2026-02-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin

Carl Philip är säkert en hedersknyffel, personligen (vilket Ludvig XVI av Frankrike också lär ha varit)
Och ja, Sofia Hellqvist är utsatt för ett drev.

Men, även om Tomatkungen är cyklopögd, kvarstår fakta: en sådan anakronism och ålderdomlig institution som ett kungahus, som försörjs av skattebetalarna, är inte som vilken arbetsplats som helst. Stil, klass, bildning, diskretion och finess ligger i sakens natur.
Inte minst trovärdighet.

Ja, det förflutna spelar roll. Kungen angav tonen med sitt bladvändande, och inte kunde han ana vad hans ”För Sverige i Tiden” skulle mynna ut i.
Själv var han stressad som kronprins/kung, monarkin hängde på en skör tråd. Då gick det bra, men de rådgivare som fanns en gång i tiden, och som ville väl, är borta.
Carl Philip bör avsäga sig sin prinstitel, pappa abdikera och Victoria ta över. Om institutionen ska finnas kvar.
Ursäkta drapan, tillför tyvärr inget nytt

Men kära du. Se på historiken kring kungar förr. De hade barn både lite här och där. De var inte några sofistikerade män, inte. Fick "oäkta" barn med frillor, älskarinnor och även med random kvinnor de träffade. Kungligheter är först och främst människor. Och kom att älska andra kvinnor än den kvinna de gift sig med pga att hon ansågs vara ett "gott parti".

Finns en och annan vanlig "Svensson", som är avlägsen släkting till kungafamiljen, vet du. 🙃
Hehe.

Sofia är en människa, som i sin ungdom var med i PH, slitz och festade. Och? Vad är felet ned det? Numera lever hon som en sofistikerad prinsessa och gift fyrabarnsmor. Precis som förväntas av henne.

Jag anser flera av er i tråden vara riktigt löjliga som gör sådan stor affär av vad Sofia gjorde innan hon ens hade träffat CP.

Att SÄPO och kungafamiljen behövde veta och vet, är en sak. Det är viktigt för säkerheten. Och för familjen.

Men att random skvallerkärringar på FB är så fixerade av Sofias förflutna.... kära nån!

Men ni kanske hellre hade sett CP gifta sig med någon prinsessa från annat kungahus. Plikttroget fått ett barn med henne. Och sedan varit otrogen med Sofia (som han genuint älskar) och fått 4 utomäktenskapliga barn med henne. Så både hans fru och Sofia med barn, skulle försörjas med skattebetalarnas pengar? Som förr...

Själv ser jag det som självklart att människor ska få gifta sig av kärlek. Och att kärlek kan uppstå trots en persons förflutna.

Och ja, jag anser gott att monarkin kan avskaffas. Även om jag tycker att kungafamiljen är sympatiska och gör en hel del bra saker.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-02-28 kl. 12:30.
Citera
2026-02-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära du. Se på historiken kring kungar förr. De hade barn både lite här och där. De var inte några sofistikerade män, inte. Fick "oäkta" barn med frillor, älskarinnor och även med random kvinnor de träffade. Kungligheter är först och främst människor. Och kom att älska andra kvinnor än den kvinna de gift sig med pga att hon ansågs vara ett "gott parti".

Finns en och annan vanlig "Svensson", som är avlägsen släkting till kungafamiljen, vet du. 🙃
Hehe.

Sofia är en människa, som i sin ungdom var med i PH, slitz och festade. Och? Vad är felet ned det? Numera lever hon som en sofistikerad prinsessa och gift fyrabarnsmor. Precis som förväntas av henne.

Jag anser flera av er i tråden vara riktigt löjliga som gör sådan stor affär av vad Sofia gjorde innan hon ens hade träffat CP.

Att SÄPO och kungafamiljen behövde veta och vet, är en sak. Det är viktigt för säkerheten. Och för familjen.

Men att random skvallerkärringar på FB är så fixerade av Sofias förflutna.... kära nån!

Men ni kanske hellre hade sett CP gifta sig med någon prinsessa från annat kungahus. Plikttroget fått ett barn med henne. Och sedan varit otrogen med Sofia (som han genuint älskar) och fått 4 utomäktenskapliga barn med henne. Så både hans fru och Sofia med barn, skulle försörjas med skattebetalarnas pengar? Som förr...

Själv ser jag det som självklart att människor ska få gifta sig av kärlek. Och att kärlek kan uppstå trots en persons förflutna.

