2026-02-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men snälla du, de har varit muslimer sedan 600-talet! Att de var mer sekulariserade under den sista Shahen (Reza Pahlavi) precis före den islamistiska revolutionen, är en annan sak. De var ändå troende muslimer.

Faktiskt mer Zoroaster än något annat.
Islam ligger som en tunn fernissa över mycket äldre religioner hos de flesta perser.
Citera
2026-02-28, 23:11
Medlem
Citat:
Fast det där är en missuppfattning. Även de "mindre troende" muslimerna är oerhört mycket mer troende än våra "jag konfirmerar mig för att få en moppe"-svenskar. Religionen sitter lika hårt i dem, som Katolicismen satt i s.k. avfälliga katoliker på 1950-60-talet fortfarande. De (muslimerna) är många decennier efter oss. Det är livsfarligt att inte fatta det!

Exakt så. Muslimer idag är livsfarliga galenpannor. Samtliga. Islam måste utrotas för att världsfred ska kunna nås.
Citera
2026-02-28, 23:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tyvärr finns det muslimer från andra länder som blir mer förbannade eftersom stödet till Hamas och hizbollah nu försvinner. Så medan iranier firar blir palestinier och antagligen Greta thunberg förbannade. I Storbritannien var det tydligen folk från bland annat Pakistan som protesterade

Otroligt få i såfall. De allra flesta, typ 99%, firar ju att regimen fallit.

Det finns knäppskallar i alla grupper. I Sverige finns det på riktigt folk som gillar "Alternativ Från Sverige" på ena extremkanten, eller vänsterextremistiska grupper på den andra. Knäppgökar och udda fåglar kommer alltid att finnas.
Citera
2026-02-28, 23:12
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Men snälla du, de har varit muslimer sedan 600-talet! Att de var mer sekulariserade under den sista Shahen (Reza Pahlavi) precis före den islamistiska revolutionen, är en annan sak. De var ändå troende muslimer.

Den iranska diasporan i Sverige beskriver sig generellt som sekulära, ateister eller kulturellt zoroastriska. Många av dem som kom markerade direkt med att ta avstånd mot islam genom att byta bort sina muslimska namn och vara tydliga med att de tog avstånd från både islam och den islamska diktaturen. Diaspora-gruppen består genomgående av personer som lämnad landet av politiska eller sociala skäl och består av sekulära medelklasspersoner, studenter och akademiker, politiska oppositionella, minoriteter eller personer som kände sig begränsade av religiöst styre.

Det värsta som kom med exiliranierna var inte muslimerna, det var kommunistjävlarna som hjälpte islamisterna att ta över. De borde samtliga stannat och låtit sig avrättas.
Citera
2026-02-28, 23:15
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Fast DET ska vi väl inte hoppas på, att det blir den siste shahens son? Han skulle aldrig acceptera något annat än att ses som allsmäktig, Allahs skugga på jorden. Vad Iran behöver är en riktig demokrati, med regelbundna val där alla i befolkningen har en röst - utan shaher, sultaner eller kungar. EU får hjälpa dem med alla institutioner och formaliteter som behöver komma på plats!

Jag tor inte att iranier över lag klarar av att hantera en fungerande demokrati av västerländskt snitt.

De har förlikat sig i att befinna sig i ett Homo Sovjeticus tillstånd alldeles för länge.
Citera
2026-02-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Jag tor inte att iranier över lag klarar av att hantera en fungerande demokrati av västerländskt snitt.

De har förlikat sig i att befinna sig i ett Homo Sovjeticus tillstånd alldeles för länge.

Fast om tillräckligt många exil-iranier återvänder så kommer det hjälpa tror jag eftersom exil-iranierna levt i demokratiska länder av västerländskt snitt.
Citera
2026-02-28, 23:19
Medlem
StigHelmutts avatar
Jag bar min Donald Trump keps i en arabaffär idag. Kändes skönt, (dom tittade konstigt)
Citera
2026-02-28, 23:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Fast DET ska vi väl inte hoppas på, att det blir den siste shahens son? Han skulle aldrig acceptera något annat än att ses som allsmäktig, Allahs skugga på jorden. Vad Iran behöver är en riktig demokrati, med regelbundna val där alla i befolkningen har en röst - utan shaher, sultaner eller kungar. EU får hjälpa dem med alla institutioner och formaliteter som behöver komma på plats!

Absolut inte! Europa har inget med detta att göra, det får USA och britterna ta hand om. (De får väl sin rättmätiga olja tillbaka hoppas jag.)

Shahen är inte religiös för fem öre, men "allah-gubbarna" med turbaner måste tas hand om.
(Sverige hade ju bra befälhavare i trettioåriga kriget mot katolikerna, så vi kan ju kanske bistå shahen mot "allah-gubbarna" mot rundlig ersättning, vi får väl se..)
Citera
2026-02-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Jag funderar på att arbeta hemifrån på måndag och avvakta och se hur muslimerna här kommer reagera nu när ledaren för Islamiska Staten, Hamas osv har dödats. Kommer dom angripa oss eller väntar dom fortfarande på rätt tillfälle?

Nu är det väl inte på något sätt bekräftat att hen "har dödats"? Det är väl minst lika sannolikt att hen i skrivande stund boar in sig på putains elefantkyrkogård där andra diktator-kompisar, t.ex. assad och janukovic, sedan länge huserar?
https://united24media.com/world/all-the-toppled-authoritarian-dictators-russia-gave-asylum-to-over-the-years-4335
Citera
2026-02-28, 23:31
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Dom knarkar på och gökar fram en massa gangsters som vanligt. Du behöver nog inte oroa dig TS.
Citera
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Jag funderar på att arbeta hemifrån på måndag och avvakta och se hur muslimerna här kommer reagera nu när ledaren för Islamiska Staten, Hamas osv har dödats. Kommer dom angripa oss eller väntar dom fortfarande på rätt tillfälle?

Även om dessa ledare dödas så dör inte regimen i ett nafs, det kommer som vanligt bli ett maktvaccum som många kommer att slåss om, många skyldiga och oskyldiga dör, andra länder kommer att lägga sig i och etc etc..
Citera
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast om tillräckligt många exil-iranier återvänder så kommer det hjälpa tror jag eftersom exil-iranierna levt i demokratiska länder av västerländskt snitt.

Exil-iranierna har sett frukten av vad ett demokratiskt sanhälle kan åstadkomma.

Hur de ska åstadkomma detta hemma utan korruption och klan-tänk återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in