Resultat: Vem hoppas du vinner Melodifestivalen 2026?
Iconic - A-Teens
7,48%
8 röster
Dooset Daram - Meira Omar
0%
0 röster
Delulu - Lilla Al-Fadji
11,21%
12 röster
Ain't Today - Saga Ludvigsson
4,67%
5 röster
Hollow - Smash Into Pieces
4,67%
5 röster
Eternity - Cimberly
7,48%
8 röster
Viva L'Amor - Medina
3,74%
4 röster
Half of Me – Greczula
8,41%
9 röster
Honey Honey – Robin Bengtsson
0%
0 röster
My System – Felicia
39,25%
42 röster
Waste Your Love – Sanna Nielsen
0,93%
1 röster
Rakt in i elden – Brandsta City Släckers
12,15%
13 röster
2026-02-28, 07:09
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojkpojk
När var Bohemian Rhapsody med i mello?
Uppenbarligen aldrig men det var inte min poäng där.
Citera
2026-02-28, 07:37
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Rätt så intressanta siffror från kvällens publikundersökning:
1. Lilla Al-Fadji – Delulu | 433 röster (34.6%)
2. AleXa – Tongue Tied | 285 röster (22.8%)
3. Sanna Nielsen – Waste Your Love | 216 röster (17.3%)
4. Vilhelm Buchaus – Hearts Don’t Lie | 117 röster (9.4%)
4. JULIETT – Långt från alla andra | 117 röster (9.4%)
6. Bladë – Who You Are | 83 röster (6.6%)
Stor slam för Al-Fadji såg man inte komma. Viserligen många barnfamiljer under genrepet, men ändå...
Intressant då blir kvällens tävling lite mer spännande än förväntat.

Sexpressen vekar koncentrerat sig på Sanna Nielsen av gammal vana.
https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/sannas-nielsens-vagade-outfit-i-melodifestivalen/

"När hon nu ställer sig på scenen gör hon det i en betydligt mer vågad outfit – en body som glittrar som en diskokula.

Kreationen är designad av Lars Wallin.
– Jag tror att den väger tio kilo, jag blir helt slut, säger Nielsen."
Citera
2026-02-28, 08:37
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
I onsdags la jag en peng på att han skräller och tar sig till final. Kändes ännu mer osannolikt då, men hade läst tillräckligt mycket bra om låten för att chansa till 6 ggr pengarna 🙂
Snyggt! Den hade man velat sitta på inför kvällens drabbning. Ser sannerligen ljust ut för dig! Du är lite av ett orakel i dessa sammanhang.

Det grämer mig att jag inte tog tag i saken i tisdags, pressen var sudd på lyriska redan då.

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Intressant då blir kvällens tävling lite mer spännande än förväntat.
Verkligen! Tidigare deltävlingar har det varit rätt så uppenbart vem som går direkt till final. Känns minst sagt mer öppet den här gången.
Citera
2026-02-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Oddsen sjunker på Felicia nu 65% chans att vinna mello närmast är SIP på 6%, Sanna + AleXa ligger på 5% + 4% chans att vinna...
så känslan är nog att Felica rot hem det hela!

Fast procentsatserna är ju inga odds i sig, utan endast en procentsats över vinstchansen.
Oddsen är ju hur mycket pengar man får tillbaks om man satsar X summa på ett bidrag som sedan vinner. Det är därmed detta som är det intressanta att titta på - och alltså inte procentsatsen, som endast är en konsekvens av oddsen.

Jag menar det är ju 30 bidrag som är med och tävlar (18 bidrag kvar i tävlingen) och de allra flesta av dessa ligger kring 1% vinstchans. Men det räcker ju med att något av dessa bidrag går från 300 x pengarna till 200 x pengarna, så går ju Felicias vinstchanser procentuellt ned. Så vilken procentsats ett bidrag har att vinna handlar ju inte särskilt mycket om vad "spelarna" tycker om det aktuella bidraget, utan snarare vad man tycker om andra bidrag.
Citera
2026-02-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Hur är det med instrumenten på scen? Spelar de trummor i luften eller? Varför inga live-instrument? Inget är ju äkta längre.

Har alla nummer samma körsångare? SVT:s husdansare?

En freakshow utan dess like.

Generellt så spelas inga instrument live. Dock ger tävlingsreglerna rätt till att ett instrument kan få spelas live.

SVT har en uppsättning med husdansare, i år: Daniel Gürow, Daniel Koivunen, Ellinea Siambalis, Lamin Holmén, Milena Jacuniak och Pauline Eddeborn. Dessa är artisterna fria att använda hur dom vill, men skulle dom vilja ha andra dansare så får artisten/musikförlaget bekosta detta själv. Detta görs sällan, dels av ekonomiska skäl - men också för att SVT:s husdansare är bland dom absolut bästa i hela Sverige. Men några undantag finns i år. T ex Jacqline, Junior Lerin, Felicia, Robin Bengtsson, Meira Omar och Bladë som har med egna dansare.

