2026-02-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Han har inte ändrat sig, men eftersom personen som placerade äpplen utanför Forsell blev dömd igår, anser GW att SVT också kommer bli dömd.

Men du kanske vill skämta bort att GWs barnbarn blev rädd o inte kan somna

Den delen med äpplen bedömdes som ofredande, inte för de målade äpplena i sig utan för att det skedde vid bostaden, hade det skett utanför riksdagshuset hade det varit ok.
TR konstaterade att äpplena inte utgjorde olaga hot.

Dockan med avhugget huvud och fejkkniv hos Dousa bedömdes utgöra olaga hot.

Det är inte orimligt att detta skämt ifrån SVT klassas som ofredande.
Potentiellt olaga intrång och nedskräpning också.
Olaga hot lär det knappast kunna bedömas som.
Citera
2026-02-28, 23:31
Medlem
Citat:
Han har inte ändrat sig, men eftersom personen som placerade äpplen utanför Forsell blev dömd igår, anser GW att SVT också kommer bli dömd.

Men du kanske vill skämta bort att GWs barnbarn blev rädd o inte kan somna

Jo, då har han ändrat sig. Hans åsikt är, eller snarare var, att gärningen inte utgör något brott. Nu anser han plötsligt att gärningen utgör 4 olika brott. Dessutom 4 helt andra brott än det som du hänvisar till.
Citera
2026-02-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, då har han ändrat sig. Hans åsikt är, eller snarare var, att gärningen inte utgör något brott. Nu anser han plötsligt att gärningen utgör 4 olika brott. Dessutom 4 helt andra brott än det som du hänvisar till.

Är väl snarare så att han anser att om det leder till åtal för ofredande och olaga hot att lägga en korg med äpplen hos en minister så är detta ännu värre(eftersom man generellt anses behöva tåla mer som politiker än som privat medborgare).

Om åklagarmyndigheten är konsekventa så skall det mot GW så klart också rendera i åtal.
Citera
2026-02-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Den delen med äpplen bedömdes som ofredande, inte för de målade äpplena i sig utan för att det skedde vid bostaden, hade det skett utanför riksdagshuset hade det varit ok.
TR konstaterade att äpplena inte utgjorde olaga hot.

Dockan med avhugget huvud och fejkkniv hos Dousa bedömdes utgöra olaga hot.

Det är inte orimligt att detta skämt ifrån SVT klassas som ofredande.
Potentiellt olaga intrång och nedskräpning också.
Olaga hot lär det knappast kunna bedömas som.

Jag skulle tro att olaga intrång och nedskräpning inte blir aktuellt heller, då jag här helt övertygad om att den franska adels-ätten som äger fastigheten inte är ett skvatt intresserade av att driva GW's mediagalenskaper i domstol.

Förmodligen faller ofredande också för jag tror inte att någon som var på platsen vill ha detta i en medial rättegång heller.

Och något säger mig att SVT faktiskt själva städade upp efter sig. Har en känsla av att de brukar göra det efter sina inslag

Jag tror nog i slutändan att det enda det här ledde till var ett sanslöst roligt inslag av ironi och sarkasm på SVT, på bekostnad av GW som helt på egen hand 10-dubblade värdet av inslaget.

Men det ska bli riktigt spännande att se om han anmäler eller driver det hela själv, och i så fall vilka brott som anges. Tillåt mig tvivla.
Citera
2026-02-28, 23:40
Medlem
Citat:
Är väl snarare så att han anser att om det leder till åtal för ofredande och olaga hot att lägga en korg med äpplen hos en minister så är detta ännu värre(eftersom man generellt anses behöva tåla mer som politiker än som privat medborgare).

Om åklagarmyndigheten är konsekventa så skall det mot GW så klart också rendera i åtal.

Ja, men då har han ändrat åsikt. Får några dagar sedan ansåg han inte att det var ett brott alls.
Och märk väl, domen har inte vunnit laga kraft.

GW är för övrigt en högst offentlig person, en av Sveriges mesta offentliga personer, skulle jag vilja påstå.

Instämmer inte i "konsekventa". Du vet mycket väl vad uppsåt är.
Citera
2026-02-28, 23:48
Medlem
Citat:

Du fattar alltså inte att han enbart polisanmäler eftersom nissen med äpplena blev dömd för något som GW och några till inte anser är ett brott
Citera
2026-02-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ja, men då har han ändrat åsikt. Får några dagar sedan ansåg han inte att det var ett brott alls.
Och märk väl, domen har inte vunnit laga kraft.

GW är för övrigt en högst offentlig person, en av Sveriges mesta offentliga personer, skulle jag vilja påstå.

Instämmer inte i "konsekventa". Du vet mycket väl vad uppsåt är.

Det finns inget som tyder på att det fanns uppsåt till hot mot Forsell och Dousa eller till ofredande heller för den delen.
Det var del av en politisk protest mot deras politik vilket också förklarades med poster på sociala medier i samband med att sakerna placerades hos dem.