Och ja, jag anser gott att monarkin kan avskaffas. Även om jag tycker att kungafamiljen är sympatiska och gör en hel del bra saker.
Du ser det främst ur ett känslomässigt perspektiv.
Ett handikapp i ekonomiska sammanhang.
Även känslor har ett ekonomiskt incitament, och ekonomiska följder.
Du blandar in frillor och deras barn i dina argument.
Rena sillsalladen, ursäkta.
Citera
2026-02-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Du ser det främst ur ett känslomässigt perspektiv.
Ett handikapp i ekonomiska sammanhang.
Även känslor har ett ekonomiskt incitament, och ekonomiska följder.
Du blandar in frillor och deras barn i dina argument.
Rena sillsalladen, ursäkta.

Ja, klart jag gör! Kungafamiljen består av människor med känslor. Eller tänker du att de är Barbiedockor som ska vara exakt som du tycker att de ska vara?

Exakt. För hade CP behövt gifta sig med "ett gott parti", så hade han säkerligen haft Sofia som älskarinna och fått barn med henne ändå. Som vi skattebetale får betala. Mer omkostnader för oss skattebetalare.

Så ur både känslomässig och ekonomisk synpunkt är det bättre att CP fick gifta sig med sin älskade Sofia. Bättre känslomässigt för dem. Och billigare för oss skattebetalare. Mer ärligt också. Ser bättre ut för kungahuset, än att de har älskare och älskarinnor vid sidan av sitt "goda parti". Tänk efter själv.

Och Sofia gör sig bra som prinsessa. Se till det istället för atg stirra er blinda på vad hon gjorde i sin ungdom innan hennes frontallob (med konsekvenstänk) ens var fullt utvecklad.
Citera
2026-02-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
En servitris på en hygglig restaurang tjänar i snitt en halv mille om året. Är det en finare restaurang kan det bli det dubbla. Jag vet inte vad för restaurang hon var på. En yogalärare tjänar ungefär lika mycket i New York. Eftersom hon tog något slags cert kunde hon antagligen ta ut mer ändå. Google gav dessa siffror. Utöver det kan man tänka sig att hon och kanske ett par till tjejer delade på en lägenhet. Så man behöver inte sälja stjärt för att överleva. Om det sedan var helt lagligt är en annan femma. Hon studerade ju på heltid och bodde där i fyra fem år, så jag antar att hon hade något slags stipendium från den svenska kvinnans organisation som gjorde det möjligt? Myndigheterna kanske inte heller granskar unga svenska tjejer så noga som de granskar mer mörkhyade människor? Eller så är det ingen som bryr sig?

Servitris är ett av de lägst betalda yrkena i USA. Många måste t.o.m. gå utanför 'sina ramar' för att få brödfödan att gå ihop. En del arbetar endast för dricksen, och då förstår du nog vad som menas.
INGEN bättre restaurang på norra-östra Manhattan anställer någon som inte är utbildad i 'art de cuisine' eller som svartarbetar. Konkurrensen mellan proffsen är enorm och bristen på utbildad servicepersonal är obefintlig. Då skulle Sofia ha arbetat svart på någon litet undanskymd joint eller bar.

Tror inte hon studerade på heltid. Denna skola är väl inte direkt något man får stipendium till. Det är en lägre typ av skola där man kan lära sig engelska (för invandrare) och lära sig administrativa uppgifter samt 'studera' till kontorist, sekreterare etc. Om Barbro har hjälpt henne så anar jag vart pengarna kommer ifrån.

Men vad som gäckar mig är att hovet tror att hennes 'studerande' innefattar redovisning med inriktning mot affärsutveckling. Det låter det. Men det tror jag inte ett enda dugg på. För det första tror jag inte Sofia är särskilt intresserad av eller lagd åt redovisning. För det andra skiljer sig amerikansk och svensk redovisning sig åt väsentligt. Eftersom hon inte hade arbetstillstånd skulle ingen anställa en svartjobbande på ett sådant arbete. Hon kunde inte heller arbeta som revisor i Sverige då det är helt andra system.

Men om nu vår höghet är så vansinnigt intresserad av just redovisning -- varför inte ta upp det nu? Skolan är gratis här.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-28 kl. 13:21.
Citera
2026-02-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tror inte hon studerade på heltid. Denna skola är väl inte direkt något man får stipendium till. Det är en lägre typ av skola där man kan lära sig engelska (för invandrare) och lära sig administrativa uppgifter samt 'studera' till kontorist, sekreterare etc. Om Barbro har hjälpt henne så anar jag vart pengarna kommer ifrån.

