2026-02-28, 20:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Hur är bibeln pålitlig? Vad i bibeln kan du lita på som du kan bevisa stämmer och inte bara är en känsla?

Du åker till sjukhuset om du är sjuk eftersom du inte litar på att gud kommer att hela dig. Du tar medicin eftersom du vet att gud inte kommer hjälpa dig. Du försöker bevisa för oss att gud finns genom youtube eftersom du vet att gud själv inte kommer agera.
Det är en akademisk fråga, arkeologi och historia visar att bibeln är pålitlig.
Citera
2026-02-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det finns mer historiska bevis för jesus är många historiska karaktärer som du tar för givet. Det finns knappt en enda historiker som hävdar att Jesus inte fanns. Det ses på samma nivå som plattjordare inom fältet.
De flesta tror att Jesus fanns eftersom det är så självklart idag men om du läser på ordentligt så bygger allt på texter som skrevs nästan 100 år efter att han levde och att det nämns i ett brev att det finns människor som tror på någon som heter typ Jesus. INGEN som levde samtidigt har skrivit en rad om uppståndelse, döda som vaknar till liv, jordbävningen som flyttade stenen och allt annat som enligt bibeln hände när jesus levde. Ingen.
Citera
2026-02-28, 21:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Smicker, adjektiv, bra eller dåligt är helt ointressant. Jag är inte tvärsäker på något, det är ju det jag säger men nu är du lite rigid och klumpar ihop alla utan tro trots att vi kanske inte delar något annat.

Det finns två sorters människor, de som kategoriserar andra och dom som inte gör det.

Jag har sökt men inte funnit en gudstro. Jag tror att jag kan vara genetiskt oförmögen, mina psykologiska särdrag tyder på det; jag berörs inte av mystik, citat, fantasy och har aldrig behövt nån grupptillhörighet. Jag undrade hur den psykologiska aspekten landade i dig. Tråden debatterar gudstro som ett resultat av bildning och intelligens. Hela omvärlden vittnar ju om annat. Jag tror genetik och psykologi bättre förklarar varför en del tror och andra inte.
Detta behövs inte för att tro, för mig var det en intellektuell grej, jag gick igenom berg av bevis och det tog lång tid. https://www.catholicworldmission.org/post/10-amazing-eucharistic-miracles
Där har du ett. Psykologi spelar en roll sjävklart, men jag gillar inte att du framför det på ett negativt sätt. Psykologiskt positivt får du beskriva det som i så fall.
Citera
2026-02-28, 21:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
De flesta tror att Jesus fanns eftersom det är så självklart idag men om du läser på ordentligt så bygger allt på texter som skrevs nästan 100 år efter att han levde och att det nämns i ett brev att det finns människor som tror på någon som heter typ Jesus. INGEN som levde samtidigt har skrivit en rad om uppståndelse, döda som vaknar till liv, jordbävningen som flyttade stenen och allt annat som enligt bibeln hände när jesus levde. Ingen.
Du tror inte att jag vet långt mer om detta än du gör? Mycket av detta är ju fel eller vilseledande. Detta är inte någonting som du vill ge dig in i.
Citera
2026-02-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ateism är ju en minoritet globalt sett så egentligen borde det handla om vad psykologin säger om ateism, och enligt min egna icke-profesionella åsikt så verkar ateism vara kopplat till mindre än perfekta attribut.

Mycket träffsäker och bra kommentar. En av dina bästa i den här tråden.

Tjatet om att "gudstro är till för de psykiskt svaga, som behöver något att trösta sig med", är verkligen inget nytt. Och att "vi som tror på vetenskapen behöver minsann inget sånt, vi har inget behov av att tro på sagor".

Det ironiska med detta är ju att vetenskapens idèer och teorier kring livets uppkomst och utveckling är minst lika mycket "sagor" i så fall. Långsökta, obevisbara önsketänkanden.

Bättre att hålla sig neutral och undvika överlägsenhet mot de som tror annorlunda, tills dess riktiga bevis dyker upp.
Citera
2026-02-28, 21:12
Medlem
Citat:
Du tror inte att jag vet långt mer om detta än du gör? Mycket av detta är ju fel eller vilseledande. Detta är inte någonting som du vill ge dig in i.
Nej, det tror jag inte. Du har i dina trådar lagt youtube som bevis och kräver att vi ska titta igenom timmar av amerikanskt skräp och på så sätt bli övertygade om någon som inte ens kyrkan tror på. Du har säkert massor av "dokumentärer" ang bibeln, jesus och kristendomen som inte bevisar ett smack.

Har du ingen sysselsättning på dagarna? Är du bara hemma och försöker hitta bevis som du kan dunka in i sådana här trådar? Din aggressivitet övertygar ingen, inte heller din nedlåtenhet.
Citera
2026-02-28, 21:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte. Du har i dina trådar lagt youtube som bevis och kräver att vi ska titta igenom timmar av amerikanskt skräp och på så sätt bli övertygade om någon som inte ens kyrkan tror på. Du har säkert massor av "dokumentärer" ang bibeln, jesus och kristendomen som inte bevisar ett smack.

