2026-02-27, 19:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Kan du inte bara svara på frågan ist för att spekulera ännu mer?

(btw: Åsted frågar på GPS-adresserna om Terje varit där i november 2021. Dag 2 är december)
Ska jag förklara för dig varför Åsted Norge inte träffade någon som mindes att han sett Terje och hans bil?
Jag har inte sagt att jag har en kartplott för dag 2 och din länk är för dålig för att jag ska kunna se platserna men den påminner väldigt mycket om rutten jag fick för dag 2 när jag skrev inn telefonpunkterna i google maps...
som jag också har skrivit tidigare är det dag 2 som är den stora frågan, dag 1 kan förklaras...
Citera
2026-02-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tål att påminnas och upprepas igen,

Terje led INTE av tunnelfobi, efter 40 års vänskap med Terje borde nog vännerna veta om han led av tunnelfobi eller ej.

För övrigt har Terje kört bil runt om i Norge i " hundra år ", på Vestlandet finns det gott om tunnlar, du kan knappt köra någon väg i Norge som ej har en tunnel.

Terje som även var en van Europa-förare rimmar dåligt med att ha fobi för tunnlar, nä Terje älskade att köra bil, inga fobier här int.

Hade han denna fobin, så varför tog han inte flyget till Nordnorge som var planerat från första början? Då hade Terje sluppit tunnlar ju.

Bara jag som har känslan att alltihopa är en rökridå ?
Jag tror han lever med ny identitet, beror på om han var någon slags undercover polis åt norska staten. Om han spionerade på brottslig verksamhet, det där norska gänget som transporterade knark från Norge till Sverige och vidare mot Nordnorge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/haschvandrare-i-riksgransen-far-flera-ars-fangelsestraff
Eller så var han en del av det?
Citera
2026-02-27, 21:07
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Jag har inte sagt att jag har en kartplott för dag 2 och din länk är för dålig för att jag ska kunna se platserna men den påminner väldigt mycket om rutten jag fick för dag 2 när jag skrev inn telefonpunkterna i google maps...
som jag också har skrivit tidigare är det dag 2 som är den stora frågan, dag 1 kan förklaras...
Enig att kartan de visade i Åsted inte är optimal men ändå tillräckligt tydlig för att se om ringmarkeringarna för GPS-adresser & mastuppkopplingar möts ngnstans.
Citera
2026-02-27, 21:21
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Enig att kartan de visade i Åsted inte är optimal men ändå tillräckligt tydlig för att se om ringmarkeringarna för GPS-adresser & mastuppkopplingar möts ngnstans.
Men varför frågar du mig om det här när du lika gärna kan titta på det själv?
Citera
2026-02-27, 21:26
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Bara jag som har känslan att alltihopa är en rökridå ?
Jag tror han lever med ny identitet, beror på om han var någon slags undercover polis åt norska staten. Om han spionerade på brottslig verksamhet, det där norska gänget som transporterade knark från Norge till Sverige och vidare mot Nordnorge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/haschvandrare-i-riksgransen-far-flera-ars-fangelsestraff
Eller så var han en del av det?
Norsk polis har inte arbetat på det sättet på över 80 år och det har bekräftats att han varken var en tjallare eller en brottsling...
Citera
2026-02-28, 17:29
Medlem
Citat:
Norsk polis har inte arbetat på det sättet på över 80 år och det har bekräftats att han varken var en tjallare eller en brottsling...

Kanske var det dock ett sista uppdrag han skulle utföra, innan pensionen på Arnöy och att Terje skulle tjäna en bra slant om han lyckades med uppdraget, något som skulle garantera hans sista tid i livet.

Jag säger att sannolikheten för detta är typ 10%, men man kanske inte ska utesluta möjligheten att han spionerade åt ryssen snarare än åt norsken eller svensken.

Läget på Arnöy är också bra strategiskt om du har samarbete med ryssen.
Om Terje blev avslöjad så kanske han valde att försvinna.

Sen kan man ju undra om det verkligen fanns någon information som Terje kunde avslöja för ryssen på Muskö, det mesta är väl redan kartlagd där.
Citera
2026-02-28, 17:40
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Kanske var det dock ett sista uppdrag han skulle utföra, innan pensionen på Arnöy och att Terje skulle tjäna en bra slant om han lyckades med uppdraget, något som skulle garantera hans sista tid i livet.

Jag säger att sannolikheten för detta är typ 10%, men man kanske inte ska utesluta möjligheten att han spionerade åt ryssen snarare än åt norsken eller svensken.

Läget på Arnöy är också bra strategiskt om du har samarbete med ryssen.
Om Terje blev avslöjad så kanske han valde att försvinna.

Sen kan man ju undra om det verkligen fanns någon information som Terje kunde avslöja för ryssen på Muskö, det mesta är väl redan kartlagd där.
Det finns ryssar, kineser och andra som bor strategiskt runt de flesta intressanta platserna i Norge, så vad tycker du gör Arnøya så intressant jämfört med andra platser i norra Norge?
Terje hade inte heller planerat att flytta permanent till Arnøya...
Citera
2026-02-28, 21:07
Medlem
Citat:
Det finns ryssar, kineser och andra som bor strategiskt runt de flesta intressanta platserna i Norge, så vad tycker du gör Arnøya så intressant jämfört med andra platser i norra Norge?
Terje hade inte heller planerat att flytta permanent till Arnøya...

