2026-02-27, 20:14
Medlem
Den här tråden syftar till att diskutera enbart den juridiska aspekten av den här frågeställningen.

Det finns helt säkert andra trådar på forumet som tar upp andra aspekter av det skedda, men här är det enbart den juridiska frågeställningen som gäller, därför lägger jag tråden här och hoppas att den får stanna här.

Frågeställningen är enkel - Om någon dumpar cirka 20kg äpplen på annans tomt, vilka brott kan då komma på tal?

En som råkat ut för detta anger att följande brott begåtts - grovt olaga intrång, skadegörelse på tomten, olaga hot, hemfridsbrott.

Jag skrattade när jag läste det.

Jag tänkte initialt att det som möjligen kan komma på tal är egenmäktigt förfarande.

Grovt olaga intrång? Tja, alla öppna ytor som har en öppen infart där besökare kan åka in, kan knappast ens betraktas som olaga intrång av normalgraden. Grovt är när fara eller stor skada uppstått. Särskilt gäller inte detta bostäder och dess gårdar.

Skadegörelse på tomten? Det blir nog inte helt enkelt att påvisa att fastighetsägaren lidit ekonomisk skada till följd av att uppfarten och gräsmattan fått 20kg äpplen på sig.

Olaga hot? Hade det varit en docka med dolk i ena handen och ett avhugget huvud i den andra hade jag inte tvekat en sekund att det rör sig om olaga hot. Men nu rör det sig om helt vanliga äpplen. "Omålade". Vad för hot skulle det gälla?

Hemfridsbrott? Gäller däremot bostäder och dess gårdar, möjligen skulle man kunna ha framgång här. Men frågan gäller uppsåtet. Visste den misstänkte gärningsmannen att vistelsen var olovlig, har den misstänkte gärningsmannen varit välkommen vid tidigare tillfällen, t.ex.?

Egenmäktigt förfarande? Tja, det är vill jag påstå den typiska brottsrubriceringen när någon tar annans mark i anspråk, vilket är vad detta rent juridiskt är frågan om.

Så, vad anser gruppen? Vilket eller vilka brott kan tänkas ha begåtts här? Berätta och förklara!
Citera
2026-02-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den här tråden syftar till att diskutera enbart den juridiska aspekten av den här frågeställningen.

Det finns helt säkert andra trådar på forumet som tar upp andra aspekter av det skedda, men här är det enbart den juridiska frågeställningen som gäller, därför lägger jag tråden här och hoppas att den får stanna här.

Frågeställningen är enkel - Om någon dumpar cirka 20kg äpplen på annans tomt, vilka brott kan då komma på tal?

En som råkat ut för detta anger att följande brott begåtts - grovt olaga intrång, skadegörelse på tomten, olaga hot, hemfridsbrott.

Jag skrattade när jag läste det.

Jag tänkte initialt att det som möjligen kan komma på tal är egenmäktigt förfarande.

Grovt olaga intrång? Tja, alla öppna ytor som har en öppen infart där besökare kan åka in, kan knappast ens betraktas som olaga intrång av normalgraden. Grovt är när fara eller stor skada uppstått. Särskilt gäller inte detta bostäder och dess gårdar.

Skadegörelse på tomten? Det blir nog inte helt enkelt att påvisa att fastighetsägaren lidit ekonomisk skada till följd av att uppfarten och gräsmattan fått 20kg äpplen på sig.

Olaga hot? Hade det varit en docka med dolk i ena handen och ett avhugget huvud i den andra hade jag inte tvekat en sekund att det rör sig om olaga hot. Men nu rör det sig om helt vanliga äpplen. "Omålade". Vad för hot skulle det gälla?

Hemfridsbrott? Gäller däremot bostäder och dess gårdar, möjligen skulle man kunna ha framgång här. Men frågan gäller uppsåtet. Visste den misstänkte gärningsmannen att vistelsen var olovlig, har den misstänkte gärningsmannen varit välkommen vid tidigare tillfällen, t.ex.?

Egenmäktigt förfarande? Tja, det är vill jag påstå den typiska brottsrubriceringen när någon tar annans mark i anspråk, vilket är vad detta rent juridiskt är frågan om.

Så, vad anser gruppen? Vilket eller vilka brott kan tänkas ha begåtts här? Berätta och förklara!

Det drar ju till sig rådjur, så han kan väl skjuta från Vardagsrummet nu om han vill.

Om det inte var något brott i förrgår (enligt farbrorn själv) så är det inget brott idag heller…
Citera
2026-02-27, 20:29
Medlem
TheJesuits avatar
Det är förmodligen ett miljöbrott. Samma som att slänga gräsklipp i naturen.
Citera
2026-02-27, 20:30
Medlem
franges avatar
Nedskräpning, är väl det enda brott som det möjligen skulle kunna klassas som.
Citera
2026-02-27, 20:43
Medlem
OnkelUnkass avatar
Olaglig Tippning, 800 spänn i böter
Citera
2026-02-27, 21:35
Medlem
I det mångkulturella Sverige betyder tydligen äpplen -- handgranater.

