2026-03-01, 00:33
Medlem
Det är bra att snuset krossas. Vill man ha nikotin så är cigarretter mycket godare samt renligare.
De borde dock sänka priset på våra goda cigarretter. Hoppas EU-lobbyn lyckas!
Citera
2026-03-01, 05:06
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kon-troll
Undrar om detta inte är bra. Jag snusar men har tänkt på aromerna som ju aldrig är en bra sak. Hade föredragit en så naturlig produkt som möjligt, med bara tobak, vatten, salt eller något i den stilen.

Vet någon om någon av de kommersiella är aromfri eller om det finns någon mindre tillverkare som säljer online? Tänker främst på lös men om någon vet bra portionssnus tar jag gärna emot tips på det med. Naturlig snus sökes!
Bara tobak och salt smakar nästan inget alls, blir väldigt tråkigt snus. Dessutom är det ju inte nödvändigtvis något onaturligt eller dåligt med aromer.

Tillsätter bara rökarom själv, det gör att man får den där klassiska snussmaken. Lite smått oroad över vad man ska ersätta med när alternativen är typ enbär och bergamott, vill ju ha lite sting i smaken.
Citera
2026-03-01, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det är bara att vägra!?

Finland och Polen har inte släppt in en enda svartfot trots påtryckningar från EU, EU har velat förbjuda surströmmingen och annat, ibland undrar jag om detta bara är ett sätt för snusindustrin att få uppmärksamhet, detta ploppar någon vartannat år men leder aldrig till någonting

Finns många negrer i Finland. Fler per capita än i Sverige. Vi har överlägset fler araber dock.
Citera
2026-03-01, 05:43
Medlem
Om dom tar bort "röksmak" i snus, då ska jag hyra en kolonilott för att odla tobak, och göra snus från grunden, och röka tobaksbladen i en väldigt gammal rök, och sen göra snus av det.

I Norge finns "cigarettsmak" och "Cigarrsmak" till vejpare, det finns faan inte i vårat naziststyrda land, här finns bara "blåbär och vanilj, jordgubbe och rabarber" och annat skit.

Sen har jag tur, att en tobaksbutik importerar "Monecristo", som är små kubanska cigarrer.
Tobak ska smaka tobak, annars kan man köpa stimorol.
Senast redigerad av patteSatan 2026-03-01 kl. 05:48.
Citera
2026-03-01, 07:19
Medlem
Så här står det i wikipedia;
”Under år 2024 beslutade EU att många rökaromer som används inom livsmedelsindustrin ska fasas ut under en övergångsperiod med anledning av det hälsovådliga innehållet.”

Ett allmänt förbud mao, inte riktat mot just snus. Om det betyder att man måste röka bacon på riktigt och inte låtsasröka det med någon tillsats är det helt ok för min del. Och snus idag har väl blivit en grej för tjejer som smakar hallon, mango och spearmint så de drabbas inte ändå.
Citera
2026-03-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
Om dom tar bort "röksmak" i snus, då ska jag hyra en kolonilott för att odla tobak, och göra snus från grunden, och röka tobaksbladen i en väldigt gammal rök, och sen göra snus av det.

I Norge finns "cigarettsmak" och "Cigarrsmak" till vejpare, det finns faan inte i vårat naziststyrda land, här finns bara "blåbär och vanilj, jordgubbe och rabarber" och annat skit.

Sen har jag tur, att en tobaksbutik importerar "Monecristo", som är små kubanska cigarrer.
Kolla här
https://www.google.com/search?q=r%C3%B6kt+salt&oq=r%C3%B6kt+salt&gs_lcrp= EgZjaHJvbWUqCggAEAAY4wIYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC 4YgAQyBwgCEAAYgAQyBwgDEAAYgAQyBwgEEAAYgAQy BwgFEAAYgAQyBwgGEAAYgAQyBwgHEAAYgAQyBwgIEAAYgAQyBw gJEAAYgAQyCAgKEAAYFhgeMggICxAAGBYYHjIICAwQABgWGB4y CAgNEAAYFhgeMggIDhAAGBYYHtIBCDg3MTdqMGo3qAIUsAIB8Q WR9o7u8Q41Rg&client=ms-android-motorola-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Citera
2026-03-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Gäller detta även helvitt snus? De kallas väl inte ens snus, utan nikotinpåsar?
Nä det tillsätts inte rökarom i det snuset bara en massa andra aromer för att få konstiga smaker
Citera
2026-03-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan

Kul att du jämför Norge och anklagar Sverige för att vara naziststyrt när det i Norge enbart är tillåtet med smak av tobak och nikotin i e-cigg när det är många fler smaker som är tillåtna i Sverige. Det är inte förbjudet att smaksätta e-cigg med tobakssmak i Sverige.
Det du beskriver med röken är väl precis så det ska vara i alla livsmedel, man ska röka det på riktigt inte tillsätta skit som gör att det smakar rökt
Citera
2026-03-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Det bästa vore att lämna EU kunde britterna så kan vi . Rösta för Swexit

Jag snusar gärna, men att lämna EU i dessa tider när behovet för enighet i Europa aldrig varit större är så urbota idiotiskt.

Swedish match kommer alltid att lyckas smaksätta, och om detta nu är skadligt så är det väl för fan bra också för snusare att det reguleras så det innehåller mindre skadliga produkter.
Citera
2026-03-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Kul att du jämför Norge och anklagar Sverige för att vara naziststyrt när det i Norge enbart är tillåtet med smak av tobak och nikotin i e-cigg när det är många fler smaker som är tillåtna i Sverige. Det är inte förbjudet att smaksätta e-cigg med tobakssmak i Sverige.
Det du beskriver med röken är väl precis så det ska vara i alla livsmedel, man ska röka det på riktigt inte tillsätta skit som gör att det smakar rökt
Norge ligger hästlängder före oss angående tobak, det är bara att inse.
Vi har väl inte längtat efter nikotinpåsar med smak av cappuccino eller annan skit, däremot är dom som säljer sånt tyvärr för duktiga på marknadsföring.
Folk tycker dom är hälsosammare med nikotinpåsar, MEN...
Nikotin kommer från tobaksplantan, och utvinns i länder med dåliga arbetsförhållanden, och giftiga ämnen för att få tag på nikotinet.
Citera
2026-03-01, 12:56
Medlem
Enligt snusbolaget.se kommer inte snus förbjudas, men däremot kommer det inte gå att utveckla produkterna, typ..

Citat:
EU:s nya förordning om rökaromer innebär marginella smakförändringar för vissa snussorter. Men det är inte snusets framtid som hotas - utan möjligheten att fortsätta utveckla produkter med om möjligt ännu lägre hälsorisk.

Källa:
https://www.snusbolaget.se/snusjournalen/nyheter/eu-s-rokaromforbud-bromsar-innovation

Man får ju hoppas att de har rätt.
Citera
2026-03-01, 13:23
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Då var det dags igen.

EU har förbjudit rökaromer som skall trädas i kraft senast 2026 vilket innebär att Snus som Ettan, General och förmodligen Göteborgs rapé kommer drabbas. Antingen får man ändra receptet helt eller helt enkelt sluta sälja det.

Är det inte dags att Sverige lämnar EU-sekten. Så jävla trött på alla korrupta EU-politiker som är köpta av ciggarettindustrin.

Snuset kommer bli ett minne blott snart.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/eus-nya-slag-mot-snuset-vanliga-aromen-forbjuds/

"Det svenska snuset får ytterligare en smäll av EU.

I produceringen av snus lufttorkas tobak. Men för att uppnå traditionella smaker så tillsätts rökaromer. Men nu förbjuds aromerna, skriver Snusbolaget.

Bedömningen EU gör är att aromerna kan skada människans DNA, men enligt Snusbolaget leder det till smakförändringar och att innovation inom tobaksindustrin hämmas."

Eftersom man inte kan förbjuda snus så förstör man det istället.

Men det är ju lustigt. Om man nu vill förbjuda rökaromer eftersom det KAN förstöra människans DNA. Varför i hela helvete förbjuder man då inte rök tobak? Där finns det ju dokumenterad kunskap om att rökning förstör människans DNA. Det är väl som vanligt någon jävla förkrympt etrusk ( italienare ) eller någon jävla bög till fransfjolla som ligger bakom detta beslut. Ja, kanske t o m någon majonäs älskande pederast belgier som ligger bakom detta.

Trams är vad det är. Ett jävla tramsande.

Det kan ju heller inte uteslutas att det är ivan-röd som bedriver någon helvetes påverkans kampanj....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in