Det mystiska är väl att Terje anländer till Stockholm samma dag som det stora Nato mötet.
Kanske hade han helt enkelt dubbel otur.

Först var det troligen snöväder runt Karlstad/Grums, så han valde att åka vidare mot Stockholm, sedan så var det Natomötet med avstängda vägar i Stockholm så det gick inte köra överallt. Han övernattar i Täby och väljer att åka norrut dag 2, här tycks allt gå enligt plan.

Men det skumma är att han vänder söderut i Grisslehamn, varför inte fortsätta norrut mot Gävle och och sedan vidare till Sundsvall. Om det inte var så att Stockholm var målet med resan där han skulle utföra något uppdrag. Åt vem eller vilka får vi nog aldrig reda på.

Det skulle förklara mycket om Terje hade en tredje "jobb-mobil" med sig som han bara satte på ibland, men troligen hade han inte det. Terje hade 2 mobiler, en ny och en äldre modell, inga samtal finns kopplade till Sverige vad jag förstår. Så vad fick honom att vända om. Något meddelande på datorn som man inte hittat ?
Antar man har gått igenom alla hans mail.

Terje blev antagligen inte lurad till Muskö, men något lockade honom dit, om han inte fick ett uppdrag där han skulle göra eller lämna något på Muskö.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-28 kl. 21:24.
Citera
2026-02-28, 21:35
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det mystiska är väl att Terje anländer till Stockholm samma dag som det stora Nato mötet.
Kanske hade han helt enkelt dubbel otur.

Först var det troligen snöväder runt Karlstad/Grums, så han valde att åka vidare mot Stockholm, sedan så var det Natomötet med avstängda vägar i Stockholm så det gick inte köra överallt. Han övernattar i Täby och väljer att åka norrut dag 2, här tycks allt gå enligt plan.

Men det skumma är att han vänder söderut i Grisslehamn, varför inte fortsätta norrut mot Gävle och och sedan vidare till Sundsvall. Om det inte var så att Stockholm var målet med resan där han skulle utföra något uppdrag. Åt vem eller vilka får vi nog aldrig reda på.

Det skulle förklara mycket om Terje hade en tredje "jobb-mobil" med sig som han bara satte på ibland, men troligen hade han inte det. Terje hade 2 mobiler, en ny och en äldre modell, inga samtal finns kopplade till Sverige vad jag förstår. Så vad fick honom att vända om. Något meddelande på datorn som man inte hittat ?
Antar man har gått igenom alla hans mail.

Terje blev antagligen inte lurad till Muskö, men något lockade honom dit, om han inte fick ett uppdrag där han skulle göra eller lämna något på Muskö.
Så du tror att det lätta vintervädret som Terje körde genom österut var anledning att inte köra genom det norrut?
Varför är det så viktigt för dig att Terje hade ett "uppdrag", var en kriminell, spion, polisagent eller liknande?
Senast redigerad av Notteliten 2026-02-28 kl. 22:23. Anledning: korrektion
Citera
2026-02-28, 23:22
Medlem
Nottelitens avatar
Kan någon faktiskt dokumentera detta NATO-möte för jag kan inte det...
hittar det inte i NATO:s kalender...
Titta bara här :
https://www.nato.int/en/search?query=desember+2021
Senast redigerad av Notteliten 2026-02-28 kl. 23:23. Anledning: korrektion
Citera
2026-03-01, 01:32
Medlem
Citat:
Kan någon faktiskt dokumentera detta NATO-möte för jag kan inte det...
hittar det inte i NATO:s kalender...
Titta bara här :
https://www.nato.int/en/search?query=desember+2021
Det var inte Nato-möte, det var OSSE möte i Stockholm då Terje försvann.

Artikel publicerad 2 december 2021,

När medlemsstaterna i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) sammanträder utanför Stockholm torsdag–fredag är det första gången sedan 2017 som både USA och Ryssland skickar sina utrikesministrar till mötet.

https://www.corren.se/tt-utrikes/europa/artikel/motet-i-stockholm-enda-forum-ryssland-deltar-i/r12wz31l

( om jag inte är helt ute och reser nu )
Citera
2026-03-01, 01:38
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Det var inte Nato-möte, det var OSSE möte i Stockholm då Terje försvann.

Artikel publicerad 2 december 2021,

När medlemsstaterna i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) sammanträder utanför Stockholm torsdag–fredag är det första gången sedan 2017 som både USA och Ryssland skickar sina utrikesministrar till mötet.

https://www.corren.se/tt-utrikes/europa/artikel/motet-i-stockholm-enda-forum-ryssland-deltar-i/r12wz31l

( om jag inte är helt ute och reser nu )
Stämmer. Polisen uppmanade folk att lämna bilen hemma.
Citat:
På onsdagseftermiddagen märks konferensens påverkan på trafiken av i centrala Stockholm. Åtminstone ett 30-tal polisbilar har setts åka genom staden.

”Kan behöva välja en annan väg”
Anledningen är att polisen och Säpo under konferensen kommer att eskortera delegater till och från Arlanda. Redan innan mötet inleddes varnade polisen för att det kunde leda till trafikstörningar såväl i innerstan som på E4.
https://www.expressen.se/nyheter/konferens-leder-till-stora-trafikstorningar-i-stockholm

Citat:
Det blir stora trafikstörningar i Stockholm och i Arlandaområdet när Sverige håller i en internationell konferens 1-3 december.
https://www.sverigesradio.se/artikel/konferens-orsakar-stora-trafikstorningar-vid-arlanda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in