Men vad som gäckar mig är att hovet tror att hennes 'studerande' innefattar redovisning med inriktning mot affärsutveckling. Det låter det. Men det tror jag inte ett enda dugg på. För det första tror jag inte Sofia är särskilt intresserad av eller lagd åt redovisning. För det andra skiljer sig amerikansk och svensk redovisning sig åt väsentligt. Eftersom hon inte hade arbetstillstånd skulle ingen anställa en svartjobbande på ett sådant arbete. Hon kunde inte heller arbeta som revisor i Sverige då det är helt andra system.

Men om nu vår höghet är så vansinnigt intresserad av just redovisning -- varför inte ta upp det nu? Skolan är gratis.

Varför ska hon ta upp ett intresse hon hade gör över 20 är sedan? Hon har fyra barn att ta hand om och har andra ansvarsområden nu.

Dem första utbildningen jag påbörjade som 20 åring är inte Vad jag jobbar med idag. Intresserar mig inte ens för det längre. Det var en spontan kul grej där och då.

Men du kanske är road av att ta upp något du tyckte var Nice för över 20 år sedan?
Citera
2026-02-28, 13:20
Medlem
Hon var snyggare med mindre frontallob. CP hade inte haft henne som älskarinna

Citera
2026-02-28, 13:38
Medlem
Citat:
Varför ska hon ta upp ett intresse hon hade gör över 20 är sedan? Hon har fyra barn att ta hand om och har andra ansvarsområden nu.

Dem första utbildningen jag påbörjade som 20 åring är inte Vad jag jobbar med idag. Intresserar mig inte ens för det längre. Det var en spontan kul grej där och då.

Men du kanske är road av att ta upp något du tyckte var Nice för över 20 år sedan?

Jag har inte alltid fått ynnesten att jobba med det som intresserar mig mest, men om nu Soffan har ett outsinligt intresse för amerikansk redovisning så har hon säkert en chans att utveckla detta nu. Såvida prinsparet köper preventivmedel.

Själv ville jag sjunga opera, studerade för en av nordens bästa pedagoger, men fick en allergi som satte sig på mina stämband. Har bott i Köpenhamn och i USA längre än i detta land. Men jobbade aldrig svart och hade inte en tanke på att haka på en kunglighet, känd eller rik person eftersom jag hade en bra utbildning, uppfostran och egna pengar. Och såg bra ut. Det är i just dessa fall man själv kan välja sitt eget öde. Man kan gifta sig enligt sitt hjärtas kärlek, man kan bekosta sitt eget liv och man behöver inte låtsas att man är något man inte är. Easy as that!
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-28 kl. 13:43.
Citera
2026-02-28, 13:55
Medlem
Citat:
Jag har inte alltid fått ynnesten att jobba med det som intresserar mig mest, men om nu Soffan har ett outsinligt intresse för amerikansk redovisning så har hon säkert en chans att utveckla detta nu. Såvida prinsparet köper preventivmedel.

Själv ville jag sjunga opera, studerade för en av nordens bästa pedagoger, men fick en allergi som satte sig på mina stämband. Har bott i Köpenhamn och i USA längre än i detta land. Men jobbade aldrig svart och hade inte en tanke på att haka på en kunglighet, känd eller rik person eftersom jag hade en bra utbildning, uppfostran och egna pengar. Och såg bra ut. Det är i just dessa fall man själv kan välja sitt eget öde. Man kan gifta sig enligt sitt hjärtas kärlek, man kan bekosta sitt eget liv och man behöver inte låtsas att man är något man inte är. Easy as that!

Sofia blev kär i en prins. Och han blev kär i henne. Vore sannerligen tragiskt om de avstått varandra pga att han är prins. Tycker du inte det?
Citera
2026-02-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ja, klart jag gör! Kungafamiljen består av människor med känslor. Eller tänker du att de är Barbiedockor som ska vara exakt som du tycker att de ska vara?

Exakt. För hade CP behövt gifta sig med "ett gott parti", så hade han säkerligen haft Sofia som älskarinna och fått barn med henne ändå. Som vi skattebetale får betala. Mer omkostnader för oss skattebetalare.

