2026-02-28, 22:20
Medlem
Salman Rushdie blir mycket mycket glad.
Citera
2026-02-28, 22:21
Medlem
De flesta muslimer i Sverige är sunni, de bryr sig nog inte mycket.
Citera
2026-02-28, 22:21
Medlem
Flundran90s avatar
ta bort
Citera
2026-02-28, 22:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Att revolutionen gick att genomföra säger en hel del om hur sekulariserade de var.. Dvs inte alls.

Ja det fanns mycket stöd för en hårdare tolkning av Koranen, annars hade ju revolutionen inte lyckats. Jag är lite orolig för att det är likadant i Turkiet. D.v.s. folk lever sekulariserat på ytan, och i alla fall i de stora städerna måste föräldrar ge sina ungdomar frihet. Men innerst inne... tror jag tyvärr att det finns många som längtar efter den gamla tiden, då mannen var familjens överhuvud och kunde hålla sin hustru, sina döttrar och sina systrar i schack. Om man läser på olika debattforum där turkar skriver, så ser man sådant... och Erdoğans hustru bär alltid hijab.
Citera
2026-02-28, 22:23
Medlem
Alla iranier jag har träffat är inte muslimer, dom hatar muslimer pga förtrycket. Dom vill se kungen som ledaren.

Men jag vet att det finns iranier som stöttar mullorna också i Sverige. Tror inte dom kommer kaosa men säkert i andra länder finns det tillräckligt med stöd. Prästerna gillar sina terroristnätverk.

Du kan ju undvika där många samlas och populära byggnader.
Citera
2026-02-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Alla förutom arabiska muslimer är nog rätt chill

Iranier är inte araber. Araber är oftast sunni. Iran är shia.
Citera
2026-02-28, 22:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men snälla du, de har varit muslimer sedan 600-talet! Att de var mer sekulariserade under den sista Shahen (Reza Pahlavi) precis före den islamistiska revolutionen, är en annan sak. De var ändå troende muslimer.

Jag ser på det som svensk:
Det finns vanliga svenskar som är konfirmerade bara för att få en moppe, skiter i religionen.
SEN så finns det folk från Jönköping som talar i tungor på "Livets Ord", typ Carola.

Så är det för muslimer också, skulle jag tro.
Citera
2026-02-28, 22:26
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Jag funderar på att arbeta hemifrån på måndag och avvakta och se hur muslimerna här kommer reagera nu när ledaren för Islamiska Staten, Hamas osv har dödats. Kommer dom angripa oss eller väntar dom fortfarande på rätt tillfälle?

Iran är shia. Shia utgör ca 10 - 15 procent av alla musslor.

De (sunni och shia) bråkar som fan med varandra.

Det är ungefär som om pingstvännerna skulle få för sig nåt.

Ingen fara, somna om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
De blir nog glada, de flesta ville ju få bort honom, de blir väl fyrverkerier och Falaffel..

Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Tror du verkligen det?

Tänker det skulle kommit ut bilparader och liknande i Malmö i så fall redan nu?

Ni blandar och svamlar. Muslimerna i Malmö och i Sverige är inte iranier, men främst araber och somalier som inte har någonting med Iran att göra. Muslimer och araber bryr sig aldrig om andra muslimer. De samarbetar bara om det rör sig om judehat.

Iranier i Sverige å andra sidan är oftast sekulära och inte troende muslimer som är emot regimen i Iran, så det kommer bara fira.
Citera
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Iranier är inte araber. Araber är oftast sunni. Iran är shia.
Ja, men de är de som bölar mest nu över attackerna och hånar iranierna på sociala medierna, som de ser som juderövslickare. De är väl ledsna över att finanseringen av Hamas, Hezbolla o Houthis kommer avta ännu mer
Citera
2026-02-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Alla iranier jag har träffat är inte muslimer, dom hatar muslimer pga förtrycket. Dom vill se kungen som ledaren.

Ja, det är en klassfråga. En stor del av Irans borgarklass flydde när Ayathollan tog makten.
Irans gamla shah-trogna borgarklass vill komma tillbaka, men jag tror inte det är vad de flesta
iraniner vill.
Citera
2026-02-28, 22:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag ser på det som svensk:
Det finns vanliga svenskar som är konfirmerade bara för att få en moppe, skiter i religionen.
SEN så finns det folk från Jönköping som talar i tungor på "Livets Ord", typ Carola.

Så är det för muslimer också, skulle jag tro.

Fast det där är en missuppfattning. Även de "mindre troende" muslimerna är oerhört mycket mer troende än våra "jag konfirmerar mig för att få en moppe"-svenskar. Religionen sitter lika hårt i dem, som Katolicismen satt i s.k. avfälliga katoliker på 1950-60-talet fortfarande. De (muslimerna) är många decennier efter oss. Det är livsfarligt att inte fatta det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in