2026-02-28, 08:21
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Det är oundvikligt. Vi är alla kosmiska varelser och lever inte isolerade. Objektivitet, mening och etik sammanfaller därmed på meta-nivå. Inbördes kan det däremot vara kontradiktioner, som dock avtar över tid.
Kosmos genererar stabila normer genom hur upplevelse, sårbarhet och interaktion fungerar i upplevande system.
Subjektivitet är en lokal effekt av samma struktur, inte något som står utanför den.
Objektivitetens värde är att den förklarar varför vissa normer håller och andra faller, oberoende av preferenser.
Citera
2026-02-28, 11:26
Medlem
HappyNewLivess avatar
Ni fortsätter att diskutera objektiv moral som om den vore ett fristående lager ovanpå världen. Det är den inte. Objektivitet, mening och etik är inte tre separata domäner som råkar interagera; de är uttryck för samma underliggande struktur i ett kosmiskt upplevande system.

Subjektivitet är inte ett alternativ till objektivitet, utan en lokal manifestation av samma process. Därför är det missvisande att tala om ‘preferenser’ som om de vore externa till normernas uppkomst. Preferenser är själva mekanismen genom vilken kosmos genererar stabila normer över tid.

Ni frågar vad objektiviteten ‘tillför’. Men det är fel fråga. Objektiviteten är det som förklarar varför vissa normer överlever interaktion, sårbarhet och återkoppling – och andra kollapsar. Det är inte en etikett man lägger på en åsikt; det är en beskrivning av varför vissa normer är hållbara i ett universum av upplevande varelser.

Att kräva en extern ‘normativ auktoritet’ är att missa poängen. Auktoriteten ligger i strukturen själv: i hur upplevelse fungerar, i hur skada och sårbarhet fungerar, i hur interaktion mellan medvetanden fungerar. Ni letar efter en gudomlig stämpel, men normativiteten kommer inifrån systemets dynamik, inte ovanifrån.

Så när ni säger att objektiv moral är ‘irrelevant’ om den inte tvingar oss, så avslöjar ni bara att ni fortfarande tänker i termer av kommandon. Objektivitet handlar inte om tvång. Den handlar om vilka normer som är stabila i ett kosmos där upplevelse är en realitet.

Normer faller inte för att vi ogillar dem. De faller för att de inte är kompatibla med hur upplevelse och sårbarhet fungerar. Det är där objektiviteten ligger. Och det är därför vissa normer håller – oberoende av vad någon av oss råkar föredra.
Citera
2026-02-28, 11:37
Medlem
HappyNewLivess avatar
För tydlighetens skull: när jag talar om att normer är ‘stabila’ menar jag inte bara att de råkar överleva, utan att de är de enda relationer som är förenliga med hur upplevelse och sårbarhet fungerar i ett delat kosmos. Det är där normativiteten uppstår: i vilka relationer som är möjliga att upprätthålla utan att systemet bryter samman.

Det är alltså inte en övergång från ‘är’ till ‘bör’, utan en insikt om att vissa ‘är’ redan implicerar ‘bör’ för varelser som kan skadas, påverkas och svara på varandra. Normativ auktoritet är inte extern – den ligger i själva villkoren för upplevelse.
Citera
2026-02-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Jo, människan agerar alltid i alla lägen enbart för att gynna sig själv. Allt vi någonsin gör gör vi endast för att vi själva ska må så bra som möjligt. Allt vi gör gör vi bara för att det känns bättre än alternativen, vilket vi inte styr det minsta över.

Vi gör därmed aldrig någonting på grund av att det är moraliskt rätt. Om en omoralisk handling råkar kännas bättre så har vi inget annat val än att utföra den. Det är alltså inget normativt faktum att man alltid ska sträva efter att göra det moraliskt rätta.

Vem har du som förebild till dessa tankar?