Har du ingen sysselsättning på dagarna? Är du bara hemma och försöker hitta bevis som du kan dunka in i sådana här trådar? Din aggressivitet övertygar ingen, inte heller din nedlåtenhet.
Att ateister överlag vet mindre än kristna är nog ganska uppenbart. Ateister har ingen anledning att studera något som de ser som betydelselöst.
Citera
2026-02-28, 21:16
Medlem
Citat:
Att ateister överlag vet mindre än kristna är nog ganska uppenbart. Ateister har ingen anledning att studera något som de ser som betydelselöst.
Jag var kristen i 30 år så jag kan nog bibeln bättre än dig.
Citera
2026-02-28, 21:28
Medlem
Citat:
Citat:
det handlar om tro och inte bevis eftersom det inte går att bevisa att gud finns eller att bibeln stämmer.
Citat:
Helt falskt, det handlar om vetskap eftersom det går att bevisa att gud finns och att bibeln är pålitlig.

Ni båda har fel, 57000 påstår att tro inte handlar om bevis, men det gör det, däremot kan man inte bevisa att Gud finns.

bakelsernassmak har fel i att det går att bevisa att Gud finns, det går inte att bevisa att Gud finns, men man kan bli övertygad om att Gud finns genom bevis. På liknande sätt kan man bli övertygad om att svarta hål finns, trots att man inte har direkta bevis. Man kan inte observera svarta hål direkt, utan bara observera efterverkningarna av svarta hål. På liknande sätt kan man bara observera efterverkningarna av Gud, inte observera Gud själv. Detta eftersom Gud inte kan observeras fysiskt, på liknande sätt som svarta hål inte kan observeras fysiskt med egna ögon.
Senast redigerad av ttsp 2026-02-28 kl. 21:32.
Citera
2026-02-28, 21:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ni båda har fel, 57000 påstår att tro inte handlar om bevis, men det gör det, däremot kan man inte bevisa att Gud finns.

bakelsernassmak har fel i att det går att bevisa att Gud finns, det går inte att bevisa att Gud finns, men man kan bli övertygad om att Gud finns genom bevis. På liknande sätt kan man bli övertygad om att svarta hål finns, trots att man inte har direkta bevis. Man kan inte observera svarta hål, utan bara observera efterverkningarna av svarat hål. På liknande sätt kan man bara observera efterverkningarna av Gud, inte observera Gud själv. Detta eftersom Gud inte kan observeras fysiskt, på liknande sätt som svarta hål inte kan observeras fysiskt med egna ögon.
Det handlar såklart om vad man definerar som bevis, efter en viss sannolikhetsgräns så räknar jag det som bevisat även om det inte kan direkt observeras fysiskt.
Citera
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Massor av personer har varit i helvetet, miljoner NDE upplevare. Många är traumatiserade, de varnar andra. Jesus själv har besökt helvetet och varnar oss också.

Det är detta jag inte fattar, vi har studier som säger klart och tydligt att NDE upplevelser är äkta och inte drömmar eller illusioner, miljoner personer beskriver efterlivet med samma detaljer, vad finns det mer att diskutera ens? Hur kan man prata om rationalitet på något plan om man bara struntar i detta? Vi har en tydlig logikkedja där A -> B -> C -> Efterlivet existerar.

Det här är ett klassiskt exempel på att använda vetenskapliga begrepp (som "studier" och "logik") för att underbygga personlig tro, utan att förstå vad dessa studier faktiskt säger.

Problemet med din logikkedja är att den bygger på att 'upplevelse = fysisk plats'. Om vi använder den logiken så existerar även de hinduiska dödsrikena, eftersom miljoner hinduer har haft NDE-upplevelser som stämmer överens med deras skrifter. Att hjärnan producerar liknande bilder vid syrebrist bevisar bara att vi har likadana hjärnor, inte att det finns en specifik källarvåning i universum dit folk hamnar om de har "fel" åsikter.

Att alla NDE-upplevelser skulle innehålla "samma detaljer" är en sanning med modifikation, grov modifikation.
Det stämmer att många NDE-upplevelser har likheter, men dessa likheter är ofta kulturellt betingade.
Kristna ser ofta Jesus eller ett ljus de tolkar som Gud.
Hinduer ser ofta Yamraj (dödens gud) eller hans sändebud.
Personer från sekulära kulturer hälsas ofta avlidna släktingar eller så känner de bara ett abstrakt lugn.

Om det vore en objektiv fysisk plats (som London eller Paris), då borde alla ge samma beskrivning, oavsett vad de trodde på innan, med så är inte fallet.

Sedan gör du ett logiskt hopp när du påstår att det finns studier som säger klart och tydligt att NDE-upplevelser är äkta. Jo, inom medicinsk forskning (som t.ex. Parnia-studierna) säger man att NDE-upplevelser är subjektivt äkta, vilket betyder att hjärnan faktiskt registrerar en upplevelse. Men det betyder inte på något sätt att personen egentligen har sett något som faktisk är äkta.

En dröm är också "äkta" i den mening att hjärnan skapar elektriska impulser, men det betyder inte att du faktiskt flög till månen en natt om du drömde om det.

Lär dig skilja på dröm och verklighet.

När hjärnan drabbas av syrebrist (hypoxi) eller kemisk obalans vid dödsögonblicket, reagerar den ofta med specifika hallucinationer, varav det ofta inleds med s.k. tunnelseende och kan i första fasen sluta med ett kraftigt ljus.

Att många upplever samma sak bevisar inte en objektiv plats, utan snarare att vi har hjärnor som fungerar likadant.

Till exempel, om du trycker hårt på dina ögonlock ser du ljusfläckar (fosfener). Miljarder människor kan se samma sak. Betyder det att det finns en ljusshow bakom dina ögonlock?

Nej, det betyder att mänskliga ögon fungerar på på samma sätt under tryck.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag var kristen i 30 år så jag kan nog bibeln bättre än dig.
Vad fick dig att sluta vara kristen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in