Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Angående det jag fetmarkerat.
Mårtens fästmö berättar i förhör att Mårten och Olof ville att alla fyra skulle dricka te tillsammans efter bion. Men både fästmön och Lisbeth var trötta, och därför blev det inget av med det.
Om det nu hade blivit så, vad hade hänt då? Om de skulle ha gått hem till fästmön, hur hade det blivit med ett eventuellt möte då? Och om alla fyra hade bestämt sig för att gå till Olof och Lisbeths bostad i Gamla Stan, vad hade hänt då? I det första scenariot så hade en ev "mötes-person" fått stå och vänta. Och om han hade tänkt att skjuta Palme, skulle ha då följt efter till fästmöns lägenhet? I det senare scenariot, då hade alla fyra stött på personen som Palme ev hade stämt möte med. Då kan det väl inte ha varit ett så speciellt hemligt möte?
Jag har inte påstått att mötet var hemligt utan viktigt.
Oavsett hur samtalet utspann sig utanför bokhandeln söder om Grand hade Olof Palme insisterat på att promenera hemåt söderut.
Om nu Lisbeth var trött, varför tog Olof med henne på denna "långa promenad" söderut när t-banan låg något hundratal meter norrut vid Rådmansgatan? Svar: Mötet
Ponera att fästmön sa att; Vi går hem till oss. Lisbeth som jag antar är väl medveten om det blivande mötet kontrar med; Jag är också trött. Och "räddar" sin mans beslut att fortsätta söderut.
Att Olof Palme inte såg Mårten och Ingrid som problem vid mötet stöder också att mötet inte var av någon hemlig underrättelsetjänstkaraktär utan snarare privat/familjekaraktär, kanske någon som Mårten eventuellt träffat/kände som bekant till familjen.
Min teori är också att PU kände till mötet och anpassar formuleringarna i sina sammanfattningar för att "radera" mötesscenariot ur utredningen.
Det är bra att du reflekterar över mitt inlägg och utmanar min teori, fortsätt med det.
Det håller den för.