Thomas Hobbes, leviathan?
Citera
2026-02-28, 14:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jo, människan agerar alltid i alla lägen enbart för att gynna sig själv. Allt vi någonsin gör gör vi endast för att vi själva ska må så bra som möjligt. Allt vi gör gör vi bara för att det känns bättre än alternativen, vilket vi inte styr det minsta över.

Vi gör därmed aldrig någonting på grund av att det är moraliskt rätt. Om en omoralisk handling råkar kännas bättre så har vi inget annat val än att utföra den. Det är alltså inget normativt faktum att man alltid ska sträva efter att göra det moraliskt rätta.

Att vi endast gör det vi av olika skäl har motivation till och att denna inte är inom ”vår kontroll” är både korrekt och förenligt med att agera såväl oegennyttigt som att vara bunden av normativa fakta om tillvaron.

Du verkar mena att en moraliskt god handling är en som gör nytta och att det finns eller kan finnas moraliska fakta. Men, vidare, att ageranden som innebär nytta i en universell mening inte är möjliga som moraliska handlingar av skälet att motivationen, ytterst, alltid kommer inifrån.

Jag menar att detta innebär ett felslut. Som sagt, nyttan bryr sig om utfall och inte om motiv. Och vi kan bindas av skäl till handling, det vill säga av normativa fakta, oavsett hur det förhåller sig med motiv till att göra det.

Det framstår likaså som svårt att förstå hur inre motiv underkänner de oegennyttiga handlingar vi alla företar oss som moraliska eller altruistiska. Det nödvändiga inre motivet till att agera är inte ekvivalent med egoism.
Citera
2026-02-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Vem har du som förebild till dessa tankar?

Thomas Hobbes, leviathan?
Ingen. Det är mina egna logiska slutsatser. En filosofisk ståndpunkts trovärdighet avgörs endast av argumenten för den, inte av hur kända, inflytelserika eller intressanta de personer som ställer sig bakom den är.
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att vi endast gör det vi av olika skäl har motivation till och att denna inte är inom ”vår kontroll” är både korrekt och förenligt med att agera såväl oegennyttigt som att vara bunden av normativa fakta om tillvaron.

Du verkar mena att en moraliskt god handling är en som gör nytta och att det finns eller kan finnas moraliska fakta. Men, vidare, att ageranden som innebär nytta i en universell mening inte är möjliga som moraliska handlingar av skälet att motivationen, ytterst, alltid kommer inifrån.

Jag menar att detta innebär ett felslut. Som sagt, nyttan bryr sig om utfall och inte om motiv. Och vi kan bindas av skäl till handling, det vill säga av normativa fakta, oavsett hur det förhåller sig med motiv till att göra det.

Det framstår likaså som svårt att förstå hur inre motiv underkänner de oegennyttiga handlingar vi alla företar oss som moraliska eller altruistiska. Det nödvändiga inre motivet till att agera är inte ekvivalent med egoism.
Jag håller absolut med om att nytta handlar om utfall och inte motiv. Det är poängen jag försöker göra. Moral handlar alltid om utfall och aldrig om motiv, eftersom vi aldrig kan ha moraliska motiv.

Det nödvändiga inre motivet till att agera är alltid egoistiskt, eftersom vi alltid bara bryr oss om oss själva. Att medvetet agera oegennyttigt är omöjligt, dessa typer av handlingar existerar inte.

Vi kan konstatera att en en handling är den enda moraliskt rätta, men så länge vi bedömmer att vi själva inte gynnas av den så är det trots detta omöjligt för oss att utföra den. Därför fungerar inte idén om moraliskt ansvar. Vi kan alltid bara handla egennyttigt.
Citera
2026-02-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ingen. Det är mina egna logiska slutsatser. En filosofisk ståndpunkts trovärdighet avgörs endast av argumenten för den, inte av hur kända, inflytelserika eller intressanta de personer som ställer sig bakom den är.

Jag håller absolut med om att nytta handlar om utfall och inte motiv. Det är poängen jag försöker göra. Moral handlar alltid om utfall och aldrig om motiv, eftersom vi aldrig kan ha moraliska motiv.