Uppsåtet till ofredande i fallet mot GW ser jag som uppenbart, det var 100% utfört för att provocera/reta GW.
Citera
2026-02-28, 23:59
Medlem
Citat:
Du fattar alltså inte att han enbart polisanmäler eftersom nissen med äpplena blev dömd för något som GW och några till inte anser är ett brott

Så, en offentlig professor-emeritus i kriminologi anmäler något han överhuvudtaget inte anser vara ett brott, för minst fyra olika brott, bara för att en tingsrätt dömt en annan person som utfört en annorlunda gärning för ett annat brott, där tingsrättsdomen ännu inte ens vunnit laga kraft och nödvändigtvis alltså inte kommer att bestå. Så, kan du förklara VAD det är du menar att jag ska fatta?
Eller är det möjligen du som inte har tänkt ens lite?
Senast redigerad av Veridictores 2026-03-01 kl. 00:20.
Citera
2026-03-01, 00:18
Medlem
Citat:
Det finns inget som tyder på att det fanns uppsåt till hot mot Forsell och Dousa eller till ofredande heller för den delen.

Det är din åsikt, jag respekterar den, men jag noterar att domstolen inte delar din åsikt.
Personligen delar jag domstolens uppfattning.

Citat:
Det var del av en politisk protest mot deras politik vilket också förklarades med poster på sociala medier i samband med att sakerna placerades hos dem.

Bortförklaringar på sociala medier ska under inga omständigheter undanta brottsliga gärningar.
"Politiska protester" får inte se ut hur som helst, och särskilt mot enskilda privatpersoner i deras hem. Du kanske inte har förstått det, men det bodde privatpersoner i de bostäderna utanför vilka dessa hot och ofredande framfördes.

Citat:
Uppsåtet till ofredande i fallet mot GW ser jag som uppenbart, det var 100% utfört för att provocera/reta GW.

Knappast. Att du skulle vara så naiv hade jag inte trott.
Det var 100% utfört för att skapa ett satiriskt inslag till ett av SVT's program.
Att sedan GW själv multiplicerade ironin i det hela 10-falt var ju bara för SVT att tacka och ta emot.
Dessutom var inte SVT's handling, till skillnad från hitleräpple-GM, ägnad att kränka någons frid på ett kännbart sätt.

Sånt här trodde jag du förstod dig på.
Citera
2026-03-01, 00:38
Medlem
Citat:
Så, en offentlig professor-emeritus i kriminologi anmäler något han överhuvudtaget inte anser vara ett brott, för minst fyra olika brott, bara för att en tingsrätt dömt en annan person som utfört en annorlunda gärning för ett annat brott, där tingsrättsdomen ännu inte ens vunnit laga kraft och nödvändigtvis alltså inte kommer att bestå. Så, kan du förklara VAD det är du menar att jag ska fatta?
Eller är det möjligen du som inte har tänkt ens lite?

Så du tror att det bara är en tillfällighet att GW som förmodligen får mordhot årligen anmäler när någon dumpar äpplen efter han gått ut o backat en aktion som han och fler tycker faller inom yttrandefriheten. Kan ju inte alls vara så att han vill skapa debatt.

Men det är säkert att han gjorde en 360 o blir rädd för äpplen
Citera
2026-03-01, 00:42
Medlem
Citat:
Det är din åsikt, jag respekterar den, men jag noterar att domstolen inte delar din åsikt.
Personligen delar jag domstolens uppfattning.

Bortförklaringar på sociala medier ska under inga omständigheter undanta brottsliga gärningar.
"Politiska protester" får inte se ut hur som helst, och särskilt mot enskilda privatpersoner i deras hem. Du kanske inte har förstått det, men det bodde privatpersoner i de bostäderna utanför vilka dessa hot och ofredande framfördes.

Det är inte någon bortförklaring. Det var en del av aktionen vilket visar att det fanns inget direkt uppsåt till ofredande eller hot.

Personligen anser jag dock att det mot Dousa gick för långt och att det är rätt att klassa det som olaga hot.
Även om det inte var avsikten att hota så måste de ha förstått att det kunde uppfattas så, jag tror de flesta av oss hade uppfattat det som hotfullt.

Citat:

Knappast. Att du skulle vara så naiv hade jag inte trott.
Det var 100% utfört för att skapa ett satiriskt inslag till ett av SVT's program.
Att sedan GW själv multiplicerade ironin i det hela 10-falt var ju bara för SVT att tacka och ta emot.
Dessutom var inte SVT's handling, till skillnad från hitleräpple-GM, ägnad att kränka någons frid på ett kännbart sätt.

Sånt här trodde jag du förstod dig på.

Visst var det för att skapa ett satiriskt inslag till ett TV-program.
Men saken är ju att det var helt beroende av reaktion av GW för att bli någon form av satir.
Utan GWs reaktion hade det ju bara varit ett klipp av att någon dumpar äpplen på någons trädgård, helt menlöst.
Men i kombination med GWs reaktion blir det satir.

