2026-02-26, 22:02
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
En tanke är att Terje byter skor för att gå ner och fiska, därav är hans vanliga skor när han kör bil kvar i förarsätet. Även vid Grisslehamn kan det vara så att Terje var uppe för att fiska vid någon brygga, alternativt pimplade.

Någon öbo kan ha blivit arg för att det stod en övergiven bil på vägen, möjligt att Terje var slarvig och glömde nycklarna i bilen, så någon bestämmer sig för att flytta bilen men misslyckas, då denne var arg och bara ville få undan bilen.

Terje kanske hör att någon flyttar på bilen och försöker skynda sig dit, men halkar och slår ihjäl sig. Terjes fiskeutrustning blir kvar ute på isen, det kan ju vara så att djuren tog hand om kroppen så att säga.
att bommen var skadad var inte så stor grej, utan det var en parkerad bil som gjorde dem arga...
Citera
2026-02-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
att bommen var skadad var inte så stor grej, utan det var en parkerad bil som gjorde dem arga...

Ja det var väl någon(Katja) som postade en bild på Facebook gruppen om att någon kört sönder bommen. Sen lägger man väl ihop 1+1 med Terjes bil som står parkerad där, alternativt att han kraschade bilen om någon jagade honom.
Det kan ju också vara någon arg öbo som körde fast Terjes bil så den inte gick att bruka men det är väl rimligare att han blev jagad så att han körde av vägen.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-26 kl. 22:32.
Citera
2026-02-27, 04:12
Medlem
Citat:
Var det andra dagen han snurrade runt i Stockholm?
Eller egentligen är det fel att säga "Stockholm", då han var ända upp till Grisslehamn innan han kom på andra tankar och körde söderut igen.

Har väldigt svårt att se att man gör en u-sväng på 17 mil, 34 mil fram och tillbaka, från Grisslehamn till Muskö, om det var så att han planerade köra norrut dagen efter igen.

Jag tror inte man gör den u-svängen ens för att köpa hund.
Något annat hände.

Jag tror han kan ha hämtat något eller mött någon vid Grisslehamn färjan Eckerö linjen (åland). Även Kappelskär som har Ålands trafik finns inlagt bland de platser han har varit på. Han hämtade eller lämnade något där är min teori.
Citera
2026-02-27, 08:01
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
ja samma som jag har och det matchar även vakten vid musköbasen, bommen och hästkvinnan, så telefonen och bilen var på muskö 17.28...
Men de tankar främst du men även ett par andra användare har haft om GPS`n kan vara intressanta, särskilt när punkterna/platserna registrerades där, kan detta ha gjorts under resans gång?
Adresserna kan ha lagts in / ändrats när som helst. Vi vet ju inget datum.

Titta på kartan & berätta för mig vilka adresser Terje varit på som bekräftas av mobilens mastuppkopplingar (eftersom ingen på adresserna dit Åsted åker har sett Terje).

https://imgur.com/M36LKeY
Citera
2026-02-27, 09:42
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Att han väljer Ostkusten/E4:an är minst lika rimligt som att ta E45 speciellt vintertid.
Men då borde han rimligen tagit av mot Uppsala i Enköping?
Finns det något vettigt skäl att ge sig ut mot Hallstavik/Grisslehamn när man kommer västerifrån och är på väg norrut?
Dagen/kvällen Terje försvann var det trafikaos i Stockholmsområdet iom ett militärt toppmöte. På radion kan man mycket väl ha gått ut med förslag på alternativa vägar med mindre trafik.
Citera
2026-02-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Dagen/kvällen Terje försvann var det trafikaos i Stockholmsområdet iom ett militärt toppmöte. På radion kan man mycket väl ha gått ut med förslag på alternativa vägar med mindre trafik.

En teori är väl att Terje råkat fota något skyddsobjekt.
Man är ju ganska hårda på sånt, framförallt mot utlänningar.
Här är ett fall:

https://www.expressen.se/nyheter/krim/estnisk-kvinna-i-kajak-fotade-muskobasen--domdes/
https://www.nynashamnsposten.se/2025-09-16/tre-haningebor-atalas-for-att-ha-fotat-muskobasen-i-sommar/

Om Terje gjorde motstånd kanske det hände något som gjorde att han avled i militärens förvar.
Citera
2026-02-27, 10:44
Medlem
Citat:

Du tänker så här då: Terje har valt att köra E4 och övernattar i Täby. När han är redo för avfärd hör han i radio att det är ansträngd trafik på E4:an så han fortsätter upp mot Hallstavik /Grisslehamn istället. Där händer något/han drabbas av något som gör att han tappar fokus, vänder söderut och börjar sin dagslånga irrfärd i Stockholmsområdet?

Om han börjat dagen med att undvika Stockholm/E4 på grund av varning om trafikkaos är det inte så troligt att han sedan klartänkt och frivilligt ger sig av söderut igen, för en heldag mitt inne i smeten, utan det sker förmodligen antingen på grund av förvirring eller tvång.

En fullt rimlig teori som faktiskt bygger på bekräftade fakta och inte enbart på spekulationer.

