2026-02-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja de finns i olika modeller, men det jag menar är att Fauzzi knappast hade till exempel ”Tenson Himalaya” i åtanke för då hade han aldrig sagt Fjällräven.

Han verkar helt enkelt se framför sig en jacka som är kompatibel med både Tenson och Fjällräven.

Tvivlar starkt på att Fjällräven hade en AB-jacka i sitt sortiment 1986 eller att det var en sådan Fauzzi hade i åtanke. För då hade han väl bara sagt bullig täckjacka eller liknande.

Bullig täckjacka, tja, jag vet inte om Fauzzi var född i Sverige men kan ha funnits språkkunskaper som hindrade honom. Vore intressant att veta. Var han nyanländ kan haft svårt att uttrycka sådana saker. Sedan vet ju inte allt vad han sagt. Finns ju inga dialogförhör.

Fjällräven är ett mångsidigt friluftsmärke som sålde olika former av modell på jacka. De var och är i framkant vad gäller även täckjackor, ja, mer så än Tenson.

Ett exempel: https://www.tradera.com/item/1000695/715570484/vintage-fjallraven-expedition-dunjacka-70-tal-80-tal-storlek-m-l
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 19:48.
Citera
2026-02-28, 19:51
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Min uppfattning är att om CP var skyldig så var han relativt rationell och kylig och på det klara med sitt motiv. Han råkade se paret Palme utanför bion när han letade efter Sigge. Då bestämde han sig för att mörda Palme eftersom han för tillfället hade tillgång till ett vapen. Antingen hos Sigge där han kunde bryta sig in lätt då han visste hur man gjorde eller gömt någonstans, möjligen i en gömma, på t ex Johannes kyrkogård.

Motivet var att han från sin egen utgångspunkt hade ett samhällshat och beskyllde Palme för diverse missförhållanden. Han var där starkt påverkad av sina diskussioner med Tingström och möjligheten att förverkliga det de talat om, även om han förstås inte utförde mordet direkt på Tingströms uppdrag , som det ibland ironiseras över.

Exakt. Precis så gick det nog till *om* CP var GM (notera att jag säger om, för det finns ju ett och annat som pekar åt andra GM också). En slags hämnd för Tingström. CP hade väl lovat Tingström att ta livet av både kungen och statsministern?
Citera
2026-02-28, 20:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Bullig täckjacka, tja, jag vet inte om Fauzzi var född i Sverige men kan ha funnits språkkunskaper som hindrade honom. Vore intressant att veta. Var han nyanländ kan haft svårt att uttrycka sådana saker. Sedan vet ju inte allt vad han sagt. Finns ju inga dialogförhör.

Fjällräven är ett mångsidigt friluftsmärke som sålde olika former av modell på jacka. De var och är i framkant vad gäller även täckjackor, ja, mer så än Tenson.

Ett exempel: https://www.tradera.com/item/1000695/715570484/vintage-fjallraven-expedition-dunjacka-70-tal-80-tal-storlek-m-l

Ok, det är möjligt att Fjällräven låg i framkant men det är fortfarande långsökt att beskriva AB:s jacka som en ”Tenson/Fjällräven” 1986. Hade ens Tenson en sådan jacka i sortimentet?

Jag vidhåller att ”Tenson/Fjällräven” har konnotationer av friluftsjacka. I synnerhet 1986. Bulliga täckjackor var relativt nymodiga och knappast den givna associationen.

Det finns dialogförhör med Fauzzi och där skymtas inte den minsta språkförbistring.
Citera
2026-02-28, 20:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En livvakt skall inte synas om han inte utövar "close protection-tjänst" och i så fall befinner sig "en-två" meter från skyddspersonen.

Vad du tror är irrelevant. Om livvakterna uppfattade sin möjlighet att förhindra mordet till 50 % så har jag en del frågor om vad de baserar den siffran på. En säkerhetsvakt ger skyddspersonen instruktioner beroende på säkerhetsläget. Typ, gå här inte där.