Alltså helt uppenbart att de räknade med att det skulle uppröra GW.

Gällande ägnat att kränka någons frid. Jag skulle personligen bli mer förbannad av att någon dumpar ett lass äpplen i trädgården än att jag får en korg med äpplen på farstun.

Fallet med Dousa och Forsell kommer överklagas.
Där tror jag att HR kommer fria för äpplena och fälla för dockan med huvudet.
Dockan var att gå för långt, speciellt utanför någons hem men i min mening även på allmän plats.
Citera
2026-03-01, 01:08
Medlem
Citat:
Det är inte någon bortförklaring. Det var en del av aktionen vilket visar att det fanns inget direkt uppsåt till ofredande eller hot.

Det är återigen din åsikt, en dålig bortförklaring att påstå att det inte är det. Men oavsett vad du tycker om saken så ska ingen kunna bortförklara ett brott med att de skrivit om det på social medier. Det blir inte ett mindre hot eller ofredande för den sakens skull, snarare tvärtom så visas extra tydligt att hotet ska tas på allvar. Här finns en organisation som inte drar sig för att hota Svenska regeringens ministrar vid deras hem. Det är ytterst allvarligt.

Citat:
Personligen anser jag dock att det mot Dousa gick för långt och att det är rätt att klassa det som olaga hot.
Även om det inte var avsikten att hota så måste de ha förstått att det kunde uppfattas så, jag tror de flesta av oss hade uppfattat det som hotfullt.

Jag anser att det är ett solklart hot och hade den avsikten. Syftet var att påverka Dousa och Forsell, det har de ju medgett, och det genom ett hot direkt riktat mot dem och deras familj. Det är alldeles för mycket hot idag som riktas mot svenska politiker. Listan kan tyvärr göras lång, se bara nu senast på Hatt som avgick pga alla hot. Det är verkligen inte ok att säga att det är "yttrandefrihet" att rikta hot mot enskilda politiker vid deras hem.

Citat:
Visst var det för att skapa ett satiriskt inslag till ett TV-program.
Men saken är ju att det var helt beroende av reaktion av GW för att bli någon form av satir.

Inte alls. De hade i förväg ingen som helst aning om att GW skulle reagera, de kunde inte ens veta att han skulle få kännedom om saken på den korta tid som gick från att klippet spelades in till att programmet spelades in, än mindre att han skulle hinna beklaga sig i massmedia. Som sagt, det var bara för SVT att tacka och ta emot när han förstärkte deras redan inspelade klipp på det vis som han gjorde.

Citat:
Utan GWs reaktion hade det ju bara varit ett klipp av att någon dumpar äpplen på någons trädgård, helt menlöst.

Ledsen, men du har kanske inte jättebra koll på produktion av satiriska inslag i humor-program. Det hade blivit ett utmärkt inslag också, med all uppståndelse som blivit redan innan. Det var liksom redan en rätt stor grej i nyhetsmedia med GWs uttalanden som det var. Det var en självklart punkt för Svenska Nyheter denna veckan med ett inslag om det. Märkligt hur du kan tro något annat.

Citat:
Men i kombination med GWs reaktion blir det satir.

Ja, som jag redan skrev så förstärkte det satiren ganska rejält.

Citat:
Alltså helt uppenbart att de räknade med att det skulle uppröra GW.

Håller inte alls med. Givet den korta tid som fanns mellan aktionen och inspelningen av programmet är det allt annat än uppenbart. Givet all uppståndelse i media kring GW's uttalanden INNAN SVT's "aktion" i Elghammar, ett självklart inslag i programmet.

Citat:
Gällande ägnat att kränka någons frid. Jag skulle personligen bli mer förbannad av att någon dumpar ett lass äpplen i trädgården än att jag får en korg med äpplen på farstun.

Med Hitler på, och budskap i sociala medier om dina politiska åsikter?
Tillåt mig tvivla.
Jag tvivlar också på att du skulle anmäla den som dumpar ett lass äpplen på din tomt för olaga hot.
Om denne dessutom plockar undan efter sig tvivlar jag på att du skulle anmäla för de andra brotten GW nämnt också. Men vad vet jag om hur rättshaveristisk du är. Kanske lika mycket som GW

EDIT:
Faktum är att efter att ha kollat en extra gång på inslaget i Svenska Nyheter, på ett facebook klipp som dök upp. Så ser jag att det är först efter i stort sett hela inslaget som Messiah bara kort nämner GWs reaktion. Och sättet det klipps på runt den kommentaren får mig att tro att det är inspelat och tillagt efter att programmet spelades in. Annars hade nog Messiah haft en del fler skämt om just det. Så jo då, det var helt säkert ett planerat inslag i programmet helt utan GW's reaktion. För det handlade i princip ingenting om just reaktionen från GW.
Senast redigerad av Veridictores 2026-03-01 kl. 01:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in