Inledningen till Terjes försvinnande sker inte före Grums utan snarare i Hallstavik? Jag köper den teorin.
Senast redigerad av N.A.Palm 2026-02-27 kl. 11:04.
Citera
2026-02-27, 15:51
Medlem
Citat:
Du tänker så här då: Terje har valt att köra E4 och övernattar i Täby. När han är redo för avfärd hör han i radio att det är ansträngd trafik på E4:an så han fortsätter upp mot Hallstavik /Grisslehamn istället. Där händer något/han drabbas av något som gör att han tappar fokus, vänder söderut och börjar sin dagslånga irrfärd i Stockholmsområdet?

Om han börjat dagen med att undvika Stockholm/E4 på grund av varning om trafikkaos är det inte så troligt att han sedan klartänkt och frivilligt ger sig av söderut igen, för en heldag mitt inne i smeten, utan det sker förmodligen antingen på grund av förvirring eller tvång.

En fullt rimlig teori som faktiskt bygger på bekräftade fakta och inte enbart på spekulationer.

Inledningen till Terjes försvinnande sker inte före Grums utan snarare i Hallstavik? Jag köper den teorin.

Ja frågan är varför Terje vänder söderut vid Grisslehamn.
Det är troligt att han undvek E4 på grund av trafiken, eller vädret, eller en kombination.
Det kanske blev dåligt väder även runtom Gävle så det knappt var någon mening att fortsätta??

Att han svänger av i Grisslehamn kan ju vara för att köpa något annat äta eller så, men vad fasiken händer där. Han har ju uppenbarligen inte fått något samtal som kan registreras och härledas varför han vänder tillbaka mot Stockholm.

Vad jag förstår gör Terje en del saker som var utanför hans comfort zone sista dagen.
Som att köra genom Muskö tunneln, som att äta på McDonalds, som att gå på cafe ensam.
Enligt Terjes granne skulle han aldrig kört genom Muskö tunneln.
Citera
2026-02-27, 16:36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Adresserna kan ha lagts in / ändrats när som helst. Vi vet ju inget datum.

Titta på kartan & berätta för mig vilka adresser Terje varit på som bekräftas av mobilens mastuppkopplingar (eftersom ingen på adresserna dit Åsted åker har sett Terje).

Citat:

Citat:

Citat:
Ja frågan är varför Terje vänder söderut vid Grisslehamn.
Det är troligt att han undvek E4 på grund av trafiken, eller vädret, eller en kombination.
Det kanske blev dåligt väder även runtom Gävle så det knappt var någon mening att fortsätta??

Att han svänger av i Grisslehamn kan ju vara för att köpa något annat äta eller så, men vad fasiken händer där. Han har ju uppenbarligen inte fått något samtal som kan registreras och härledas varför han vänder tillbaka mot Stockholm.

Vad jag förstår gör Terje en del saker som var utanför hans comfort zone sista dagen.
Som att köra genom Muskö tunneln, som att äta på McDonalds, som att gå på cafe ensam.
Enligt Terjes granne skulle han aldrig kört genom Muskö tunneln.

Dag 2 är det stora problemet här, men om man antar att alla GPS-markeringar han angav för dag 2 angavs medan han körde dag 2, så kunde han ha kört norrut för omkjöring, kört fel och kommit på att han skulle till starten för dag två för att lättare hitta rätt och kört för långt, men då dödas den teorin av Musköturen och särskilt adressen på Muskö...
finns det någon camping eller husbilsparkering på Muskö överhuvudtaget? ja jag är för lat nu för att googla det, eller har för mycket att göra
Citera
2026-02-27, 17:48
Medlem
Tål att påminnas och upprepas igen,

Terje led INTE av tunnelfobi, efter 40 års vänskap med Terje borde nog vännerna veta om han led av tunnelfobi eller ej.

För övrigt har Terje kört bil runt om i Norge i " hundra år ", på Vestlandet finns det gott om tunnlar, du kan knappt köra någon väg i Norge som ej har en tunnel.

Terje som även var en van Europa-förare rimmar dåligt med att ha fobi för tunnlar, nä Terje älskade att köra bil, inga fobier här int.

Hade han denna fobin, så varför tog han inte flyget till Nordnorge som var planerat från första början? Då hade Terje sluppit tunnlar ju.
Citera
2026-02-27, 18:37
Medlem
Nottelitens avatar
Åh för alla som inte har kört i västra Norge, det finns tunnlar där med mitttkjöring, tunnlarna är högst i mitten så möter du lastbilar kommer dem emot dig i mitten med halva lastbilen i ditt körfält och detta är också tunnlar utan ljus...
i fjällen på de värsta platserna finns det tunnlar med dörrar som stängs om vädret blir för dåligt för att undvika att snöen packar ihop inne i tunnlarna och folk kan stanna kvar i tunnlar säkert tills vädret klarnar upp...
Citera
2026-02-27, 19:11
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Dag 2 är det stora problemet här, men om man antar att alla GPS-markeringar han angav för dag 2 angavs medan han körde dag 2, så kunde han ha kört norrut för omkjöring, kört fel och kommit på att han skulle till starten för dag två för att lättare hitta rätt och kört för långt, men då dödas den teorin av Musköturen och särskilt adressen på Muskö...
finns det någon camping eller husbilsparkering på Muskö överhuvudtaget? ja jag är för lat nu för att googla det, eller har för mycket att göra
Kan du inte bara svara på frågan ist för att spekulera ännu mer?
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl

(btw: Åsted frågar på GPS-adresserna om Terje varit där i november 2021. Dag 2 är december)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in