SVT bistår inte med några körsångare. Men oftast är Lars Säfsund och Britta Bergström dom mest anlitade. Men sammantaget är dom ganska många olika under en säsong.
Citera
2026-02-28, 10:21
Medlem
Citat:
Snyggt! Den hade man velat sitta på inför kvällens drabbning. Ser sannerligen ljust ut för dig! Du är lite av ett orakel i dessa sammanhang.

Det grämer mig att jag inte tog tag i saken i tisdags, pressen var sudd på lyriska redan då.

Verkligen! Tidigare deltävlingar har det varit rätt så uppenbart vem som går direkt till final. Känns minst sagt mer öppet den här gången.
Ja, oavsett hur det går så visade det sig vara ett riktigt bra odds att gå in på. Var inbjuden som mellonörd på en podd för att prata odds inför förra veckan, men de enda två jag faktiskt satsat egna pengar på hittills är Junior sist i sin deltävling och LAF vidare nu. Inga stora pengar alls, ba en TV-peng för att göra det lite mer spännande 🙂
Citera
2026-02-28, 11:37
Medlem
Artisterna och startordningen i deltävling 5 i Sundsvall, Gärdehov Arena, 28 februari

Artisterna och startordningen i deltävling 5 i Sundsvall, Gärdehov Arena, 28 februari

1. Alexa – ”Tongue tied”

2. Juliett – ”Långt från alla andra”

3. Bladë – ”Who you are”

4. Lilla Al-Fadji – ”Delulu”

5. Vilhelm Buchaus – ”Hearts don’t lie”

6. Sanna Nielsen – ”Waste your love”

Citera
2026-02-28, 13:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Oddsen sjunker på Felicia nu 65% chans att vinna mello närmast är SIP på 6%, Sanna + AleXa ligger på 5% + 4% chans att vinna...
så känslan är nog att Felica rot hem det hela!
Tänkte satsa en hundring på Cimberly som vinnare av allt. Men var gör jag det?
Citera
2026-02-28, 13:20
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Tänkte satsa en hundring på Cimberly som vinnare av allt. Men var gör jag det?
Gillar personligen Unibet. Simpel UI och de är rätt så aktiva när det kommer till Mello. Unibet ser också ut att vara en av sidorna som i nuläget har sämst odds på Cimberly, x70 pengarna. Andra sidor ligger runt x50.
Senast redigerad av peterZiipen 2026-02-28 kl. 13:22.
Citera
2026-02-28, 13:43
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Generellt så spelas inga instrument live. Dock ger tävlingsreglerna rätt till att ett instrument kan få spelas live.

SVT har en uppsättning med husdansare, i år: Daniel Gürow, Daniel Koivunen, Ellinea Siambalis, Lamin Holmén, Milena Jacuniak och Pauline Eddeborn. Dessa är artisterna fria att använda hur dom vill, men skulle dom vilja ha andra dansare så får artisten/musikförlaget bekosta detta själv. Detta görs sällan, dels av ekonomiska skäl - men också för att SVT:s husdansare är bland dom absolut bästa i hela Sverige. Men några undantag finns i år. T ex Jacqline, Junior Lerin, Felicia, Robin Bengtsson, Meira Omar och Bladë som har med egna dansare.

SVT bistår inte med några körsångare. Men oftast är Lars Säfsund och Britta Bergström dom mest anlitade. Men sammantaget är dom ganska många olika under en säsong.

De spelar, men inget ljud är tillkopplat då eller (förutom ett)? Lars Säfsund just jag aldrig hört talas om. Jobbar han på Allsång på Skansen? Artisterna får bekosta dessa själva? Antar de använder samma som på plattan.
Citera
2026-02-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
De spelar, men inget ljud är tillkopplat då eller (förutom ett)? Lars Säfsund just jag aldrig hört talas om. Jobbar han på Allsång på Skansen? Artisterna får bekosta dessa själva? Antar de använder samma som på plattan.
Han jobbar som körsångare, på olika platser, bland annat Mello, så även Britta Bergström och Dia Norberg. Livekör var tvunget fram till 2009, då förinspelad kör kunde användas, men den kören är så klart dom som precis nämndes bland annat. Svt tillåter också husdansare.
Citera
2026-02-28, 15:18
Avstängd
Citat:
Gillar personligen Unibet. Simpel UI och de är rätt så aktiva när det kommer till Mello. Unibet ser också ut att vara en av sidorna som i nuläget har sämst odds på Cimberly, x70 pengarna. Andra sidor ligger runt x50.
Tack för svar!! Tydligen är jag ganska ensam när det gäller att ha henne som favorit. Men en hundring kan jag ha eller missta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in