Min teori är att Olof Palme hade fått meddelande om ett möte vid Dekorima vilket gjorde att han valde att promenera hemåt, möta upp vid Dekorima och sedan fortsätta hem.

Om han hade haft livvakt med bil till förfogande hade han inte behövt promenera till Dekorima. Olof Palme uppfattade en säkerhetsrisk i samband med promenaden och mötet. Därför försökte han få livvaktstjänst under mötet.

Angående det jag fetmarkerat.

Mårtens fästmö berättar i förhör att Mårten och Olof ville att alla fyra skulle dricka te tillsammans efter bion. Men både fästmön och Lisbeth var trötta, och därför blev det inget av med det. Om det nu hade blivit så, vad hade hänt då? Om de skulle ha gått hem till fästmön, hur hade det blivit med ett eventuellt möte då? Och om alla fyra hade bestämt sig för att gå till Olof och Lisbeths bostad i Gamla Stan, vad hade hänt då? I det första scenariot så hade en ev "mötes-person" fått stå och vänta. Och om han hade tänkt att skjuta Palme, skulle ha då följt efter till fästmöns lägenhet? I det senare scenariot, då hade alla fyra stött på personen som Palme ev hade stämt möte med. Då kan det väl inte ha varit ett så speciellt hemligt möte?
Citera
2026-02-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ok, det är möjligt att Fjällräven låg i framkant men det är fortfarande långsökt att beskriva AB:s jacka som en ”Tenson/Fjällräven” 1986. Hade ens Tenson en sådan jacka i sortimentet?

Jag vidhåller att ”Tenson/Fjällräven” har konnotationer av friluftsjacka. I synnerhet 1986. Bulliga täckjackor var relativt nymodiga och knappast den givna associationen.

Det finns dialogförhör med Fauzzi och där skymtas inte den minsta språkförbistring.

Täckjacka var från början ett tekniskt plagg och avsett just för friluftsliv. Täckjackor har funnits sedan 30-talet. Täckjackor av puffer-modell är ohyggligt fula, en styggelse, knappast något någon från början skapade för att det var stiligt.

Det var på 70-80-talet som det just började betraktas mer än bara som friluftsjacka men många förknippade täckjacka fortfarande samtidigt som ett tekniskt plagg. Människor som kan kläder betraktar även i dag puffer-jackor som ett ursprungligen friluftsplagg.

Ja, Tenson hade dunjackor i sitt sortiment. Vad är meningen och sälja friluftsjackor och inte ha olika modeller? I dag är Tenson ett mer eller mindre bara ”modemärke” men på 70-80-talet hade de ambitionen att även vara ett gediget friluftsvarumärke.

Glömde att det fanns dialogförhör.
Citera
2026-02-28, 20:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Täckjacka var från början ett tekniskt plagg och avsett just för friluftsliv. Täckjackor har funnits sedan 30-talet. Täckjackor av puffer-modell är ohyggligt fula, en styggelse, knappast något någon från början skapade för att det var stiligt.

Det var på 70-80-talet som det just började betraktas mer än bara som friluftsjacka men många förknippade täckjacka fortfarande samtidigt som ett tekniskt plagg. Människor som kan kläder betraktar även i dag puffer-jackor som ett ursprungligen friluftsplagg.

Ja, Tenson hade dunjackor i sitt sortiment. Vad är meningen och sälja friluftsjackor och inte ha olika modeller? I dag är Tenson ett mer eller mindre bara ”modemärke” men på 70-80-talet hade de ambitionen att även vara ett gediget friluftsvarumärke.

Glömde att det fanns dialogförhör.

Kan du hitta en AB-liknande jacka från Tenson från 1986 eller tidigare? Bara nyfiken.

Oavsett stämmer ju inte beskrivningen eftersom Fauzzi säger att jackan gick ner till lårets mitt. Vilket inte AB:s jacka gjorde.

