Citat:
Ursprungligen postat av
Uncorruptable
Nej tvärtom. Kvinnan skall vara ung för en bra avkomma. Mannens ålder spelar nästan ingen roll.
Utöver vad nedan skribent skriver, så ökar risken för mutation hos spermierna år för år. Mutationer hos spermierna kan leda till autism, ADHD, schizofreni och bipolaritet hos avkomman.
Den bästa tiden för kvinnor att bli gravida och föda barn är mellan 20-30. Och för män att få barn mellan 20-40. Efter 40 blir riskerna något högre för män och vid 35 avtar även mannens fertilitet, men inte lika mycket som hos kvinnor över 35. Efter 45 minskar både volymen av spermier och spermiernas rörlighet.
Forskning visar även att stor åldersskillnad (över 10 års åldersskillnad) mellan man och kvinna ökar risken för autism hos avkomman. Så att kvinnan är tex 39 och mannen är 22 ökar i sig risken för autism. Eller tvärtom, ifall mannen är 39 och kvinnan är 22, ökar också risken för autism.
Källor på ovanstående information: Karolinska Institutet, Natimol Libary of Medicine, Nordic IVF, BakingBabies. Jag har själv vävt samman det.
.........
Paret bör alltså vara unga och nära varandra i ålder. Det är rent evolutionärt det bästa.
Men nu kanske kvinnor på 35+
Inte tänker sig fortplantning när de vill ha män på 20-25, utan vill ha sexsugna män som vill ha mycket sex? Och har mycket energi och virila kroppar? Jag vet inte? Bara en gissning.
Själv är jag närmre 50 och anser att män och kvinnor under 25 år är för
Unga för min smak. Som TS skriver så fint: "nyvuxna".
Helst ska de (både män och kvinnor) vara mellan 28-55. För min del alltså. Livserfarenhet och mognad är för min del attraktivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Myggig
En kvinna har samma risk att få barn med downs syndrom när de är under 20 som när de är över 38.
Hur åldrande påverkar spermiekvaliteten
Även när spermieantalet håller sig inom ett hälsosamt intervall sjunker kvaliteten ofta med åldern. Äldre spermier kan visa:
Lägre rörlighet, vilket gör det svårare för spermier att nå ägget
Onormal morfologi, vilket minskar spermiernas förmåga att befrukta
Ökad DNA-fragmentering, vilket kan påverka embryots utveckling
Dessa förändringar kan leda till längre befruktningstider, högre risk för missfall eller lägre framgångsfrekvens med assisterad befruktning.
https://www.yourwebdoc.se/malehealth/adultspermproduction.php