Det nödvändiga inre motivet till att agera är alltid egoistiskt, eftersom vi alltid bara bryr oss om oss själva. Att medvetet agera oegennyttigt är omöjligt, dessa typer av handlingar existerar inte.

Vi kan konstatera att en en handling är den enda moraliskt rätta, men så länge vi bedömmer att vi själva inte gynnas av den så är det trots detta omöjligt för oss att utföra den. Därför fungerar inte idén om moraliskt ansvar. Vi kan alltid bara handla egennyttigt.

Jag fattar. Blev minst sagt häpen över resonemanget och därmed även nyfiken.
Citera
2026-02-28, 15:06
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tycker frågan är oklar. Det existerar flera objektiva meningar, men många känner inte till dessa, därför bör du förtydligat att i hypotetiska frågan att det gäller endast en objektiv mening. Det skulle redan ställa till det rejält, för all mening skulle tvingas in i en förutbestämd ultimat mening. Varför må bra? Det är ju inte meningen. I senario 2 skulle alla dö ut, medan i senario 1 skulle vi överleva, vilket är meningen.

Som jag ser förstår du inte helt vad mening är, vilket märks eftersom du inte klargör vilken typ av mening som du pratar om. Termen mening har flera begrepp, så att hoppa över definitionen leder tråden in i en gröt av fria tolkningar.

Om du har endast en objektiv mening skulle meningen med den objektiva meningen vara den objektiva meningen själv.
När ett barn frågar varför 200 ggr så är slutgiltiga svaret den objektiva meningen.

Konstig fråga konstigt svar.

Vad du antar är att vi fortfarande skulle ha subjektiv mening om det existerade endast en objektiv mening, det är inte fallet. Existerar det fler än en mening är alla subjektiva, eller så är alla objektiva, vilken terminologin man nu föredrar.

Jag tror vi talar lite förbi varandra här. Min fråga förutsätter inte att det bara finns en objektiv mening, eller att all subjektiv mening upphör om en objektiv mening existerar. Antagandet är endast att det finns normer eller mening som är ontologiskt oberoende av mänsklig psykologi, behov och upplevelser.

Oavsett om det finns en eller flera objektiva meningar kvarstår min fråga: vilket normativt arbete gör objektiviteten? Om de objektiva normerna sammanfaller med det som pragmatiskt fungerar för mänskligt liv, verkar objektiviteten inte tillföra något ytterligare värde. Om de inte sammanfaller, uppstår frågan varför vi skulle bry oss om dem.

Antalet objektiva meningar förändrar inte den analysen. Min frågeställning gäller objektivitetens funktion – inte hur många objektiva meningar man tänker sig.
Citera
2026-02-28, 15:09
Medlem
qbits avatar
Citat:
Då förstår jag. Du håller fast vid premissen att någonting är rätt eller fel i sig självt, vilket som sagt är en ologisk premiss, och därför tyvärr gör hela frågan till en nonsensfråga.

Om vi utgår ifrån att en ungkarl kan vara gift, hur förhåller sig då den gifta ungkarlen till att ha en fru trots att han är ogift. Det är samma typ av frågeställning.

Inte alls. Som jag definierade i trådstarten innebär objektiv etik ontologiskt normer som är oberoende av människans psykologi, behov och samarbetsvillkor. Sådana normer kan enligt olika teorier komma från Gud (t.ex. Divine Command Theory), från människans natur, från rationalitet (Kant) eller från abstrakta metafysiska realiteter, analogt med matematiska sanningar (Platonisk realism). Objektivitet i denna mening är begreppsligt skild från motivation. Finns i sig inget som är motsägelsefullt med det.

Min fråga är inte om objektiv moral existerar eller huruvida den är begreppsmässigt omöjlig, utan vilket normativt arbete objektiviteten i så fall gör om den hypotetiskt skulle existera. Om den inte tillför något utöver det som redan följer av mänskliga behov och samarbetsvillkor, är det rimligt att fråga vilken roll den spelar.