I min värld vore det märkligt att se AB:s jacka och famla efter varumärken som Tenson och Fjällräven istället för att bara säga bullig täckjacka eller liknande. Men man kan ju ha olika referensramar. Mer empiri behövs.
Citera
2026-02-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
"Enligt Joakim Palme försöker Olof Palme ringa efter livvakter innan han och Lisbet åker till bion – men av okänd anledning misslyckas han med att få kontakt med dem."

Har SÄPO någonsin kommenterat detta.
Hur kan man inte få tag på livvaktskyddet som statsminister?

Detta bevisar ju att SÄPO var med på det.
Ja säpo var inblandade me sina jävla walkie talkies och avlyssning. Skuggade direkt när de lämna bostaden, 20 skyttar utplacerade den sena kvällen.
Citera
2026-02-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Angående det jag fetmarkerat.

Mårtens fästmö berättar i förhör att Mårten och Olof ville att alla fyra skulle dricka te tillsammans efter bion. Men både fästmön och Lisbeth var trötta, och därför blev det inget av med det.

Om det nu hade blivit så, vad hade hänt då? Om de skulle ha gått hem till fästmön, hur hade det blivit med ett eventuellt möte då? Och om alla fyra hade bestämt sig för att gå till Olof och Lisbeths bostad i Gamla Stan, vad hade hänt då? I det första scenariot så hade en ev "mötes-person" fått stå och vänta. Och om han hade tänkt att skjuta Palme, skulle ha då följt efter till fästmöns lägenhet? I det senare scenariot, då hade alla fyra stött på personen som Palme ev hade stämt möte med. Då kan det väl inte ha varit ett så speciellt hemligt möte?

Jag har inte påstått att mötet var hemligt utan viktigt.

Oavsett hur samtalet utspann sig utanför bokhandeln söder om Grand hade Olof Palme insisterat på att promenera hemåt söderut.

Om nu Lisbeth var trött, varför tog Olof med henne på denna "långa promenad" söderut när t-banan låg något hundratal meter norrut vid Rådmansgatan? Svar: Mötet

Ponera att fästmön sa att; Vi går hem till oss. Lisbeth som jag antar är väl medveten om det blivande mötet kontrar med; Jag är också trött. Och "räddar" sin mans beslut att fortsätta söderut.

Att Olof Palme inte såg Mårten och Ingrid som problem vid mötet stöder också att mötet inte var av någon hemlig underrättelsetjänstkaraktär utan snarare privat/familjekaraktär, kanske någon som Mårten eventuellt träffat/kände som bekant till familjen.

Min teori är också att PU kände till mötet och anpassar formuleringarna i sina sammanfattningar för att "radera" mötesscenariot ur utredningen.

Det är bra att du reflekterar över mitt inlägg och utmanar min teori, fortsätt med det.

Det håller den för.
Citera
2026-02-28, 21:07
Medlem
Citat:
Kan du hitta en AB-liknande jacka från Tenson från 1986 eller tidigare? Bara nyfiken.

Oavsett stämmer ju inte beskrivningen eftersom Fauzzi säger att jackan gick ner till lårets mitt. Vilket inte AB:s jacka gjorde.

I min värld vore det märkligt att se AB:s jacka och famla efter varumärken som Tenson och Fjällräven istället för att bara säga bullig täckjacka eller liknande. Men man kan ju ha olika referensramar. Mer empiri behövs.

Det finns kan så klart finnas många anledningar till varför Fauzzi beskriver det som Tenson/Fjällräven. Jag låser mig inte vid en möjlig förklaring här.

Inte heller låser jag mig vid att Fauzzi minns rätt i en sådan detalj att jackan på Tensonmannen gick ned till lårets mitt. Det är ingen dålig detalj att minnas korrekt, samtidigt inte så konstigt att han möjligen minns fel.

Här har har du lite om Tenson back in the days:

https://www.tenson.com/sv/this-is-tenson/history

Finns en blå jacka där som påminner lite ABs. Den verkar vara från 60-talet men visa modeller kommer ju igen, ja, oavsett om vi pratar Tenson eller Fjällräven så handlar det ju om klädesplagg som hänger med länge. Sedan kan NF uppfattat ABs jacka just som en gammal modell.

