryssland kommer vilja och kan hjälpa. Även om de har fullt upp med Ukraina, så tror jag att Ryssland kan hjälpa till, med en och annan attack.

Jag undrar om Sverige på något vis bli indraget. Inte på ett ekonomiskt plan. Vi får tyvärr vara beredda på prishöjningar och andra ekonomiska bekymmer.

Kan vi bli indraget, genom att själva bli attackerade eller blir tvinga att hjälpa till.

Många kritiska röster inom Iran ansåg t.om att den högste ledaren var för samarbetsvillig och ville besvara USA och Israel hårdare, så jag tror varken zionistiranier eller vissa svenskar förstår vad det här kan leda till.
Prishöjningar är en garanti.
Det finns inte en enda chans i helvetet att Iran börjar förhandla med USA nu, tvärtom rapporterar flera amerikanska medier att USA/Israels försvarsmissiler börjar ta slut - redan nu, samtidigt som många av deras baser är utslagna. Iran spelar långsiktigt, Israel har inte råd med en förlängd konflikt och Trump är inte intresserad av det likaså.

Titta bara på vad som sker i Doha och Dubai nu, bombningar rapporteras därifrån varje timme.
Klar eskalering som kommer få alla att fly från regionen.
Sverige har till exempel stoppat utvisningarna till Iran, bryter det hela ut till ett regionalt krig så grattis.
Då har varenda land i Mellanöstern asylskäl i Europa samtidigt som globalt ekonomiskt kaos pågår.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Minns att jag läste någonstans att han blev ''vald'' och ansågs som ''svag'' ledare i början och tog alla beslut, genom regeringen. Med tiden så fortsatte på den banan, av någon anledning. Bara att han mer och mer tog egna beslut. Men regeringen eller ''gruppen'' hade det sista ordet och oftast tog beslut åt honom. Bara att allt sågs ut som om han tog egna beslut.

Men jag är osäker.

Allt jag tänker är att folk blir glada att han är död och säger att Iran numera kommer få frihet. Det jag inte förstår, är hur man kan direkt tänka att Iran kommer komma till frihet. Tänk så att efterträdaren kommer vara likadan?

Kommer Iran bli mer religionsfritt land, som västvärlden? Man har länge velat bli av med slöjan, t.ex.

Just nu känns det som att det kan åt vilket håll som helst, lika stor chans för att det blir en IRGC-styrd diktatur som att någon mer progressiv ledare tar makten. Även om det sistnämnda skulle ske så skullemläget vara superkänsligt under lång tid och är inte säker på att de skjutglada regeringarna i USA och Israel är rätt stöd i den processen. Snarare risk att de stjälper än hjälper.
Citera
Avstängd
Citat:
Det är ganska roligt ändå. Iran skjuter av allt de har och bränner sina lager. USA och Israel försvarar sig med lätthet och väntar bara på när nästa läge ska uppstå som de kan attackera Iran och slå ut fler nyckelpersoner i regimen.
Fast det där är en ganska enkel bild av situationen. Iran må ha förlorat mycket materiel men de har fortfarande vettig kapacitet kvar och ett starkt nätverk i regionen.
USA och Israel “försvarar sig med lätthet” bara så länge Iran inte vill trappa upp på riktigt. Det handlar ju om avskräckning åt båda håll. Dessutom vet alla att ett fullskaligt krig vore politiskt självmord för flera länder inblandade så det är inte säkert någon vill ta det där “nästa läget”.
Citera
Medlem
Citat:
USA brände upp 20% av alla THAAD-missiler som producerats sedan 2010 på 12 dagar förra juni. Nu brinner de av i en hiskelig takt. 12.7 miljoner per robot. Ukraina blir hårt angripna av Ryska robotar för att de inte har tillräckligt med luftvärn. Istället så används patriot-robotar upp en masse i MENA till ett pris av ett par miljoner dollar styck.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Irak var som mest stabilt under Saddam Husseins diktatur. Efter USAs ingripande har det inte varit stabilitet (eller egentlig demokrati) som präglat det landet. Vad hade USA med Serbien att göra, menar du?
Stämmer ju knappast, man kan inte kalla en mordisk diktatur som under saddam för stabil.

Varför fokuserar du inte på de 2 glasklara exemplen på att det visst går att bomba bort galna diktator och få till humana demokratier??
Motvalls kärring?
Citera
Medlem
Do1oress avatar
Lärdomarna från tolvdagarskriget gör gällande att det är smart att vara återhållsam med missilerna och nöta ned israelernas Iron Dome. Sist hade ju Bibi enorma problem med att fylla på lagren, om jag minns rätt. Och Iran hade väl inte ens bränt av hälften av sina pjäser då?
Citera
Avstängd
Citat:
Om det är sant, det du skriver. Så är det precis så som jag misstänkte. Inte just det där om sonen, men det där om han han inte styrde självmant, även om han var högste ledaren. Han var mer som ''ansiktet utåt'' och syntes som om det var hans egna beslut.

Och efter hans död, kommer en efterträdare, som kommer bara följa ''hans linje''. Liksom, detsamma linje som innan. Precis som du skriver, så kommer ing juet att förändras. Möjligen ''hämndaktioner'', som egentligen består av att attackera tillbaka, eftersom man har get sig på Iran. Inte att man nödvändigtvis gör attacker och anfaller, för hans död, utan för att man redan har bombat och attackerat. Så ''måste'' man attackera tillbaka. Med andra ord, så finns det fortfarande risk för stort krig.

Frågan är också när Ryssland kommer vilja och kan hjälpa. Även om de har fullt upp med Ukraina, så tror jag att Ryssland kan hjälpa till, med en och annan attack.

Jag undrar om Sverige på något vis bli indraget. Inte på ett ekonomiskt plan. Vi får tyvärr vara beredda på prishöjningar och andra ekonomiska bekymmer.

Kan vi bli indraget, genom att själva bli attackerade eller blir tvinga att hjälpa till.
Ryssland?
Vad fan ska dom göra? Sätta in några 1000 från Nordkorea? Du är naiv du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in