Om man vill hävda att objektiv moral är begreppsligt omöjlig är det en annan diskussion.
Citera
2026-02-28, 15:17
Medlem
HappyNewLivess avatar
Det verkar som att mycket av diskussionen fastnar i antagandet att motivationens psykologiska källa också skulle avgöra skälens normativa status. Men hur en drivkraft uppstår i oss är en annan fråga än vilka relationer som faktiskt kan upprätthållas mellan upplevande varelser. Normativitet följer av de villkor som gör vissa former av samspel hållbara och andra inte, och den strukturella skillnaden räcker för att förklara vilka skäl som binder oss oberoende av hur motivation råkar uppstå i oss. Psykologisk egoism, även om den vore korrekt, skulle bara beskriva hur skäl verkar i oss – inte vilka skäl som finns.
Citera
2026-02-28, 15:25
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Personligen har jag länge kontemplerat dilemmat i det hypotetiska antaget att det finns en objektiv mening med livet och eller en objektiv moral eller etik, varav jag har belägrat mig i en icke-dualistisk position: jag kan varken avgöra om det finns någon objektiv sådan eller inte, eftersom jag är bunden till det subjektiva konceptet utav det... det vill säga, i den mest objektiva positionen utav moral och etik som är tillgänglig, ser jag en ifrånkomlighet från betydelsen, innebörden, utav moral, etik och mening... och därmed en tolkning (den må vara logisk, den må vara rationell, den må vara funktionell) utav vad som är moraliskt och vad som är etiskt och vad som är meningsfullt, vilket är utav karaktären subjektivitet.

Jag förmår dock betrakta det subjektiva som ett objekt utav en konditionerad värdegrund utav det undermedvetna, men förmår mig dock ej sträcka mig utanför denna "begränsning" där jag kan ofiltrerat eller utav obehindrad objektivitet applicera det utanför min egen subjektiva värdegrund, och därmed kan ej göra några anspråk på "sann" objektiv icke oberoende mänsklig existens utav universell moral eller etik som inte är beroende utav egen subjektivitet.

Det är dock inte ett argument för att objektiv moral, etik eller mening är existerande likväl som icke existerande, utan bara ett argument för att jag inte är kapabel att betrakta universum obehindrat utan subjektivitetens karaktär i moral, etik och mening, vilket skulle krävas för att kunna legitimera existensen likväl icke existensen utav sann objektiv moral, etik och mening.

Vad jag är villig att argumentera för är att moral och etik är värdefullt, meningsfullt och funktionellt i kontexten lidande, varav ju mer integrerad och utvecklad moral och etik som är konditionerat i individens undermedvetna, desto starkare observationer i ett orsakssamband i relation till mindre effekter utav lidande kan observeras, det vill säga... ju mer moraliskt och etiskt "utvecklad" en individ är, ju mindre tenderar den att orsaka lidande för sig själv och andra genom genom sitt tänkande och handlande... och det skulle jag (subjektivt) bedöma, tolka, som användbart, funktionellt eller meningsfullt för individens psykologiska hälsa.
Som jag uppfattar din epistemiska hållning är följande: att vi som subjekt inte kan träda utanför vår egen subjektivitet för att avgöra om objektiv moral existerar. Det är en rimlig position. Det du beskriver - att moral och etik tenderar att minska lidande och vara funktionellt värdefullt för individens psykologiska hälsa – ligger mycket nära det pragmatiska perspektiv jag diskuterar. Och vill även tillägga värdefullt för att möjliggöra ett stabilt, långsiktigt och produktivt samarbete med andra. Där är normativiteten förankrad i hur vi fungerar som upplevande och sårbara varelser samt våra samarbetsvillkor.
Citera
2026-02-28, 15:39
Medlem
HappyNewLivess avatar
Objektivitetens normativa funktion är att vissa normer följer av villkor som gäller för alla upplevande och sårbara varelser, vilket gör just dessa normer stabila och hållbara oberoende av individuella preferenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in