Sedan har du längre ned flaggskeppet Laplander från 79. Om du tittar på NFs puffer-jacka passar han ju onekligen in på en kille som skulle varit sugen på en Laplander och var väl bevandrad i kanske just Tenson som han kanske förknippade med just puffer-jackor, på tal om vilka preferenser han kan ha haft.

Ottos preferens är Grandmän när han dealat men jackan, det kan vi i vart fall vara bombis på.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 21:23.
Citera
2026-02-28, 21:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det finns kan så klart finnas många anledningar till varför Fauzzi beskriver det som Tenson/Fjällräven. Jag låser mig inte vid en möjlig förklaring här.

Inte heller låser jag mig vid att Fauzzi minns rätt i en sådan detalj att jackan på Tensonmannen gick ned till lårets mitt. Det är ingen dålig detalj att minnas korrekt.

Här har har du lite om Tenson back in the days:

https://www.tenson.com/sv/this-is-tenson/history

Finns en blå jacka där som påminner lite ABs. Den verkar vara från 60-talet men visa modeller kommer ju igen, ja, oavsett om vi pratar Tenson eller Fjällräven så handlar det ju om klädesplagg som hänger med länge.

Sedan har du längre ned flaggskeppet Laplander från 79. Om du tittar på NFs dunjacka passar han ju onekligen in på en kille som skulle varit sugen på en Laplander och var väl bevandrad i kanske just Tenson?

Fauzzi var ca 23 år vid mordet. Om en ung man kategoriserade en jacka som Tensonjacka 1986 så tänkte han med stor sannolikhet på en speciell typ av jacka av märket Tenson. En liknande som Otto Ekevi har i den här videon: https://m.youtube.com/watch?v=9xapEAQ4zZI

Varken han eller jag eller någon annan mellan 15-30 då skulle jämfört Björkmans jacka med en Tensonjacka. Dessa Tenson-jackor gick också ned på låren en bit.

Det finns alltid undantag och misstag görs, men den generella slutsatsen bara utgående från Fauzxis vittnesmål måste vara att det är osannolikt att det är Björkman han ser efter makarna Palme.

Tensonjacka är inte lika typisk som en Salomonväska 1986, men det finns en stark förknippning med ett visst sorts plagg, inte vilken modell av täckjacka som helst. Det plagget förknippades också starkt med blå nyanser av det slag som syns i videon.
Citera
2026-02-28, 21:26
Avstängd
Citat:
Fauzzi var ca 23 år vid mordet. Om en ung man kategoriserade en jacka som Tensonjacka 1986 så tänkte han med stor sannolikhet på en speciell typ av jacka av märket Tenson. En liknande som Otto Ekevi har i den här videon: https://m.youtube.com/watch?v=9xapEAQ4zZI

Varken han eller jag eller någon annan mellan 15-30 då skulle jämfört Björkmans jacka med en Tensonjacka. Dessa Tenson-jackor gick också ned på låren en bit.

Det finns alltid undantag och misstag görs, men den generella slutsatsen bara utgående från Fauzxis vittnesmål måste vara att det är osannolikt att det är Björkman han ser efter makarna Palme.

Tensonjacka är inte lika typisk som en Salomonväska 1986, men det finns en stark förknippning med ett visst sorts plagg, inte vilken modell av täckjacka som helst. Det plagget förknippades också starkt med blå nyanser av det slag som syns i videon.

Vi vet efter tusentals inlägg att det inte är Björkman som följer efter makarna Palme, vad tillför ditt inlägg menar du?
Citera
2026-02-28, 21:27
Medlem
Citat:

Du vet inget om NFs faktiska preferenser. Inte jag heller. Varför låsa sig? Han kanske var mer intresserad av kläder än du var, italienare som han är, eller Otto som inte ens var född då och nog aldrig utforskat märket Tenson mer än hur det ska passa in på Grandmannen.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in