Så ur både känslomässig och ekonomisk synpunkt är det bättre att CP fick gifta sig med sin älskade Sofia. Bättre känslomässigt för dem. Och billigare för oss skattebetalare. Mer ärligt också. Ser bättre ut för kungahuset, än att de har älskare och älskarinnor vid sidan av sitt "goda parti". Tänk efter själv.

Och Sofia gör sig bra som prinsessa. Se till det istället för atg stirra er blinda på vad hon gjorde i sin ungdom innan hennes frontallob (med konsekvenstänk) ens var fullt utvecklad.

Frillor på gott och ont. Erik den XIV:e och Karin Månsdotter är väl ett känt par. Men de gifte sig också. Innan dess jobbade hon på en tavrna samt tog hand om Eriks alla barn som avlats hittens och dittens.

Men en svensk prinsessa, liksom du skriver, som gör sig bra, ska absolut inte ha den bakgrund som vi nu får dras med av vår 'representant.' Att klä henne med lyxiga kreationer, väskor (förstås), skor -- allt kostar. Jag önskar och kräver en bättre representant för mig och mitt land!
Citera
2026-02-28, 14:25
Medlem
Citat:
Frillor på gott och ont. Erik den XIV:e och Karin Månsdotter är väl ett känt par. Men de gifte sig också. Innan dess jobbade hon på en tavrna samt tog hand om Eriks alla barn som avlats hittens och dittens.

Men en svensk prinsessa, liksom du skriver, som gör sig bra, ska absolut inte ha den bakgrund som vi nu får dras med av vår 'representant.' Att klä henne med lyxiga kreationer, väskor (förstås), skor -- allt kostar. Jag önskar och kräver en bättre representant för mig och mitt land!

Vad är det du anser är så hemskt med hennes bakgrund?

Tycker du bilder på nakna kvinnor är hemska?
Delta kyskt i en dokusåpa?
Festa?
Citera
2026-02-28, 14:49
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Servitris är ett av de lägst betalda yrkena i USA. Många måste t.o.m. gå utanför 'sina ramar' för att få brödfödan att gå ihop. En del arbetar endast för dricksen, och då förstår du nog vad som menas.
INGEN bättre restaurang på norra-östra Manhattan anställer någon som inte är utbildad i 'art de cuisine' eller som svartarbetar. Konkurrensen mellan proffsen är enorm och bristen på utbildad servicepersonal är obefintlig. Då skulle Sofia ha arbetat svart på någon litet undanskymd joint eller bar.

Men om nu vår höghet är så vansinnigt intresserad av just redovisning -- varför inte ta upp det nu? Skolan är gratis här.
Ja, jag måste själv erkänna att jag blev förvånad att AI kunde ge sådana höga löner till en servitris. Det är väl där någonstans man kan tänka sig att man hamnar om man jobbar på lite finare krogar. Och sådana finns det ju gott om i New York. Samtidigt som de knappast anställer personal svart. Så... med det sagt får vi anta att Farbror Barbro dragit i lite tåtar och sett till att Sofia fick ett green card, som det hette då. Hon arbetade på en restaurang som heter Serafina och serverar italitenskt, i mellanskiktet. Typ som Ingrossos restauranger. Där behövs knappast någon högre utbildning för att servera. Medan dricksen säkert kan vara generös ändå. De tar trots allt en femhundring för en köttbit med pommes...

Som jag tidigare skrev misstänker jag att hon delade lägenhet med andra tjejer. Möjligen var det Epstein som stod för hyran? Eller farbror Barbro? Men därifrån till att börja ligga med Epsteins rika farbröder är steget långt. Säkert fanns möjligheten och säkert var det några tjejer som nappade, men jag tror inte det var prostitution. Möjligen eskort för en kväll på någon gala, eller premiär. Men det innebär inte per automatik sex. Jag tror inte alls att Sofia var någon oskuldsfull tjej från landet. Hon tog nog för sig så det räckte och blev över. Men de flesta tjejer vet också var gränsen går mellan att vara frigjord och att vara en hora. Oavsett vad så är det länge sedan och hon sköter sig fint idag tycker jag.
Citera
2026-02-28, 15:35
Medlem
fonders avatar
Antar att alla sett videon där eskortens efterblivne prins blir misshandlad utomlands och där skriker eskorten "Snälla älskling sluta för min skull!". Ja, för hennes skull då hon aldrig kunnat bli en prinsessa om hennes efterblivne prins dog till följd av misshandeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in