Dom som bidragit med det är nog inte så hemma med det skrivna ordet; jag kan inte ens tänka ut något objekt, förutom just en handgranat, om jag skulle kommunicera det till någon.
I svensk kontext hade det ju blivit:
"Du kommer att sprängas till köttslamsor", skrivet på en lapp eller i ett brev.
Och det är ju olaga hot.

Om nån faktiskt dumpat äpplen på min mark hade det legat närmast till hands att se det som en märklig kärleksförklaring; det hade räckt med ett äpple.
Citera
2026-02-28, 03:09
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det är inget brott; GW har absolut inget att frukta.
Det faller under yttrandefrihetslagen att slänga äpplen på annans mark
Varför kör han inte kommentarer i den vanliga stilen:
- Ja, alltså… det är ju ett äpple. Det är svårt att se att rikets säkerhet påverkas nämnvärt.
- Det är inte särskilt elegant. Men det är heller inte särskilt avancerat.
-----------
Det kränker ingens frid - sannolikt inte ofredande - han får nog tåla lite mer än gemene man anses det
Ingen skada är ju skedd - inte skadegörelse
inte inhägnat eller nära bostad - inte hemfridsbrott
Nä jag gissar på nedskräpning enligt miljöbalken
Citera
2026-02-28, 07:04
Medlem
Citat:
Om man tippar trädgårdsavfall på grannens tomt så handlar det, enligt Googles AI-översikt, om nedskräpning.
Citera
2026-02-28, 07:52
Avslutad
Det är förbjudet att dumpa trädgårdsavfall.
Enligt Miljöbalken är det förbjudet att slänga trädgårdsavfall
utomhus på platser där allmänheten har tillträde eller insyn.
Om folk bryter mot detta förbud kan du dömas för
nedskräpning och riskera böter eller fängelse.

//

En typ av fallfrukt, då äpplena faller från ett flak etc.
Vad gör man med fallfrukt?
Smarta lösningar – och några förbud!

Tillaga fallfrukten, Skänk bort, Kompostera m.m.
https://viivilla.se/tradgard/vad-gor-man-med-fallfrukt-smarta-losningar-och-nagra-forbud/
Stora mängder fallfrukt som du inte hinner ta hand om på annat vis bör lämnas in till din närmaste återvinningscentral. Där tas frukten ofta emot för att omvandlas till biogas och biogödsel, vilket är ett klimatsmart och hållbart alternativ. Kolla med din kommun vad som gäller där du bor.

Det kan verka harmlöst att dumpa fallfrukt i skogen m.m., men det räknas som nedskräpning och är inte tillåtet.
Citera
2026-02-28, 09:10
Medlem
Kan det inte vara skadegörelse?
Är man 80 bast kanske man inte har förmågan att plocka 100 kilo äpplen som är dumpade på ens tomt utan måste hyra in kapaciteten.
Citera
2026-02-28, 09:42
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det är förmodligen ett miljöbrott. Samma som att slänga gräsklipp i naturen.

Är det verkligen ett brott? Att man inte får slänga trädgårdsavfall som typ kvistar och grenar i skogen/på annans mark för att det kan sprida växtsjukdomar har man hört talas om, men inte hö!
Citera
2026-02-28, 13:17
Medlem
Nedskräpning är ju ett intressant förslag. Gäller det även på privat mark?
Räknas ätbara äpplen som trädgårdsavfall? Tveksamt. Äpplena lär ha varit odlade och kommit ifrån en grossist.

Jag blev lite nyfiken och tog reda på fakta. Det visade sig att den som beklagat sig och hotat med anmälan inte är fastighetsägare, han har dessutom ett företag registrerat på adressen.

Man kan alltså misstänkta att det är hans företag som är hyresgäst på adressen. Men han agerar som han använder den för privat boende. Kanske något för skatteverket att ta en titt på.

I vilket fall torde han få problem med anmälningar om såväl hemfridsbrott, eftersom ingen sannolikt har sitt hem där, ie är skriven på adressen, som olaga intrång eftersom han inte är fastighetsägare. Och den franska adelsätt som, fullständigt anonyma i Sverige, är fastighetsägare lär knappast vara intresserade av att stämma Sveriges Television för några äpplens skull.

Till sist är det min gissning att Sveriges Television dessutom städade upp efter sig. Skulle tro att de faktiskt har den moralen att lämna en inspelningsplats i samma skick som de fann den. De är trots allt inte ett busigt ungdomsgäng. Så där faller säkerligen stämningen om skadegörelse ochnedskräpning också.

Frågan är ändå om det kan bektraktas som egenmäktigt förfarande. SVT tog ju ändå marken i besittning för förvaring av äpplena under den stund inspelningen pågick.

Jag skulle tro att vilken intelligent och inte helt humorbefriad domstol i sverige (även om dom helt riktigt förväntas vara helt humorbefriade) skulle döma det som en handling som faller inom ramen för yttrandefriheten. Det hade varit en fullständigt hilarious avslutning på denna fars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in